Millainen on hyvä perhe? Kun sanotaan, että lapsi on hyvästä perheestä.

  • Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti
uups
Tositapahtumiin perustuva elokuva suunnilleen samoilta ajoilta:
http://yle.fi/vintti/ohjelmat.yle.fi/kotikatsomo2/etusivu/uusi_ihminen_ohjaaja_klaus_haro.html

ja niitä käytäntöjä.
 
Mä käsitän "hyvän perheen" juurikin sellaisena kliseisenä käsitteenä, joka nostetaan esille silloin, kun lapsi jollain tapaa rikkoo perheen normeja, ravisuttaa "kulisseja" (tällä en tarkoita, että olisi oikeasti _kulissit_ pystyssä).

"Sehän oli niin hyvästä perheestäkin" vs. "Yksin sen äiti sen kasvatti, mutta parhaansa varmasti teki ja käsittääkseni ihan turvallisen lapsuuden eli".
Tai "hänellä oli köyhä lapsuus, mutta kuitenkin rakastavat vanhemmat".

Köyhyyttä ja yksinhuoltajuutta (esimerkiksi) pidetään negatiivisina asioina, joista huolimatta asiat meni hyvin - jos siis meni.
Tämä ei tarkoita, etteikö yh tai köyhä perhe voisi olla hyvä, mutta ei se perinteisellä tavalla "hyvää perhettä" vastaa, kuten tuo vakavarainen ydinperhe.

En ajatellutkaan kysymystä niin, mikä MINUSTA on hyvä perhe, vaan mitä yleisellä tasolla tarkoitetaan, kun puhutaan "hyvästä perheestä".
 
vierailija
Eilen piispa puhui saarnassaan tv-messussa nykyajan ihmisten tarpeesta loistaa ja esitellä täydellistä elämäänsä mm. netissä. Tämä ketju on aloitettu noin 10 vuotta sitten. Monen ketjuun osallistuneen elämä on saattanut saada kyseisessä aikajanassa täysin uuden suunnan. Onneksi ajatuksiinsa ja asenteisiinsa ei tarvitse jumittua loppuiäkseen.
Kun selasin tämän päivän uutistarjontaa ja katsoin Yle aamun, eniten minua huolestutti nettihuijaukset. Tekniikka kehittyy, ja Ylen uusi päätoimittaja haluaa tarjota parasta mahdollista uutistarjontaa syventämällä digiuutistarjontaa.
Uutiset halutaan tuottaa digiin syväluotaavasti.
Näin viime yönä jotain ikävää unta, ja muistan jotain näkemästäni unesta ennen heräämistäni lattialla. Otin unessa fyysisesti yhteen jonkin henkilön kanssa kai väistääkseni iskua tai tönimistä.
Tipahdin sängystäni lattialle, ja polveeni tuli punainen naarmu, ja osuman yläpuolelta polveni on turvoksissa. Siirsin sänkyni pois seinän puolelta joku aika sitten. Luulin, että unessa itseni kolauttelu on mennyttä aikaa. Vuoraan jatkossa lattian tyynyillä. Ehkä joku asia huolestuttaa minua, ja purkautuu ikävinä unina.
Lähiaikoina minua ja monta muutakin kansalaista on kiukuttanut ja hankaloittanut Nordean palvelunestohyökkäykset. Niiden takia olen joutunut ottamaan monta askelta moneen suuntaan.
Minulle perhe on laaja käsite. Nykyään käsitän perheekseni koko maailman.
Kun aikanaan siirryn ajasta iäisyyteen, perhekokoonpanoni laajenee entisestään.
 
Aika paljon kulttuurikysymys, mutta meillä Suomessa on tuolla tarkoitettu yhteiskunnallisen aseman, tulotason ja nuhteettomuuden (ei rangaistuksia tms.) yhdistelmää. Aiemmin joukkoon kuului myös uskonnon sääntöjen noudattaminen, mutta se on tainnut jäädä pois.

@Echo voisi kommentoida seuraavaa. Voiko nainen olla osa hyyvää perhettä, jos hän ei tottele miestään? :cool:
Saarnanainen(?) on hämmentynyt, koska naiset ovat ryhtyneet häntä syyttelemään, kun hän kehoittanut naisia olemaan alamaisia miehelleen Raamattuun vedoten.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä