Millainen kuri päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkyttynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Olin myös kerran sisällä seuraamassa ohjelmatuokiota, joka pidettiin ennen ruokailua. Hoitaja oli ilmeisen pitkäpinnainen, tai sitten ei minun läsnäollessani kehdannut pitää kuria tytölle, joka kerta toisensa jälkeen siirtyi paikaltaan, vaikka hoitaja kielsi. Ainakin seitsemän kertaa hoitaja palautti tytön tuolilleen, ennen kuin vihdoin ymmärsi poistaa hänet huoneesta.
Mä jo mietin siinä, että puutunko tilanteeseen (olisin ottanut tytön viereeni istumaan), mutta sain onneksi pidettyä suuni kiinni.

Silloin hoitaja ei olisi pitänyt kuria, jos olisi vain piipittänyt "tulepas tähän tuolille, Maija". Paikalleen palauttaminen on ihan oikein tehty.

Juu, olihan se ihan oikein tehty ne ensimmäiset pari kertaa, mutta en ymmärrä, että toiminnan annetaan jatkua noin pitkään. En mä ainakaan sietäisi sitä, että pitää sanoa samasta asiasta monta kertaa. Mun mielestä parin kerran jälkeen pitää jo seurata rangaistus. Mut ehkä sen tytön vanhemmat sitten oli sanoneet, että pitää ensin seitsemän kertaa kieltää...

Lapsella voi olla vaikka jokin keskittymishäiriö, ja sen takia yritetään pitkään lempeillä keinoilla. Ulkopuolisena on vaikea tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Oon ollut vuosikausia päiväkodeissa töissä ja aina olen pitänyt jöötä. Nykyään vaan valitettavasti alkaa olla niin vaativia ja oikeutensa tuntevia vanhempia, ettei ihan pienestä voi lasta mennä komentamaan. Tulee hyvin äkkiä palautetta tädille ja hyvässä lykyssä huomautus pomolta. Itselle ei ole niin käynyt mutta muutama työkaveri on saanut "muikkareita". Se on vaan niin että "asiakas on aina oikeassa" ja tiettyjä perheitä/vanhempia on kohdeltava silkkihansikkain... Kovin, kovin valitettavaa.

Näinkin. mutta lapsia voi kasvattaa pesemättä suuta saippualla tmv. Mun työpaikalla on kyllä tosi hienoa palautetta saatu vaativistakin lapsista ja heidän käytöksensä muuttumisesta ja rauhoittumisesta ja voin sanoa, ett ei siellä tartte huutaa ja pestä suuta saippulla. Lapsen kanssa voi myös keskustella ja yrittää opettaa toisten kunnioittamista ja empatiakykyä. Kun aikuinen toiminnallaan antaa hyvää esimerkkiä, niin siitähän lapsikin oppii. Jos lapsen suuta pestään saippualla yms, niin mitähän mahtaa omille lapsilleen kasvattaa isomapana.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotitäti:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Hp:
Minkälaisia rangaistuksia on käytössä?

Mä ymmärrän, että kerran sanotaan asiasta, mutta jos ei mene perille, niin sitten pitäis jo seurata jokin rangaistus. Vai miten yleensä?
Ja minä olisin ne mailat ottanut pojilta pois viimeistään siinä vaiheessa, kun yhdelle tuli itku...

jaah, jäähypenkki,nurkassa seisottaminen, lelujen pois otto... lisäksi meillä vanhemmat saa itse ekrtoa millaisia rangaistuksia saa antaa ja mistä..
kuulin joku aika sitten että kyllä siellä suu pestään saippualla kiroilusta mikäli ei kiellot ja jäähyily auta.. että meidän lapsen päiväkodissa ainakin on kuri hallussa

Noita vanhempien rangaistuskäytäntöjä ei kyllä aina voi toteuttaa, koska se ovat vanhentuneita ja vasten lakia, jota päiväkodeissa pitäänoudattaa (ei ruumiillista kuristusta) ja tuo saippualla suun peseminen on kyllä vähän siinä ja sinä, mutta lapsen voi viedä vessaan pöntön viereen ja sanoa, että pudottaa tuhmat ja tyhmät sanat sinne, yleensä auttaa.

