millä tavoin saan raha-asiat kuntoon..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No hei haloo. Elkää nyt ruvetko tappeleen et kellä on menny huonoimmin.

Ap. mene soskuun ja ota laskut maktaan niin kyllä ne neuvoo. Seurakunnalta saa ruokalippuja ja mll.tä.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:
Alkuperäinen kirjoittaja HRMPH:
kannattas miettiä missä tilanteessa lapsia alkaa hommaamaan. eiköhän tuossa tilanteessa kuuluis olla saikulla eikä työttömänä

just joo, näin sanoo tasapaksua elämää aina eläny keskiluokkalainen akka jolla on kiva mies ja työ ja rahaa ja nätit lapset ja aina on vaatteita ja kaapit täynnä ruokaa.
Ymmärrätkö yhtään kuinka nopeasti elämätilanteet MUUTTUU, vaikka mitä tekisit niin aina se kohtalo ei oo omissa käsissä!!!

näinpä! anoppini mies kuoli ihan ilman mitään erillisiä oireita sydänkohtaukseen kun lapset ja anoppi olivat mökkeilemässä, vai kuvitteletko että he menivät mökkeileen tiedostaen tapahtumat?

mun mielestä tuo oli jo ilkeästi sanottu :|
kuten jo aikasemmin sanoin niin voi pitää turpansa kiinni kun ei mun elämästä tiedä mitään

Lapsettaako sulla vai mikä helvt sulla on hätänä kun tänne pitää tulla haukkumaan?
no sen verran voin sanoa et olen paljon huonommasta tilanteesta selvinnyt kuin ap niin ottaa päästä tollanen asenne. itsellä mies kuoli kun meillä jo oli 2 lasta ja kolmatta odotin.

niiin eli sulle vois sanoa mitä sä teit ne 3muksua kun kerran vaikeeta oli..
en haluisi sanoa noin enkä tarkoita mutta tota sä itse tarkoitit

mähän sen tosiaan päätinkin et mies kuolee kun ollaan saatu kaks lasta ja kolmas tulossa, juuri näinhän se meni

no jos tuon mun tekstin luit niin et todellakaan voi verrata mun tilannetta ap:n tilanteeseen

Ei voi joo, mutta pitääkö kaikkien nyt sitten suhteuttaa kaikki omat tilanteensa sun vaikeaan tilanteeseen? Ethän säkään saisi omasta tilanteestasi mitään rutista, koska maailmassa on varmasti joku 20 lapsenkin äiti, joka on menettänyt miehensä. Maailmassa on aina joku, jolla asiat on vielä huonommin kuin mulla tai sulla. Mutta meillä on kuitenkin vaan tämä yksi elämä ja omat ongelmamme, jotka voivat meille itselle olla isoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Alkuperäinen kirjoittaja HRMPH:
kannattas miettiä missä tilanteessa lapsia alkaa hommaamaan. eiköhän tuossa tilanteessa kuuluis olla saikulla eikä työttömänä

just joo, näin sanoo tasapaksua elämää aina eläny keskiluokkalainen akka jolla on kiva mies ja työ ja rahaa ja nätit lapset ja aina on vaatteita ja kaapit täynnä ruokaa.
Ymmärrätkö yhtään kuinka nopeasti elämätilanteet MUUTTUU, vaikka mitä tekisit niin aina se kohtalo ei oo omissa käsissä!!!

näinpä! anoppini mies kuoli ihan ilman mitään erillisiä oireita sydänkohtaukseen kun lapset ja anoppi olivat mökkeilemässä, vai kuvitteletko että he menivät mökkeileen tiedostaen tapahtumat?

mun mielestä tuo oli jo ilkeästi sanottu :|
kuten jo aikasemmin sanoin niin voi pitää turpansa kiinni kun ei mun elämästä tiedä mitään

Lapsettaako sulla vai mikä helvt sulla on hätänä kun tänne pitää tulla haukkumaan?
no sen verran voin sanoa et olen paljon huonommasta tilanteesta selvinnyt kuin ap niin ottaa päästä tollanen asenne. itsellä mies kuoli kun meillä jo oli 2 lasta ja kolmatta odotin.

niiin eli sulle vois sanoa mitä sä teit ne 3muksua kun kerran vaikeeta oli..
en haluisi sanoa noin enkä tarkoita mutta tota sä itse tarkoitit

mähän sen tosiaan päätinkin et mies kuolee kun ollaan saatu kaks lasta ja kolmas tulossa, juuri näinhän se meni

NO PÄÄTTIKÖHÄN AP ETTÄ HÄNELLÄ EI OLE RAHAA TAI MIESTÄ KUN LAPSI SYNTYY???

niin mutta sä itse just sanoit saman ap:lle.. katso nyt vähän peiliin.

minä en tosiaan tarkoittanut. elämässä tapahtuuu asioita ja me ei hallita sitä. ja varmasti ollut sulla rankaa mutta katso nyt sinne peiliin mitä sanoit ap:lle

Samoin varmaan ap on jo etukäteen laskenut, että heinä-elokuun vaihteessa olen peeaa - olenpa siis viimeisilläni raskaana silloin.

