Millä saan opetettua lapsen (1,5 v ) syömään lusikalla vähän siistimmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiitaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiitaa

Vieras
Alan olla totaalisen kyllästynyt ruokailun jälkeen vaatteiden vaihtamiseen ja siivoamiseen. Mitä olen muiden suht samanikäisten lasten ruokailua seurannut en ole nähnyt kenenkään muun sotkevan näin paljoa. Edistystä on tapahtunut kyllä sen verran ettei lapsi välttämättä heti ensimmäisenä käännä lautasta syliinsä väärinpäin ja heitä lattialle mutta silti sotku on samanlaista ja oikeastaan pahemppakin.

Ensimmäisenä tunkee sormensa ruokaan ja puristelee nyrkkiin ja auki. Tätä tekee pitkin ruokailua vähän väliä. Kun annan lusikan uudestaan käteen taputtelee ruokaa lusikalla, saattaa pistää pari lusikallista suuhunsa mutta joka välissä ottaa ruokaa lusikkaan ja heiluttelee lusikkaa ilmassa ja heittää sen mahdollisimman kauaksi. Maitoa juo nokkamukista minun laiskuuttani kun en ole jaksanut kaataa uutta maitoa mukiin joka juomakerran jälkeen enää. heittää siis mukinkin aina juotuaan lattialle, vierittää pöytää pitkin pöydän yli lattialle ja välillä laittaa mukin ruokalautaselle jossa aikansa sitä pyörittelee. Taputtelee päätään ja joka paikkaa käsillään eli jos on syönyt esim. Jogurttia on kirjaimellisesti päästä varpaisiin jogurtissa, samoin minä. Meillä on avokeittiö niin yleensä pöydän, tuolien ja lattioiden lisäksi myös sohva on ruuassa ja maito lammikoita siellä täällä kun saa heitettyä lusikan ja mukin jo niin pitkälle.

Tähän asti olen noudattanut neuvoa, että ruokailutilanteen on oltava mukava ja positiivinen tapahtuma ja koittanut kärsivällisesti ymmärtää, että lapset sotkevat ruualla. Mutta nyt huomaan, että alan jo kyllästyä tähän jatkuvaan siivoamiseen ja vaatteiden vaihtoon. Ruokailun jälkeen on lähes poikkeuksetta vaihdettava kaikki minun ja lapsen vaatteet jos on ollut jotain vähänkin sotkevampaa koska muuten kaikki paikat ovat ruuassa. Sohva haisee aivan järkyttävälle vaikka koitan sen aina puhdistaa hyvin ruokailun jälkeen jne.

Missä vaiheessa ruokailu muuttuu vähän siistimmäksi? Onko jotain vinkkejä millä sotkun voisi minimoida? Kaikki vinkit tervetulleita!!!!

Minkä ikäisenä olette aloittaneet lusikan käytön opettelun.

Oma lapseni meni tarhaan tuossa ikässä ja osasi hyvin syödä.
Kun aloitettiin kiinteät ruuat, laitoin lusikan lapsen käteen ja syötin ja pikkukaveri treenasi lusikointia samalla.
Sotkua tuli, mutta se lakkasi kun lapsi alkoi sen tajuamaan, miten lusikointi sujuu.

Jos lapsesi ei ole paljoa saanut vauvana lusikkaa käyttää, niin tietty tulee sotkua kun se täytyy ensin opetella.
Mutta tuosta ruokaan käsien laitosta täytyy myös päästä eroon.
Vauvakäytöstä.
Tai sitten itselläni on ollut omituinen lapsi,kun ei tuossa iässä ole tuollaista sotkua enää tehnyt.

Ja nokkamuki pois,hän ei ole enää vauva

On saanut oman lusikan käteen aluata asti mutta pidimme noin kuukauden tauon harjoitteluun kun kyllästyin siihen, että lautanen oli sylissä aina heti ensimmäisenä.

Nokkamuki otettiin takaisin käyttöön jokinaika sitten kun heittelee mukia niin maitoa kului todella paljon vaikka laitoin mukiin vain vähän maitoa kerrallaan ja kaadoin mukiin lisää pitkin ruokailua. Lisäksi aloin miettiä onko hyvä pitää maitopurkkia lämpimässä aina koko ruokailun ajan.

