Millä pitkään kotona olleet äidit

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Tosissaan kysyt?

Jos mä olen tottunut tulemaan näillä vähillä (kotihoidontuella siis) toimeen, niin miten ihmeessä en sitten tulisi vaikka vain minimieläkkeellä?
Leikilläänkö olisi pitänyt kysyä?
Itse olen töissä ja tulen saamaan eläkettä noin 700e/kk. Ja kaikki kallistuu koko aika kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja meikämuija:
Tosissaan kysyt?

Jos mä olen tottunut tulemaan näillä vähillä (kotihoidontuella siis) toimeen, niin miten ihmeessä en sitten tulisi vaikka vain minimieläkkeellä?
Itse olen töissä ja tulen saamaan eläkettä noin 700e/kk. Ja kaikki kallistuu koko aika kuitenkin.

Niin mutta... asuminen on edullisempaa silloin kun kämppä on jo ikioma.
Ei mene kuin ylläpitokulut...

(tai ei meillä ainakaan, talo on jo kahden vuoden kuluttua ikioma)

No minä olen nyt ollut 5 vuotta kotona ja meinaan olla vielä pari vuotta. Sen jälkeen ehdin olla töissä vielä yli 30 vuotta, joten eiköhän niinä vuosina jotakin eläkkeenpoikasta kertyne. Kun minä ja mieheni jäämme eläkkeelle on nykyinen asuntovelka jo muinaishistoriaa, kuten myös opintolainani. Meillä ei myöskään silloin asu kolmea alaikäistä (=elätettävää) lasta. Jotenkin luulen, että silloin pärjätään ihan hyvin, kun kerran nytkin pärjätään yhdellä pienellä palkalla ja kotihoidontuella.

yksi pallontallaaja
Alkuperäinen kirjoittaja meikämuija:
Tosissaan kysyt?

Niin mutta... asuminen on edullisempaa silloin kun kämppä on jo ikioma.
Ei mene kuin ylläpitokulut...

(tai ei meillä ainakaan, talo on jo kahden vuoden kuluttua ikioma)
elämässä voi tulle paljon yllätyksiä. esim. taloon pitää aika ajoin tehdä remonttia ja sehän on kallista. voi tulla sairautta, avioero. kuolema....
itse olen työelämäässä ollut yli 30 vuotta, eläkettä ei kuitenkaan paljon kerry... ja nuukasti pitää olla sitten aikanaan vaikka kaikki olisikin maksettu.
mutta mitä sitä sen kummemmin ajattelee, päivä kerrallaan täälä elämässä taivalletaan ja nautitaan joka hetkestä, eikö niin!

Gluteus maximus
Minä olen jo nyt eläkesäästäjä ja menen tammikuussa takaisin töihin. Olen miettinyt ihan samaa kuin ap:kin, että miten ihmiset voivat edes olla kotona koko elämäänsä, koska eläkettä ei kartu. Toisaalta pankissa minulle sanottiin, että turkin on silloin sitten maksajiakaan , joten itse ne säästöt on nyt tehtävä jo loppuelämäksi.

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikös eläkkeessäkin ole joku minimimäärä minkä saa vaikkei olisi töitä ikinä tehnyt?
On. Ainakin vielä. Tulevaisuudesta on paha mennä sanomaan.
Niin. Minulle sanottiin pankissa pari vuotta sitten, että ei välttämättä ole enää mitään minimieläkkeitä kun ei ole maksajiakaan.

vieras
Mun tietääkseni siinä on sellainen juttu, että eläkettä kertyy hoitovapaallakin, jos vaan olet vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä vaikka päivänkin töissä..vai onko mulle syötetty puuta heinää?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Niin. Minulle sanottiin pankissa pari vuotta sitten, että ei välttämättä ole enää mitään minimieläkkeitä kun ei ole maksajiakaan.
Siinä voi käydä niinkin. Itse säästän 140 erkkiä kuussa eläkettäni varten, vaikka en lasten takia vapailla ole ollutkaan kuin yhteensä 4 v 10 kk. 20 vuotta matalapalkka-alalla kuitenkin on tehnyt tehtävänsä ja kun eläkeuudistus tehtiin, niin mun kannaltani uudistus oli haitallinen.

Keittiönoita
Mun tietääkseni siinä on sellainen juttu, että eläkettä kertyy hoitovapaallakin, jos vaan olet vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä vaikka päivänkin töissä..vai onko mulle syötetty puuta heinää?
Nykyisin kertyy, mutta määrä on aika minimaalinen.

vieras
Nykyisin kertyy, mutta määrä on aika minimaalinen.
Miten se siis käytännössä menee? Kyselen nolona, kun tuon enempää en asiasta sit kuitenkaan tiedä.

vieras
Osaatko sanoa jotain hyvää hakusanaa?
Löytyisköhän tästä mitään?
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=hoitovapaa+%2Bel%C3%A4ke&btnG=Google-haku&meta=
Juu jotain löytyi, mutta siis onko tuolla "yksi päivä töissä ennen hoitovapaata" sitten lopulta mitään merkitystä?

Alkuperäinen kirjoittaja Bellukka:
mistä sitä tietää onko koko eläkettä ees olemassa kun siinä iässä on :LOL:
Niinpä. Ja onko edes enää elossa silloin, kun tulisi eläkeikäiseksi.
Mutta sen tietää, että on elossa tässä ja nyt, kun lapset on pieniä, ja päätös kotihoidosta tai työhönmenosta kannattaneekin tehdä juuri näillä tiedoilla, eikä eläkeikää miettien.

Yhteistyössä