Millainen käsitys ihmisillä steiner tai montessori

  • Viestiketjun aloittaja Jonsered
  • Ensimmäinen viesti
Jonsered
kouluista? Millaisia näiden oppilaat ovat?
Yritän kartoittaa, mitä ihmiset todella ajattelevat vaihtoehtoisista pedagogisista ratkaisuista ja mitä tiedetään ja mitä luullaan.
Omia tuntemuksia ja huhupuheita saa kirjata! :flower:
 
Steiner-koulu ja päivähoito tuntuu olevan todella kaukana maalaisjärjen juoksusta: käytöshäiriöt ko. talossa ajaa (kiusattuja) lapsia takaisin kunnalliseen päivähoitoon - ja paikkakuntalaiset asiaan vihkiytyneet vaan hymyilevät auvoisina. Koulupuolellakin on huhujen mukaan opettaja helisemässä. En siis ole vaikuttunut, ja kiinnostuskin on kärsinyt inflaation. Tietynlainen paremmuus-mentaliteetti ei ole miellyttävää, eikä rakentavaa. Tosin oletan (toivon), että muilla paikkakunnilla Steinerismi on jotakin muuta.
 
Oppimiskäsityksistä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 21:55 vieras kirjoitti:
Steiner-koulu ja päivähoito tuntuu olevan todella kaukana maalaisjärjen juoksusta: käytöshäiriöt ko. talossa ajaa (kiusattuja) lapsia takaisin kunnalliseen päivähoitoon - ja paikkakuntalaiset asiaan vihkiytyneet vaan hymyilevät auvoisina. Koulupuolellakin on huhujen mukaan opettaja helisemässä. En siis ole vaikuttunut, ja kiinnostuskin on kärsinyt inflaation. Tietynlainen paremmuus-mentaliteetti ei ole miellyttävää, eikä rakentavaa. Tosin oletan (toivon), että muilla paikkakunnilla Steinerismi on jotakin muuta.
Olen perehtynyt siis lähinnä pedagogisten näkökulmien kautta, mutta en ole hirveän vakuuttunut, vaikken enää niitä niin tarkkaan muista. Montenssori jäi mieleeni hieman helpommin allekirjoitettavana siis periaatteiltaan, steineristä jäi mieleen et ehkä hieno idea et jokainen kykyjensä mukaan omaan tahtiin, mut ei kyl toimi käytännössä. Ehkä joissaki tapauksissa voi olla hyvä ratkaisu eli tietyntyyppisten lasten kohdalla, mut aikoinani oli kyl kirjekaveri steinerkoulusta ja kirjoitustaito kyl ainaki hänellä jäljessä normaalin peruskoulun kävijää.
 
Samanikäinen serkkuni kävi steineria, minä tavallista koulua. Serkkuni meinasi lukioon hakea kanssani samaan paikkaan. Lukion rehtori kuitenkin laittoi asialle stopin, sanoi ettei serkkuni tulisi ikinä pärjäämään tavallisessa lukiossa, koska steiner on niin erilaista, ei yhdeksännen luokan jälkeen ole ehkä samalla tasolla.. :whistle:
 
