Millä opettaa koira jättämään vieraat rauhaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Meillä on pian 9kk ikäinen pentu joka oman porukan kesken on suht rauhallinen jo mutta kun tulee vieraita niin hyppii päin, tuntuu että tuo laittaa korvat totaalisesti pois päältä kun joku vieras tulee ovesta sisään, huoh.
Ei oo edes mun eka koira mutta ei ne aikaisemmat oo näin luupäitä olleet. Apuva!

Kaikkien pitää lakata huomioimasta sitä sisään tullessa, niin omien kuin vieraidenkin ja kääntää selkä sille sekä torjua kaikki sen tekemät lähestymisyritykset. Koiraan otetaan kontakti ITSE sitten kun se on rauhoittunut.

Onko koiralla jokin "oma paikka"? Komenna se sinne kun vieraat saapuvat, ja pyydät siten vieraita tervehtimään koiraa sinne komennettuun paikkaan. Jos koira sinkoaa ovelle, niinkomennat/ kuskaat sen takaisin paikalleen, ja toistat tätä niin kauan kun tarvii. Pääasia se, että koira ei saa vierailta mitään huomiota ennen kun tottelee sinua.
Kyllä se oppii. Mutta koiran lisäksi joudut myös vähän kouluttamaan niitä vieraitasi.

Koira pois toiseen huoneeseen, kun vieraat tulee. Päästä koira vieraiden luokse vasta, kun se on selvästi rauhoittunut. Ja mikäli koira ryntää sieltä sata lasissa vieraiden luokse, niin siirrä koira niskaperseotteella (mutta siis silti ihan hellästi) takaisin rauhioittumaan.

Toinen vaihtoehto on ottaa koira hallintaan. Kun meillä soi ovikello, koirat valpastuvat ja nousevat ylös...ehkä lähtevät eteiseenpäin, mutta eivät ovelle, koska niiden ei ole sinne lupaa mennä. Kun avaan oven ja otan vieraat vastaan, käskytän pentua pysymään aloillaan. Ei siis varsinaisesti paikoillaan, mutta pitämällä etäisyyttä vieraisiin. Vieraatriisuvat päälivaatteensa ja tulevat sisään, jonka ajan joudun toppuuttelemaan pentua. Muutamassa minuutissa sen into laskee, jonka jälkeen sen voi päästää moikkaamaan vieraita. Yleensä sillä on vielä tässäkin kohtaa kova into, jolloin karjaisen kerran ja sitten pahin sählääminen on ohi. Jos pentu ei tällä rauhoitu, se erotetaan vieraista ja kokeillaan kohta uudestaan sitä vieraiden moikkaamista, mutta yleensä homma on tässä kohtaa jo ok.

Se on vielä vaan niin penikka, ettei se kunnolla ymmärrä. jos yhtään lohduttaa, niin mä NIIN ymmärrän sua :D

Ihanaa, mä oon välillä jo ajatellut ettei toi oo normaali mutta kai se sit on...
Mulla on aikaisemmin ollut collie ja sheltti ja ne on olleet kuin ihmisen mieli ja liiankin kilttejä ja miellyttämishaluisia välillä :)
Kyllä mä tiesin että tää on huomattavasti haastavampi tapaus mutta välillä tuo on ihan sekopää :D Ja kun toinen raukka ei varmaan ihan itsekään pysy perässä kuinka isoksi on jo kasvanut vaan luulee olevansa pikkupikkusylikoira...

Ihanaa, mä oon välillä jo ajatellut ettei toi oo normaali mutta kai se sit on...
Mulla on aikaisemmin ollut collie ja sheltti ja ne on olleet kuin ihmisen mieli ja liiankin kilttejä ja miellyttämishaluisia välillä :)
Kyllä mä tiesin että tää on huomattavasti haastavampi tapaus mutta välillä tuo on ihan sekopää :D Ja kun toinen raukka ei varmaan ihan itsekään pysy perässä kuinka isoksi on jo kasvanut vaan luulee olevansa pikkupikkusylikoira...

Kyllä se on ihan normaalia. Oman rotuni kohdalla olisi lähinnä huolestuttavaa, jos koita olisi sellainen hillitty. Hallittu se toki saa olla, mutta harvemmin ne sitä vielä ihan tässä iässä on :D

Käyttekö josakin koirakoulussa? Ei ehkä ihan huono idea. Sieltä saisit neuvoja koiran kouluttamiseen ja näkisit, ettei ne kaikki muutkaan osaa :)

Käyttekö josakin koirakoulussa? Ei ehkä ihan huono idea. Sieltä saisit neuvoja koiran kouluttamiseen ja näkisit, ettei ne kaikki muutkaan osaa :)

Ei olla ainakaan vielä käyty kun on tota harrastuksiin kuskaamista ja lastenhoito-ongelmia (miehen työajat on persiistä)... Olis kyllä joo hyvä mennä ja oon niitä katsellutkin mutta kamalan vaikeeta nipistää säännöllisesti aikaa, huoh.

Ei olla ainakaan vielä käyty kun on tota harrastuksiin kuskaamista ja lastenhoito-ongelmia (miehen työajat on persiistä)... Olis kyllä joo hyvä mennä ja oon niitä katsellutkin mutta kamalan vaikeeta nipistää säännöllisesti aikaa, huoh.

Myös meillä miehen työ haittaa harrastusta...mutta onneksi treeniryhmä on toivottanut myös lapset tervetulleeksi treenikentälle :)

Niitä järkätään myös kyhyempinä kursseina, esim. 6 kertaa...niilläkin pääsee jo eteenpäin, jos saa senvertaa rutistettua aikaa irti :)

• Tykkää
Reactions: as if

Yhteistyössä