Olen ollut muutaman vuoden asiakaspalvelijana ja todella pidän hommastani. Herttaiset mummot ja tomerat papparaiset tuovat kysymyksillään merkitystä työtehtäviin, väheksymättä muita ikäryhmiä. Kyllä vattuilua saa kuulla lähes päivittäin, mutta onneksi enemmän ylenpalttisia kiitoksia. Lukutaidottomia on mielestäni enemmän asiakkaissa kuin as.neuvojissa, mutta sitä vartenhan me siellä töissä olemmekin, että neuvomme, opastamme hakemusten täytössä, selvennämme ja oikaisemme väärinkäsityksiä. Työssä ei tule koskaan valmiiksi, mutta onneksi koulutetaan koko ajan. En jaksa varmaankaan koko lopputyöuraani näissä tehtävissä olla, sen verran kuitenkin henkisesti rassaavia tilanteita tulee eteen, mutta tällä hetkellä mukava mennä töihin.
Valtaosalla työkavereistani on amk-tason koulutus. Suorassa asiakaspalvelussa olevilla on ns. peruspalkkaluokka hieman parempi kuin ratkaisutyöntekijöillä, koska etuuskäsittelijä voi keskittyä vain yhden etuuden syväosaamiseen, as.neuvojana täytyy jollain tasolla yrittää hallita koko paletti. Suuremmissa kaupungeissa etenkin Etelä-Suomessa kielitaito on ehdoton plussa työtä hakiessa.