Millä rahalla ihmiset, etenkin nuoret, rakentavat omakotitaloja?!

  • Viestiketjun aloittaja "Katja"
  • Ensimmäinen viesti
"Katja"
Ymmärrän, että osa on voinut saada rahaa perintönä, joku on onnistunut poikkeuksellisen hyvien työpaikkojen ansiosta säästämään jo nuoresta, osa tekee alusta asti itse yms. Suurin osa kuitenkin liene ihan "taviksia". Vai onko omaan tuttavapiiriini vain eksynyt kaikki kroisospennnoset?

Olemme itse katselleet taloja. Ihan tuiki tavallinen talo, ei edes mikään iso maksaa helposti ainakin 170.000 ja tuo on "halvin mahdollinen", joka ei nyt ihan lato ole. Tuolla hintaa saa siis pienehkön talon. Siihen sitten tontit, tallit, maatyöt, viranomaiskustannukset, mahdolliset muutostyöt tms päälle. Puhutaan minimissään jo lähemmäs 250.000. Suurimmalla osalla kuitenkin joku 120-150m2 ihan kiva talo ja sellaisten kanssa raksabudjetti menee jo yli 250.000 täällä maallakin. Vaikka tekisi siis itse jonkun verran. En edes halua ajatella, mitä maksaa, jos ei mitään tee itse.

Harvassa on ne, jotka olisivat todella nuorena ostaneet asunnon. Moni on valmistunut siinä 24-28v ja sen jälkeen vasta ostanut sen "rivarikolmionsa" ja tuskin sitä on ehtinyt paljoa maksaa, jos omakotitalo laitetaan pystyyn jo 26-33 vuotiaana.
 
"vieras"
Velkaa, velkaa ja vielä vähän velkaa. Kaikki-mulle-heti-yhteiskunta kun ei välitä takaisinmaksukyvystä, työttömyydestä, ym. kaikki vain pitää saada heti, kun muillakin on.
 
"Wilma"
[QUOTE="Vieras";29119369]Velaksi kaikki. Vanhemmat takaavat.
Nyt täällä ainakin myyvät niitä pirttejä. Ero edessä ja pienet lapset.[/QUOTE]

Mulla jäi pankeista sellainen käsitys, että koko summaa ei saa velaksi, vaikka olisi takaajat. Meillä on miehen vanhemmat takaajina. Heillä on isot tulot, paljon omaisuutta yms, joten takaajien rahoista ei ole kiinni.
Silti piti olla omaa rahaa minimissään 35.000, että saatiin 200.000e laina. Tuossa on otettu vielä huomioon, että rivarikämppäämme on maksettu 26.000, eli se tavallaan tuohon päälle.
Todettiin, että 200.000 ei rakenna yhtään mitään. Ei edes tänne "perähikiälle". Ootellaan vielä, että saataisiin 260t kasaan.
 
dadsa
[QUOTE="vieras";29119383]Velkaa, velkaa ja vielä vähän velkaa. Kaikki-mulle-heti-yhteiskunta kun ei välitä takaisinmaksukyvystä, työttömyydestä, ym. kaikki vain pitää saada heti, kun muillakin on.[/QUOTE]

Ei sitä velkaakaan saa noin vaan.
 
-.-.-
Jos tosiaan on valmistuttu vasta 24-28-vuotiaina, niin voisi olettaa että ovat hyvätuloisia duuneja saaneet?
En näe mitään ongelmaa jos kaksi hyvätuloista nuorta henkilöä päättää ostaa yhdessä vähän kalliimman talon.

Sitä vastoin kauhistuttaa nämä "Nettotulot perheessä 2.000€/kk, saako 200.000€ lainaa??" -henkilöt. Mutta tällaiset tapaukset ovat varmasti lopettaneet koulunkäynnin siinä 16-18-vuotiaina.
 
mama....
rakennettu kaksi vuotta sitten talo n. 120 neliötä ja 100 neliön autotalli. Tontti on yli puoli hehtaaria jne. Asutaan toki "perähikiällä" ;) Mutta meillä on velkaa tästä kaikesta n. 160 000, ei mielestäni kohtuuton kun molemmilla ihan "hyvä ammatti". Talojen hinnat ja rakennuskustannukset sen kun aina vain nousee...
 
Eiköhän suurin osa taloista rakenneta kuitenkin enemmän tai vähemmän lainarahalla? Ei lainaa sinällään kannata pelätä, vaikka järki pitää tietysti olla mukana. Lainasummaa olennaisempaa on sen suuruus suhteessa tuloihin.