juu tietenkin on joku järki siinä touhussa pidettävä... mutta mä esim olen kertonut että mun lapen kohdalla toimitaan seuraavasti, mikäli lapsi ei osaa leikkiä nätisti niin poitetaan joko lelut lapselta taikak sitten jos on useampi leikkimässä niin poistetaan lapsi leikistä... jäähy ym on käytössä ja jos nyt alkaa ihan kunnolla kiroilemaan niin kyllä sen suun saa saippualla pestä... ja olen siis itse päiväkodin työntekijöiltä kuullut että suu pestään saippualla... ja mä sen hyväksyn...
(koska mikäli kiroilu on jatkuvaa, eikä kielloilla lopu niin pakkohan sille on jotain tehdä)

Anteeksi vaan, mutta päiväkodissa kuuluisi olla samat säännöt kaikilla lapsilla. ei vanhemmat voi tulla sääntöjä jakelemaan. Sehän olsi eriarvoista kohtelua. Itse en ainakaan haluaisi työskennellä päiväkodissa, jossa joka lapsella olisi vanhempien oma laatima rangaistuskirjanen...hohhoijaaaaaaa ja jos mun lapseni suus pestäis päiväkodissa saippualla, niin mä nostaisin metelin. Se ei ole enää lapsen kunnioittamista. Kuria ja hyviä tapoja voi opettaa muutenkin! olen äimistynyt.

no mä olen tyytyväinen tuohon.. kyllähän siellä nyt varmasti ihan yleiset säännöt on kaikille.. tietyt käytöstavat mitä vaaditaan ja millaisista asioista rangaistaan..
se suun saippualal epsu on vain yksinkertaisesti tehokas keino.. ja mikäli ryhmässä on yksi lapsi joka huutaa vittusaatanaperkele juttuja koko ajan kielloista huolimatta, opettaa ne sanat muille niin kyllä siinä ollaan helisemässä... on siellä yksi äiti tehnyt asiasta ilmeisesti valituksen.. en tiedä onko asia mihinkään edistynyt... mutta lienee tuon äidin omaa syytä että lapselle tuo rangaistus annettiin, kun se äiti itse kiroilee kuin turkkilainen... mä en halua että mun lapsi kiroilee, ja näin ollen olen tyytyväinen että lapsen tarhassa ei hyväksytä kiroilua ja sellainen käytös kitketään pois...
turhaa nassustusta se että lasta pitäisi kunnioittaa ja lapsen kanssa keskustellaan ja päätä silitellään ja ymmärretään.. kun on säännöt niin niitä noudatetaan ja jos ei noudata niin sitten rangaistaan.. toki ne lievemmät keinot on ensin käytössä...
nykyisin huomaa sekä pienistä lapsista että nuorista ja teineistä sen että kuri on kadoksissa... kun vaan ymmärretään ja paapotaan.. lapsi tarvitsee kuria ja järjestystä, selkeitä sääntöjä,kieltoja ja rajojha.. ja mikäli niitä rikkoo niin rangaistukset seuraa...
toki lapsi tarvitsee kannustusta,hellyyttä,huomiota ja rakkautta se on selvä.. ja kun on molemmat puolet kunnossa niin silloin kasvaa kunnon ihmisiä

Meidän päiväkodissa (jossa siis olen töissä) on kyllä rajat ja niistä pidetään kiinni johdonmukaisesti. Eikä siitä muuten mitään tulisikaan, koska meillä sattuu olemaan aika vilkkaita lapsia, ja pakko sanoa että nimenomaan poikia. Jos ei ekalla tai tokalla sanomisella uskota, niin sitten täytyy tulla leikistä pois (tietystiä tässä nyt vähän tilannekohtaista että mistä kyse, mutta periaatteessa). Pieniä riskitilanteita kyllä välillä saattaa syntyä, kun on paljon lapsia samaan aikaan samassa paikassa, mutta ne lopetetaan heti. Ja siitä ollaan meillä ollaan tarkkoja, että ketään ei saa tuntea oloaan kiusatuksia tai ulkopuoliseksi. Uskon, että meillä on lapsilla hyvä olo ja lapset tulevatkin mielellään.

