Millainen koulutus on oltava kelan työntekijöillä?

"niin"
Varmaan riippuu aika paljon hommasta ja sitten siitäkin missä vaiheessa on sinne hakenut. Esim.mun äitini on toiminut Kelassa eri tehtävissä 30vuotta ja hänellä ei ole peruskoulun jälkeen minkäänlaista koulutusta, vaan on käynyt kursseja Kelan kautta ja oppinut töissä. Asiakaspalvelussa hän ei kyllä ole, eikä tee varsinaisia päätöksiäkään mihinkään suuntaan. Toimistosihteeri taitaa olla oikea nimike. Tuntuu kuitenkin että Kelalla on paljon tätä vanhempaa väkeä jolla ei alunperin ole minkäänlaista koulutusta.
 
kelaa rakastava
Ilmeisesti tarvii olla käynyt joku "hallitse vittuilu oikein urakalla" -kurssi plus homma tuntuu olevan provikkapalkattua sillä perustein, montako hakemusta saat hylättyä...
 
"oiva"
Se tosiaan riippuu ihan siitä minkälaisten asioiden ja hakemusten kanssa siellä työskentelee. Esimerkiksi sairaanhoitajia hakevat silloin, kun kyseessä ovat sairausvakuutusasiat, vammaistuki- tai kuntoutusasiat jne, farmaseutteja jos kyseessä ovat Kelan ja apteekkien välinen yhteistyö tai lääkekorvausasiat jne..
 
Kelalaisen kaveri
Tämä saattaa tulla monille yllätyksenä, mutta Kelassa oikeasti pidetään koko asiakaspalvelua "paskahommana". Miettikää nyt kuinka paljon kuraa siellä saa niskaan? Kaikenmaailman työttömät, vanhukset ja muuten vaan sekopäät luukun takana kiljumassa sille asiakaspalvelijalle jolla ei oikeasti ole mitään tekemistä minkään päätöksen kanssa... Enkä tarkoita nyt mitään mammalomahakemuksien rustaajia, veikkaan että he ovat se pienin paha.

Yritän nyt vain tällä viestillä selventää, että alkaisi itseänikin aikaa myöten vatuttaa koko homma jos sitä joutuisi pidempään tekemään...
 
Neuvoja
Olen ollut muutaman vuoden asiakaspalvelijana ja todella pidän hommastani. Herttaiset mummot ja tomerat papparaiset tuovat kysymyksillään merkitystä työtehtäviin, väheksymättä muita ikäryhmiä. Kyllä vattuilua saa kuulla lähes päivittäin, mutta onneksi enemmän ylenpalttisia kiitoksia. Lukutaidottomia on mielestäni enemmän asiakkaissa kuin as.neuvojissa, mutta sitä vartenhan me siellä töissä olemmekin, että neuvomme, opastamme hakemusten täytössä, selvennämme ja oikaisemme väärinkäsityksiä. Työssä ei tule koskaan valmiiksi, mutta onneksi koulutetaan koko ajan. En jaksa varmaankaan koko lopputyöuraani näissä tehtävissä olla, sen verran kuitenkin henkisesti rassaavia tilanteita tulee eteen, mutta tällä hetkellä mukava mennä töihin.

Valtaosalla työkavereistani on amk-tason koulutus. Suorassa asiakaspalvelussa olevilla on ns. peruspalkkaluokka hieman parempi kuin ratkaisutyöntekijöillä, koska etuuskäsittelijä voi keskittyä vain yhden etuuden syväosaamiseen, as.neuvojana täytyy jollain tasolla yrittää hallita koko paletti. Suuremmissa kaupungeissa etenkin Etelä-Suomessa kielitaito on ehdoton plussa työtä hakiessa.
 

Yhteistyössä