Millä perusteella työvuorot päiväkodille?

  • Viestiketjun aloittaja Pekka
  • Ensimmäinen viesti
b
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja liida:
Oleellista: onko lapsi tavallisessa vai vuoropäivähoidossa?

Vuoropäivähoitoon ei ole subjektiivista oikeutta, joten sitä ei jokaisen kuulu saada. Siksi työajat. Vuorohoito on kunnalle niin kallista.

Tavallisessa päivähoidossa riittää usein ihan lapsen hoitoajat. Ehkä päivähoidosta ollaan huolestuneita jostain perheenne asiasta, jos tarkkaan kyselevät.

Minuakin kyllä hiukan ihmetyttää vainoharhaisuutesi. Jos päiväkoti pyytää työaikoja täytyy hiukan viirata päästä tai olla jotain salattavaa, jos niitä ei halua toimittaa.
Mä olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä. MIKSI ne vuorot pitää toimittaa? Onko se aina automaattinen oletus, että vanhemmat valehtelee kunnes toisin todistetaan? Ja esim. meillä täytetään itse lista johon tulee äidin ja isän työaika ja lapsen hoitoaika. Ei siis mitään "virallista" työvuorolistaa työnantajalta, vaan ihan oma ilmoitus. Eli mikä virka tuolla on? Jos mä haluaisin hyväksikäyttää systeemiä, niin toki mä merkkaisin työpäivän sillekin päivälle kun mulla olisi vapaa.
Tuskin muuten kysellään, sitten kyllä kun lapsi tekee suhteettoman pitkiä päiviä ilman vapaapäiviä tai on muuten vaan hoidossa "liikaa".. Edelleen odotan vastausta, onko kyseessä ap:llä tavallinen päiväkoti, vai vuorohoito..
 
Jos lapsi on hoidossa 7-17 välillä eikä ole päivystysaika, ei tietääkseni tavalliseen päiväkotiin tarvitse toimittaa listoja. Jos lapsen päivät ovat säännöllisesti 10t, henkilökunta varmaan haluaa ottaa puheeksi, onko se ainoa vaihtoehto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kylä:
Ja meilläkin nuo työvuorot pitää ilmoittaa ihan sen takia ettei illalla tai viikonloppuisin lorvita kotona/olla harrastuksissa/ryyppäämässä tms ja pidetä lasta hoidossa.
No meidän muksujen päiväkoti on auki arkisin klo 23.00 saakka ja viikonloppuisin suljettu, että tästä ei voi olla kyse!
 
kinuski
Meillä edellisessä hoitopaikassa täytyi ilmoittaa molempien vanhempien työajat. Se oli ärsyttävää, koska mun työajat saattaa muuttua jopa edellisenä päivänä. Nykyisessä pk:ssa ilmoitetaan vaan hoitoajat, se on selkeempää. Esim. kun mä olen aamuvuorossa (6-14) ja mies on aina n. 8-16 niin hoitoaika ollaan ilmoitettu 8-16, silloin mä voin jäädä tarvittaessa vaikka ylitöihin eikä tarvi soitella, mutta jos pääsen ajallaan, eli klo 14, voin hakea lapsen aiemminkin.
 
Pekka
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja kylä:
Ja meilläkin nuo työvuorot pitää ilmoittaa ihan sen takia ettei illalla tai viikonloppuisin lorvita kotona/olla harrastuksissa/ryyppäämässä tms ja pidetä lasta hoidossa.
No meidän muksujen päiväkoti on auki arkisin klo 23.00 saakka ja viikonloppuisin suljettu, että tästä ei voi olla kyse!
Sama juttu meillä. Lisäksi lapsi ei ole ikinä ollut hoidossa 8 tuntia pidempään. Puolison työvuorot ovat mahdollistaneet tämän. Lapsi ei ikinä ole viikonloppuisin hoidossa. Hoitopäiviä kuukaudessa tulee n.10.

En vaan ymmärrä minkä takia ne vuorot pitäisi sinne toimittaa. Jos on joku luottamuspula, niin henkilökohtainen keskustelu, jolloin voin nistä työvuoroista kertoa suullisesti.
 
p
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja kylä:
Ja meilläkin nuo työvuorot pitää ilmoittaa ihan sen takia ettei illalla tai viikonloppuisin lorvita kotona/olla harrastuksissa/ryyppäämässä tms ja pidetä lasta hoidossa.
No meidän muksujen päiväkoti on auki arkisin klo 23.00 saakka ja viikonloppuisin suljettu, että tästä ei voi olla kyse!
No meilläkin on auki klo 23, mutta klo 17.30 alkaa iltahoito , jota tarjotaan vain työssäkäyvien lapsille. Sitä ei saa käyttää kuten normaalia päiväkotipaikkaa, vaikka vanhempi olisi kotona tai "tarvitsisi" käydä kaupassa ennen lapsen hakua.. Eli lapsi on haettava töiden jälkeen, ei vasta vaille 23 kun on oltu koko rahan edestä hoidossa..
 