Tuohon AP:n ihmettelyyn pukemisesta... että eikö tädit saa väkisin pukea lapsia. Kyse ei välttämättä ole siitä, meillä on muutaman lapsen kohdalla sovittu, että nimenomaan sitä harjoitellaan (myös erityislastentarhanopettajan mielipide), koska lapsi käyttää juuri sitä hyväksi ja on kotona täysin autettava vielä 4-5 vuotiaana. Eli rangaistus siitä, että ei suostu itse pukemaan on se, että leikkeihin ei pääse ulos mukaan, ja jos ei esim. retkelle ehdi kun ei ole pukenut, niin sitten jää pois. Siitäkin pidetään huolta, että se ei sitten ole mikään palkinto, että esim. saa esim. yhden tädin huomion kokonaan itselleen ja kivan pelihetken, vaan sitten pitää itsekseen touhuilla jotain pöydässä istuen. Joidenkin lasten kohdalla on todella tärkeää, että vaaditaan lasta tekemään itse!

Urani aikana olen törmännyt kaksi kertaa lapseen, joka huutelee vittua yms, tilanteessa lapsi poistettu esim. aamupiiristä, toiminnasta. Meillä rumat sanat syljetään pönttöön. Pelkästään jo tilanteesta poistaminen on ollut lapselle paha paikka, jos mielekästä tekemistä. Mutta tapansa kullakin. Minä en ole oikea ihminen neuvomaan mikä tapa on oikea tai mikä väärä ja millä niitä järkeviä tulevia aikuisia kasvatetaan. Toivon, että omistani kasvaa kunnon järki-ihmisiä, mutta ei noilla keinoin mitä täällä on puhuttu!

Tuosta suun pesemisestä saippualla... Se on aikuisen aikuisuuden puutetta ja ammattitaidottomuutta, jos ei oma auktoriteetti riitä ilman uhkaus- ja pakotekeinoja. Sitten opettelemaan keinoja, että miten sen saa riittämään! En hyväksy mitään saippualla suun pesemisiä tai muita tämän kaltaisia keinoja ollenkaan, kyllä aikuisen pitää pystyä rajat laittamaan ihan muutenkin lapsille

nimim. päiväkodissa töissä ja olen pystynyt

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Tuosta suun pesemisestä saippualla... Se on aikuisen aikuisuuden puutetta ja ammattitaidottomuutta, jos ei oma auktoriteetti riitä ilman uhkaus- ja pakotekeinoja. Sitten opettelemaan keinoja, että miten sen saa riittämään! En hyväksy mitään saippualla suun pesemisiä tai muita tämän kaltaisia keinoja ollenkaan, kyllä aikuisen pitää pystyä rajat laittamaan ihan muutenkin lapsille

veit sanat suustani..... aivan samaa mieltä kanssasi

Oon ollut vuosikausia päiväkodeissa töissä ja aina olen pitänyt jöötä. Nykyään vaan valitettavasti alkaa olla niin vaativia ja oikeutensa tuntevia vanhempia, ettei ihan pienestä voi lasta mennä komentamaan. Tulee hyvin äkkiä palautetta tädille ja hyvässä lykyssä huomautus pomolta. Itselle ei ole niin käynyt mutta muutama työkaveri on saanut "muikkareita". Se on vaan niin että "asiakas on aina oikeassa" ja tiettyjä perheitä/vanhempia on kohdeltava silkkihansikkain... Kovin, kovin valitettavaa.

Näinkin. mutta lapsia voi kasvattaa pesemättä suuta saippualla tmv. Mun työpaikalla on kyllä tosi hienoa palautetta saatu vaativistakin lapsista ja heidän käytöksensä muuttumisesta ja rauhoittumisesta ja voin sanoa, ett ei siellä tartte huutaa ja pestä suuta saippulla. Lapsen kanssa voi myös keskustella ja yrittää opettaa toisten kunnioittamista ja empatiakykyä. Kun aikuinen toiminnallaan antaa hyvää esimerkkiä, niin siitähän lapsikin oppii. Jos lapsen suuta pestään saippualla yms, niin mitähän mahtaa omille lapsilleen kasvattaa isomapana.

Mä en nyt tajunnut tätä yhteyttä tohon mun alkuperäiseen kommenttiini. En ole suunpesun kannattajia vaikka jöötä pidänkin..

kun ei se kaikkiin lapsiin tehoa.. ja kun ryhmässä on 10 muuta lasta joilla on oikeus kiroiluvapaaseen ympäristöön niin silloin se yksi kiroileva on pistettävä kuriin... ja niinkuin aiemmin kirjoitin niin päiväkodissa on kyllä käytössä ensin lievemmät keinot..