Monet ovat olleet huolissaan pitkistä laina-ajoista, mutta samat ihmiset ovat harvemmin huolissaan siitä, että vuokran maksu ei pääty koskaan. Lisäksi pankki on vaikkapa työttömyys- yms tilanteissa huomattavasti joustavampi kuin vuokraisäntä, jolta on turha kysellä "lyhennysvapaita". :)
 
"vieras"
en tiedä mikä on tällä hetkellä tilanne, mutta vuosina 2005 ja 2011 saatiin asuntolainat ilman omarahoitusosuutta eli pelkillä henkilö- ja valtiontakauksilla. Tosin tossa jälkimmäisessä oli jo maksettu sitä ensimmäistä sen verran pois, että pystyttiin käyttää vakuutena. Tällä hetkellä ei pankit varmaan ihan yhtä hövelisti niitä lainoja myönnä, mutta kai ne on sitten vanhemmat, jotka "lainaa" sen verran, että lapset pääsevät rakentaa.
 
-
Ja mä ihmettelen lisäksi sitä että miten on varaa asua niissä.

Me saataisiin kyllä varmasti omakotitalo ostettua kohtuullisella lainalla tältä alueelta mutta ei meillä olisi ikinä varaa asua siinä. Sähkö, kaikki on niin kallista nykyään.
 
Lainalla
Pari vuotta sitten velkaa kyllä sai suunnilleen niin paljon kuin uskalsi ottaa. Nykyäänkin paikkakunnasta/pankista riippuen, juuri eräs tuttavapari otti 170 tonnia lainaa 10 tonnin säästöillä ja takaajilla.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29119404:
Eiköhän suurin osa taloista rakenneta kuitenkin enemmän tai vähemmän lainarahalla? Ei lainaa sinällään kannata pelätä, vaikka järki pitää tietysti olla mukana. Lainasummaa olennaisempaa on sen suuruus suhteessa tuloihin.

Monet ovat olleet huolissaan pitkistä laina-ajoista, mutta samat ihmiset ovat harvemmin huolissaan siitä, että vuokran maksu ei pääty koskaan. Lisäksi pankki on vaikkapa työttömyys- yms tilanteissa huomattavasti joustavampi kuin vuokraisäntä, jolta on turha kysellä "lyhennysvapaita". :)
Sossu maksaa vuokran hautaan asti, mutta ei euroakaan lainanlyhennykseen.
 
[QUOTE="vieras";29119447]Sossu maksaa vuokran hautaan asti, mutta ei euroakaan lainanlyhennykseen.[/QUOTE]

Heh, ehkä nämä tapaukset voi nyt tässä ketjussa jättää sivuun. :D

Tai sen voisi ehkä sanoa, että minä en kyllä ole ollenkaan varma, että "sossu" tulevaisuudessa maksaa kenenkään asumista "hautaan asti", ainakaan omassa vuokra-asunnossa. Veikkaan pikemminkin niin, että tulemme vielä meidän elinaikanamme näkemään tilanteen, jossa yhteisillä varoilla taataan ainoastaan katto pään päälle ja tämä tarkoittaa siis jonkinlaista asuntola-asumista. Kaikki sen ylittävä on maksettava ihan itse.
 
"Kikkeliskokkelis"
Niin mekin saatiin vuonna 2010 laina 190 000e pk-seudulla ilman omarahaosuutta, mutta laina jaettiin 3 osaan ja pienimmän takasi appiukko. Nyt taattu pienin laina maksettu pois ja 2 lainaa jäljellä. Oli kyllä luojan lykky että ostettiin kämppä tuolloin. Kaveripariskunta jossa vain mies töissä, vaimo työttömä tai siis hoitaa kotona alle 3v ja toinen lapsi tulossa. Heillä siis vain miehen tulot jotka ei kuitenkaan mitkään hirveen suuret voi olla, olivat kovasti ensiasunnoksi ostamassa heti omakotitaloa Espoosta. Niinpä vaan pankki oli heidätkin laitaanut ensin vuokralle säästelemään sitä 10% joka on kuitenki aika mukava summa pk-seudun omakotitalohinnoista....
 
rakentaja jo 10 v sitten
Mä olen miettinyt ihan samaa. Itse rakennettiin 10 vuotta sitten, mutta silloin rakentamisen hinnat olivat ihan toista luokkaa kuin tänä päivänä! Meillä oli lainaa 130 teur taloon ja autotalliin. Paljon rahoitettiin itse. Säästöjä ei ollut, muutettiin pieneen ja halpaan vuorka-asuntoon (karsee läävä) raksan ajaksi, joten pystyimme käyttämään omaa rahaa rakentamiseen n. 2000 eur/ kk. Ja tosiaan lähes kaikki tehtiin itse (talopaketti tuli, jossa seinät ja kattotuolit paikalleen asennettuna).

Muutettiin kun alakerta oli valmiina, yläkerta tehtiin sitten vähitellen, samoin autotalli. Kaikki oli valmista vasta 2 vuotta muuton jälkeen.

