Millä saa lapsen lopettamaan kitinän??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sellainen vinkuminen ja vonkuminen varsinkin pihalla ja kaupoissa NOLOTTAA. Miten sen saa kitkettyä pois? Vinkkejä vinkkejä kiitos.. :) Lapsi on reilu 3v ja varsinkin tuota tulee jos ei mene asiat hänen tahtonsa mukaan. Tietysti.

Sitten kun kaupassa tms laskeutuu lapsen eteen ja sanoo rauhallisesti että tämä asia tehdään nyt näin ja piste, ihmiset tuijottaa kuin olisi joku pahempikin tyranni. Miten siinä sitten pitäisi toimia?? Jäähyjä vai mitä.. Pihalla tosin vähän vaikea laittaa jäähylle eikä noita tilanteita pysty aina kiertämäänkään. Lahjomaan en ala.

Teet ihan oikein. Anna ihmisten tuijottaa. Pihalla minä valitsen jonkun jäähypaikan. Olkoon se sitten vaikka joku rappu. Meillä kans kuopus vajaa 3-v ihan kauhea vinkuja. Kaippa tuo joskus oppii, että vinkumalla ei saa yhtään mitään. Ja jos vetää pultit kaupassa (ja tuo meidän tyttö vetää sit semmoset palosireeni raivarit), niin se on sit kainalossa ulos. Minä annan piut paut möllöttäjille.

Joo. Oli tällä viikollakin huvittava tapaus, kun oltiin kaupassa tytön kanssa. Siinä vauvanvaatteita hypisteli sellainen pariskunta, selvästi odottivat esikoistaan ja nainen oli viimeisillään. Tyttö kitisi olisi halunnut heti leluosastolle, polvistuin hänen eteensä sanoin että katson vauvalle pari paitaa siitä ja sitten mennään. Käskin myös odottamaan hetken nätisti ja lopettamaan kitinän. Sitten kun siitä lähdettiin, pariskunnan mies katsoi tyttöni sillä tavalla "voi, voi, on sulla julma äiti". Varmaan keskustelivat myöhemmin että meidän lapselle ei sitten...ja niin edelleen.

Mun lapseni ainakin osaa olla maailman suloisin ilmestys jopa kiukutessaan. Ensin vähän ärsytti se selvä asenne mikä miehestä näkyi. Hetken päästä tuli vain itsellekin hymy kasvoille kun ajattelin että voi voi, ettepä tekään vielä tiedä tästä mitään. :D

Meillä on muuten sen jäähyn käyttäminen vähän hankalaa, kun siitä seuraa megaraivarit. Tai ei kai siinä muuta hankalaa ole mutta vähän välillä korvat punoittaa jos ihmisten ilmoilla joutuu sitä käyttämään. Yleensä kyllä lapsi uskoo kun tiukasti sanon. Se kitinä on vaan NIIIIN raivostuttavaa. Kaipa se joskus ohi menee. Ymmärrän kyllä ehkä lastakin; se on juuri saanut alkaa kulkemaan kaupoissa itse kun ei enää mahdu oikein kärryihin. Muutakin itsenäisyyden alkeiden opettelua on, kai se on hankala tajuta aluksi että säännöt tulee silti äidiltä vaikka näennäisesti vapautta onkin enemmän.

Ainahan ne ihmiset katsovat ja paheksuvat. Joko sitä, että lapsi saa kinisemällä kaiken mitä haluaa, että voi kun on mukavuudenhaluinen äiti kun ostaa lapsensa kiltiksi. Tai sitten sitä, että äiti huudattaa lastaan, ja kun se jo julkisella paikalla noin tekee, niin mitenkähän sitten kotona.

Minusta toimintatapasi on valmiiksi linjakas. Anna ihmisten töllätä.

Mistä sä ap tiedät, mitä ne ihmiset ajattelee? Jospa ne päinvastoin kattoo sua siks, kun ne aattelee, että "ohhoh, onpa piristävää, kun joku kerrankin selkeesanaisesti ja lapsen tasolla selittää tollaselle uhmaikäselle asiat eikä vaan ärähdä, et lopeta kitinä" tms? Ei ihmiset aina pahinta aattele :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja HärreGyyd:
Mistä sä ap tiedät, mitä ne ihmiset ajattelee? Jospa ne päinvastoin kattoo sua siks, kun ne aattelee, että "ohhoh, onpa piristävää, kun joku kerrankin selkeesanaisesti ja lapsen tasolla selittää tollaselle uhmaikäselle asiat eikä vaan ärähdä, et lopeta kitinä" tms? Ei ihmiset aina pahinta aattele :saint:

No ei varmaan aina pahaa ajattelekaan, ei kaikista tiedä. Joistakin sen vain huomaa helposti mitä mielessä liikkuu. :) Eipä kai tuo sinänsä haittaa, välillä tulee ehkä muiden miettimisiä ajateltua liikaakin..