Kaiken kaikkiaan parastahan olisi, jos ei rangaistuksia edes juurikaan tarvita. Vaan kannustuksella, ryhmähengellä yms. hommat hoituu. Ja olen tosiaan nähnyt, että näinkin voi tapahtua. nykyään on kyllä paljon erityislapsia. Osalla voi myös olla kovemmat kotioltavat. Heidän kanssa ovat hoitajat tietysti varovaisia. Siis tietenkin turvaten heidän ja muiden lasten turvallisuuden samalla. (ei siis mitään mailoilla huitomisia yms.)
Tosta suun pesemisestä saippualla, niin yrittäköön vaan joku mun lapselle tuollaista tehdä. Siinä ei enää hyvä seisoisi! Mun mielestä tuollainen on jo toisen koskemattomuuden loukkaamista.

Mä en nyt tajunnut tätä yhteyttä tohon mun alkuperäiseen kommenttiini. En ole suunpesun kannattajia vaikka jöötä pidänkin..

anteeksi, en sitä sinulle tarkoittanutkaan! :(

Alkuperäinen kirjoittaja Merengue:
Kaiken kaikkiaan parastahan olisi, jos ei rangaistuksia edes juurikaan tarvita. Vaan kannustuksella, ryhmähengellä yms. hommat hoituu. Ja olen tosiaan nähnyt, että näinkin voi tapahtua. nykyään on kyllä paljon erityislapsia. Osalla voi myös olla kovemmat kotioltavat. Heidän kanssa ovat hoitajat tietysti varovaisia. Siis tietenkin turvaten heidän ja muiden lasten turvallisuuden samalla. (ei siis mitään mailoilla huitomisia yms.)
Tosta suun pesemisestä saippualla, niin yrittäköön vaan joku mun lapselle tuollaista tehdä. Siinä ei enää hyvä seisoisi! Mun mielestä tuollainen on jo toisen koskemattomuuden loukkaamista.

Näillä erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla on ihan omat henkilökohtaiset suunnitelmat, jotka erityilastentarhanopettaja laatii yhdessä neubvolan, psykologin, lääkäreitten, sosiaalitanttojen yms kanssa ja niihin ei todellakaan kuulu ruumillinen kurittaminen, mitä mielestäni esim. saippualla suun peseminen on. Ja Heidän häiriökäyttäytymiseen on kyllä ihan toiset kasvatuskonstit kuin ne ryhmästä poistamiset, suun pesemiset saippualla yms...

kun ei se kaikkiin lapsiin tehoa.. ja kun ryhmässä on 10 muuta lasta joilla on oikeus kiroiluvapaaseen ympäristöön niin silloin se yksi kiroileva on pistettävä kuriin... ja niinkuin aiemmin kirjoitin niin päiväkodissa on kyllä käytössä ensin lievemmät keinot..

Hmmm. Vaikka omani on päiväkodissa eikä kiroa, niin ei kyllä paljon haittaa jos joku lapsi kiroaa. ei ole niin vakava asia, että tarvitsee väkivaltaa käyttää.

tuollaista olisin ihan vaan huomioimatta tai suhtautuisin huumorilla. sana kuin sana.

ihan eri asia on kiusaaminen, syrjiminen, koko ajan äänessä oleminen ja riehuminen. näistä on konkreettista haittaa toiselle ihmiselle. joku kirosana jonka lapsi uteliaisuuttaan esittää, on naurettavaa alkaa suurennella asioita.

Näillä erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla on ihan omat henkilökohtaiset suunnitelmat, jotka erityilastentarhanopettaja laatii yhdessä neubvolan, psykologin, lääkäreitten, sosiaalitanttojen yms kanssa ja niihin ei todellakaan kuulu ruumillinen kurittaminen, mitä mielestäni esim. saippualla suun peseminen on. Ja Heidän häiriökäyttäytymiseen on kyllä ihan toiset kasvatuskonstit kuin ne ryhmästä poistamiset, suun pesemiset saippualla yms...
siis mitä tämä tarkoittaa? käytännössä joku diagnoosi ja saat tehdä mitä haluat ilman rangaistuksia? n voi helkk

siis onko eri rangaistus jos on eri perheestä tai jos vanhemmat ovat halunneet hankkia lapselleen esim. adhd diagnoosin?
minusta automaattisesti pitäisi seurata samasta sama kaikille.
jos yksi poistetaan (jolla laiskemmat vanhemmat eivätkä oel halunneet kelan rahojen toivossa hankkia mitään diagnooseja vaikka lapsessa ei ole mitään eroa toiseen lapseen jolla on diagnoosi, niin kyllä se samalla tavalla pitää poistaa vaikka olisi mikä hyvänsä diagnoosi.

