Millainen on hyvä äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vieras
Välillä tuntuu, etten ole tarpeeksi hyvä äiti. Ruuanlaitto on tympeää ja inhoan siivoamista. Välillä hermostun lapsiini ja huudankin heille. Emme käy joka päivä ulkoilemassa. Tunnen usein riittämättömyyttä enkä koe olevani kovinkaan hyvä äiti - mielessäni on jatkuvasti tunne, että pitäisi pystyä parempaan.

Toisaalta rakastan lapsiani yli kaiken ja yritän olla hyvä äiti.

Millainen äiti sinä olet? Entä millainen äiti on mielestäsi hyvä äiti?

Välillä tuntuu, etten ole tarpeeksi hyvä äiti. Ruuanlaitto on tympeää ja inhoan siivoamista. Välillä hermostun lapsiini ja huudankin heille. Emme käy joka päivä ulkoilemassa. Tunnen usein riittämättömyyttä enkä koe olevani kovinkaan hyvä äiti - mielessäni on jatkuvasti tunne, että pitäisi pystyä parempaan.

No miksi sitten edes teit tuota jälkikasvua jos kotityöt on noin vittumaisia? Nyt tänne kyllä varmasti tulee äitejä jotka on sitä mieltä että pelkkä rakkaus omaan lapseen riittää, mutta ei ne mukelot pelkästä rakkaudesta kasva. :/

No jos palstaa uskominen on, niin hyvää äitiä ei olekkaan, niin tai näin, aina väärinpäin. Jos sinua yhtään lohduttaa, niin tuskin kovin moni siivoamisesta tykkää, ennemminkin siitä lopputuloksesta. Jos ruanlaitto tympäsee, valmista ruokaa mahdollisimman paljon uunissa, erillaiset laatikot tulee uunissa muhiessa kuin itsestään. Eikä meilläkään joka päivä ulkoilla, jos sää on hyvä ja ei ole muita isompia projekteja (kuten se isompi viikottainen siivoushärdelli), lähikauppareissut tehdään usein niin että koko jengi lähtee, ei vain toinen vanhempi. Älä ota siitä hyvästä äitiydestä paineita, mene sen mukaan mikä hyvältä tuntuu, tee joka päivä vähäsen, arki helpottuu ja pinnakaan ei ole niin kireällä. Ja ota yksi rennompi päivä viikkoon, jolloin vaikka löhöätte sohvalla piirrettyjä katsellen, piirrätte ja laitatte kaupan valmispullat paistumaan ;) Äitiys kuuluu mielestäni siihen kategoriaan elämän asioista, jonka turhan moni ottaa turhan vakavasti. Pääasia, että lapsella on rakastava koti, ruokaa pöydässä ja luottamus vanhempiin. :)

Mä olen ihan kohtuullinen äiti. Ulkoilen lasten kanssa paljon, (paitsi kun kotona on vain vauva, kuten tänään, pidän laiskimus päivän). En pidä kotitöistä mutta olen opetellut tavan siivota niin että aikaa kuluu vain vähän, mutta välttämättömyydet tulee tehtyä. Leikin vähän, mutta pelaan kyllä ja lueskelen, ehkä ne korvaa sitä menetettyä leikkiä äidin kanssa. Meillä kuunnellaan paljon musaa, tanssitaan, rakennellaan junia ja majoja, aika mukavaa neitillä tuntuu olevan ilman sitä että istun lattialle leikkimään barbeilla. Voisihan sitä joskus tosin kokeilla.

Hyvä äiti on sellainen, jonka kanssa lapsilla on hyvä ja turvallista olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Inkkuli:

No miksi sitten edes teit tuota jälkikasvua jos kotityöt on noin vittumaisia? Nyt tänne kyllä varmasti tulee äitejä jotka on sitä mieltä että pelkkä rakkaus omaan lapseen riittää, mutta ei ne mukelot pelkästä rakkaudesta kasva. :/

Riittää että kotityöt hoituu, ei niistä tarvitse pitää. En minä ainakaan pidä siivoamisesta tai ruuanlaitosta, vaan käyttäisin senkin ajan mieluummin lasten kanssa peuhaamiseen. Ulos en mene läheskään joka päivä, varsinkaan näin talvella, vaan viihdyn lasten kanssa sisällä.

Mun mielestäni hyvä äiti haluaa lapsensa parasta ja asettaa lapsen tarpeet etusijalle. Hyvä äiti tiedostaa oman vajavaisuutensa ja haluaa oppia virheistään.
Itse väsätyt sapuskat, kiiltävä koti ym. ulkoiset seikat eivät mielestäni liity hyvään äitiyteen mitenkään...