hoitaja
Tuohon miksi vuorot/hoitoajat pitää ilmoittaa niin ainakin meidän sen vuoksi että hän joka laatii henkilökunnalle työvuorot tietää mihin aikoihin henkilökuntaa tarttee olla paikalla minkäkin verran, koska lain mukaan yhtä koulutettua hoitajaa kohti voi olla 7 yli 3v tai 4 alle 3v lasta ja se rajoittaa melkolailla vuorojen tekoa...
jos esim on ryhmä jossa on 3 hoitajaa ja 21 lasta ja lapsista on aamupalalla jo 9 niin hoitajiakin on oltava paikalla 2, kun taas jos lapsia on alle 7 niin riittää yks hoitaja... eli meillä ainakin katotaan sen vuoksi ihan kaikkien lasten hoitoaikoja jotta voidaan kattoa tuleeko "keskivuorolainen" mihin aikaa... onko lapsia enemmän aamusta vai illasta... ja päikkäri meillä on avoinna pääsääntöisesti 6.30-17.30 ja vuorohoitolaiset on eri ryhmiksessä ja sielä on vielä toivottavampaa että saadaan hyvissä ajoin lasten hoitoajat...

tuli aika sekavasti mutta toivottavasti tämä selkeytti sitä miksi niitä hoitoaikoja ollaan kyselemässä...
 
meillä
lapsi on hoidossa 15 pv /kk 5 tuntia päivässä. Ja vaikka olen ollut pitkällä sairaslomalla, olen lapsen vienyt hoitoon tuon 15 pv/kk ja sitä hoitajatkin suosittelivat, että ei tule pitkää taukoa ja lapselle taas uuden rytmin oppimista. Eivät ole koskaan kysellyt mitään, olen vaan ilmoittanut hoitopäivät kuun alussa päiväkotiin ja se on riittänyt. Olen käynyt kaupassa ja maannut kotona :D vaikka lapsi on ollut hoidossa. Mutta kyseessä on ihan normi päiväkoti joka aukeaa aamulla klo 6 ja menee kiinni klo 17..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja kylä:
Ja meilläkin nuo työvuorot pitää ilmoittaa ihan sen takia ettei illalla tai viikonloppuisin lorvita kotona/olla harrastuksissa/ryyppäämässä tms ja pidetä lasta hoidossa.
No meidän muksujen päiväkoti on auki arkisin klo 23.00 saakka ja viikonloppuisin suljettu, että tästä ei voi olla kyse!
No meilläkin on auki klo 23, mutta klo 17.30 alkaa iltahoito , jota tarjotaan vain työssäkäyvien lapsille. Sitä ei saa käyttää kuten normaalia päiväkotipaikkaa, vaikka vanhempi olisi kotona tai "tarvitsisi" käydä kaupassa ennen lapsen hakua.. Eli lapsi on haettava töiden jälkeen, ei vasta vaille 23 kun on oltu koko rahan edestä hoidossa..
Vuoropäiväkodissa subjektiivista hoito oikeutta ei ole ja sen vuoksi tarvivat sinun työaikasi. Jos sinä sairastat ei lapsellasi ole oikeutta olla ilta/yöhoidossa. Myös lapsi on kotona kun sinulla on vapaa päivät. Laki sanelee ainakin tämän että subjektiivista hoito-oikeutta vuorohoitoon ei ole on vain hoitoaika silloin kun sinä oikeasti olet työssä. Ja jotta ilta ja yöhoidossa olisi riittävä määrä aikuisia niin siksikin sinun työaikasi tulisi olla tiedossa jo viikkoa ennemmin. Katsos niillä päiväkodin tädeilläkin on elämä ja nekin haluavat tietää työvuoronsa.
 
