Millainen on mielestäsi KODIKAS sisustus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdin....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdin....

Vieras
Aloin hieman uudelleen sisustamaan kotiamme, toiveissani olisi saada siisti, laitetun ja sisustetun näköinen, mutta hyvin kodikas. Mikä mielestänne tekee kodikkuutta? Asumme vuokralla, joten seinät ja lattiat on mitä on ja ne on vaan kestettävä :( Olen jo hankkinut lisää huonekaluja, mm. kirjahyllyt (jotka ovat ihanat!) ja isomman keittiönpöydän. Aiemmin meillä on ollut ihan liikaa ns. turhaa tanssilattiaa, nyt näyttää jo kodikkaammalta. Ei nyt missään nimessä mitään ahdasta tai tavaran paljoutta, varmaan hieman "normaalia" vähemmän meillä on edelleen tavaraa (sarjamuuttajia :D). Kaikki huonekalut on tällä hetkellä ok, niitä en muuta enää.

Mutta joo, vinkkejä, mitkä yksityiskohdat tekevät mielestänne kodikkuutta? Valaisimet, tekstiilit, verhot? Ja en kaipaa mitään "Kyllä oma koti on kodikas"-vastauksia, kyllä tämä jo ihan kodilta tuntuu, haen vain sitä sisustuksellista vinkkeliä asiaan :)

Mulle tulee kodikas olo jos on mattoja lattioilla. Saa olla runsaastikin. Vielä jos matto on lämpimän värinen, pehmoinen tai räsyinen. :heart:
Tyynyt ja ehkä joku torkkupeittokin sohvalla on kodikasta. Meillä on olkkarissa tytön pehmoleluja. :)
Seinillä pitää olla jotain. Valokuvat ihan parhaita!
Kirjat ovat viehättäviä.
Pieni sekamelksa on myös kodikasta, ettei kaikki tavarat ole sentilleen paikoillaan.

Meidän koti ei oo yhtään tuollainen. Mies tykkää modernista. Väkisin sain laitettua matot lattialle.

^ Mä en jotenkin yhtään osaa tuota "ettei tavarat ole sentilleen paikoillaan"-juttua :D En todellakaan ole mikään siisteysintoilija, mutta jos laitan esim. kynttilälyhtyä paikoilleen, niin olen juuri se raivostuttava tyyppi joka mallailee sitä 10 kertaa että on just oikein. Tykkään kovasti pienistä tavararykelmistä, mutta en osaa tehdä niitä huolettoman näköisiksi - pelkästään sellaisiksi "just eikä melkein" :/

Meilläkään mies ei tykkää yhtään, että on mattoja lattialla!! No onhan niitä makkareissa ja olkkarissa, mutta muualla, jossa meillä on laattaa, niin niitä peittämässä ei saisi miehen mielestä olla mitään. Ja meillä kun lähes koko alakerta on laattaa. Kivat verhot, taulut, valokuvat, viherkasvit ja jotkut vaikka vanhat yksityiskohdat (esim. vanha peili seinällä, joku vanha huonekalu uusien seassa) on kodikkaita minusta. Ja lasten leikkien jälkiä saa näkyä (en nyt mitään lommoja tai kynäjälkiä tarkoita :) )

