millä saan lapsen syömään?

Huoh...Eli poika on 1,4kk ja syöminen on nyt noin kuukauden (ehkä kaksikin) ollu tosi huonoa. Ennen on syönyt ihan mukavasti, esimerkiksi aamu- ja iltapuurot aina lautasen loppuun. Nyt ei mene mitään, ei yhtään mitään. Syö jokaisella aterialla ehkä pari lusikkaa ja se on siinä. Ihan sama mitä ruokaa, syökö itse vai syötetäänkö. Yleensä sylkee ruokaa pois suusta ja leikkii muutenkin, sotkee, sotkee ja sotkee. Kymmeniä kertoja oon ottanut lautasen pois, selittänyt, että jos ei leikkiminen ja sylkeminen lopu, ruokaa saa vasta monen tunnin kuluttua uudestaan. Ei mitään vaikutusta. Paino on aina ollut vähän miinuksella, ei mitään hälyttävää, mutta kuitenkin hoikka on jo muutenkin. Mitä ihmettä mä teen, millä saan pojan syömään?
 
Meillä on vähän samaa vaivaa samanikäisellä kaverilla. Aiemmin söi hyvin. Meidän pojalle tosin tulee hampaita, joten se selittänee asiaa. Poju on elänyt tän viikon lähinnä juomalla ja syömällä kylmiä ruokia. Maistuuko teillä juomat?
 
meillä saman ikänen tyttö ja ei kelpaa ruoka, ny muutaman päivän syöny lusikallisen tai jopa kaks. Tuntuu niin turhauttavalta...Oiskoha tää nyt sit vaa joku ihme vaihe ku muillakii näyttäs olevan...
 
Hampaita taitaa meilläkin olla pojalle tulossa, mutta jotenkin musta tuntuu, että tämä syömättömyys ei ainakaan ihan kokonaan johdu hampaiden tulosta. Ja ihan hyvin poika juo, onneksi siis ainakin jotain menee mahaan asti...Mutta tosiaan turhauttavaa on kyllä ja toivottavasti joku ohimenevä vaihe, koska tuntuu ihan typerältä edes laittaa pojalle ruokaa, kun se menee aina roskiin.
 
Älä ainakaan lähde siihen pelleilyyn mukaan, mitä kaverini harrastaa. Eli konttaa pitkin lattiaa lapsen perässä ruokalautanen kädessä ja maanittelee lastaan syömään. Uskon, ettei kukaan kuole nälkään ruuan edessä, joten kai se lopulta kelpaa kun on nälkä. Jos ei syö, niin ruoka pois ja seuraavan kerran tarjotaan kun on taas ruoka-aika. Välipalat pois ja juomaksi vettä mehun tai maidon sijaan ruokailujen välissä, niin luulisi kunnon ruuan maistuvan paremmin kun on ruoka-aika.
 
meillä loppui näin
meijän poika kohta 2v aina ollut todella huono syömään mutta nyt on tapahtunnut ihme!!noin 1kk sitten laitettiin viimeinen yö tuttipullokiin roskiin ja sen jälkeen ollaan nukuttu yöt ja syöty todella hyvin siis se meijän syömättämyys varmaan johtui siitä kun sai pullosta liikaa maitoa ja se vei nälän.
 
Tiedän ton turhautuneen tunteen, kun lapsi ei syö. Aikuiselle suuri osa lapsesta huolehtimisen tuntuahan on tuo ruokkiminen. Meillä esikoispoika ollut vauvasta asti huono/nirso syömään (vauvana oli kausi, jolloin ei syönyt tissiä eikä pulloa ilman kikkoja) Meillä ei tosin ole missään vaiheessa kuitenkaan ollut tuota miinuskäyrillä menemisen "ongelmaa" vaikka hoikka on kuin mikä.

