Millä helvetillä (anteeksi kielenkäyttö) eroon tästä lantion pehmenemisestä aiheutuvasta kivusta?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
...Joka on välillä tosiaankin ihan sietämätöntä? Tuntemukset eivät ole pelkästään lantion alueella, vaan myös osittain alaselän. Alaselkä tosi kipeä istuskellessa, ja tuo lantion alue oireilee sitten enemmänkin, kun koetan liikkua. Maatakaan ei ihan koko aikaa tietystikään voi, että jos teillä on jotain vinkkejä, mitkä teille itsellenne on auttaneet ko. vaivaan, niin kertokaa ihmeessä. Alkaa jo tympimään tämä ongelma - ja samaan aikaan sitten on tippa linssissä, kun istumisestakaan ei meinaa tuon selkäkivun takia tulla mitään.

"Vieras"
On kyllä selvää, ettei sitä voi koko ajan levätäkään. Itselläni on myös nimenomaan istuminen (olipa ryhti sitten kuinka hyvä tahansa) kipuiluja selkään, ja se kipuilu on sitten vielä jatkunut kauan aikaa vaakatasossakin. Nukkumisalustaan olen itse kiinnittänyt huomiota. Epätasaisuutta ei saisi olla oikeastaan yhtään, ja jalat olen tukenut laittamalla polven kohdalle pari tosi paksua tyynyä. Selkä kun on päässyt olemaan mahdollisimman suorassa (muutaman tunnin) niin on auttanut. Lyhyemmät lepohetket puolestaan ei.

Kylmägeeliä olen myös tuohon lantion alueelle käyttänyt pariin otteeseen, mutta täytyy sanoa, etten tiedä, onko se oikein suositeltavaa raskausaikana. Kai sitä vähän voi käyttää. Vaikutus on kyllä alkanut tuntumaan, mutta ilman lepoa ei ole tietenkään ollut sanottavampaa hyötyä.

Kovien kipujen aikana olen ottanut Panadolia (500 mg.)

Tuohon voisi tietysti ehkä auttaa joku lihasrelaxanttikin tai vahvempi särkylääkeannos.

Minulle suositeltiin kävelylenkkejä kipujen helpottamiseksi.
Kylläpä oli hyvä neuvo, kun muutenkin pitää kävellä työn ja tuskan kanssa kuin ankka..
Hyvä ettei itku pääse joinain aamuina kun lantion alueen kivut niin pahoja--> et saa nukuttua, et pääse sängystä ylös ja kävely tuottaa tuskaa, seisominen ei myöskään ole helppoa. Yöt menee siihen että haen hyvää asentoa sängyssä, ja bonuksena vieläpä mahassa on vilkas vauva joka osaltaan antaa nukkua vain pätkittäin.

Nyt on menossa rv 26+5, painoa on tullut lisää vain sen verran että näytän lähinnä turvonneelta enkä raskaana olevalta ( = omat lantiofarkut menee vielä päälle).. Ennen raskautta harrastin todella paljon kävelyä, työajan vietän kävellen sekä vapaalla tein muutaman kerran viikossa 5-10km:n lenkkejä.

Mulla oli fyssasta hyvä tukivyö, lisäksi otin pahimpaan määrättynä panacodia. Oli siis todella helvettiä kun muutenkin mulla nivelten jne löysyyttä joten raskaana tilanne meni pahaksi. Ja kesti kuukausia sen jälkeenkin että kivut loppu.

Yhteistyössä