Millä ootte saanut makean himon kuriin?

Nytkin mietin vaan herkkuja :( Tekis hirveesti mieli tehdä mokkapaloja...
Ja aina tää herkkuhimo tulee iltasin! Tiiän että jos nyt söisin jotain makeaa niin sen jälkeen tulee hirvee morkkis... Että oliko pakko taas...

Mitä konsteja ootte käyttänyt? Oon kuullut että aamupalan ku syö ja muut ateriat joka päivä suunnilleen samoihin kellonaikoihin niin ei pitäis tulla iltaherkkunälkää. No mulle tulee silti :kieh:

Ja oon jo yrittänyt juoda vettä tai mehua ja syödä jotain hedelmiä mut silti ne mokkapalat vaan kummittelee mielessä...
 
halipupu harmaana
Mulla auttaa ainakin rahkan syöminen ja se että vältän herkkuhyllyä kaupassa. Leipomiseen olen liian laiska ja sitten jos leipoo, tulee syötyä ihan liikaa ja sitten äklöttää. Pikkuhiljaa kun opettelee vähentämään syödyn sokerin määrää, niin ei tee enää edes makeaa kovasti mieli.
 
"eee"
Korvaa makeanhimo esim. hedelmillä, makeutusaineella makeutetulla rahkalla tai jogurtilla tms. Älä pidä kotona sokeria, suklaata tai leivontatarvikkeita edes "varalla".

Syötkö tarpeeksi aamulla ja lounaalla? Ettei hiilarihimo iske illalla siksi, että syöt liian kevyen salaatti/keittolounaan tms?
 
"Anne"
Säännölliset ruoka-ajat ja joka ruualla syön rasvaa ja prodea. Juon tarpeeksi ja jos herkkuhimo joskus tulee niin saatan yrittää keksiä jotain korvaavaa. Esim tekee mieli jotain rasvaista ja suolaista niin saatan tehdä salaatin ja laittaa siihen juustoa tai balsamicokastiketta. Tai jos on kauhea makeannälkä niin syön jonkun ällömakean prodepatukan tai omenaa tms.
 
"hmmm"
Tee mokkapaloja, mut laita pakkaseen niitä yhden kappaleen pusseihin. Sieltä sit otat yhden aina kun himo nousee liian korkealle...

Yleensä jos kiellän itseltäni jotain niin himo nousee kahta kauheampana takas. Siksi sallin joskus itselleni pienen jutun, elämä paljon helpompaa niin. :)

ja jos nyt tekisit mokkapaloja, niin ehkä olisit jo yhden palan jälkeen tyytyväinen tai jo leipomisvaiheessa himo talttuis.
 
"vieras"
Riittävästi hiilareita ja proteiinia ruokaan ja säännölliset ruokailuajat. Jos syö salaattia päivällä, niin taatusti karkkihammasta kolottaa illalla. Lihaa, kalaa, kanaa + riisiä, perunaa, pastaa. Siitä kunnon annos ja lisäksi salaattia. Ei kolota karkkihammasta enää.
 
hmmmm
En tiedä auttaako mikään, lähipiirissä on yksi tämmöinen, oma äitini :D On aina ollut samanlainen ja edelleen söis vaan makeaa, vaikka ikää lähemmäs 60v. Ja hän selvästi kärsii siitä. Itselleni ei onneksi makeanhimo ole periytynyt, en oikeasti osta esim. karkkeja ja ajatuskin mokkapaloista tällä hetkellä lähinnä oksettaa. Etenkään nälkääni en voi edes syödä makeaa, pakko olla suolaista. Aika paljon varmaan geenit vaikuttaa, miten vahva makeanhimo on. Joillakin niin kuin minulla ei sellaista himoa ole. Toisilla on, eikä siitä varmaan oikein mitenkään pääse eroon, muuta kuin yrittämällä syödä jotain muuta ja unohtamalla asian :) Mutta tuleehan se himo sitten taas seuraavana päivänä takasin...
 