Jonsered
Kiitoksia! Kuulen mielelläni lisää..
Valtiontukihan edellyttää, että lapset saavat saman oppimäärän, kuin peruskoulussakin. Miten tätä kontrolloidaan? Ja jos kontrolli toimii ja tuki jatkuu, eikö se ole tae opetuksen tasosta, yleistäen?
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 21:55 vieras kirjoitti:
Steiner-koulu ja päivähoito tuntuu olevan todella kaukana maalaisjärjen juoksusta: käytöshäiriöt ko. talossa ajaa (kiusattuja) lapsia takaisin kunnalliseen päivähoitoon - ja paikkakuntalaiset asiaan vihkiytyneet vaan hymyilevät auvoisina. Koulupuolellakin on huhujen mukaan opettaja helisemässä. En siis ole vaikuttunut, ja kiinnostuskin on kärsinyt inflaation. Tietynlainen paremmuus-mentaliteetti ei ole miellyttävää, eikä rakentavaa. Tosin oletan (toivon), että muilla paikkakunnilla Steinerismi on jotakin muuta.
Kertoisitko, mistä paikkakunnasta on kyse? :flower:
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 06:32 Muumikki kirjoitti:
Samanikäinen serkkuni kävi steineria, minä tavallista koulua. Serkkuni meinasi lukioon hakea kanssani samaan paikkaan. Lukion rehtori kuitenkin laittoi asialle stopin, sanoi ettei serkkuni tulisi ikinä pärjäämään tavallisessa lukiossa, koska steiner on niin erilaista, ei yhdeksännen luokan jälkeen ole ehkä samalla tasolla.. :whistle:
Kuinka ihmeessä rehtori voi moisen päättää? Jos arvosanat ovat riittävät, on kai jokaisella oikeus mihin tahansa kouluun? :eek:
 
eliana
Mulla se käsitys steinerista, että aika käsityövoittoista, steinerissa ei lueta niin paljon. Mua oudostuttaa pari asiaa, television katselukieltoa pidän todella outona. Lapset tarvitsisivat nykyään mediakasvatusta, kieltämällä ei minusta pitkälle pötkitä. Toinen asia, mikä minua askarruttaa, on se että yhdellä opettajalla on niin suuri rooli. Steinerissahan opettajat ei vaihdu. Se on siis todella hienoa asia silloin kun se toimii, mutta jos kemiat ei toimi open kanssa tms. niin voi kyllä olla todella hankalaa. Steiner-koulun opettajan työ on taatusti henkisesti aika vaativaa, joten täytyy olla aika vahava yksilö jotta pystyy hoitamaat hommat kunnialla.

Montessori-lapsia olen tavannut, ja todella fiksuja ovat. En tiedä onko sattumaa,mutta opettajista monet oli aika hörhöjä.

Kahden koululaisen äitinä olen tullut siihen tulokseen, että tavallisen koulun opettaja voi olla opetusmenetelmissään varsin kokeileva ja luova, se on täysin yksilöstä kiinni. Opettajilla on loppujen lopuksi aika suuri vapaus tehdä kaikenlaista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 11:25 Jonsered kirjoitti:
Television katselukielto? Mikä ihme se on? En siis ole ikinä kuullutkaan tässä yhteydessä. Voisiko joku valistaa lisää?
Tuttavan lapsi Steiner-päiväkodissa - ei kai heillä varsinaista kieltoa ole, mutta periaatteena: ei tv:tä kotona, ei muovileluja, ei mielellään jalkapalloa (ei kehitä hienomoriikkaa?), maalaus tehdään aina märkää-märälle tekniikalla ym. hieman oudoksuttavaa, mielestäni. Juu, ja karkkipäivänä ehdottomasti vain luomukarkkeja.
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 11:48 sonja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 11:25 Jonsered kirjoitti:
Television katselukielto? Mikä ihme se on? En siis ole ikinä kuullutkaan tässä yhteydessä. Voisiko joku valistaa lisää?
Tuttavan lapsi Steiner-päiväkodissa - ei kai heillä varsinaista kieltoa ole, mutta periaatteena: ei tv:tä kotona, ei muovileluja, ei mielellään jalkapalloa (ei kehitä hienomoriikkaa?), maalaus tehdään aina märkää-märälle tekniikalla ym. hieman oudoksuttavaa, mielestäni. Juu, ja karkkipäivänä ehdottomasti vain luomukarkkeja.
:eek:
No jopas, tältä pohjalta onkin helpompi ymmärtää ennakkoluuloja... Olisin itsekin ihmeissäni näin tiukan tulkinnan kanssa.
Tulin juuri steinerkoulun pihasta, jossa lapset potkivat palloa ja soittelivat kännyköillään. Eskarissa ja tarhassa lelut ovat kyllä suurimmaksi osaksi joko puuta tai luonnonmateriaaleja, mutta ei kukaan kotona kiellä pelaamasta esim. tietokoneella tai leikkimästä muovisilla leluilla.
Koulu, johon viittaan, on täysin metodinen steinerkoulu, opetus on steinerpedagogiikan mukaista, mutta nykyarjessa toimivaa. Tietenkin olen luullut, että näin on kaikkialla.