jaa-a..
mä en tiedä..
meidän lapsille on vain varattu 10pv kuussa hoitoa ja molemmat tehdään vuorotyötä niin nuo ei välttämättä aina täyty..
tänäänki olin vapaalla ja kiikutin silti hoitoon..
meidän lapset ei ole edes täyttä päivää silloinkaan ku olemme töissä...
meillä on eri ihminen joka ne hakee silloin...
siksi eivät varmaan puutu asiaan
 
niinpä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja kylä:
Ja meilläkin nuo työvuorot pitää ilmoittaa ihan sen takia ettei illalla tai viikonloppuisin lorvita kotona/olla harrastuksissa/ryyppäämässä tms ja pidetä lasta hoidossa.
No meidän muksujen päiväkoti on auki arkisin klo 23.00 saakka ja viikonloppuisin suljettu, että tästä ei voi olla kyse!
No meilläkin on auki klo 23, mutta klo 17.30 alkaa iltahoito , jota tarjotaan vain työssäkäyvien lapsille. Sitä ei saa käyttää kuten normaalia päiväkotipaikkaa, vaikka vanhempi olisi kotona tai "tarvitsisi" käydä kaupassa ennen lapsen hakua.. Eli lapsi on haettava töiden jälkeen, ei vasta vaille 23 kun on oltu koko rahan edestä hoidossa..
Vuoropäiväkodissa subjektiivista hoito oikeutta ei ole ja sen vuoksi tarvivat sinun työaikasi. Jos sinä sairastat ei lapsellasi ole oikeutta olla ilta/yöhoidossa. Myös lapsi on kotona kun sinulla on vapaa päivät. Laki sanelee ainakin tämän että subjektiivista hoito-oikeutta vuorohoitoon ei ole on vain hoitoaika silloin kun sinä oikeasti olet työssä. Ja jotta ilta ja yöhoidossa olisi riittävä määrä aikuisia niin siksikin sinun työaikasi tulisi olla tiedossa jo viikkoa ennemmin. Katsos niillä päiväkodin tädeilläkin on elämä ja nekin haluavat tietää työvuoronsa.
Niin minä kirjoitin tuon "no meilläkin on auki..." jutun, ja juuri siksi kun itse olen siellä töissä niitä pilttejä hoitamassa :)
 
Eikös se mene jotenkin niin, että arkisin klo 6:30-17 välisenä aikana subjektiivinen ph-oikeus on voimassa. Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja loma-aikoina/pyhäpäivinä ei ole. Ja jos lapsi on tuolloin hoidossa, niin työvuorot täytyy ilmoittaa päiväkodille.

Näin mulle on asia selitetty. Itse en oo joutunut ilmoittelemaan mitään vuoroja minnekään, koskaan.
 
Meillä vuorotyö molemmilla. Poika päiväkodissa joka on auki 6.30-17.00
Miehellä säännöllinen 3-vuorotyö, mulla vuorot vaihtelee 7-19 välillä.

Ei viedä työvuorolistoja päiväkotiin. Poika on max.16 päivää päiväkodissa. Teen hoitolistan työvuorojen ja arkivapaiden mukaan.
Pojan hoitoajat on yleensä klo 9-15, 10-15, joskus harvoin menee kahdeksaksi tai haetaan neljään mennessä.
Mä haen pojan suoraan töistä, jos mies pääsee kahdelta niin voi käydä kaupassa ja hakee pojan 14.30, lapset syövät välipalan kahdesta eteenpäin niin toivomus on ollut että aikaisintaan puol kolme sais hakea.

Isovanhemmat ja mun pikkuveli auttaa sillon jos iltavuoro osuu samaan aikaan.
 
Meidän työpaikan vuorolista ei sinänsä kuulu kenellekään ulkopuoliselle, eikä sitä ilman tulkkauslistaa osaa ulkopuolinen lukeakaan. Mutta jos olisi ollut tarpeen, olisin tehnyt sellaisen version listasta, jossa ei muitten vuoroja näy ja pikatulkin listan tulkintaan. Tietääkseni muilla, joilla lapsia oli enemmän hoidossa, riitti kun ilmoitti hoitoajat, eikä listaa sinänsä tarvinut toimittaa.
 
Palvelun tarjoaja eli yleensä kaupunki laatii vuoropäivähoidon perusteet, joissa yleensä on tuo että hoidonvarauslomakkeessa täytyy olla vanhemman/vanhempien työajat ja lapsen hoitoaika, koska ilta- ja yöhoito ja viikonloppuhoito perustuu vain todelliseen tarpeeseen. Vaikkei tästä ole mitään lakia niin eiköhän palvelun tarjoaja saa sitä vaatia (jos vaatii kaikilta eikä vain tietyiltä, jolloin se olisi syrjintää), jos ei halua sitä noudattaa niin silloin voi hankkia hoidon jotain muuta kautta, esim. yksityisen hoitajan kotiin. En nyt keksi mitään parempaa mihin vertaisin joten sori huono vertaus, mutta jos vaikka ravintolaan on pukeutumissäännöt että ei uimapuvussa syömään niin tuskin se mihinkään lakiin perustuu, eli jos itsepintaisesti haluan mennä uimapuvussa syömään niin voin valita jonkun toisen paikan.
 

Yhteistyössä