millä saan tytön hiljaiseksi vieraitten aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä on yltiösosiaalinen 4v tyttö, joka tykkää höpötellä meidän vieraille ihan koko ajan. On kuitenkin aika häiritsevää, kun esim kahvipöydässä hän höpöttää ihan akkaamatta, eikä anna aikuisten puhua. Ei auta vaikka miten olen koittanut ohjeistaa ja sitten ohjannu lopulta aina omiin leikkeihin. Sieltäkin tulee kuitenkin jatkuvasti jonkun lelun kanssa ja selittää vieraille jotain lelustaan. "tämä poni tekee näin ja sanoo näin ja katsoppas onko hieno ja minkä värinen tämä on ja höpö höpö höpö höpö"

Ymmärrän toki että 4v haluaa huomiota, mutta kun ei hän ymmärrä millään ettei voi koko ajan höpöttää aikuisten väliin. Yhtään ei vieraitten aikana mene omiin leikkeihinsä vaan pyörii siinä vieressä ja vaatii vieraalta huomiota. Ei auta vaikka sitä välillä saisikin, tuntuu että kaikki keinot ollaan käytetty. Olenpa huomannut, että jotkut ovat vähentäneet meillä käyntiä, en tiedä mistähän mahtaa johtua, toivottavasti ei ainakaan tytöstä :/

Mitä mä teen?!
ja en tosiaan tarkoita nyt sitä, ettei hän saisi ollenkaan tulla juttelemaan, mutta ei jatkuva häiritseminen ja keskusteluun puuttuminen ole soviaa 4uotiaalle :/

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Eipä ole kovin vaikeeta, sanot että annat muillekkin suun vuoron tai saat olla itseksesi leikkimässä omassa huoneessa. Järjen käyttö sallittua.

no arvaa olenko sanonut ja pyytänyt/käskenyt omaan huoneeseen, mut kun se ei pysy siellä. arestiakin olen joskus kokeillut ja vaikka mitä, mut sit tulee ihan järjetön raivari ja vieraille kiire kotiin. huoh.

Mun kotona kiellettiin ihan normaalisti sanomalla että aikuisten päälle ei saa puhua. Pikkusisko varsinkin oli kova höpöttäjä niin muistan kun äiti piti ennen vierailua (ja tarvittaessa jälkeenpäin) "saarnan" että aikuiset haluaa puhua keskenään jne. Ja ihan hyvin sit sujui kyläilyt :)

Mä en jaksa mennä kylään kuunnellakseni taukoamatonta lapsen pulinaa, ärsyttää jos on kylässä ja lapsi vaatii ihan jatkuvaa huomiota eikä vanhemmat tee asialle mitään.

Mä selittäisin, että tietyt vieraat ovat äidin vieraita ja tietyt lapsen vieraita. Että silloin kun tulee äidin vieraita, juodaan kahvia ja aikuiset juttelee ja lapsi saa leikkiä vaikka vieressä itsekseen, muttei kälättää koko aikaa. Kertoisin, että vieraat lakkaavat käymästä ja meille tulee tylsää, jollei juttelurauhaa saa.

Yhteistyössä