Meillä kaverit rakensivat 2 vuotta sitten lähes samanlaisen talon kuin me tälle samalle paikkakunnalle. Lainaa 300 teur (Omaa rahoitusta yli 50 teur) ja lainanlyhennys lähes kaksinkertainen meidän lyhennykseen verrattuna. Tulot kuitenkin lähes samat (tai hieman pienemmät). Kaikki piti saada kerralla valmiiksi ja tapetointia/ maalausta ja listoitusta vaille kaikki teetettiin valmiiksi!

Nyt sitten tilanne on se, että heillä ei ole varaa tehdä yhtään mitään ylimääräistä kun rahat ovat tiukoilla. Surevat myös etukäteen, että miten autojen kanssa tehdään sitten kun tulee vaihto eteen, koska mihinkään lisälyhennyksiin ei ole varaa :(. Itsellä on kova suru heidän puolestaan, koska eivät varmaankaan arvanneet, kuinka tiukoille itsensä ajoivat...
 
"vieras"
Ja mä ihmettelen lisäksi sitä että miten on varaa asua niissä.

Me saataisiin kyllä varmasti omakotitalo ostettua kohtuullisella lainalla tältä alueelta mutta ei meillä olisi ikinä varaa asua siinä. Sähkö, kaikki on niin kallista nykyään.
Missä sitten nykyään asutte? Me asutaan rivarissa ja juuri katsellaan isompaa, joko rivaria tai omakotitaloa ja tällä hetkellä näyttää siltä, että omakotitalo tulee asumiskustannuksiltaan halvemmaksi. Rivareissa on kuitenkin hoitovastikkeet ja sen lisäksi usein suora sähkölämmitys, joka pitää tietenkin maksaa itse. Omakotitalossa pystyy sentään itse vaikuttamaan enemmän lämmitysmuodon valintaan, ja pääsee laittamaan vaikka aurinkopaneelitkin katolle ja tuulimyllyn pihaan, jos haluaa. Kerrostalojakin on vilkuiltu sillä silmällä, mutta niissä saatavilla olevissa on ihan älyttömät vastikkeet.
 
"mee"
En tieda ollaanko nuoria sun mittapuulla, mutta 31v keskituloisia ollaan. Yhtaan rahaa ei ole tullut perintona tai muuten. Ja koskaan ei ole ollut takaajia. Valtiontakausta vahan oli. Ekaksi kumpikin oli saastanyt jo vahan kesatoista ja opiskeluaikana oltiin toissa samalla, ei siis opintolainoja. Opintojen jalkeen aso-kamppaan, siita tuli katevasti kasiraha kohtuuhintaiseen rivarikolmioon. Sita rempattiin ja asuttiin 5v, lyhennettiin lainaa. Myytiin hyvalla voitolla remonttien takia, joten okt tai tonttia kun lahdettiin etsimaan oli omaa rahoitusta vajaa 100 000e. Maksimi laina mita olisi otettu oli 200 000e. Nyt loytyi talo kuitenkin 250 000 e hyvalta alueelta ison kaupungin lahelta. Remontoitavaa on, mutta vain pintoja joten tata uudistetaan sen mukaan kun on varaa. Tallainen on ollut meidan tie taloon. Viimeiset 5v olen ollut kotiaitina. Nyt kun palaan toihin voi lainaa taas maksaa reilummin pois.
 
velallinen
[QUOTE="vieras";29119383]Velkaa, velkaa ja vielä vähän velkaa. Kaikki-mulle-heti-yhteiskunta kun ei välitä takaisinmaksukyvystä, työttömyydestä, ym. kaikki vain pitää saada heti, kun muillakin on.[/QUOTE]

Juuri näin mekin toimittiin. Otettiin iso velka nuorena ja nyt keski-ikäisiä kun ollaan niin lainaa maksettavana 17 kuukautta. Ja talon arvo kolminkertaistunut.
 
Omat kaverit jotak rakentaneet ovat töissä käyviä ihmisiä joilla hyvät vakuudet. Yhdelle pariskunnalle tiedän isän maksaneen käsirahan ja yhdelle parille vanhemmat antoivat tontin. Mutta on muutama sellainenkin esimerkki kun toinen opiskelee ja toinen tehtaalla töissä ja pystyvät rakentamaan ison (200 neliötä) talon.. Eikä heillä varmasti vanhemmat antaneet edes vakuuksia (molempien vanhemmat alkkiksia ja varmaan jokainen lantti ulos-otossa).

Itse säästän omaan asumalla rivarilla kunnes maksettu asuntolainaa käsirahan verran. Samalla pientä ehostusta ja sisustamista tähän rivariin ni saadaan pieni voitto tästä myydessä.
 

Yhteistyössä