Muotidiagnoosit eivät saa olla peruste törttöillä mielensä mukaan.

kaikenlaiseen vallankäyttöön pitäisi puuttua. joku pomottaa, määrää ketä leikkii missä jne.
tähän pitäisi olla selvät sävelet, lista seinällä jossa jokainen vuorollaan on tietyssä pisteessä leikkimässä.
ja pomottavilla lapsilla lienee usein pomottavat vanhemmat, jotka haluavat sanoa kenenkanssa oma kallepetteri leikkii , mitä leikkii jne. tällaiseen pitäisi jämäkästi hoitajien ja johtajan sanoa, että suu suppuun. kaikki vuorollaan kaikkien kanssa, kaikki vuorollaan eri pisteissä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
siis onko eri rangaistus jos on eri perheestä tai jos vanhemmat ovat halunneet hankkia lapselleen esim. adhd diagnoosin?
minusta automaattisesti pitäisi seurata samasta sama kaikille.
jos yksi poistetaan (jolla laiskemmat vanhemmat eivätkä oel halunneet kelan rahojen toivossa hankkia mitään diagnooseja vaikka lapsessa ei ole mitään eroa toiseen lapseen jolla on diagnoosi, niin kyllä se samalla tavalla pitää poistaa vaikka olisi mikä hyvänsä diagnoosi.

Muotidiagnoosit eivät saa olla peruste törttöillä mielensä mukaan.

jos joku toimintatapa ei ole todettu hyväksi diagnosoidulle, niin miten se olisi hyväksi jollekin toiselle?

tosi sairasta jso lapsia kohdellaan eritavalla perheestä riippuen.

siis mitä tämä tarkoittaa? käytännössä joku diagnoosi ja saat tehdä mitä haluat ilman rangaistuksia? n voi helkk

Jos lukisit kaikki tekstini, niin selviäisi, että omalla työpaikalla lasta asiattomasti rankaiseminen ei kuulu kenellekään eikä sitä kenellekään tehdä. Kamalaa miten nykyaikana ihmiset heti ajattelee diagnooseja ja sillä tavoin voi sitten käyttäytyä miten haluaa. Sitä en todellakaan tarkoittanut. Kommenttisi oli juuri niin typerä kuin ajattelinkin jonkun kirjoittavan... Kun lasta täytyy voida kasvattaa myös ilman jatkuvaa rankaisemista. Toki aiheesta rankaiseminen kuuluu kaikille, mutta minä olen lähinnä pöyristynyt tästä ruumiillisesta kurittamisesta, mitä esim. saippualla suun peseminen on. Ja siihen ei kuule kenenkään diagnoosit vaikuta pätkääkään.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkitotäti:

Jos lukisit kaikki tekstini, niin selviäisi, että omalla työpaikalla lasta asiattomasti rankaiseminen ei kuulu kenellekään eikä sitä kenellekään tehdä. Kamalaa miten nykyaikana ihmiset heti ajattelee diagnooseja ja sillä tavoin voi sitten käyttäytyä miten haluaa. Sitä en todellakaan tarkoittanut. Kommenttisi oli juuri niin typerä kuin ajattelinkin jonkun kirjoittavan... Kun lasta täytyy voida kasvattaa myös ilman jatkuvaa rankaisemista. Toki aiheesta rankaiseminen kuuluu kaikille, mutta minä olen lähinnä pöyristynyt tästä ruumiillisesta kurittamisesta, mitä esim. saippualla suun peseminen on. Ja siihen ei kuule kenenkään diagnoosit vaikuta pätkääkään.

no en siitä puhunutkaan. minustakin se on ruumiillista väkivaltaa, enkä haluaisi nin tehtävän kenellekään. mutta jos joku kiipeilee verhoissa ja riehuu jos ei saa itse koko ajan pälättää kun pitäisi keskittyä, niin saako vaan jatkaa pelleilyä, kun toinen poistettaisiin samassa tilanteessa?

se on väärin. tuollainen pälättäminen on vaan huono tapa ja lellikasvatuksen tulos. monilta ei vaadita kotona mitään ja kylässäkin saa verhoissa roikkua. tottakai tottuu riehumaan.