Tunnen kyllä syyllisyyttä/ johtuu varmaan siitäkin kun olen ollut laiska ja pitänyt nuo tauot harjoittelussa mutta ruokaa ja maitoa sai varata ihan älyttömästi kun kaikki oli aina heti sylissä ja lattialla.

Onko lapsella todella nälkä ruoka-aikaan? Ei kovin nälkäiselle vaikuta tekstin perusteella, jos vaan leikkii ruoallaan. Omatkin lapset vaan leikkii ruoalla jos ei ole nälkä, silloin noustaan pois pöydästä ja ruoka odottelee nälkää. Luulisi sen ruoan menevän ennemmin suuhun kun lattialle/syliiin jos on nälissään :)

Meillä esikoinen oli 10kk kun rupesi harjoittelemaan lusikan käyttöä ja kuopus oli vuoden kun tajusin syöttäväni sitä vielä :D Siitä alkoi harjoittelut ja yllättävän nopeasti sitten oppikin, ehkä sai hyvän esimerkin isosiskoltaan tai on vaan tarkka.

Syöttelen kyllä samalla edelleen, että menee jotain suuhunkin. Pitäisikö vain lopettaa syöttäminen eli antaa vain lapselle lusikka? Syö siis syötettynä ihan hyvin/ sen oloisena, että on nälkä. Paino menee vähän (ei siis pahasti) alipainon puolella eli siksikin olen ollut tyytyväinen kun syö edes syötettynä mitä syö. Painoa on tällä hetkellä 9 kg ja pituus menee -1 käyrällä eli pääasia on ollut tähän asti kunhan syö edes jotenkin jotain mutta nyt alkaa kyllästyttää sotku. Ruokailuajat menevät ihan normaali rytmin mukaan 5 kertaa päivässä ja painon takia tuntuisi kurjalta vähentää ruokailukertoja. En sitten tiedä söisikö enemmän jos niitä harventaisi :/

Mä syöttäisin itse ja antaisin lapselle eteen vaan sormin syötäviä juttuja (vihannesten paloja, leipää yms.) ja kuukauden välein kokeilisin josko itse syöminen jo kiinnostais enemmän.
Pienihän toi vielä on ja mun mielestä noin vaan oppii että sillä ruualla on ihan luvallista sotkea.

Meidän lapsi söi lusikalla ite jo alle 1 -vuotiaana. Hänen eka lusikka oli sellanen vinovartinen eli ei tavallinen suora lusikka.Näin se ruoka meni oikeaan osotteeseen helpommin. Kai tuo sottaaminen ja ruualla leikkiminen on ihan persoonasta kiinni.Meillä ei tuota ongelmaa ollut.

Juuri tätä mietin mitä lähes kaikki ovat tähänkin vastanneet "ei meillä lapsi käyttäydy noin ja oppi syömään lusikalla melkein heti". Hävettää syödä jossain missä on viraampia ihmisiä kun sotku on niin järkyttävä. Perhekerhossa muiden lapsilla ruokaillessa sotkeentui ruokalappu ja ehkä vähän suunpielet. Minä sain aina pyyhkiä pöydän, lattian, syöttötuolin, kaapia ruuat omista vaatteista ja vaihtaa lapselle vaatteet sekä viedä perusteelliselle pesulle lavuaarinääreen.

Eilen syötiin rossossa kun oltiin reissussa ja lapsi söi sormiruokaa mutta silti sitä ruokaa oli jokapaikassa maitovanoja pitkin pöytiä ja lattioita. Alkaa jo tuntua, että olisi vain parempi pysyä kodinlähettyvillä ettei tarvitse syödä muualla.

Joko teillä oli 1,5 v neuvola? Eivätkö siellä osanneet antaa vinkkejä tai ohjanneet johonkin toimintaterapiaan tai vastaavaan? Aika erikoiselta kuulostaa ettei tuon ikäinen osaa syödä itse. Onko muuten kehitys normaalia?

Meillä 4-vuotias, ei osaa vieläkään syödä nätisti, sotkut ihan samanlaisia kuin vauvojen, haarukkaa/lusikkaa ei suostu kovin usein käyttämään, joutuu syöttämään... Diagnosoitu erityislapsi, mutta toimintaterapiaa ei vielä vuosi sitten 3-vuotiaana saatu. Alkavat kuulema vasta 4-vuotiaana. Vituttaa tilanne. Ei myöskään pue, riisu, piirrä, askartele jne. normaalisti. Toimintaterapian tarpeessa ollut jo 2-vuotiaasta. Rukoilen ja toivon, että nyt vihdoin syksyllä pääsee sinne saatanan toimintaterapiaan ja että se vielä tehoaa, kun ongelmat on näin pitkälle venyneet.