Ja taasko tämä sama viivanvalopää täällä jakaa valaistuneita ajatuksiaan.

Ootko sä oikeasti tyhmä vai kävitkö vain alkuviikosta kampaajalla tyvikasvun vaalennuksessa? :xmas: Kun tää ei ole eka kerta kun tolla "nimimerkillä" ollaan toisille tylyjä ja sitten vielä kompastutaan omaan näppäryyteensä. Surullista jos miehesi kuoli, mutta etpä sinä näytä siitä kyllä mitään oppineen. Empatia on sinulle vain sana sanakirjassa, siellä e:n kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä84:
laskuja isonippu ja rahat jotka tilille tulee menee niihin heti :(, mistä sitä ostaa ruoat ja muut? olen työttömänä syyskuuhun asti, millon alkaa äitiysloma ja yksinhuoltaja olen. Miten tässä nyt pärjäis, rahaa tulee kuussa 400e(työttömyyskorvaus), 136e(lapsilisä) ja 140e(elatusmaksut), asumistuki 300e. niistä pitäisi maksaa vuokra(525e), puh.lasku 50e ja ruoat, hygieniatarvikkeet, vaatteet sun muut.

400+136+140+300 = 976 laskinko oikein
tästä oikeastaan se tarkka pakollinen meno tuo vuokra eli 976 - 525 = 451
montako teitä onkaan? kun mietin tuota ruokajuttua pakollisena menona myös ja ajattelen omia ostoksiani niin aikuinen ja pari lasta voisi jollakin 250-300 eurolla vetää kuukauden ruuat, mutta se ei salli herkutteluja.
onko vaippaikäisiä vielä? vaipat maksaa kyllä.
omista vaateostoista voi varmaan tinkiä ja lapsillekin vain tarpeeseen vai saisiko vaikka tuttavilta sitten.
puhelinlasku on sellainen että sen voisi ainakin puolittaa tai jopa alle sen (riippuu tietty liittymästä, toivottavasti sinulla ei ole mikään kytkykauppa jossa maksat jotakin kiinteää etkä voi säästää siinä yhtään sitten)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no jos tuon mun tekstin luit niin et todellakaan voi verrata mun tilannetta ap:n tilanteeseen

Ei voi joo, mutta pitääkö kaikkien nyt sitten suhteuttaa kaikki omat tilanteensa sun vaikeaan tilanteeseen? Ethän säkään saisi omasta tilanteestasi mitään rutista, koska maailmassa on varmasti joku 20 lapsenkin äiti, joka on menettänyt miehensä. Maailmassa on aina joku, jolla asiat on vielä huonommin kuin mulla tai sulla. Mutta meillä on kuitenkin vaan tämä yksi elämä ja omat ongelmamme, jotka voivat meille itselle olla isoja.

tätä jälkimmäistä peesaillen. ja ap, kannattaa käydä sossussa kysymässä.

Pienennät kaikkia mahdollisia laskuja
et ostele turhia, vain tarpeellinen
avaat säästö tilin johon siirrät muutaman kympin kuussa pahan päivän varalle

mulla meinaan itsellä sama tilanne paitsi 2 lasta
toimeen tulee kun taidon oppii

Mä tapasin eilen työttömän yh-isän joka kertoi että tulevat oikeasti toimeen 280 e/kk ruokarahalla yhden teini-ikäisen tyttärensä kanssa. Täytyy kyllä kunnioittaa ihmistä joka siihen pystyy, ehkä miehet ovat parempia houkutuksista kieltäytyjiä.
Sulle Ap ehdotukseksi, saisitko esim. koululaista tai kahta ip-hoitoon alkusyksyksi? Tai tarjoa tilapäistä lastenhoitoapua, siinä voisi oma pieni olla mukana.
Onko sulla vanhempia tms joilta pyytää esim. lainaksi summa jolla nyt tasaat laskut ja sitten makselet tasaisesti sitä pienissä erissä takaisin?

Jaksamista sulle ja muille rahojen kanssa taisteleville, ikinä sitä ei ole tarpeeksi mutta suurin osa oppii vähitellen tasapainoilemaan tulojensa ja menojensa kanssa. :hug:

451e jää siis kk käyttöön vuokran jälkeen? Sinun oma osuutesi on n. 370e (siis se perustoimeentulotuen raja, mitä pitää jäädä vuokran/sähkön/tarveydenhuoltomenojen jälkeen) ja lapsen osuus on n. 230e. Yhteensä siis 600e/kk pitäisi teille jäädä käteen. Voit siis hakea toimeentulotukea, saat sitä sen n.150e/kk+tietysti sähkö ja lääkemenot.

Nyt jos olet jo päässyt velkaantumaan, sovi sossuun aika, ja mene keskustelemaan miten saisitte sen hoidettua. On mahdollista saada myös harkinnanvaraista toimeentulotukea muihin laskuihin. :hug:

Yhteistyössä