Millä viikolla maha alkaa näkyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esikoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Esikoinen

Vieras
Odotan ensimmäistä lasta viikolla 9. Nyt kyselen ihan mielenkiinnosta, että millä viikolla ensisynnyttäjät teillä on maha alkanut näkyä. Itse en ole mitenkään hoikka, enkä liian lihava, mutta ylimääräistä mahassa on.. :) Olis niin ihanaa, kun se masu jo alkais näkymään.

Osalla ystävistäni (myös tukevammilla) masu on näkynyt heti jostain 13-14 viikosta lähtien, joillakin vasta 30 viikon tienoolla selvästi. Itsellä nyt viikkoja esikoisen odotuksessa 24+2 ja itse osasin "pientä pömpötystä" havainnoida 14 viikolla, nyt itse katsoen vatsa on selvästi esillä, mutta edelleenkään ei kukaan varmasti uskalla tulla suoraan kysymään, että odotanko... Vois yhtä lailla olla tukevoitumista. Onneksi nyt on viimeisen viikon aikana ollut selkeää kasvuspurttia havaittavissa eli enköhän minäkin kohta pääse äitiysvaatteiden ihmeelliseen maailmaan. Nyt mahtuu vielä omat. Ylipainoa kyllä löytyy.

Mä olen tavallisissa oloissa sellainen normaalipainon ylärajoilla pyörivä, rintava naisimmeinen ja housun vyötäröt tulivat pieniksi joskus viikolla 10, mutta ulospäin näytti vain tavalliselta lihomiselta. Viikolla 20 rupesivat työkaverit katsomaan kahteen kertaan, mutta eivät uskaltaneet sanoa mitään. Nyt ollaan 25:llä viikolla ja reilun kaksi viikkoa ei kenelläkään ole ollut epäselvyyttä. Tällöin vatsa nousi ylös ihan muutaman päivän sisällä.

Mulla kanssa hieman ylipainoa ja ei sellaista sievää vauvamahaa ole tullut. Jo jotain tuolloin 10 viikon paikkeilla ei enää farkut menneet kiinni. Nyt alkamassa viikko 16 ja maha edelleen sellainen turvonnut lähes alhaalta rintoihin asti. Muumimammaksi itseni tunnen, en mitenkään seksikäs näky. Ei mullekaan uskalla puolitutut mitään sanoa, arvelevat varmaankin vaan että ompas tyttö ruvennut syömään. Ja niin muuten olenkin...en nyt ihan kahden edestä mutta roskaruoka maistuu...

Miten sinä roskaruokaa viitsit syödä, itse yritän syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti ja roskaruokaa söisin vain poikkeustilanteessa.. vaikka itsekin olen ylipainoinen niin tällä kertaa kun kyse on toisestakin eikä vain itsestäni niin sen verran tsemppaan. Tsemppaa sinäkin!

Kyllä minäkin olen syönyt "roskaruokaa"! Toisinaan nyt vaan sattuu pirusti tekemään mieli hampurilaista tai pizzaa, ja jos nyt vaikka kerran parissa viikossa niitä syö, niin siitä ei ole todellakaan mitään haittaa! Olettaen että muuten syö suht monipuolisesti normaalia kotiruokaa.

Ylenpalttinen hössöttäminen on ennemmin turmioksi kuin hampurilaisen syöminen silloin tällöin...

Alkuperäiseen kysymykseen.
Ite oon viikolla 15 tällä hetkellä, ja masu on jo pyöristynyt ihan kivasti. Olen ihan normaalipainoinen, mahassa oli ennestään vähäsen ylimäärästä (ei paljoo). Jos mulla on tiukka paita päällä, vauvamahan kyllä huomaa selvästi =)

Niin en minäkään tietysti urakalla sitä roskaruokaa mätä. Hyvä kun jaksan 1/4 pizzasta syödä tai hampurilaisen kokonaan. Tämän raskauden myötä ei oikein jaksa syödä mitään. Myönnetään että enemmän pitäisi kaikenmaailman kasviksia syödä mutta kun välillä tuo roskaruoka vaan on niiin hyvää...

Voikaahan paksusti ;)

Sivukommentoijahan voi aloittaa uuden topicin epäterveellisistä ruokatottumuksista..

Alkuperäiselle, mulla kohtu eteenpäin kallellaan ja mahassa oli vähän ylimääräistä ja rv 14 ensimmäiset vieraat kysyi koska jään äitiyslomalle.. Mulla siis pompsahti tosi nopeesti massu esiin.
Tosin normifarkut meni varmaan rv 20 asti kun on niin matalat vyötäröt niissä...:)

moi,

nyt on jo näköjään asia unohtunut.?! mutta muistaakseni se alkoi näkyä siinä rv 18-20 paikkeilla. Sillä tavalla että paitoihin tarvitsi vähän lisätilaa ja tarvittiin mammishousut (tai alussa muut tilavammat housut).
nyt ollaan rv 35+4 ja onneks on tällaset ilmat niin ei tarvita ihmeempiä vaatteita,heh

Kyllä se on alkanut näkyä jo rv:lla 10... Ainakin jonkinlainen turvotus. Olen hoikkanen, ja tottunut käyttämään ei niin peittäviä/löysiä vaatteita, joten kyllä huomaa jos tarkkaan kattoo, kun rinnatkin on kasvanut kuppikoolla :). En oo vielä kuitenkaan kertonu sukulaisille/kavereille.

Viikko 17 menossa ja aivan toivotonta yrittää enää peitellä. Tällä viikolla vedin mammahousut jalkaan, kun töissä ei voinut enää pitää normihousuissa nappia kiinni. Ylimääräistä mahassa on hyvin vähän. Työkaverit alkoivat epäilemään jo viikolla 12, mutta eivät kuulemma kehdanneet sanoa vielä silloin mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Siis melkein äidillä on ilmeisesti unohtunut, milloin hänen mahansa alkoi näkymään ;) :D

niin,mix ei?? Itsekkin tässä rupesin miettimään että millonkas mun maha alkoi näkyä, nyt viikkoja 31+6. Kai se joskus siinä viikolla 17...

Nyt kun on päästy takaisin asiaan, niin esitänpä pari jatkokysymystä: Eli, mistä kohden mahan kasvu alkuvaiheessa näkyi? Kasvoiko se vähitellen "joka puolelta" yhtä aikaa vai alkoiko kasvu esim. häpykarvoituksen yläpuolelta pikkuhiljaa ylöspäin nousten? Ja toinen kysymys: kun ensimmäiset potkut tuntuivat, niin missä kohden mahaa (kuinka korkealla siis) ne teillä tuntuivat?

Mulla vauvavatsa erottuu vasta nyt kunnolla (rv 22+). Muutaman viikon sisällä vatsa on pullahtanut paremmin esiin. Kohtu on taaksepäin kallellaan, sillä voi olla osuutta asiaan ruumiinrakennetta unohtamatta.

Yhteistyössä