millainen lapsi kasvaa tälläisellä hoitokuviolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neith

Aktiivinen jäsen
02.06.2008
7 016
0
36
ja minkälaiseksi te miellätte perheen jossa näin toimitaan.

lapsi aloittaa tarhassa 1,5v iässä, kyseessä on vuorohoito jossa lapsi on tarhassa 20-24 tuntia putkeen.

lapsen kuukausi menee about näin:

1 pvä kotona iltaan asti, sitten tarhaan
2pvä lapsi tulee tarhasta klo 15
3pvä lapsi on kotona päivän ja illalla tarhaan
4pvä lapsi haetaan tarhasta klo 15 ja ollaan kotona
5pvä lapsi lähtee mummolaan iltapäivällä
6pvä lapsi mummolassa
7pvä lapsi mummolassa kunnes isä hakee iltapäivällä
8pvä lapsi isällään
9pvä lapsi isällään
10pvä lapsi isällään kunnes illalla kotiin
11pvä lapsi kotona kunnes illalla tarhaan
12pvä lapsi kotiin klo 15
13 lapsi kotona
14 lapsi kotona
15pvä lapsi kotona
16pvä lapsi kotona kunnes ilalla tarhaan
17pvä lapsi tarhasta kotiin klo 15
18 pvä kotona kunnes illalla tarhaan
19pvä lapsi kotiin klo 15
20pvä lapsi kotona
21pvä lapsi kotona kunnes iltapäivästä isälle
22pvä lapsi isällään
23pvä lapsi isällään
24 pvä lapsi isällään kunnes illalla kotiin
25 pvä lapsi kotona
26pvä lapsi kotona kunnes illalla mummolaan
27pvä lapsi mummolassa
28pvä lapsi mummolassa
29pvä lapsi mummolassa kunnes illalal kotiin
30pvä lapsi kotona

tälläinen elämä jatkuu kunnes reilu 2v iässä tarhapäivät vähenevät kun uusi puoliso hoitaa lasta kotona.
ja joinain kuukausina ei ole yhtään tarhayötä, eli niinä kuukausina on vain viikonloppu mummolassa ja 7vrk isällään

En tiedä, mutta voisin kuvitella että lapsella olisi äitiä kova ikävä. Yö päiväkodissa kuulostaa pahalta tuon ikäiselle.

Mutta aina ei taida olla vaihtoehtoja?

Jos ajattelisin omalle kohdalleni, niin raskasta olisi elämä. Eikä se lapselle ole yhtään sen helpompaa. Jatkuvaa reissaamista tarhan, kodin, isän ja mummolan välillä. Ei hyvä, mutta en tuomitse. Ihmiset ja elämäntilanteet ovat niin erilaisia.

Voimia teille kaikille! :flower:

mulla olisi sama kuvio eskari ikäisen kanss ajos ottaisin nyt vuorotyötä vastaan..eli päivät eskarissa ja ilta/yöhoidossa vuorojen mukaan ..ja duunia pitäisi vain painaa..ei varmastikkaan olisi kovin kiva paikka yh:n lapselle jos olisi hyvässä lykyssä 2/3 osaa kk muualla hoidossa..vaikka onkin vanhempi lapsi..saanut vain kuulla tästä ihmisiltä' jotka oat parisuhteessa ja kotona on melkein aina joku joka voi hoitaa....:(

Tuo on yksi syy siihen miksi en voinut kuvitellakaan palaavani entiseen vuorotyöhöni lasten saamisen jälkeen. Ihan kamalan levotonta elämä. Lapsi ei ikinä tiedä mitä päivä tuo tullessaan, minne menee ja minne palaa, selkeä rytmi puuttuu.