Meillä samanlaista ollut ja paino meni siellä -17 käyrällä. Kylmästi siirryin 4ruokaa päivässä tahtiin johan alkoi maistumaan, ei noilla ole nälkä kahen-kolmen tunnin välein koko päivää. meillä siis noin ruoka ajat 8.30, 12, 15.30 ja 18,30 noin niin kuin suurin piirtein ja nukkumaan mennään seiskan aikaan ja herätään 7-8. Siistiytyi kyllä kun alkoi olemaan nälkä. ja jos ei kiinnosta pois pöydästä. syökö millaisia määriä, meillä söi parilusikallista kerrallaan noilla viiden ruuan rytmillä. sitten siirryttiin 4 ja kyllö kyllästyin nölkkiukkuun kun ei syöty että 5 lukikallista pitää syödä, sitä pari viikkoa ja laskettiin yhdessä oli mukaaa vaikka pitikin syödä sit alkoi ruoka mastimaan ja tavat siistiytymään. Oletkö sannut etä pöydässä ei sotketa ja mukin ei kuulu lentää? meillä sai juoda itse jos muki pysyi kädessä muuten juotiin yhessä eli mukia ei saanut pitää pelkästään omassa kädessä, estettiin heittäminen. sama lautasen kanssa pidin kiinni että sitä ei heitetä ei kuulu pöytätapoihin.

Oletkos syönyt itse siinä samalla? Lapsi ottaa mallia SINUSTA. Kun sä laitat itse ruokaa suuhusi hän tajuaa että näinhän sen kuuluu mennä kun aikansa katselee. Samalla annat mallia siitä miten ruokapöydässä käyttäydytään ja miten ruualla ei leikitä. Tottakai opastat sanallisesti samalla, mutta mallioppiminen on tärkeää.

Tuo on kyllä totta, että todella harvoin tulee syötyä samaan aikaan lapsen kanssa. Teen ruuan kun lapsi on päikkäreillä ja usein syön itse heti kun on niin kova nälkä. Mies taas syö aina sohvalla telkkaria katsellen jos on ruoka-aikaan kotona. Aamupala syödään kyllä lapsen kanssa yhdessä mutta silloin syön yleensä leivän ja kahvin eli en lusikoitavaa ruokaa.

Kyllä tuon ikäiselle voi jo sanallisesti kertoa ja opastaa syömisessä. Itse syöttäisin kyllä vielä jonkin aikaa lasta, jos tuollaisen sotkun saa aikaiseksi. Lapselle käteen vaikka vihannekset, leipäpala ym. joita voi syödä. Lusikalla antaisin syödä jotain tosi herkkuruokaa, mikä varmasti lusikoidaan. Ja tosiaan syökää koko perhe lapsen kanssa yhtä aikaa ja noudattakaa hyviä ruokatapoja, näin meillä 2-vuotias oppi syömään jo haarukalla ja veitsellä ;)

Niin lisäyksenä, että sormiruuan kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa. Napsii vuorotahdissa kummallakin kädellä ruokaa suuhun. Tänään esim. Oli perunoita ja jauhelihapihviä. Paloittelin ruuan ja laitoin kastiketta vain vähän perunoille. Syöminen sujui ongelmitta ja siististi mutta heti jos on ruokaa mitä pitäisi lusikoida alkaa sotkeminen.

Mä oon vähän sitä mieltä että nälkäinen lapsi keksii kyllä jonkun tavan saada sitä ruokaa suuhunsa. Mutta jos sille ei anna ruokarauhaa vaan häärää koko ajan ympärillä ja vatsa täytyy leikkiessäkin(äiti syöttää samalla kun lapsi leikkii ruoalla) ja samalla lapsi saa hirveästi huomiota negatiivisesta käytöksestään niin eihän se siitä parane.

Keskity sinä siis omaan ruokaasi äläkä kiinnitä lapseen mitään huomiota. Jos lautanen lentää niin se on sitten lattialla jne. Sitten kun olet syönyt oman ruokasi voit syöttää lapsen jos sillä näyttäisi olevan vielä nälkä. Ihan hyvä lapsenkin oppia että maailma ei pyöri hänen ympärillään.

Yhteistyössä