Millä perusteella te olette päättäneet, alatteko rakentaa vai rempata vanhaa taloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muuttaa pitäisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muuttaa pitäisi

Vieras
Eli budjetti ei riitä uuteen rakennutettuun, vaan täytyy joko rakentaa itse tai ostaa vanha ja alkaa rempata. Ei olla mitään maailman kätevimpiä ihmisiä, joten jokatapauksessa remontoimisessa tai rakentamisessa tullaan käyttämään aika paljon ulkopuolista työvoimaa. Appiukko on rakennusalalla, joten saadaan siltä kyllä neuvoja ja ohjeita projektiin, mutta ei se siellä työmaalla pysty koko aikaa olemaan. Lähinnä siis on meille sellainen luotettava asiantuntijataho, jonka kanssa voidaan keskustella isoimpien päätöstentekemisestä ja tauostoista siltä osin, missä meidän oma asiantuntemus ei riitä.

Olen yrittänyt vertailla hintoja, eli seurannut tällä seudulla tehtyjä kiinteistökauppoja ja yrittänyt verrata niiden toteutuneita hintoja samantyylisiin talopakettien muuttovalmis-hintoihin, mutta aika mahdotontahan tuo vertaaminen on, kun perustukset yms. riippuu niin paljon tontista jne.

Mua kiinnostaisi kuulla, minkälaisia perusteluita muilla on ollut tämäntyylisen päätöksen tekemisessä? Siis mikä teillä on painanut vaakakupissa eniten? Hinta? Ajankäyttö? Se, että saa juuri sellaisen talon kuin itse haluaa? Joku muu, mikä?

Nykyajan uudiskohteiden rakennuslainsäädäntö on niin ketullaan, (siis tiiviysjutut ja kaikenmaailman pakolliset ilmanvaihtotekniikat) että me mieluummin ostimme vanhan ja remppaamme edes osin niinkuin haluamme ja turvalliseksi näemme.

Mä en tahdo umpiotaloa!

Nykyajan uudiskohteiden rakennuslainsäädäntö on niin ketullaan, (siis tiiviysjutut ja kaikenmaailman pakolliset ilmanvaihtotekniikat) että me mieluummin ostimme vanhan ja remppaamme edes osin niinkuin haluamme ja turvalliseksi näemme.

Mä en tahdo umpiotaloa!

Tässä olikin hyvä pointti, mikä ei ollut vielä mun listalla. Mitäs muut, millä perusteella te ootte tehnyt päätöksenne?

Meillä painoi päätöksessä eniten esteettiset seikat. Tahdoimme "maailman kauneimman talon" hyvältä paikalta - sellaisen olisi rakentamalla saanut mutta kovaan hintaan. Ei olisi ollut varaa. Niinpä ratkaisumme oli 100-vuotias hirsitalo kaupungin keskustasta. Siitä tulee täydellinen :), mutta vaatii työtä.

Valmiissa talossa voi asua samalla, kun sitä remontoi. Vaikka voi olla joskus hankalaa (esim keittiötä laittaessa) eikä aina niin kivaakaan. Työmaalla asuminen vois olla hiukka hankalampaa. :)

Vanhan voi saada pienelläkin alkupääomalla ja laitella varojen mukaan ajan kanssa.
Molemmissa voi tulla toki isojakin yllätyksiä ja sitä myötä kuluja. Uutuusrakennuksen valmistuminen voi viivästyä silloin pahastikin.

Kannattaa myös miettiä omien tarpeiden mukaan. Vanha on vanha, eikä tätä päivää huonejaoilta, huonekorkeuksilta ym osalta. Mieti kahdesti kannattaako mitä rueta muuttamaan. Voi olla hankalaa ja lopputulos ei aina ole kaunis.

Vanhaa asuntoa kannattaa asuttaa ainakin vuosi ennen kuin alkaa mitään tehdä. Ei sitten kohta harmita hätäiset ratkaisut.
Uudessakin kannattaa varmasti vähän aikaa miettiä mitä haluaa. Kurja se on uuttakin purkaa, saati että innostuu liikaa ja talolle tuleekin hurjasti lisähintaa...

Vanhassa muuten kannattaa perehtyä kyseisten vuosien rakennusten ongelmiin etukäteen. (Uusien ongelmia ei vielä tiedetä) ja sen vuosien rakennustekniikkaan. Puhumattakaan sen saneeraus/ remontointi vuosia...
Eikä jonkun homekoiran pyöräytys paikalla olisi pahitteeksi!

