Millä perusteilla valita lapsen hoitopäivät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmi79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

helmi79

Aktiivinen jäsen
28.10.2005
3 702
0
36
TARVISIN NYT HIEMAN MIELIPIDEAPUA :D

eli teen pojalle lokakuusta eteenpäin sopimuksen että on minimi päivät hoidossa; eli 8-10/kk

MA on omanlelunpäivä
TI on retkipäivä
KE on askartelupäivä
TO (en muista...ei ollut mikään ihmeempi)
PE on vapaanleikinpäivä

Tuo tiistai nyt ois ainakin se päivä kun ois kiva että ois hoidossa, kun retkeilevät tuossa lähimetsässä ja varmaan muuallakin.
Mutta lähinnä mietin että sitten MA vai KE??

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eikö lähtökohta ole se, että milloin lapsi tarvitsee sitä hoitoa?? Jos olet vain kotona, niin samapa kai tuo on minä päivänä siellä hoidossa on.

Ei tarvitse hoitoa, kun jään silloin äippälomalle!! HALUAN pitää pojalle hoitopaikan ja ne ihmissuhteet/kaverisuhteet jotka hälle myös tärkeitä. Siis päivillä ei olekaan väliä sillä tavalla, mietin vain pojan kannalta, mitkä päivät ois ne kivoimmat!

Suhtaudun suurella varauksella päiväkoteihin, jotka varaavat erikseen päivän vapaata leikkiä varten (mitä leikkiä se muulloin on?) ja muutenkin tekevät tuollaisia tiukkoja aikatauluja. Parempi vaan, että tarhassa eletään tavallista arkea ja tehdään retkiä silloin, kun sopiva kohde tiedossa. Askarrellaan, leikitään ja sen sellaista. Tarviiko erikseen varata päivä moista varten?

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Suhtaudun suurella varauksella päiväkoteihin, jotka varaavat erikseen päivän vapaata leikkiä varten (mitä leikkiä se muulloin on?) ja muutenkin tekevät tuollaisia tiukkoja aikatauluja. Parempi vaan, että tarhassa eletään tavallista arkea ja tehdään retkiä silloin, kun sopiva kohde tiedossa. Askarrellaan, leikitään ja sen sellaista. Tarviiko erikseen varata päivä moista varten?

Kanssasi myös samaa mieltä..

Kyllä suuren lapsiryhmän kanssa on suunnitelmat oltava ja jo laki määrää toimintasuunnitelman päiväkodeille!

noista jos lähtee valkkaamaan niin en tiedä. Voisiko olla ns. kiertävä, niin saisi kokea kaiken?? meillä poika 3 pv viikossa tarhassa, yleensä ti-to niin on sitten pitkä viikonloppu aina pojalla. Tarhan kanssa sovittu et jos retkiä tms muuta erikoista, niin silloin voi päiviä muuttaa, esim ma-ke, mutta siis tuon pitkän vkonlopun vuoksi meillä näin. Meille tarhassa sanoivat että jos useamman ovn hoidossa niin lapsen kannalta parempi et päivät olisivat peräkkäin, lapsi ku menee herkästi sekaisin ja ei sitten itsekkään tiedä milloin hoidossa jos tyyliin joka toinen... mutta toki teette niinkun parhaimmaksi näette:) itse taitaisin ottaa ti-ke

Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:
Ja joo tuo askartelupäivä ois mun mielestä kanssa kivempi, mutat tuleeko sitten se marina ja tahtojen taistelu joka aamu, kun ei ole sitä omanlelunpäivää? vai unohtuuko se?

Varmaankin unohtuu, kun ei tuona päivänä ole hoidossa.

Sulla ei vissiin ole mitään tietoa pk arjesta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyllä suuren lapsiryhmän kanssa on suunnitelmat oltava ja jo laki määrää toimintasuunnitelman päiväkodeille!

Ei se toimintasuunnitelma vaadi sitä, että pitää olla päivät varattuna askartelulle tms. Ja kyllä kuule tiedän, olen itse alalla! Suunnitelmia voi olla, mutta se suunnitelma voidaan toki tehdä kuukaudeksi kerrallaan katsoen, että nyt tulossa äitienpäivä, tehdään niitä askarteluja sillä viikolla ennen sitä toukokuun toista sunnuntaita. Koska on kevät otetaan teemaksi luonnon herääminen ja pidetään aamupiirit sen teeman ympärillä. Odotellaan joku mukava lämpöinen päivä ja käydään metsässä tutkimassa luonnon merkkejä, toistetaan homma reilun viikon päästä, onko muutoksia näkyvissä jne.

Miksi on suuria lapsiryhmiä? Ketä se palvelee? Ja suuren ryhmän kanssa tarvitsee selkeän päivärytmin, ei selkeitä päiviä milloin mitäkin tehdään. Eikä kannata sitoutua tiettyihin päiviin, kun ei voi tietää, onko henkilöstöä vaikka sairaana ja jotain tapahtumaa joudutaan siirtämään.

