millainen oli teidän synnytys?

• Viestiketjun aloittaja ensisynnyttäjä
  • Ensimmäinen viesti
2 x synnytys
Missä asennoissa?

-Selällään puoli-istuvassa, molemmilla kerroilla, koin asennon oikein hyväksi!

kauan meni?

-esikoinen 23h, kuopus 6h :)

miten kipujen lievityksen laita?

-ilokaasu joka auttoi mulla hyvin, epiduraali joka esikoista
synnyttäessä auttoi tosi hyvin,kuopusta synnyttäessä ei koska avauduin niin nopeasti ja ponnistusvaihe alkoi

kakitteko?

-Kyllä ekaa synnyttäessä, ei tehty suolentyhjennystä. Toista ku synnytin ni suoli tyhjennettiin, en siis kakkinut.

Yleistä vielä, esikoisen synnytys oli siis pitkä, repesin pahasti ja olin tosi kipeä pitkään. Eppari tehtiin.
Kuopuksen synnytys tosi nopea ja raju, vauva tuli ulos kasvotarjonnassa, mutta en revennyt enkä tarvinnut ollenkaan tikkejä. Kätilö sanoi tämän johtuvan siitä että kuuntelin hyvin ponnistusohjeita. En ollut juurikaan kipeä jälkeenpäin, kävely sujui normaalisti ja fiilis oli loistava sen suhteen!

gg
Sektio: jälkikivut karmeita, sanoinkuvaamattoman kamalia, tuntui raiskatulta ja hakatulta, peräsuoli repesi viikon kestäneen ulostuslakon(ummetus) takia.
Harkitsin itseni tappamista, onneksi nyt kaikki hyvin. Alatiesynnytys kiitos jos enää ikinä uskallan raskaaksi tulla.

Synnytys alko supistuksilla ja melkein vuorokausi olin kotona ennen sairaalaan menoa, aika pian sinne päästyä halusin ja sain epiduraalin (ilokaasu oli yks tyhjän kanssa) joka autto suppareihin mut aukeeminen hidastu/pysähty. Vauhditettiin oksitosiinilla ja parissa tunnissa aukes loput 5cm. Sain vielä tipalla lisää kivunlievitystä ponnistusvaiheessakin. Ponnistin kyljellä, jakkaralla (tuntu ikävältä ) ja lopulta makuulla/puoli-istuvassa asennossa jalat telineissä. Pieni eppari tehtiin joka vielä repes vähän. Loppuvaiheessa valitin et ei mahdu tuleen mut mahtuhan se hyvinkin. Mä menetin normaalia enemmän verta ja istukkaa irroteltiin 40 min. mut tipalla selvittiin verenhukasta.
Synnytyksen kestoks oli merkattu 17 h (supistukset alko n.1,5 vrk ennen syntymää ) josta ponnistusvaiheen kestoks oli merkattu 40 min. (1h40min ennen syntymää olin ihan auki ja sain ruveta ponnistaan). Pissaa tuli vähän, mut kakkoshädän olin hoitanu jo kotona ja just ennen ponnistusvaihetta sairaalassa. Vessasta kuulukin sellanen karjunta et kätilö oli sanonu miehelle et nyt taitaa ponnistuttaa ja tuli tsekkaan mun tilanteen :D

Seuraavana päivänä oli jo tosi hyvä olo ja muutenkin toivuin hyvin :)

Yhteistyössä