Me haluttiin lähelle keskustaa, tilavalle tontille. Ostettiin vanha, sijainti on meille ratkaiseva. Uudet tontit on täällä pieniä 5km palveluista vieri vieressä.

juurikin tuo umpiotalo-säädännöt yms sai kallistumaan vanhaan+tosiaan täällä osuttiin rempan ajan (5v) sekaan syntyi 2lastakin ja molemmat töissä, haasteellista..kyllä...ei mahdotonta siltikään...mutta lähentää kyllä parisuhdettakin jos on niin tehdäkseen =) . nopeammin tähän pääsi kuin uuteen kun olisi pitänyt ootella uuden valmistumista+se olisi ollut kalliimpikin. eikä tarvii maksella vuokria rempan ajan.

Epäilen että uuden rakentaminen tai vanhan täysremontointi vie yhtä paljon rahaa kuin uuden valmiin ostaminen. Olisiko vanhan, mutta ei remontointitarpeessa olevan talon ostaminen mahdollista? Onko alueellanne aellaisia tarjolla?

Me ei haluttu keskustan vanhaa huonokuntoista taloa ( ei olisi rahatkaan riittäneet) eikä myöskään haluttu rakentamisen rasituksia. Ostimme uudehkon talon pikkutaajamasta noin 10 kilometrin päästä keskustasta.

[QUOTE="Merja";30301929]Epäilen että uuden rakentaminen tai vanhan täysremontointi vie yhtä paljon rahaa kuin uuden valmiin ostaminen.[/QUOTE]

Epäilen, että ei kukaan rakennuttaja sitä rakennuttamista ihan ilmaiseksi tee, mutta mielellänihän minä sen ottaisin ilmaiseksi.

[QUOTE="Merja";30301929]Olisiko vanhan, mutta ei remontointitarpeessa olevan talon ostaminen mahdollista? Onko alueellanne aellaisia tarjolla?[/QUOTE]

Semmoisen löytyminen olisi lottovoitto. Onhan näitä katseltu...

Me ei haluttu keskustan vanhaa huonokuntoista taloa ( ei olisi rahatkaan riittäneet) eikä myöskään haluttu rakentamisen rasituksia. Ostimme uudehkon talon pikkutaajamasta noin 10 kilometrin päästä keskustasta.

Meillä ei jokatapauksessa ole varaa asua ihan keskustassa. Se maksaa täällä mansikoita, eikä siellä kyllä juuri ole omakotitalojakaan tarjolla. Eli siis vertaillaan näitä vanhan talon remontoimista ja uuden talon rakentamista alueilla, jotka on 7-15km keskustasta. Siinäkin on jo melkoinen skaala ja tietty sekin näkyy hinnassa, että onko keskustaan 7km vai 15 km.

Jos haluaa 7km päähän keskustasta, niin se on melkeinpä siten otettava vanha talo remontoitavaksi, kun ei siellä ole tontteja.

On tässä mietittävää...

Hirvee homma ja hyviä tontteja ei ollut. Ostettiin priimakuntoinen 90-luvun remppaamaton talo täydelliseltä paikkaa ja opeteltiin siinä sitten itse tekemällä ja tuttujen ammattlaisten kanssa remontoinnin saloja ja vedettiin aivan kaikki uusiksi. Säästöjä verrattaen uuden rakentemiseen tuli useita kymmeniä tuhansia euroja.

Me ei haluttu remontoida vanhaa ja löytää mahd.ikäviä yllätyksiä rempan edetessä. Haluttiin tietää, miten asumamme talo on tehty.
Ei missään nimessä haluttu asua remontin keskellä, muutettiin upouuteen, valmiiseen, oman maun mukaan tehtyyn taloon!
Raskasta aikaa oli, kuopuksen syntyi rakennusaikana, mut 8kk tiukkaa puurtamista ja unelmien taloon oli kyllä sen arvoista!!
Saman ratkaisun tekisin nytkin!

Meille sijainti ja tontti oli todella tärkeitä. Nykyään uudet tontit ovat postimerkin kokoisia ja ihan pirun kalliita. Nyt saatiin ihan keskustan läheltä tosi halvalla talo iiiiisolta tontilta. Ollaan tässä vähän laskeskeltu että itse talo tavallaan maksoi vain jotain 40000€, tontti lähes arvokkaampi kuin talo :D Ja on siis ihan asuinkuntoinen pikku mökki, keittiö ja koko talon sisäpinnat sekä ulkovuori pitäis uusia, mut ei oikein muuta. TOIVOTTAVASTI!! :D

Rakennusoikeutta on niin paljon että ollaa vähän mietitty että joskus tulevaisuudessa voisi ehkä rakentaa tontin toiseen päähän oikea talo ja jättää tämä ulkorakennukseksi/pihamökiksi. Mutta tämä ois joskus todella kaukana tulevaisuudessa sitten...