Pienellä koululla ei ole määrärahoja mihinkään erityisopetukseen, jonka vuoksi erityistarpeiset koululaiset on pakko siirtää peruskouluun. Syy ei siis aina ole koulussa itsesään, vaan siinä, että resursseja ei ole ja oppilas ohjataan paikkaan, josta apua on saatavissa.
 
tea
Kouluista en tiedä, mutta kaikki kolma lastamme ovat olleet Montessori-päiväkodissa eskarissa, nuorin neljä vuotta. Kokemuksia on omilla lapsilla myös kunnallisista päiväkodeista, mutta Montessori on ollut eniten lasten sekä aikuisten mieleen ja viihtyisin. Meidän pienellä paikkakunnallamme on aivan ihan Montessori-päiväkoti ja henkilökunnastakin löytyy erilaisia taitajia. On muusikkoa, taiteilijaa, pirteä jumppaope ja kielisuihkuakin saa. Retkiä tekevät paljon ympäri vuoden. Nuorimmaisemme on siellä nyt eskarissa ja on kovin tyytyväinen. Toki kalliimmaksi hoito tulee kkuin kunnallisessa, mutta meidän perheemme kokee saavansa rahoillensa vastinetta.

Montessorin periaatteisiinhan kuuluu lapsen herkkyyskausien huomioiminen ja meillä ainakin kukin lapsi on saanut toteuttaa hoidossa itseään. Parasta on ollut juuri tutkimalla oppiminen, josta kaikki lapsemme ovat pitäneet.
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.08.2006 klo 20:02 Vieras kirjoitti:
:attn: MILLAINEN ON MONTESSORI KOULUNA? MITEN SE EROAA TAVALLISESTA KOULUSTA JA STEINERISTA??? :attn:

Kiitos jos joku viitsii vastata!!!
Minäkin odotan tieoja :flower: :flower:
 
Steiner pedagokiikka ja opetus perustuu luovaan oppimiseen. Sisältää paljon ilmaisua erilaisien luovien menetelmien kautta. Mm. musiikki, tanssi ja käsityö. Oppikirjoja tehdään itse. Perustuu itsetekemisen kautta opittuun tietoon.
Montessori on yksilöllisempää. Edetään jokaisen oman kehityksen mukaan. Tarkkaillaan ja havainnoidaan lapsen herkkyyskausia uusien asioiden oppimisessa. Vastakohta massa opettamiselle. Menetelmät ja välineet ovat pelkästään montessori opetusta varten.
Jos näistä valitsisin lapselleni vaihtoehdon niin se olisi montessorri. Steiner on niin erilaista kun mikään muu ja mielestäni se opetusmenetelmä ei tue nuoria tähän nyky- yhteiskuntaan vaan mielumminkin valmistaa nuoria jotka syrjäytyvät oikeasta maailmasta. Sellaista koulutusta vastaavaa työtä ja käytännön kokemusta harvemmin tarvitaan. Sopii taiteilija luonteelle.
 