Eikö lähtökohta ole se, että milloin lapsi tarvitsee sitä hoitoa?? Jos olet vain kotona, niin samapa kai tuo on minä päivänä siellä hoidossa on.

Ei tarvitse hoitoa, kun jään silloin äippälomalle!! HALUAN pitää pojalle hoitopaikan ja ne ihmissuhteet/kaverisuhteet jotka hälle myös tärkeitä. Siis päivillä ei olekaan väliä sillä tavalla, mietin vain pojan kannalta, mitkä päivät ois ne kivoimmat!

Just joo taas tällaista. Juuri teidänlaistenne rikkaiden takia meidän päiväkotimaksuja on korotettu niin paljon. Tavallisten köyhien työssäkäyvien lapsille päiväkoti on hoitopaikka.

Meillä kanssa poika 3 pv tarhassa vaikka oon ä-lomalla, ihan siitä syystä että saa muutakin kun vauva arjen ja tarhassa on paljon kavereita. tietenkään ei täysiä päiviä tarhassa ole, ja me kanssa pidetään poikaa tarhassa ti-to, juuri pitkien viikonloppujen vuoksi. Ja toinen miksi en pojua tahtonut tarhasta kokonaan pois, on se et olen palaamassa ä-loman jälkeen heti töihin, ja silloin joutuu kumminkin takaisin menemään, niin ei tarvitse tässä välissä keskeyttää ja totutella sitten uudestaan.
taitaisimpa minäkin valkkaa ti ja ke

Alkuperäinen kirjoittaja taas korpee:

Just joo taas tällaista. Juuri teidänlaistenne rikkaiden takia meidän päiväkotimaksuja on korotettu niin paljon. Tavallisten köyhien työssäkäyvien lapsille päiväkoti on hoitopaikka.

No just joo vaan sinnekin! =) Empä ookkaan ennen itteeni rikkaaksi tituleerannut, eikä sen puolen kukaan muukaan! Ainakaan rahan paljouden takia :laugh:

päiväkoti on myös hoitopaikka vaikkakin vain osaaikainen, ja olen ä-lomalla, maksan siitä ihan niinkuin sinäkin, ja ajattelen myös tyttöä, jolla kaverit tarhassa ollut jo muutaman vuoden, ja ettei tytön tarvitse tosiaan pelkkää vauva arkea elää... kesän oli tyttö poissa tarhasta, ja nyt taas ens kuun alusta palaa. sekä tarhan henkilökunnalle että meille tämä järjestely sopii oikein hyvin...

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Meillä kanssa poika 3 pv tarhassa vaikka oon ä-lomalla, ihan siitä syystä että saa muutakin kun vauva arjen ja tarhassa on paljon kavereita.

Mistä lähtien on ollut kunnallisen päivähoidon tehtävä tarjota lapselle kavereita ja arkea?? Jos sinä lapsen äitinä teet vauvan, niin silloin myös se isompi lapsi on osa sitä vauva-arkea. SINUN tehtäväsi äitinä on huolehtia lapsiesi arjesta ja sosiaalisista ympyröistä ja samalla vielä huolehtia siitä vauvastakin! Ei jumankavita miten kyrpii tuollaiset uusavuttomat tossukkaäidit!

Alkuperäinen kirjoittaja meillekkin:
päiväkoti on myös hoitopaikka vaikkakin vain osaaikainen, ja olen ä-lomalla, maksan siitä ihan niinkuin sinäkin, ja ajattelen myös tyttöä, jolla kaverit tarhassa ollut jo muutaman vuoden, ja ettei tytön tarvitse tosiaan pelkkää vauva arkea elää... kesän oli tyttö poissa tarhasta, ja nyt taas ens kuun alusta palaa. sekä tarhan henkilökunnalle että meille tämä järjestely sopii oikein hyvin...

Näinpä!!

Päinvastoin. Ne yh:t ja muut soskupummithan lapsensa hoidattaa päiväkodissa kun se on niille ilmaista. Tulee halvemmaksi kun lapsi syö päiväkodissa eikä äidin tarvitse nostaa persettään penkistä ulkoiluakaan varten: vauvankin voi lykätä parvekkeelle nukkumaan.

Niin no joo, toinen vaihtoehtohan on, että on todella oikeasti köyhä tai esim. yksinhuoltaja. Silloinhan ei juuri päivähoidosta tarvitsekaan maksaa. Mutta jokaisen oma asia tietysti miten lapsensa hoitaa, mutta mielipiteitähän täällä vaihdellaan!

No just joo vaan sinnekin! =) Empä ookkaan ennen itteeni rikkaaksi tituleerannut, eikä sen puolen kukaan muukaan! Ainakaan rahan paljouden takia :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja meillekkin:
sekä tarhan henkilökunnalle että meille tämä järjestely sopii oikein hyvin...

Totuushan on se, että päiväkodin henkilökunta ei voi sanoa sinulle asiasta juuta eikä jaata, koska laki määrää kaikille hoitopaikat. Mutta voit uskoa, että kahvihuoneissa ollaan eri mieltä siitä, että lapsen on hyvä olla päiväkodissa kun äiti on kotona.

Yhteistyössä