Itse sanon suoraan lapselle, että nyt loppuu tuo kitinä, piste. Olen muutaman kerran kantanut huutavan muksun ulos kaupasta, mutta kannatti nähdä se vaiva ja enää ei tarvitse kuin muistuttaa asiasta ja taas sujuu ostokset.
Ja mun puolesta toisten lapset saavat huutaa/kiukutella sillä lapsellehan se on oppimisen paikka, että ei kiukuttelulla saa tahtoaan periksi, ei edes ns. ihmisten ilmoilla. Usein näkee ja kuulee sitä, että ei haluta asettaa rajoja uhmikselle vieraiden nähden ja luovitaan miten parhaaksi nähdään ja sitten lapsi oppiikin miten saa tahtonsa aina läpi vieraassa seurassa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo. Oli tällä viikollakin huvittava tapaus, kun oltiin kaupassa tytön kanssa. Siinä vauvanvaatteita hypisteli sellainen pariskunta, selvästi odottivat esikoistaan ja nainen oli viimeisillään. Tyttö kitisi olisi halunnut heti leluosastolle, polvistuin hänen eteensä sanoin että katson vauvalle pari paitaa siitä ja sitten mennään. Käskin myös odottamaan hetken nätisti ja lopettamaan kitinän. Sitten kun siitä lähdettiin, pariskunnan mies katsoi tyttöni sillä tavalla "voi, voi, on sulla julma äiti". Varmaan keskustelivat myöhemmin että meidän lapselle ei sitten...ja niin edelleen.

Mun lapseni ainakin osaa olla maailman suloisin ilmestys jopa kiukutessaan. Ensin vähän ärsytti se selvä asenne mikä miehestä näkyi. Hetken päästä tuli vain itsellekin hymy kasvoille kun ajattelin että voi voi, ettepä tekään vielä tiedä tästä mitään. :D

Meillä on muuten sen jäähyn käyttäminen vähän hankalaa, kun siitä seuraa megaraivarit. Tai ei kai siinä muuta hankalaa ole mutta vähän välillä korvat punoittaa jos ihmisten ilmoilla joutuu sitä käyttämään. Yleensä kyllä lapsi uskoo kun tiukasti sanon. Se kitinä on vaan NIIIIN raivostuttavaa. Kaipa se joskus ohi menee. Ymmärrän kyllä ehkä lastakin; se on juuri saanut alkaa kulkemaan kaupoissa itse kun ei enää mahdu oikein kärryihin. Muutakin itsenäisyyden alkeiden opettelua on, kai se on hankala tajuta aluksi että säännöt tulee silti äidiltä vaikka näennäisesti vapautta onkin enemmän.

Mielenkiinnosta kysyn kuinka voi kaupassa lapsen laittaa jäähylle?
Monta olen kasvattanut eikä meillä jäähyjä ole tarvittu. Kauppaan mennessä sovitaan ostetaanko tällä reissulla mitään vai ei ja se riittää aina..
Pienin kärryssä ja muut kävelee vierellä.

Alkuperäinen kirjoittaja kätevää:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
pelottamalla että sirkuspelle tulee ja nappaa. toimii usein muttei aina. :whistle:

Sun lapses ei varmaan sirkukseen halua8:)

juu ei halua ei..katotaan mitä tapahtuu kun p.kotiin tulee kuun lopussa Pelle Positiivi viihdyttää. toi 5v ei ainakaan vaikuttanu kovin innokkaalta kun kuuli asiasta. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja helppoa kun osaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mielenkiinnosta kysyn kuinka voi kaupassa lapsen laittaa jäähylle?
Monta olen kasvattanut eikä meillä jäähyjä ole tarvittu. Kauppaan mennessä sovitaan ostetaanko tällä reissulla mitään vai ei ja se riittää aina..
Pienin kärryssä ja muut kävelee vierellä.

Ei olla kaupassa jäähyteltykään. En ainakaan keksi mihin sen siellä pistäisi. :D:D Eikä ole ostamisesta kiinni, ei toi niitä kitisekään. Tietää kyllä että osteta ei jos kitisee jotain, tuollakin reissulla oli tytölle jo legopaketti ja vaatteita korissa mitkä oli sovittu että ostetaan. Ongelma on toi kulkeminen nyt, ehkä just siksi että on uusi juttu lapselle itse kulkeminen. Ihan pari kk on siis kävellyt kaupoissa.

Kai se sitten on lapsen näkökulmasta tylsää odottaa kun äiti valitsee vauvalle vaatetta, mutta vapaana en päästä kyllä juoksemaan mihin sattuu. Ehkä se siitä kun aikaa kuluu.. Ylipäätään tuntuu se kitinä nyt tulevan hirmu helposti yhdestä jos toisesta asiasta. Pukeminen ei suju vaikka haluaisi kun ei taidot kaikkeen riitä jne. Ohimenevää toivottavasti. Hirveästi tuntuu nyt tarvitsevan neuvoja ja ohjeistusta kun tekee enemmän asioita itse ja on joissain asioissa tullut se "ei saa auttaa" -vaihe.