kokemusta on
Tyttöreni oli Steiner.päiväkodissa 3v (3-6v). Haimme päiväkotiin jo tytön ollessa 1.6v, mutta päiväkotiin pääsi vasta 3v, muta osa oli jonottanut jo heti syntymästään lähtien eli suosittu paikka tuntui olevan. Alussa olin tosi onnellinen päiväkodista. Tyttäremme nautti kovasti päiväkodissa olosta ja oli luovaa toimintaa ja ns. pehmeää kasvatusta, minkä itse oin hyväksi. Mutta ongelmat alkoivat tytön ollessa 5v. Huomasin itse että tytön kehityksessä on viivettä.Motoriset taidot eivät kehittyneet ikätasonsa muaisesti ja hän oli kömpelömpi ym.. Päiväkoti ei reiagoinut mitnekään asiaan vaikka neuvolastakin sinne ohjeista soiteltiin. Heillä oli esim asenne ettei alle 6v saa käyttää saksia ja piirtämien tapahtui mehiläisvanan palaisella miten tyttö olisi voinnut kynäotetta oppiakaan, kun itse en tajunnut asiaa opettaa..luulin etälläisen asian huomattavan päiväkodissa,missa kumminin palon piirrettiin ja maalattiin..ja muovailukin tapahtui mieleestäni kovalla mehiläisvahan palasella... Olin ilmoittannut tytön jo steiner-kouluunkin,muta onneksi tulin järkiini =) ja siitä alkoi tytön kuntoutus... eskarivuosi oli täyttä taistelua ja tulimme lopulta siihen tulokseen että tyttö tarvitsee vielä vuoden harjoittelua enen kouluun menioa.. eskarivuoden aikana alkoi toimintaterapia ym, ja useasti mietin että jos tyttö olisi ollut tavallisesas päiväkoissa olisiko asioihion puututtu aikasemmin ja kuntoutus olisi ollut helpompaa.. Mutta samalla joka päivä huomaan tyttöressäni sen taiteellisen puolen .Hän herää kuin eloon kun pääsee näyttelemään j a maalaamaan ja samalla se on hänelle itse ilmaisuun todella hyvä keino. Eli steiner nyt niin huono juttu ole miltä välillä tuntui, paljon hyvääkin on tuonnut elämäämme.nyt kylä seuraavat lapset ovat menneet tavalliseen päiväkotiin.Enkä ole muuta edesa harkinnut. Myös sen muistan että kooko ajan piti olla mukanan kaiken moisissa tempauksissa ja rahaa keräämässä. Kannattaa tosiaan miettiä mitä haluaa.. Tiedän tapauksen missä lapsi oli Steriner koulussa ensimmäisen 2v mutta ei oppinut lukemaan sitten siirtyi tavallisen kouluun, käivi 2.luokan uudelleen ja sai syksyn aikana ikäisensä kiinni. Steinerissä oli lasta väitetty aivovaurioiseksi ym... Mutta onhan näitä tapuksia ihan ns tavallisissakin päiävkodeissa ja kouluissa ettei pidä yleistää...
 
Jonsered
Kiitos tähän astisista vastauksista! :flower: Lisääkin toivon kuulevani.
Omat lapseni käyvät pientä steinerkoulua. Vanhimmalle tämä tuntuu olevan ainoa vaihtoehto, sillä peruskoulussa hän ei kerta kaikkiaan pärjännyt. Älykäs lapsi, jolla on tarkkaavaisuushäiriö ja taipumusta stressata ja ahdistua. Ensimmäisen steeinervuoden aikana psykosomaattiset oireet katosivat kokonaan. Meillä on ollut onni saada lapset pieneen, maltilliseen kyläkouluun, joka on myös arjessa kiinni.
Nelosluokan opettaja on esittänyt toivomuksen, että alle 12-vuotiaiden tv: katsomista ja tietokonepelien pelaamista rajoitettaisiin, siis ei kielletä, vaan rajoitetaan kohtuullisiin määriin.
Kotona eletään ihan tavalliseen tapaan, lapset käyttävät kaikkia samoja leluja tms, kuin muutkin. Molemmat, toka- ja neljäsluokkalainen lukevat ja kirjoittavat, nelosluokkalainen lukivaikeudestaan huolimatta. Matemaattiset tehtävät sujuvat.
Tähän saakka olen ollut erittäin tyytyväinen. Meillä on neuropsykkarin lausunto, joka tukee valittua opetusmuotoa ja neuropsykkari on käynyt asioita läpi isomman lapsen opettajan kanssa. Yhteistyökin siis sujuu.
 
