millä voi värjätä marsipaania mustaksi?

• Viestiketjun aloittaja nyyti
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hmmI:
meillä on koulussa ihan mustaa marsipaania. ja toki mustaa elintarvikeväriä. mutta empäs olekaan kaupoissa nähny - käy jossain muussa kun siinä yhessä apteekissa? :)
tää on pieni kirkonkylä...ainoa paikka josta saa karamelliväriä...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hmmI:
meillä on koulussa ihan mustaa marsipaania. ja toki mustaa elintarvikeväriä. mutta empäs olekaan kaupoissa nähny - käy jossain muussa kun siinä yhessä apteekissa? :)
tää on pieni kirkonkylä...ainoa paikka josta saa karamelliväriä...

Apteekissa myytävällä lääkehiilellä voit värjätä esim. sokerikuorutuksen mustaksi. Miten onnistuu marsipaanin kanssa niin en tiedä. Eihän se siihen tarkoitukseen ole ja ei siellä ainoassa apteekissa ehkä kannata sanoa mihin olet sen ajatellut käyttää, mutta ei pitäisi olla mitenkään vaarallista kun eihän sitä ole tarkoitus purkki tolkulla syödä... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ainakin paikallisesta pienestä kaupasta saa myös elintarvikevärejä.

Tuo lääkehiili ei kovin houkuttelevalta kuulosta, varsinkaan jos lapset syö sitä kakkua.
Juu, tiedän että ajatuksenaei kovin ihanteellisen kuuloinen. Mutta mutta...se ei oikeastaan maistu miltään ja ideahan on se ettei sitä laiteta määrättömiä määriä. Lääkehiilen tarkoitus lienee siis lääkkeenäkin vain se että jos lapsi on ottanut lääkkeitä joita ei pitäisi niin silloin annetaan tuota hiiltä joka estää lääkkeen imeytymisen vatsalaukkuun. Korjatkaa jos olen väärässä.

hellokitty
sekoittamalla punaista, vihreää ja sinistä marsipaania saa suht tumman ruskeaa marsipaania... ihan hyvin on kelvannu mulle... tietysti sit jos haluaa ihan mustan niin elintarvike värillä...

"Lissukka"
Siis lääkehiiltähän se musta elintarvikevärikin pääasiassa on. Sillähän värjätään mustaksi myös lakritsit ja salmiakit. Itse aion ainakin käyttää. Jos ei jauheena onnistu, niin sitten kokeilen liotettuna pieneen määrään vettä.

Yhteistyössä