Näillä talousnäkymillä en lähtis isoja lainoja ottamaan, enkä rakentamaan.
Remontoisin asuttavaa ja hyvällä paikalla olevaa, sijoitus mielessä, senhän voi sitten myydäkin. Ei olisi kusessa jos tilanteet muuttuu.
Sijainnilla on iso merkitys jos muutto tulee.
Tai ostaisin muun sijoitusasunnon.

Meillä oli vaihtoehtona ostaa uudehko talo tai uuden rakentaminen. Vanhan täysremontoimista ei edes harkittu, koska vanhassa voi tulla vaikka minkälaista yllätystä eikä remppaamallakaan saa kaikkea muutettua.

Lopullisesti oman rakentamiseen päädyttiin, kun bongattiin meille tosi sopiva tontti aivan nykyisen asuntomme läheltä. Muita etuja oli se, että saadaan sellainen kuin halutaan ja voidaan hyödyntää lähipiirin asiantuntemusta ja intoa, kaikesta ei siis tarvitse maksaa täyttä hintaa. Joka tapauksessa kallistahan tuo rakentaminen on, joten jos ei ole varaa ostaa uutta, ei minusta ole järkevää maallikkona lähteä rakentamaankaan. Muuttovalmis on toki melko helppo ratkaisu, mutta on siinäkin paljon muita kuluja, joita kokematon ei välttämättä tule edes ajatelleeksi.

[QUOTE="minttu";30304544]Näillä talousnäkymillä en lähtis isoja lainoja ottamaan, enkä rakentamaan.
Remontoisin asuttavaa ja hyvällä paikalla olevaa, sijoitus mielessä, senhän voi sitten myydäkin. Ei olisi kusessa jos tilanteet muuttuu.
Sijainnilla on iso merkitys jos muutto tulee.
Tai ostaisin muun sijoitusasunnon.[/QUOTE]

Omasta tilanteestahan se riippuu, millaisia riskejä kannattaa ottaa. Mutta jos oma tilanne on turvattu, talousnäkymät ovat rakentamiseen loistavat. Korot alhaalla ja kun noin muutoin on melko hiljaista, saa hyviä tarjouksia tavarantoimittajilta ja urakoitsijoilta.

Mutta liian tiukille ei pidä budjettia vetää ja ainakaan itse en alle 25-30 % omarahoitusosuudella rakentamista aloittaisi. Paremmin luotan siihen, että uusi talo menee tarvittaessa kaupaksi kuin joku vanha täysremontoitu talo, johon remontteineen saattaa kuitenkin palaa melko lailla yhtä paljon rahaa eikä se talo silti siitä uudeksi muutu.

[QUOTE="Uusi";30303926]Ei missään nimessä haluttu asua remontin keskellä, [/QUOTE]

Juu, en voi omalla kohdalla kyllin korostaa tuota. Ja tuntuu että ei siitä tule ikinä valmista tai juuri sellaista kuin haluaa jos asuu siinä kaiken keskellä samalla. Me rempattiin koko talo lattiasta kattoon ja sitten vasta muutettiin. Ei puhettakaan että sinne olisi muutettu aikaisemmin. Hirveän sekavaa ja rasittavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Muuttaa pitäisi;30301661:
Eli budjetti ei riitä uuteen rakennutettuun, vaan täytyy joko rakentaa itse tai ostaa vanha ja alkaa rempata. Ei olla mitään maailman kätevimpiä ihmisiä, joten jokatapauksessa remontoimisessa tai rakentamisessa tullaan käyttämään aika paljon ulkopuolista työvoimaa.

Olen yrittänyt vertailla hintoja, eli seurannut tällä seudulla tehtyjä kiinteistökauppoja ja yrittänyt verrata niiden toteutuneita hintoja samantyylisiin talopakettien muuttovalmis-hintoihin, mutta aika mahdotontahan tuo vertaaminen on, kun perustukset yms. riippuu niin paljon tontista jne.

Asuntokauppa on ihan jäissä, nyt on ostajan markkinat. Useimmista paikoista saa uusia taloja lähes rakennuskustannuste hinnoilla tai jopa alle. Miksi päättelet, että rakennuttamalla (ei itse!) saisi vielä halvemmalla? Mielestäni tämä on väärä johtopäätös.

Mistä olet seurannut toteutuneita hintoja?

Meillä tilanne on siinä mielestä eri, että meillä on tontti, mutta mielellään taas ostettaisiin valmis ok-talo, koska niitä saa halvemmalla kuin rakentamalla itse.

Mä en tahdo umpiotaloa!

Joka vuosikymmenen talossa on omat rakennustekniset virheet (esim 70 luvun taloissa valesokkeli yms). Tilastojen mukaan 25% vanhoista taloista on homeessa.

Mikä on muka turvallinen ostos?

Yhteistyössä