Mun mielestä kodikkuus tulee just tekstiileillä; verhoilla, tyynyillä,matoilla.. Ja samaa mieltä asiasta,että semmoinen turha "tanssilattia" keskellä olohuonetta on hölmön näköistä.(itsellänikin oli ennen niin.. :/ ) Eli älä ripottele kaikkia huonekaluja seinäviereen ja jätä turhaa isoa tilaa keskelle olohuonetta vaan laita rohkeasti huonekaluja jakamaan huonetta esim. sohva ja muutenkin huonekaluja (esim.nojatuoli vinoon) keskemmälle huonetta. Kivoja tyynyjä sohvalle,kivannäköiset verhot jne. Ja jos jaat huoneen esim.sohvalla on kivannäköistä laittaa kaksi mattoa samaan huoneeseen,antaa lämmön tuntua kun ei paljon "kylmää" lattiaa. Osta kauniita kynttelikköjä/lyhtyjä sisustukseen. Selaa netistä erilaisia sisustusnettikauppoja, niistä saa kivoja ideoita. Ja mitä tulee tuohon vuokra-asuntojuttuun niin itse asuttiin aikaisemmin vuokralla ja maalattiin siellä seiniä. Yleensä vuokranantaja antaa luvan, jos maalaus hillittyä. Ja jos tarkoitus asua useampi vuosi kyseisessä asunnossa niin voittehan maalata ja kun joskus muutatte pois niin maalaatte seinät takaisin entisen värisiksi. Mutta kyllä perusvalkeatkin seinät on kauniit ja hommaat kivoja tauluja tms. Helposti ja halvalla saat mieleiset taulut, kun ostat kivannäköistä kangasta (nykyään paljon kivoja kankaita,joissa isoja kuvioita) ja pingotat kankaan styroxlevyn päälle,takaa vaan nuppineuloilla kiinni.Helppoa ja nopeaa :) Siinäpä nyt muutamia omia mielipiteitä,niitäkin kun on monia :)

Senhän voi varmaan kiinnittää monella tapaa ja varmaan olemassa myös jotain taulukoukkujakin,mutta itse olen tehnyt asian mahdollisimman helposti eli iskenyt naulan seinään(tai ruuvin) ja upottanut styroxin siihen.Naulahan uppoaa siihen helposti. Ei mitään kehyksiä,kangas vaan styroxin päälle ja taulu on valmis! :) Kunhan vaan pingottaa kankaan siististi reunoilta ettei näy ryppyjä. Olen myös kuullut,että jotkut pingottaa kankaan puukehyksen ympärille. Siihen sit tarvitsee jo rimaa,nauloja yms. Eli styrox paljon helpompi ja nopeampi juttu. Eräällä ystävällä on on todella iso taulu olohuoneen seinällä tehtynä tällä tyylillä ja on muuten todella hyvännäköinen! Luulinkin aluksi, että se on ostettu jostain ennenkuin totuus paljastui. Itse tein kivasta muumikankaasta taulut lastenhuoneeseen,tuli kivat :)

^ Joo totta, ollaan ennen maalattu aina vuokra-asunnoissamme seiniä (myös todella rohkeilla väreillä) mutta nykyiseen opiskelija-asuntoon seinien maalaus on ihan NO-NO :( Ehkä valkoiset seinät kestän, mutta tuo harmaa muovimatto on vaan niin kamala ja kolho.

Olenkin itseasiassa käyttänyt jo paljon ideoitanne :) Lattialla on suuret, luonnonsävyiset villamatot tosin. Huonekaluista olen sijoittanut kaksi nojatuolia lattian keskellä (jakamaan valtavaa olohuonetta) ja keittiönpöytä on myös suht. keskellä (avokeittiö). Olen laittanut sohvan päälle yhden kankaan seinälle, mutta se ei mielestäni näytä siinä hyvältä. Ongelma on se, että 50-luvun sohvaryhmämme on hillityn värinen mutta kukkakuosinen = muiden kuvioiden yhdistäminen siihen on todella haastavaa! Tarkoituksena olisi tosin jossain vaiheessa verhoilla ne uudestaan. Olen miettinyt että vaihtaisin jonkun suuren taulurykelmän sohvan päälle.

Huonekalut ovat uutta ja vanhaa sekaisin, paljon myös itse tuunattuja asioita löytyy kodistamme. Löytyy paljon tyynyjä ja torkkupeittoja, lyhtyjä ja matkoilta tuotuja muistoja. Verhot ovat tosin ikuinen heikko lenkkini, en löydä koskaan oikeasti kivoja ja sopivia verhoja. Nyt on suuri kuvioiset, mutta eivät näytä yhtään hyvältä. Haluaisin jotkut voimakkaan väriset, mutta jotenkin kuvioidut - esim. hillittyä raitaa tuomassa jotain eloa. Kaikki löytämäni hienot kankaat ovat liian kalliita (tarvitsen kangasta 9m), valmisverhot liian lyhyitä tai jotenkin väärän värisiä.