Mulla on noin yleensä sellainen käsitys, että lapsilähtöisyys on koulunkäynnissä hyvä asia. Siksi montessori-koulun herkkyyskausille rakentuva kasvatus on mielestäni aika hieno juttu.

Steinerissa "pelottaa" se ideologisuus, että asiat tehdään tietyn kaavan mukaan, joka on siinä pedagogiassa niin vahvasti mukana. Jos lapsi sopeutuu siihen pedagogiaan niin hyvä, jos ei niin pedagogista lähestymistapaa ei muuteta lapsen takia. Mielestäni tavallisen kolun opettajalla saattaa olla jopa enemmän vapautta itse päättää.

Luovien aineiden osuus Steinerissa on tosi hieno asia, mutta on niitä luovuutta korostavia opettajia normaalikouluissakin. Ja kaiken maailman kuvataidepainotuksia yms. Erot eivät välttämättä ole niin suuria kuin meidän päivinämme.

Meidän lähellä on steinerkoulu, jota harkitsín lapselleni, mutta sinä vuonna kävi niin, että steiner-koulun ekaluokista tuli paljon suurempia. Ottavat sisään 25 oppilasta.

Mutta hyviä ja huonoja riittää niin steinereissa kuin normaalikouluissakin. Loppujen lopuksi hirvittävän paljon on opettajan persoonasta ja lahjakkuudesta kiinni. Minusta tämä on asia, josta puhutaan nykyän hirveän vähän. Hyvä opettaja, olipa hän sitten missä koulussa tahansa, on todella arvokas asia!
 
Jonsered
Edelliselle

Herkkyyskausiin perustuu myös steinerkoulun opetus, kuten montessorissakin. Ja samaa mieltä olen opettajan persoonan ja sitoutumisen tärkeydestä, olkoon koulumuoto mikä tahansa.
 
Neljän lapsen äiti
Olen vähän jäävi vastaamaan koska en kuuntele huhupuheita,vaan olen ottanut näistä asioista itse selvää, steiner-pedagogiikkaa olen jopa opiskellut ja töissä steiner-päiväkodissa ja mukana s-koulunkin toiminnassa. Eli olen steinerlaisuuden kannattaja,vaikka lapseni käyvätkin tavallista peruskoulua,koska asuinpaikkakunnallamme ei ole steiner-koulua. Oma ajatteluni ja kasvatustyylini on sekoitus steinerlaisuutta ja montaa muuta "tyyliä", kaikista mielestäni parhaat osat poimien ja muokaten. Yleinen negatiivinenkin käsitys on se, että s-koulun kasvatit vain haahuilevat luovina ja rajattomina eivätkä opi mitään "normaaleja" juttuja. Monilla kun on niin kiire saada lapset tuottaviksi yhteiskunnan osiksi ja kasvamaan ja oppimaan tiedollisia taitoja mahdollisimman aikaisin.
Montessori-päiväkodissa aloittivat ystäväni lapset, mutta siihen en ole kovin perehtynyt. Käsittääkseni siellä tarjoillaan paljon tiedollisia virikkeitä (palapelejä,karttoja jne.) leikkien ja pelien muodossa.
 