Nyt poika on 5 ja puolivuotias ja sama huono syöjä edelleen :) Asiaan on tottunut eikä siitä enää ota stressiä. Olen ymmärtänyt, että se suurelta osalta johtuu pojan tempperamentista/luonteesta. On erittäin ennakkoluuloinen/varovainen uusien asioiden suhteen ylipäänsä ja ollut tällainen vauvasta asti. Positiivisesti olen ajatellut asian, että poika on fiksu eikä lähde koheltamaan joka uuden asian perään miettimättä mistä on kysymys. Tästä on vajaa vuosi, kun on uskaltanut ensimm. kerran maistaa ketsuppia ja limsaa ehkä noin vuosi sitten esimerkkejä mainitakseni.
Useita kausia ollut, jolloin on tuntunut ettei oikein syö mitään ja ne tulevat ja menevät edelleen. Välillä syö hyvinkin. Meillä laitetaan kaikenlaista tavallista ruokaa ja tarjotaan ja pöydässä käydään istumassa ruoka-aikaan ja syödään mikä syödään. Makeata jne. meillä syödään vähän. On aina ollut myös sellainen ettei kaipaa tiheään välipaloja jne vaan pidemmät välit ruokailuille niin ehkä sitten maistuu. Yhden lapsen kanssa on tosiaan turhauttavaa aina se ruoka laittaa, kun sitten ei mitään syö. Muistan sen hyvin. Kuitenkin on tärkeää, että ruoka on aina ruoka-aikoina tarjolla. Temppuilulinjalle ei ruokapöydässä tosiaan kannata mielestäni lähteä. Se on sitten loputon suo. Ei kannata valtavasti stressata asiasta. Se tarttuu helposti lapseenkin ja ruokailutilanteeseen tulee jo valmiiksi jännitettä. Yleensä kaikilla lapsilla on näitä huonon syömisen kausia.
 
Älä ota stressiä lapsesi syömättömyydestä.Lapsi kyllä syö kun on nälkä.Meidän tyttö oli 6kk kun lopetti syömisen ja siitä seurasi alituinen neuvolassa painokontrollissa ravaaminen.Kaikki johtui tyttömme sairastelusta,korvatulehduksista ja ripuleista,rota-viruksesta.Nyt tyttömme 1,6kk ja noin 2kk aikana tapahtunut muutos.Ruoka alkanut maistumaan.1,6kk neuvolatarkastuksessa oli 84,5cm ja 10,150kg.Vihdoinkin 10kg meni rikki.Tyttömme on hoikkarakenteinen ja mielettömän energinen yksilö.Juo vielä öisin 1pullon maitoa.
 
Ihanaa kuulla että on muitakin vähän reilut vuoteisia jotka eivät syö. Meidän neiti 1.v 3kk on nyt tässä muutaman viikon aikana oikeastaan "lopettanut" syömisen entiseen nähden. Syö vain vähän ja siks tämä äiti on ihan paniikissa kun toinen ei syö. Tuntuu että onko vika minussa kun lapsi ei syö entiseen nähden mitään, vaikka ei pitäisi verrata sitä syömis määrää mitä neiti söi esim 1kk sitten.

Meillä loppu puurojen syönti kuin seinään, samoin tiettyjen ruoka-aineiden. Kalaa onneksi tykkää syödä ihan hirveästi, mutta muut ruoka-aineet tökkii ja pahasti.

Ruoka-aika tuntuu itseäni ahistavan oikein, kun tietää että toinen ei kummiskaan syö. Ja lapsihan vaistoaa sen heti. Yritäppä siinä sitten syöttää kun suu ei aukene yhtään...ja äkkipikaisen ihmisenä hermostun todella nopeasti neidin temppuiluun. Mutta toivon HARTAASTI että tämä on joku ohi menevä vaihde, tai sitten minä ITSE lopettaisin hermoilun tuosta syömisestä.... :ashamed:
 
lusikka
meillä poika vajaa 2v. ja ollut huono syömään kokoajan.
nyt tilanne on se että joku päivä ei syö mitään ja toisena hiukan enempi.
olen ollut huolissani, koska painoa saisi olla kilo enemmän jos neuvolan tätiin on uskomista.
viikon päästä menemme taas punnitukseen neuvolaan.
kerhossa kaikki sanoo ja muutkin kyllä sanoo että näyttää normaalin kokoiselta.
 

Yhteistyössä