Nyt meillä on väreinä; huonekalut tummia, sohvat ja matot pehmeän luonnonvalkohiekka-väriset ja tehosteväreinä löytyy turkoosia, violettia ja hieman vihreää. Värien sommittelu on kauhean vaikeaa! Tykkään kovasti erittäin värikkäistä sisustuksista, mutta nyt en varsinaisesti sitä hae. Haluan silti selkeitä värejä tänne, mutta niin että ne sopivat ympäristöön, mutta eivät näytä liian mätsätyiltä :D Taidan olla hieman vaikea sisustaja...

Voisin hankkia uuden, näyttävämmän jalkalampun ja lisää huonekasveja - kuten joku sanoikin, ne todella tuovat ihanaa tunnelmaa kotiin :)

Kodin persoonallisuus saa mielestäni näkyä sisustuksessa!

Liian helposti mennään muiden mielipiteillä ja "on joko tumma, tai vaalee sisustus". Mutta ihana on se koti, jossa on perheen muistot ja inspiraatiot esillä! Siitä saa hengelle ravintoa, joka ehdottomasti vaikuttaa mielialaan.
Itse työkseni teen ihmisille sisustusmaalauksia, ja teippauksia jotka suunnittelen etukäteen ja toteutetaan asiakkaan vision mukaan.

Esimerkkinä Taj Mahal olohuoneeseen, koska siellä aikoinaan mies kosi. Tai lapsi ja hänen kaverit maalattuina keijuiksi leikkimään lastenhuoneen seinälle.
Se on teidän koti ja te asutte siellä ja teidän elämä ja inspiraatiot on niin hieno ja yksityiskohtainen tarina, että niille voi tehdä omat kuvat.
Jotkut ottavat tatuointeja, mutta seinilläkin on hyvää tilaa! :)

Taatusti hienoa ja uniikkia ja vuokra-asujalle tiedoks että ne voi maalaa pois tai sitten katsotaan sitä teippauksen tekemistä.

ottakkee yhteyttä : 0452373327 , kerron lisää!
Nyt on ollut lastenhuone maalaus tammi-alennuksella 500e, joten nää ei ole niin kaukaa haettuja unelmia.

Industial style on kyllä tosi kiva, etenkin jos vielä olisi joku vanha teollisuuskiinteistö, mutta toki sopii toisiks parhaiten vanhoihin kaupunkikivitaloihin tai lofteihin.

Tässä aika bähee ”real thing”:

fa2725015f6f9caf176e4d3cb23923ce.jpg

• Tykkää
Reactions: 9MM
No oonkin monesti laitellut. Mitä mut esim tällänen. Mun ongelma on et en osaa sisustaa ja sommitella tavaroita. Ja lisäksi vanhan tyylin sisustus maksaa. Yhen naisen kaa kyl juteltiin et se on löytänyt vanhoi huonekalui just muutamilla kympeilläkin ja näytti olohuoneensa kuvaa ja se oli magee. Ainoo mikä mulle tuli mieleen et sen sohva ei sopinut joukkoon ja oli samaa mieltä. Mut sanoi et se ei ollutkaan hommannu sitä.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Mulle kodin tekee tulipesä josta tuli nääkyy ja jonka ääressä voi istuskella.

Sen ei ole pakko olla takka, se voi olla myös puuliesi keittiössä.

Nii ja sit tarvitaan jokin mihin käpertyä. Iso nojatuoli tai sohva ja siinä tyynyjä ja viltti. Ja suuri ruokapöytä! Sit on koti <3

Sitä sanotaan, että koti muodostuu sinne minne tavaransa tuo. Tavarat voivat olla osa identiteettiä ja historiaa kuten pohjalainen keittiönkaappi äitini puolen isovanhemmilta, Knoll-tuolit isäni vanhempien perintöä, mummoni ompelukone, isoisotätini piianpeili, suomifilmin huutokaupattua rekvisiittaa kuten jalkalamppu, edesmenneen anopin viherkasvi jne.
Kodissa on monia paikkoja, joissa viihtyy ja voi esim kuunnella vinyylejä, lukea kirjoja tai lehtiä, ompelunurkkauksessa toteuttaa itseään.... Koti on sellainen kun sen asukkaat eli omansa näköinen.

• Rakkaus
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä