Millä arvoilla raskausdiabeeteksessa määrätään insuliinit?

Onko kellään tietoa? Neuvolassa sanoivat, että aika herkästi nykyään annetaan. Mulla siis menossa viikko 32 ja arvoja olen mittaillut nyt kolmatta viikkoa. Välillä menee monta päivää ilman ylityksiä ja sitten voi olla jotain 8-9 arvoja.

Lähinnä nuo ylitykset tulee silloin kun on jäänyt ruokailujen väli liian pitkäksi. Paastoarvot ollut kokoajan alle viitearvojen.

Mulla poliaika tuli suoraan sisätautien polille missä ei kuulemma ultrata vauvaa ollenkaan. Koska se vauvan kasvu sitten katsotaan? Mulla kun ampaisi sf mitta alakäyriltä yläkäyrän yläpuolelle kerralla :(
 
en kyllä osaa auheasti neuvoa
sillä mulla rv 28 aloitettiin sokerin mittaus mulla heitteli paasto arvot (kaikki muut oli sitten ok) rv 32 jouduin insuliinille. rv 34-35 hujakoilla aloin sitten kerran viikkoon käymään äippäpolilla jossa katsottiin sokerit sekä ultrattiin

nyt menossa rv 16 ja sokereita mittailen ja yllättävää että paastoarvot taas heittelee muuten kaikki ok. pelottaa jos joudun taas insuliinille.
 
Mulla aloitettiin pitkäaikainen insuliini, kun aamuarvo oli 2-3krt/vko koholla. Aluksi kysyttiin mitä olisin mieltä että aloitettas ja suostuin, kun lääkäri sanoi että hänen mielestään kannattaa aloittaa ettei vauvasta tulis kookasta. Nyt kai sitten insuliinin ansiosta rv 38+5, lapsen painoarvio 3kiloa ja risat ja keskikäyrällä. Esikoinen (ilman iinsuliineja oli vajaa 4kiloa tässä vaiheessa)eli kannattaa ne insuliinit ottaa jos vaan tarjoavat. Sain myös lähetteen polille ja siellä seuranta 2-3vkon välein ja nyt loppuraskaudessa viikon välein. Joka kerta on lääkäri tehny ultran ja painoarvion, kattonu virtaukset ym. Kuulostaa oudolta että ei ultrattais kun ainenkin meillä oon saanu sellasen käsityksen, että aika kokonaisvaltaisesti tutkitaan äiti ja vauva noilla käynneillä.
 
voi kökkö

pienuu tuossa laittoi että jos arvot heittelee 2-3x viikossa. (onkohan miten paikkakunta kohtasta)
edellinen oli pitkällä insuliinillä ja muistelin että alotettiin 3 yksiköstä ja kun vaan heitteli niin lopuks olikin jo 18 yksiikköä. insuliini kyllä auttoi painoarviossa rv 37+2 vauva oli 2,9kg ja 38+2 kun käynnistettiin niin 3,240g eli ei iso (onneks)

nyt mulla on viikossa monta arvoo yli kanttiin ja just paastot. laittoivat lähetteen mutta saa nähdä miten tässä käy kuitenkin nyt eri paikkakunta kun edellisessä että laittavatko niin äkkiä insuliinille.

ja miks ihmeessä mun sokeri arvot hyppii niin älyttömästi juon vettä suht paljon herkuttelu nyt lähes loppu muutenkin ruoka tarveellistä syön 3-4 tunnin välein mä oon niin toivoton että voiko tässä mitään syödä kun heti lukemat pomppii yli arvojen. se on jo aamun eka mittaus (raja 5,5) ja tänääkin mulla se 6,2.+ nyt jouluna nyt jossain välissä saatan 2-3 suklaa konvehtia popsia mutta muuten kyl herkuttelu jäänyt. kai se vaan pitäs toi vähänenkin jättää =(
 
hei, voinko kysyä, miks sulla käynnistettiin tuo jälkimmäinen rv 38+, kun ei tuon enempää painoa? ..kun vasta käytiin polilla ja nyt antoivat seuraavan ajan että menee reippaasti yli lasketun.. sanoivat vaan että katotaan sitten painoa uudelleen. pelkään että tuossa joulun aikaan kasvaa kovasti :(
 
Jäikin tuolla aiemmin kertomatta, että kyllä ne mutkin sitten ultras. Vauva voi hyvin mutta vartalon ympärys meni yläkäyrillä. Nyt sitten tosiaan viikolla 35 seuraava ultra ja sitten viikosta 37 viikottain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pienuu:
hei, voinko kysyä, miks sulla käynnistettiin tuo jälkimmäinen rv 38+, kun ei tuon enempää painoa? ..kun vasta käytiin polilla ja nyt antoivat seuraavan ajan että menee reippaasti yli lasketun.. sanoivat vaan että katotaan sitten painoa uudelleen. pelkään että tuossa joulun aikaan kasvaa kovasti :(
no juu tähän vaikutti varmaan monen monta seikkaa että suostuvat ylipäätään käynnistään 38+ viikolla mutta mulla edellinen oli ollut yli 4 kiloinen ( veikattiin pientä poikaa 3-3,5kg) mulla oli kauheet pelot että tämä on iso r-diabeteksen takia enkä halunnut uskoa että noi painoarviot pitävät paikkansa.
mä varmaan kamalasti ruikutin että alkavat käynnistään kunnes suostuivat ja antoivat käynnistyspäivän 38+4 vauveli päätti hieman aikaistaa ja lapsivedet kun lähti 38+1 niin käynnistys seuraavana päivänä.=)
 
Mulla on synnytyksiä käsittelevä kirja (Naistentaudit ja synnytykset) Duodecim, ja siellä sanotaan mm. näin:

Raskausdiabetes

Hoidon aloitus perustuu neljän tunnin välein tehtävään verensokerin vuorokausikäyrään. Jos kaksi arvoa ennen ateriaa on yli 5,5 tai jos yksi arvo on ennen ateriaa yli 5,5 ja lisäksi yksi aterianjälkeinen arvo on yli 7,8, aloitetaan ruokavaliohoidon lisäksi insuliinihoito.

Noin 5% raskausdiabetesta sairastavista tarvitsee insuliinia.

Noin 30%:lle niistä, joilla sokerinrasituskokeessa oli kaksi tai kolme patologista arvoa (= arvot koholla), joudutaan aloittamaan insuliinihoito.

Insuliinihoitoisilla raskausdiabeetikoilla synnytys käynnistetään ennenaikaisesti samojen periaatteiden mukaan kuin insuliininpuutosdiabeetikoilla (=ykköstyypin diabeetikoilla).

Jos diabeetikon sikiö on makrosominen, hartiat voivat alatiesynnytyksessä olla erittäin vaikeasti ulos autettavissa (hartiadystokia). Jos raskausdiabeetikon lapsi on arvioitu yli 4,5 kg painoiseksi, on syytä harkita keisarinleikkausta.

 
Jos joutuu insuliinille, niin katsotaan ne käynnistysjutut vielä kirjasta:

Sikiön hapenpuutteen vaara näyttää lisääntyvän raskauden viimeisten viikkojen aikana, varsinkin jos hoitotasapaino ei ole viimeisen raskauspuoliskon aikana ollut optimaalinen tai jos sikiö on selvästi makrosominen. Tästä seuraa, että insuliinihoitoisen diabeetikon synnytys on syytä käynnistää 2-3 viikkoa ennen laskettua aikaa.

Kun sikiön keuhkot on todettu kypsiksi synnytys käynnistetään tai tehdään keisarinleikkaus.

Epäiltäessä sikiön makrosomiaa on huolellisesti arvioitava hartiadystokian riski (=hartiat jää kiinni alatiesynnytyksessä).

Makrosomia lisää sekä äidin että vauvan vaurioriskiä alatiesynnytyksissä. Hartiadystokia on pelätyin makrosomiaan liittyvä komplikaatio alatiesynnytyksessä. Seurauksena saattaa olla sikiön olkapunoksen vaurio, eli Erbin pareesi. Diabeetikkojen sikiöillä hartiadystokian riski on ainakin viisinkertainen ei-diabeetikkojen samanpainoisiin sikiöihin verrattuna. Makrosomian toteaminen perustuu kliiniseen tutkimukseen ja ultralla tehtyyn painoarvioon. Yli 4500 g painoisilla diabeetikon sikiöillä on vähintään 20%:n hartiadystokian riski. Tämän vuoksi on vakavasti harkittava keisarinleikkausta, kun sikiön painoksi arvioidaan vähintään 4500 g.
 