Mutta kun ei osaa ilmaista kaikkea ihan muotisanoin ja täysin ymmärrettävästi tekstin välityksellä, niin syntyy väärinkäsityksiä, jotka ei todellakaan olleet tarkoitukseni. Kaikki ihmiset ovat samanarvosia, siihen perustuu oma kasvatustyylini! Ja kaikkia kohdellaan samanarvoisesti. Tämä erityislasten kohtelu ja rankaiseminen kun ei aina onnistu samoin kuin toisilla, kun on olemassa ihan muitakin erityistä tukea olevia lapsia kuin adhd-lapset. Ja heitäkin on päiväkodeissa todella paljon ja yleensä he ovat omassa ryhmässään, joka on ensinnäkin normaalia pienempi ja jossa on sen osaston omat säännöt ja tavat!

Mä olen myös jo vähän huolestunut . Onko tämä joku uusi linjaus ihmisillä, että lapsia täytyy niin monin tavoin kontrolloida ja rangaista yms. :ashamed:

no en siitä puhunutkaan. minustakin se on ruumiillista väkivaltaa, enkä haluaisi nin tehtävän kenellekään. mutta jos joku kiipeilee verhoissa ja riehuu jos ei saa itse koko ajan pälättää kun pitäisi keskittyä, niin saako vaan jatkaa pelleilyä, kun toinen poistettaisiin samassa tilanteessa?

se on väärin. tuollainen pälättäminen on vaan huono tapa ja lellikasvatuksen tulos. monilta ei vaadita kotona mitään ja kylässäkin saa verhoissa roikkua. tottakai tottuu riehumaan.

Ei tietenkään.... Kaikilla samat säännöt toki, mutta tarkoitin, että esim. erityisryhmässä, joka on omanaan ja jossa kaikki lapset tarvitsevat enemmän tukea, niin heillä on erilaiset säännöt ja rangaistukset yleensä kuin muilla. Ja joskus ne voivat olla kovempiakin, tällaistakin tiedän. Jos nyt ymmärrät mitä yritän ajaa takaa.

Ei meidän lasten päiväkodissa saa noin tehdä. Mielestäni tosi hyvä kuri on. Rangaistuksina jäähypenkki ja yleensä nuo villit pojat ja tytöt laitetaan rauhallisiin leikkeihin jos meno alkaa kiihtyä esim. palapeliä tekemään. Hyvin on kuulemma onnistunut rauhoittuminen. Napakasti sanovat ja puuttuvat asioista ja kertovat päivän tapahtumat ja jos ongelmia on syntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Ei meidän lasten päiväkodissa saa noin tehdä. Mielestäni tosi hyvä kuri on. Rangaistuksina jäähypenkki ja yleensä nuo villit pojat ja tytöt laitetaan rauhallisiin leikkeihin jos meno alkaa kiihtyä esim. palapeliä tekemään. Hyvin on kuulemma onnistunut rauhoittuminen. Napakasti sanovat ja puuttuvat asioista ja kertovat päivän tapahtumat ja jos ongelmia on syntynyt.

No, juuri tuollainen linjaus on meidänkin päiväkodissa ja hyvin toimii! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

No, juuri tuollainen linjaus on meidänkin päiväkodissa ja hyvin toimii! :)

olen huyomannut että tuo tuomii tosiaan. Meidänkin poika on villiintyessään ja varsinkin väsyneenä melkoinen tarmonpesä ja viimeksi tänään sanoivat, että vauhti oli alkanut kiihtyä siihen malliin, että palapeliä olivat menneet tekemään. Olen oikein tyytyväinen päiväkodin ratkaisuihin ja siihenkin, että välillä on muutkin keinot kuin se jäähypenkki joka menettää kyllä merkityksensä jos siellä päivittäin istuu. Jäähypenkki on tuolla se viimeinen keino.

Yhteistyössä