Millainen leikkimökki myyntiin??Tekijänoikeus-ym asiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yrittäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yrittäjä"

Vieras
Olen yrittäjä ja haaveena olisi tehdä myös leikkimökkejä / roskakatoksia ym puukalusteita.
Tuo leikkimökki-haave on ollut jo kauan ja haluaisin tehdä vähän erikoisempia (isompia,2-kerroksisia vähän niinkuin muumeilla,erikoisesti maalattuja jne).

Missähän menee raja, jos esim.tuollaisen pyöreän 2-kerroksisen tekee,tuleeko heti ongelmia että on tehty muumitalo-mallilla?

Olen tosi arka aloittamaan mitään. Mistähän löytäisi faktaa että mitä EI SAA tehdä,tuote on patentoitu tms...?

Ei varmaan saa tehdä muumitaloa. Eikös ne nillittänyt kun joku teki talonsa/pihamökkinsäkin siihen tyyliin. Eikä edes myyntiin. Ne myy lisenssejä tukholmasta ja mun kokemuksen mukaan vaan halpaa kiinalaista paskaa myyville massatuotantoyrityksille. Ikävää sinänsä. Meiltä on hajonnut kaikki muumikrääsä vähän liian nopeaan.

Joo, ei valmiilla kaavoilla saa tehdä ilman lupaa myyntiin tavaraa. Pitää olla selvästi erilainen malli.

Mutta jos muunnat sitä mallia (koko, ikkunoiden malli, koristeiden tyyli, etkä yritäkään tehdä muumitaloa vaan vaikka linnoja ja laivoja), niin sehän ei ole enää ongelma. Mikään ei estä sinua tekemästä kaksikerroksisia mökkejä, kunhan ne eroavat valmistaloista.

Kätevä käsistä osaa kyllä tehdä erilaisen kuin niissä valmiskaavoissa.

Viimeksi muokattu:
Kiitoksia, täytyy ottaa yhteyttä ja varmistaa asia.
Tosiaan mitään muumitaloa en olisi tekemässä,mutta 2-kerroksisen jossa olisi jotain kivaa extraa sisällä. taikka esim.liukumäki kiertäisi mökin ympäri. Eli omalla mallilla kaikki,piirrustukset on omat,mutta silti ahdistaa. Tämä nyt oli vain yksi esimerkki. Meillä on tuotteita useita ja nyt laajennetaan, ideoita on paljon mutta kaikista pitää selvitellä mahdolliset patentit ym.

kaikki tehtäisi kuitenkin omilla piirrustuksilla eikä kopioida,mutta herkästihän siinä tulee ihan vahingossa samoja piirteitä kuin jo tehdyissä!!!!!!!

Joo kyllä nämä turvallisuus ym asiat ovat selvitetty perusteellisesti.
Ainoa mikä on selvittämättä on mahdolliset tekijänoikeusasiat.

Mies sanoo että melkeinpä mitä tahansa saa tehdä,kunhan tehdään omalla mallilla (eikä tietenkään esim.muumitaloja). Jos haluan tehdä tuulimyllyjä niin saan tehdä,ei ole ns.yksinoikeutta että vain tietty taho saisi niitä tehdä.

Selvitin tuon tekijänoikeuskysymyksen vuonna 2009 ja sain tekijänoikeuksien omistajlta vastauksen, että he eivät anna lisenssiä valmistaa muuminmökkiä. Olemme tehneet jo kaksi vuotta kaksikerroksista mökkiä, mitä emme markkinoi muuminmökkinä. Mökkimme on kahdeksankulmainen. Meiltä saa mökin elementteinä tai koottuna kotipihaleen. www.teepuu.fi

[QUOTE="aapee";26268451]Kiitoksia, täytyy ottaa yhteyttä ja varmistaa asia.
Tosiaan mitään muumitaloa en olisi tekemässä,mutta 2-kerroksisen jossa olisi jotain kivaa extraa sisällä. taikka esim.liukumäki kiertäisi mökin ympäri. Eli omalla mallilla kaikki,piirrustukset on omat,mutta silti ahdistaa. Tämä nyt oli vain yksi esimerkki. Meillä on tuotteita useita ja nyt laajennetaan, ideoita on paljon mutta kaikista pitää selvitellä mahdolliset patentit ym.

kaikki tehtäisi kuitenkin omilla piirrustuksilla eikä kopioida,mutta herkästihän siinä tulee ihan vahingossa samoja piirteitä kuin jo tehdyissä!!!!!!![/QUOTE]

Ensin tarkka selvitys TUKESista ja Kuluttajavirastosta, mitä määräyksiä on koskien tällaisia leikkivälineitä. Ainakin ulkoleikkivälineistä on tiukat EN-standardit. ne ovat suurempi huoli kuin patentit. Kannattaa myös selvittää vastuukysymykset, jos joku vahinko tapahtuu valmistetun tuotteen kanssa.

Mallisuojat tietysti on olemassa, mutta tehdäänhän isoja talopakettejakin monen valmistajan toimesta, eli ei kaikkea voi suojata. Kun tekee kaupalliseen tarkoitukseen eli myyntiin tuotteita, niin valmistajan vastuu on todella rankka.

Harva ostaa valmiin leikkimökin joka on yli 4 neliötä, koska sen koon ylittävä leikkimökki/piharakennus on vakuutettava erikseen ja haettava rakennuslupa.

Itse olen etsinyt pitkään leikkimökkiä, joka sopii nykytalojen tyyliin. Ne pikkumökit ja muumitalot ovat jo vanhanaikaisia. Tässä vähän esimerkkejä mitä nykyään halutaan:

http://www.kotoakotiinshop.com/epages/OVK.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/12062009-146452/Products/KK200028

Tässä mallit ihania, väritys voi olla tietysti vähän neutraalimpi. Itse toivoisin oman talon sävyyn maalattavaa mökkiä kun kaava-alueella asutaan:

http://www.minihusen.se/

Yhteistyössä