Äitiydessä - kuten elämässä yleensäkin - täydellisyyden tavoitelu on turhaa. Kukaan, ei kukaan, ole täydellinen. Mä olen noiden omien (21 ja 16 v ) kohdalla noudattanut sellaista "riittävän hyvää äitiyttä". En ole ottanut paiseita sängyn alla riehuvista villakoirista, en ole ottanut paiseita sormenjäljistä ikkunoissa. Enkä ole ottanut paiseita monesta muustakaan asiasta. Ja mä inhoan kaikkia kotitöitä ruuanlaittoa lukuunottamatta. Tottakai mä pesen pyykit, imuroin jne, mutta en mä niistä mitään kicksejä saa. Ikäviä velvollisuuksia, jotka on pakko tehdä. Lasten ollessa pieniä otin lapset mukaan kotihommiin, isompana nuo tekivät sitten niitä oman mielensä mukaan. Mutta mä olen koittanut olla olemassa. Joskus töiden takia vähän huonolla menestyksellä. Mulla ei ole ollut kodin ulkopuolisia harrastuksia, mutta kodin seinien sisäpuolella sitäkin enemmän. Yhdestä harrastuksestani on tulossa esikoiseni amatti ... liekö vaikutusta sillä, että äiskä aikoinaan innosti ja opasti? =)

Mä olen luisunut ajoittain omasta mielestäni "huonoon äitiyteen" eli ihan tässä viime aikoina. Esikoinen muutti vuosi takaperin omaan asuntoonsa ja me jäätiin junnun kanssa kaksin. Työ yrittäjänä lohkaisee melkoisen palan elämästäni. Työpäivät ovat pitkiä, usein yöhön asti. Junnu on kiltti teini, ei ole kiinnostunut kaljakassien kanssa ostareilla heilumisesta, tupakasta tai muusta sellaisesta. Mutta viime viikolla ilmoitin kollegoille, että mä en aio jatkaa enää näin. Kyllä tuo 16 v täällä pärjää illat yksinkin, mutta saan syyttää vain itseäni, jos se huonoille teille joutuu, kun on niin paljon yksin. Enää ei ole, sillä teen vähintään 2 päivää viikossa töitä kotoa käsin. Palaverit voi hoitaa puhelimitsekin, kuten tänään tehtiin. Kunhan saan Skypen asennetua, palaverit hoituu jatkossa sen avulla.

On ihan normaalia, että välillä turhautuu ja tuntee huonommuutta. Ne on aikoja, jolloin kannattaa käydä keittämässä kuppi kahvia, istahtaa pöydän ääreen ja miettiä, mikä mua oikeastaan turhauttaa. Kuka vaatii mua tekemään ja mitä? Voinko tehdä jotain toisin? Mikä auttaisi minua jaksamaan? Itseään ei kannata vetää piippuun - ei työelämässä eikä vanhemmuudessa.

Mä oon täydellinen nainen hoidan kolme lastamme, käyn töissä, teen kaikki kotityöt ja tyydytän mieheni. ...Ja olen onnellinen. :)

Hyvän äidin määritelmää ap tais kysyä :xmas: Ne täydelliset naiset ansaitsevatkin ihan oman pinonsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mä oon täydellinen nainen hoidan kolme lastamme, käyn töissä, teen kaikki kotityöt ja tyydytän mieheni. ...Ja olen onnellinen. :)

Hyvän äidin määritelmää ap tais kysyä :xmas: Ne täydelliset naiset ansaitsevatkin ihan oman pinonsa.

Täydellinen nainen on kuitenkin myös täydellinen äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja inkkuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Täydellinen nainen on kuitenkin myös täydellinen äiti.

Miten vaan... :whistle:

En rakasta kotitöitä, mut oon alkanu tykkäämään niitten tekemisestä. Meillä ei silti koskaan ole tip top. Ruokaa tykkään laittaa, mutta välillä myös oikasta eli valmisruokia ja eineksiä meillä syödään myös. Poika tosin on vielä ihan vauvapöperöillä.

Ulkoilemassa ei käydä päivittäin, mut poika nukkuu päikkärinsä ulkona ja saa siinä raitista ilmaa. En koko aikaa ole poikani seurana leikeissä, mut välillä touhutaan yhdessäkin. Nukkumaan menot, ruokailut yms rutiinit pyrin pitämään sännöllisinä, mutta en nipota... Mennään tilanteen mukaan. Välillä hermostun ja komennan, mutta en satuta lasta.

Hyvä äiti rakastaa lastaan / lapsiaan, ajattelee lasten etua ja pyrkii toimimaan sen mukaan. Aina se ei kuitenkaan o mahdollista, joten sit valitaan se toiseksi paras vaihtoehto. Puhtaudesta, terveellisestä ravitsemuksesta, riittävistä virikkeistä, unesta, läheisyydestä ja muista tarpeista pidetään huolta turvallisuutta unohtamatta.

Hyvä äiti on kuitenkin ihminen siinä missä muutkin, joten täydellinen ylisuorittaja ei tarvitse edes yrittää olla. Tunteet saa ja pitääkin näyttää, onhan se osa tuntevana inhimillisnä ihmisenä olemista. Myös oman haavoittuvuuden ja rajallisen jaksamisen tiedostaminen ja huomioiminen on hyvä asia... Tarvittaessa saa ja pitääkin pyytää apua. Hyvä äiti pitää huolta myös itsestään.

*Muoks* Tuo jo mainittu virheistä oppiminen on tärkee juttu. :)

Yhteistyössä