Millainen koira on kiinanharjakoira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laiska.. ;)

Mut meillä on jo 9v mummo. Oli se nuorempana ihan virkeä ja leikkisä, ei koskaan sellainen rasittavan yliaktiivinen kuitenkaan.
Meillä ei ole tehty mitään peruskoulutuksen lisäksi, joka sekin siis vain kotona ilman mitään oppeja. Koira kulkee todella harvoin remmissä, koska tottelee 99% hyvin. Se 1% on vaan hitautta, ettei heti ole vieressä kun käsken.
Lapsen kanssa sillä on lehmän hermot, menee pois jo ei tykkää, mutta ei ole suojelevaa tai murisevaa tyyppiä. Muiden lapsia aristelee.
Haukkuu jos on aihetta, mutta hiljenee käskystä heti.
Ulkoilee aitaamattomalla pihalla karkaamatta ja tietää rajat. Tutustuu toisiin koiriin, mutta ei ole niistä kovin kiinnostunut. Siskoni kania pelkää.. ;)

Perusterve. Ei esim. minkäänlaista tarvetta ole ollut vakuutukselle. Laiskan ihmisen koira.

Turkista en sano mitään, kun meillä on nahka. Tosin meillä on ollut 3 puuteripentua, mut niiltä ei ole mun tarvinnu hoitaa kuin eka naamanajelu.

On oikein ihana :) Tämä siis puuteriversio. Nyt vanhemmiten on kuitenkin alkanut näykkimään vieraita ihmisiä ihan yllättäen, varsinkin lapsia. Vaikka niin ihana koira onkin, en kuitenkaan suosittelisi ottamaan.

Meidän koiramme turkki on aivan mahdoton, menee koko ajan takkuun vaikka päivittäin harjais (ns. rastoittuu). Lisäksi nokkakarvoja pitää olla trimmailemassa koko ajan. Nakuilla on sitten taas yleisiä kaikenlaiset iho-ongelmat. Kannattaa miettiä tarkasti!

Se piti vielä sanoa, että koira pitää itseään jonain ihmisen ja apinan risteytyksenä. On itse inhimmillistänyt itsensä.. Rakastuu ihmisiin. Meillä esim. appiukko on jo melkein minun edelläni, samoin äitini. Yllensäkin kaikki sellaiset ihmiset, joilla on lämpimät kädet ja rauhallinen syli.

Tämä yksilö olisi juuri tuollainen naku jolla on vähän jaloissa ja päässä tuota karvaa :D ei taida ihan puhdasrotuinen olla.Oppiiko helposti temppuja yms?tykkääkö harjoitella? ja paljon on virallinen korkeus?

Ehkä sitten vain omaan lähipiiriini osunut noita iho-ongelmia.. En menisi ihan vähättelemään sitä ongelmaa :) Lisäksi karvattomuus tuo tullessaan rotuun hammasongelmia. Useilta yksilöiltä puuttuu välihampaita ja hampaita saattaa putoilla koirilta jo nuorella iällä. Eikä mielestäni tuo karvattoman koiran valinta ole kaikkein parhain suomen kylmään ilmastoon :)

Täällä tuskin kukaan enää keskustelee, mutta vastaampa silti :D Meillä on lapsien, englanninbulldoggien ja bordeauxindogin lisäksi vuoden ikäinen naku narttu. Aivan älyttömän persoonallinen ja ihana koira. Meidän perheessä on sen verran menoa ja meininkiä, että meidän nakusta on kasvanut älyttömän avoin ja rohkea ja rakastaa kaikkia uusia ihmisiä ja koiria.

Trimmaan nakun viikon tai kahden välein (ensin rajauskoneella ja sitten partakoneella), jonka jälkeen pesen koiran (shamppoo ja hoitoaine) ja pesun jälkeen rasvaan ihon. Pärjää kyllä pitempiäkin aikoja ilman pesua ja trimmiä, mutta ehtii siinä ajassa kasvattaa jo sellaisen sängen, ettei koira ole enää kovin kaunista katseltavaa :D

Kaikin puolin todella ihana perhekoira ja sopii hyvin ensimmäiseksi koiraksi. Olen kuullut että näistä voi helposti tulla arkoja, joten sen kanssa vain täytyy olla tarkkana!

Rotuyhdistyksen sivuilta löytyy niin pitkä lista sairauksia, että en kyllä edes harkitsisi tuota rotua.

Totta tuo, että noita sairauksia on paljon. Minulla on ensimmäisenä koirana vuoden ikäinen naku narttu ja ainakin tähän asti selvitty ilman mitään sairauksia. Tytön vanhemmilla tai kasvattajan muilla koirillakaan ole ollut mitään, joten olen ihan luottavaisin mielin meidän tytön suhteen.

Yhteistyössä