Millä pesuaineella voi pestä kestovaipat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Ajattelin kokeilla kestoilua ja pesuaine pitäisi ostaa. Millä niitä siis voi pestä? Kaapista löytyy valmiiksi Bio Luvilia. Käykö se? Tuoteselosteessa lukee että siinä on zeolittiia >30%

Kestovaippainfon sivuilla on tietokanta mistä voi tarkistaa mitkä käy vaippapyykkiin.

http://www.kestovaippainfo.fi/tietokannat/index.php?action=pesuaineet

Tuo zeoliitti on siitä huono, että se kertyy koneeseen ja pyykkinkin. Myöskään saippuaa ei saisi olla yli 5 %, eikä valkaisuainetta, jos käytät PUL-vaippoja.

Mulla on ollut zeoliititonta ja valkaisuaineetonta Erisanin kirjopesuainetta tai pesupähkinöitä viime aikoina. (Kun ei täältä löydy kaupoista muuta kuin tuota Erisania zeoliitittomana...)

Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Kestovaippainfon sivuilla on tietokanta mistä voi tarkistaa mitkä käy vaippapyykkiin.

Tuo zeoliitti on siitä huono, että se kertyy koneeseen ja pyykkinkin. Myöskään saippuaa ei saisi olla yli 5 %, eikä valkaisuainetta, jos käytät PUL-vaippoja.

Siinäpä se kun oon ihan oviisi näissä hommissa ni en oo ollenkaan varma onko mulla noita PUL-vaippoja vai ei. Monenlaisia oon hankkinu kokeilua varten.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:

Siinäpä se kun oon ihan oviisi näissä hommissa ni en oo ollenkaan varma onko mulla noita PUL-vaippoja vai ei. Monenlaisia oon hankkinu kokeilua varten.

PUL-vaippoja ovat siis yleensä taskuvaipat, joihin tulee sisään imu, esim. Fuzzit. Niissä on siis laminoitu kosteussuojakalvo.
Kaikki vaipat kannattaa pestä zeoliitittomalla ja vähäsaippuaisilla aineilla ja mieluiten hajusteettomillakin, että eivät ärsytä pienen herkkää ihoa.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Ei, pitää olla täysin zeoliititon. Meillä käytettiin LV:tä, ostin aina ison pakkauksen.

Mites kun tuolla Kestovaippainfon tietokannassa on paljon sellasia pesuaineita joissa on zeoliittia...

Tjaa, sitä en osaa sanoa. Sen tiedän, että zeoliitti pilaa pesukoneen ja ärsyttää hyvin helposti herkkää ihoa. Oman pojan iho ei kestä sitä vieläkään, vaikka on jo 3 v. Siinä on jo pari hyvää syytä olla käyttämättä sellaista pesuainetta vaipoille ja pyykkäykseen yleensäkään.

Pul-vaippoja on lisäksi esimerkiksi Bumbyn vaippakuoret ja vastaavat. Ja ne saa kyllä pestyä pilalle niin, että kosteussulku ei pidä.

Mutta esim tuo Erisanin kirjopyykki käy, jos asut haja-asutusalueella niin siinä on kyllä fosfaattia eli silloin menee ongelmallisemmaksi.

Yhteistyössä