Neljän lapsen äiti
Vielä nyt muiden vastauksia luettuani: steinerpedagogiikan mukaan pienille lapsille ei ole hyväksi katsoa tv:tä tai pelata tietokonepelejä. Tuota mieltä olen itsekin. Silti omat 2-9v lapseni katsovat tv:tä ja pleikkarikin löytyy ja sitä pelataan. Mutta vain luvan kanssa ja ohjelmat valikoiden, telkkaria max 30min/pvä (joskus kokonainen lastenvideo, joskus ei lainkaan) ja pelejä parina pvänä viikossa 1-2h kerrallaan. Enempää he eivät kaipaakaan, leikkivät paljon ulkona kavereiden kanssa, rakentavat majoja jne lasten touhuja. En juuri katso tv:tä itsekään, eihän sieltä juuri mitään katsomisen arvoista tahdo tullakaan.
Päiväkodit/koulut eivät missään nimessä kiellä telkkaria kotona, muovileluja jne. Päiväkodissa lelut ovat (ihania) puuleluja, kangasnukkeja jne mistä voi mielikuvituksen omaava lapsi rakentaa vaikka mitä. Kotona kullakin lapsella on sitten omat lelut sen mukaan mitä vanhemmat haluavat hankkia, yleensä samanlaisia kuin kavereillakin.
Mielestäni lapsi ei kärsi siitä ellei katsele telkkaria,elämässä on paljon tärkeämpääkin nähtävää ja opittavaa.
Ja jos lapsi on kömpelö tms. en usko että se olisi steinerpäiväkodin aikaansaannosta! Siellä myös maalataan joka viikko eli kyllähän kynäote siinäkin kehittyy jos on kehittyäkseen.
Ja vielä moni vanhempi toivoo peruskouluakin käyvän lapsensa opettajan pysyvän samana mahdollisimman pitkään. Ja toisinaan sama opettaja opettaakin lapsia 1-6 luokalla. Eli näin on yleensä steinerkoulussa. Aineopettajia on sielläkin, eli sama opettaja ei esim. opeta kieliä ellei ole siihen pätevöitynyt.
Ja talkoisiin voi osallistua ken tahtoo ja samalla tutustuu muihin vanhempiin ja pysyy selvillä koulun toiminnasta ja lastensa kouluasioista, en näe tätäkään negatiivisena asiana.
 
Jonsered
Neljän lapsen äidille

Olen kanssasi hyvin pitkälti samoilla linjoilla lasten kasvatuksen ja tv:n katsomisen suhteen. En koe jatkuvaa kiirettä hyvänä asiana, kyllä lapsi tai nuori tarvitsee aikaa. Tutkimusten mukaan ihmisen aivotkaan eivät ole valmiit ennen 25. ikävuotta, miksi siis hoputtaa lapsia äkki koulun läpi ja työelämään?

Talkoista en juurikaan pidä, mutta ymmärrään asian välttämäättömyyden. Koulumme on pieni, eikä rahaa juuri ole. Valtion avustusta saadaan opetustyötä varten, siis esim. opettajien palkkoihin, opetus materiaaleihin jne. Kiinteistöjen ylläpito jääkin kannatusyhdistyksen harteille. Kertasuorituksen maksamalla pääsee vapaaksi talkoovelvoitteestaan, eli sekään ei ole ylitsepääsemätön ongelma
 
Minulla on kokemusta molemmista : Lontoossa asuessamme meidan nuoremmat pojat olivat Montessori-tarhassa 1,5v. ja nyt kaikki kolme lastamme kayvat Steiner-koulua taalla Sveitsissa. Mielestani ko. koulut ovat oikeastaan taysin vastakkaisia ideologialtaan. Steiner- systeemissa lapsia ei patisteta oppimaan vaan he saavat kehittya omassa tahdissaan. Montessori-tarhassa tavallaan painostettiin lasta oppimaan mahdollisimman varhain.
 
Jonsered
Meillä neuropsykologi kirjoitti todistuksen ,jonka mukaan vanhin tyttäremme pystyy steinerkoulusaa omaksumaan peruskoulun oppimäärän, saadessaan edetä itselleen sopivampaa vauhtia, kuin mikä peruskoulussa olisi mahdollista...

Mutta montessorista olisin vielä kovin kiinnostunut ja myös kotiopetusryhmistä..
 

Yhteistyössä