Mutta ymmärrän että joskus ei ole vaihtoehtoja. Toivotan onnea ja pitkää pinnaa. :hug:

Ihan normaali, edellyttäen että nuo lasta hoitavat tahot ovat suht normaalja. Ei sitä lapsen tulevaisuutta määrää se, onko tämä tarhassa viisi vai kymmenen yötä kuukaudessa ja joutuuko kuinka usein vaihtamaan äidin luota isän luo, vaan se, miten nämä aikuiset ihmiset lasta kohtelevat ja kasvattavat silloin kun lapsi on heidän vastuullaan.

lapsi on nyt siis reilu 3,5v
ollut vauvasta saakka huono uninen eli univaikeuksia ei ainakaan ole tämän kuvion takia tullut, reilu 3v alkoi nukkumaan yöt heräämättä, muutaman kuukauden vaihe 3v kieppeillä jolloin oli kauhukohtausten kaltaisia episodeja useamman kerran yössä, jolloin huusi 30min-2 tuntia.. loppuivat ajan kanssa.
tykkää olla mummolassa, isällään ja viihtyy tarhassa.

uhmaikä on luonnollisesti ollut aina välillä, mutta ei kait tuo ole sen pahempi ollut kuin muillakaan lapsilla (siis oikeasti kun mulla ei ole niin muista lapsista kokemusta, voin vain verrata siskoni lapsiin jotka ovat kotihoidettuja)

[QUOTE="vieras";22979819]onko mummola lähellä jossa käy hoidossa ?[/QUOTE]

reilu 80km on matkaa.. bonuksena mummolassa on lehmiä ja traktoreita :D (tuo mun lapsi on melkolailla traktori hullu :) )

Kuulostaa siltä, että lapsella on monta läheistä ihmistä pitämässä huolta, ja tarhassakin hän taitaa olla vähemmän kuin keskivertotyössä käyvien vanhempien lapsi.

Meillä lapset selvisi parin vuoden runmbasta aika hyvin. Päivät päiväkodissa, illat isän hoidossa, perjantai- ja lauantai- iltaisin sain viedä lapset päiväkotiin tuntia ennen työvuoron alkua ja kotiin heidät piti hakea aamulla viimeistään klo 8. Isä oli viikonloput toisella paikkakunnalla töissä. (Näin päiväkodissa lapsia jotka olivat siellä kolmekin vuorokautta putkeen ja kun kysyin miten se voi olla mahdollsita, mulle sanottiin et huoltaja tekee säännöllistä yötyötä ja lapsella ei ole muuta paikkaa.)

Sitten tuli ero. Mies lähti alepan muovikassi kourassa vieden auton ja jättäen lapset päiväkotiin vaikka hänen ne piti hakea. lähdin kesken työpäivän päiväkodille ja kolmen viikon sairasloman jälkeen tiedustelin mahdollisuutta tehdä useampana yönä töitä kun tilanne on muuttunut. Lopetin toisen työni keskittyen vain yövuoroihin (oplisi ollut 3 yötä/ viikko), mutta päiväkodille se ei sopinut. Vain sairaanhoitajilla ja lääkäreillä on oikeus pidennettyyn hoitovuoroon. Jep jep.

Puoli vuotta selvisimme mun viikonloppu- öiden palkoilla ja sen jälkeen lopetin työt kokonaan. Sain niskaani paljon moitteita päiväkodista ja lastensuojelusta siitä kuinka lapset tulee levottomiksi ja hankaliksi kun teen yötöitä. Ilmoitin heille et jos yksinhuoltajan yötyöt tekee lapsista sekopäitä niin kertokoot sitten millainen vanhemman työsitä ei tee ja hankin sellaisen. Sitä paperia en koskaan saanut eteeni. asteni oireet: levoton uni, painajaisia, ylivilkkautta, motorista levottomuutta, pakko- oireita, puheongelmia... Kahdella lapsella kolmesta on nyt todettu adhd, ja diagnoosin tehnyt lääkäri kirjoitti jopa epikriisiin ettei vuoropäivähoidolla ole vaikutusta adhd:n syntymiseen.