Vois kyl huomenna ostaa tota rahkaa ja kokeilla tepsiikö :)

Eee: Aamulla syön maustamatonta jugurttia marjojen kans ja leivän mis on sit kurkkuu tai tomaattia. En mää mitenkään paastoa päivisin, et ei tää kyl voi siitäkään johtua :) Yritän syödä mahd. monipuolisesti ja kelloa katsoen mut silti se makeanhimo tulee illalla.

Hmmm: Joo, mäki oon täs aatellu et pakkohan sen himon on lähteä joskus pois mut ei se vaan lähde :D Mä nyt taidan kokeilla tuota rahkaa eka ja jos sekään ei auta nii otan sit tuon sun neuvon käyttöön ;)
 
"Anne"
En tiedä auttaako mikään, lähipiirissä on yksi tämmöinen, oma äitini :D On aina ollut samanlainen ja edelleen söis vaan makeaa, vaikka ikää lähemmäs 60v. Ja hän selvästi kärsii siitä. Itselleni ei onneksi makeanhimo ole periytynyt, en oikeasti osta esim. karkkeja ja ajatuskin mokkapaloista tällä hetkellä lähinnä oksettaa. Etenkään nälkääni en voi edes syödä makeaa, pakko olla suolaista. Aika paljon varmaan geenit vaikuttaa, miten vahva makeanhimo on. Joillakin niin kuin minulla ei sellaista himoa ole. Toisilla on, eikä siitä varmaan oikein mitenkään pääse eroon, muuta kuin yrittämällä syödä jotain muuta ja unohtamalla asian :) Mutta tuleehan se himo sitten taas seuraavana päivänä takasin...
Kyllä siihen auttaa. Vaikka siitä sokerikoukusta on vaikea irrottautua jos pahaksi pääsee :) Ennen vedin pussin karkkia päivässä tai olin kiukkuinen, masentunut päänsärkyinen ja voin huonosti. Jatkuva makeansyöminen oli tapa ja osasin jo ennakoida pahaa oloa napostelemalla jotain pientä makeaa.
Eikä se himo sitten tullut jonain päivänä, kun tarpeeksi monta päivää sinnitteli :) Aikaa se kyllä otti, mutta kannatti. Nykyään voin paljon paremmin ja olen terveempi. Puhumattakaan siitä 20kg:stä mikä lähti ekan puolen vuoden aikana :)
 
En tiedä auttaako mikään, lähipiirissä on yksi tämmöinen, oma äitini :D On aina ollut samanlainen ja edelleen söis vaan makeaa, vaikka ikää lähemmäs 60v. Ja hän selvästi kärsii siitä. Itselleni ei onneksi makeanhimo ole periytynyt, en oikeasti osta esim. karkkeja ja ajatuskin mokkapaloista tällä hetkellä lähinnä oksettaa. Etenkään nälkääni en voi edes syödä makeaa, pakko olla suolaista. Aika paljon varmaan geenit vaikuttaa, miten vahva makeanhimo on. Joillakin niin kuin minulla ei sellaista himoa ole. Toisilla on, eikä siitä varmaan oikein mitenkään pääse eroon, muuta kuin yrittämällä syödä jotain muuta ja unohtamalla asian :) Mutta tuleehan se himo sitten taas seuraavana päivänä takasin...
Apua, tossakin voi kyl olla perää :D Mun äiti on meinaan kans aikamoinen sokerihiiri. Jos mulla on ihan oikea nälkänälkä, niin en mäkään kyl mitään karkkia vois sillo vetää. Mut näin iltasin on vaan herkut enemmän tai vähemmän mieles :D
 
vaikeaa
vain miettimällä tuleeko siitä oikeasti hyvä olo. Siis yritän miettiä haluanko oikeasti syödä sitä ja ettei se oikeasti ole hyvää, yritän miettiä kuinka ne maistuu esanssille tai pelkälle rasvalle, siis joku todella vahva maku joka saisi aikaan yökötystä. Juu itsehuijausta parhaillaan mutta ilman sitä eläisin karkeilla :(
 
Mä käyn vaatekaapilla hivelemässä sitä ihanan ihanaa mekkoa, jonka vetoketju ei mee kiinni. Jos vielä tekee mieli makeaa, sovitan sitä mekkoa. Kummasti hillitsee makean himoja ja tekee enempi mieli lähteä lenkille.
 
