Millä todistan raskauteni saadakseni sikarokotteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiedoton

Vieras

Tällä viikolla olen plussannut ja haluan tuo rokotteen mennä maanantaina ottamaan. Millä todistan rokottajalle, että olen raskaana, kun eka neuvolakäynti on vasta muutaman viikon päästä, joten äitiyskorttia ei ole?

Soita omaan neuvolaasi! Mä ainakin pääsin ihan sitä kautta, vaikka viikkoja oli vasta jotain 6, enkä ollut siis neuvolassa itekään vielä käynyt. Mutta samalla käynnillä sain piikin kuin esikoinenkin, ja ihan mun sanaani uskoivat :)

Riippuu tosiaan kunnasta. Soita neuvolaan ja kysy rokotusmenetelmistä. Esim. Oulussa ei tunnuta piikkiä annettavan jonottajalle, vaan se aika taitaa erikseen saada neuvolasta. Toinen juttu on myös se, että noin alkuraskaudessa on vaikea saada todistusta. Joudut luultavasti käymään verikokeessa terveyskeskuksessa. Ultrassakaan ei näy mitään enkä usko, että ohjaavat neuvolasta rokotukseen ihan heti.

Mutta, soitto sinne neuvolaan, sieltä se selviää.

Mieti tarkkaan kannattaako alkuraskaudessa ottaa tuota rokotetta, koska raskaanaolevat kuuluvat riskiryhmään vasta loppuraskaudessa. Ja rokotteen vaikutuksia sikiöön ei tiedetä.

Nythän epidemiat alkavat olla ohi joka puolella Suomea joten kannattaisko ehkä odottaa tuo alkuraskaus ohi ja ottaa rokotus sitten, jos tauti vielä ajankohtainen. Sinähän saat sen rokotteen milloin vain niin kauan kuin ihmisiä rokotetaan.

Yhteistyössä