Laitoin tohon ihan tarkoituksella muutakin tekstiä, niin hämmästyin, että sua ei ultrata! Millä raskausviikolla olet? Kyllä raskausdiabetestä sairastaville tehdään sikiön seurantaa ultralla ja painoarvioita.

Mulla on äskettäin puhjennut raskausajan diabetes ja arvioitu koko laskettuna päivänä on 4,8 kg. Seuraavat tosi tarkkaan sikiön koon kehitystä ultralla.
 
Leonora: Kyllä ne mut sitten loppuenlopuksi ultras. Soittelivat äippäpolilta vaan myöhemmin aikaa. Seuraava ultra 11.1 ja siitä seuraava taisi olla kahden viikon päästä ja sitten viikottain. Vauva kasvoi vielä käyrillä mutta vartalon ympärys meni siellä yläkäyrällä. Insuliineillä arvot pysynyt muuten ok mutta nyt kahten päivänä aamupala heittänyt ne ihan ketuilleen. Huomenna tarttee kattoo onko mulla alkanut paastoarvot heittelemään. Mulle ioe vielä kerrottu painoarviota tonne laskettuun aikaan. Tarttee seuraavassa ultrassa kysyä.

niin ja viikot nyt 33+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leonora:
Jos joutuu insuliinille, niin katsotaan ne käynnistysjutut vielä kirjasta:

Sikiön hapenpuutteen vaara näyttää lisääntyvän raskauden viimeisten viikkojen aikana, varsinkin jos hoitotasapaino ei ole viimeisen raskauspuoliskon aikana ollut optimaalinen tai jos sikiö on selvästi makrosominen. Tästä seuraa, että insuliinihoitoisen diabeetikon synnytys on syytä käynnistää 2-3 viikkoa ennen laskettua aikaa.

Kun sikiön keuhkot on todettu kypsiksi synnytys käynnistetään tai tehdään keisarinleikkaus.

Epäiltäessä sikiön makrosomiaa on huolellisesti arvioitava hartiadystokian riski (=hartiat jää kiinni alatiesynnytyksessä).

Makrosomia lisää sekä äidin että vauvan vaurioriskiä alatiesynnytyksissä. Hartiadystokia on pelätyin makrosomiaan liittyvä komplikaatio alatiesynnytyksessä. Seurauksena saattaa olla sikiön olkapunoksen vaurio, eli Erbin pareesi. Diabeetikkojen sikiöillä hartiadystokian riski on ainakin viisinkertainen ei-diabeetikkojen samanpainoisiin sikiöihin verrattuna. Makrosomian toteaminen perustuu kliiniseen tutkimukseen ja ultralla tehtyyn painoarvioon. Yli 4500 g painoisilla diabeetikon sikiöillä on vähintään 20%:n hartiadystokian riski. Tämän vuoksi on vakavasti harkittava keisarinleikkausta, kun sikiön painoksi arvioidaan vähintään 4500 g.
oho.. vähän kyllä säikähdin! Mulla nyt laskettu aika mennyt ja polille aika vasta keskiviikkona ja sittenkin sanoivat että mietitään käynnistysajankohtaa! Oonkohan täysin osaavissa käsissä? :x
Etenkin kun mulla tuo painoarvio on vaihdellut paljon, ultran mukaan viimeisen 3viikon aikana olis tullu vaan 100krammaa painoa ja lääkärin mielestä normaali? masu on kyllä kasvanut kovasti. Yritettiin mie hen kanssa et voisko käynnistää jo reilu viikko sitten, mutta silloin lääkäri ei nähnyt aihetta vaikka liikkeitä en tunne enää niin paljon. huolettaa ja suututtaa jos nyt käy jotain ku ei viititä käynnistää :kieh:
Olokin on jo kun sotanorsulla, käytännössä nukun ja syön..
 

Yhteistyössä