"eee"
[QUOTE="hmmm";28855591]Tee mokkapaloja, mut laita pakkaseen niitä yhden kappaleen pusseihin. Sieltä sit otat yhden aina kun himo nousee liian korkealle...

Yleensä jos kiellän itseltäni jotain niin himo nousee kahta kauheampana takas. Siksi sallin joskus itselleni pienen jutun, elämä paljon helpompaa niin. :)

ja jos nyt tekisit mokkapaloja, niin ehkä olisit jo yhden palan jälkeen tyytyväinen tai jo leipomisvaiheessa himo talttuis.
[/QUOTE]

Tää ei toimi kaikilla... Itselleni se on joko pellillinen mokkapaloja tai sit nollalinja. :p

Iltaisinhan hiilarihimo useimmiten iskee, eli siihen kannattaa varautua henkisesti jo etukäteen. Joko pitämällä itsensä touhukkaana (lähde vaikka salille tai kirjastoon) tai sit korvikeherkuilla - sokerittomilla limppareilla, hedelmillä, marjoilla, rahkalla, mehukeitolla, kirsikkatomaateilla, porkkanoilla.
 
"Vieras"
Ei se helppoa ole! Varaa kotiin aina hyvää naposteltavaa. Melonia, porkkanoita, kirsikkatomaatteja, kurkkupaloja. Pakko vaan sanoa itselle se milä on totta eli että makeanhimo ei lähde syöällä makeaa, vaan makean syöminen vain ylläpitää ja lsää makeanhimoa.
 
makeamässy
Kumma kyllä, mutta mulla auttaa kävely-tai hölkkä lenkki sen jälkeen on yleensä vain jano. Kuulun tuohon kaikki tai ei mitään kategoriaan (eli ymmärrän tilanteesi. Aina löytyy energiaa kehitellä jokin makea lihottava herkku ja sitä mätän niin kaun, kun jotain syötävää on, jos en ole tarkkana asian kanssa). Josku rohmuan myös viinirypäleitä makean himooni, mutta niitäkin sitten menee koko rasia. Raaka kukkakaali auttaa myös.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28855838]Ei se helppoa ole! Varaa kotiin aina hyvää naposteltavaa. Melonia, porkkanoita, kirsikkatomaatteja, kurkkupaloja. Pakko vaan sanoa itselle se milä on totta eli että makeanhimo ei lähde syöällä makeaa, vaan makean syöminen vain ylläpitää ja lsää makeanhimoa.[/QUOTE]

Just noilla pikku naposteluilla ja hiilarittomilla&proteiinittomilla jutuilla se makeanhimo ei lähde. Uskokaa nyt että sokerinhimo häipyy syömällä oikein. Lihaa ja pottuja vaikka.
 
Mullakin makeanhimoon auttoi karppaus. Nykyään en enää karppaa, mutta silti en hirveästi hiilareita syö. Mun ei enää oikeasti tee mieli makeaa. Mulla on esimerkiksi pakastimessa kaksi pakettia Aino-jäätelöä vierasvaraksi. Olleet siellä jo yli kuukauden, eikä mun tee yhtään mieli. Myös suklaata kaapista löytyy.

En mä ikinä olisi uskonut, että makeanhimo vois lähteä näin pysyvästi karppaamisella. Hyvä juttu, koska auttaa selkeästi painonhallinnassa. Syön ihan tavallista kotiruokaa, eikä tartte miettiä lihomisia.
 

Yhteistyössä