Lapset selviää rumbasta jos lapselle tulee tunne ettei hänen ole pakko, ettei sinun ole pakko vaan että se on normaalia ja hyväksyttävää. Jos tilanne tulee, että oletkin yllättäen saikulla kun lapsi on esim. mummolassa, hae se kotiin niin hänelle tulee tunne että ei ole poissa tieltä. Kyllä sinun lapsesi selviää. Ne on ne muut ulkoiset syyt mitkä lapsista tekee sekopäitä.

[QUOTE="vieras";22979890]Aika pitkä matka minusta. Miksi teillä ei ole lapsi enempi tarhassa, kun tarvetta hoidolle kuitenkin ilmeisesti on ? Silloin vois vähentää ainakin noita mummolan pitkän matkan hoitokeikkoja.[/QUOTE]

koska lapsi ei voi olla 3 vuorokautta putkeen tarhassa, enkä mä voi valvoa 4 vuorokautta putkeen.

joskus on ollut viikonloppuja jolloin lapsi on pakon edess ollut tarhassa ja silloin kuvio on seuraavanlainen.

perjantai aamuna noustaan lapsen kanssa ylös, vien tarhaan klo 18 illalla kun menen töihin, pääsen töistä aamulla klo 6-7 ja menen kotiin nukkumaan, haen lapsen tarhasta klo 12 ja valvon päivän kunnes illalla vien tarhaan klo 18, olen yön töissä aamu 6-7 menen kotiin nukkumaan ja haen lapsen kello 12. olen lapsen kanssa kunnes vien lapsen tarhaan klo 18 ja haen seuraavana päivänä klo 15. mulla kotimatka kestää n. 30min eli jos pääsen töistä klo 7 olen kotona sängyssä lähempänä kahdeksaa, herätys täytyy olla klo 11.30 viimeistään jotta olen edes jotenkin herännyt kun lähden autolla hakemaan lasta.
eli tuollaisena viikonloppuna saan nukkua 3 vrk sen 6 tuntia.. ei ihan riitä

No siis tuossahan mun mielestä lapsi on paljon kotona (= äidin kanssa) ja myös paljon kotona (=isän kanssa). Eroperhessähän auttamatta lapsella on 2 kotia. Useimmat mun tuntemat pienetkin lapset jo nauttii suunnattomasti siitä kun saa olla mummulassa, joten 1 viikonloppuu joka kuukausi on varmasti vaan hauskaa lapsesta.

koska lapsi ei voi olla 3 vuorokautta putkeen tarhassa, enkä mä voi valvoa 4 vuorokautta putkeen.

joskus on ollut viikonloppuja jolloin lapsi on pakon edess ollut tarhassa ja silloin kuvio on seuraavanlainen.

perjantai aamuna noustaan lapsen kanssa ylös, vien tarhaan klo 18 illalla kun menen töihin, pääsen töistä aamulla klo 6-7 ja menen kotiin nukkumaan, haen lapsen tarhasta klo 12 ja valvon päivän kunnes illalla vien tarhaan klo 18, olen yön töissä aamu 6-7 menen kotiin nukkumaan ja haen lapsen kello 12. olen lapsen kanssa kunnes vien lapsen tarhaan klo 18 ja haen seuraavana päivänä klo 15. mulla kotimatka kestää n. 30min eli jos pääsen töistä klo 7 olen kotona sängyssä lähempänä kahdeksaa, herätys täytyy olla klo 11.30 viimeistään jotta olen edes jotenkin herännyt kun lähden autolla hakemaan lasta.
eli tuollaisena viikonloppuna saan nukkua 3 vrk sen 6 tuntia.. ei ihan riitä

miten lapsen pitäisi olla muka 3 vrk putkeen tarhassa ? kai sä nyt kotoakin olet joskus vaikka vuorotyötä teetkin. Tai miten,eikös sulla ole mieskin jonka kanssa olet toista lasta koittamassa -eikö tuo mies osallistu mitenkään lapsen hoitokuvioihin ?

Yhteistyössä