Millä motivoit lapsen pukemaan itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Natsimutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Natsimutsi

Vieras
Kaikilla pikkupojilla ei ole intoa pukea itse vaatteita vaikka taitoa alkaisikin olla hyppysissä. Miten teillä on motivoitu pukeutumaan/riisumaan itse?

* Kiristys? Ei saa jotain kivaa ennenkuin vaatteet päällä
* Siperia opettaa? Hampaat ei enää kalise, kun kylvyn jälkeen laittaa jotain päälle?
* Sademetsä opettaa? Sisällä tulee toppavaatteissa kuuma, kannattaa riisua?

* Kärsivällisyys? Mutta kun ei haluaisi lasta herättää tuntia aikaisemmin vain pukemisen tähden. Vaikkapa viideltä aamulla..

Parempia ideoita?

Tee siitä ns. leikki...-osaatko laittaa sukan, kengän, haalarin??? Ja puet itse samalla mallia näyttäen! Tai jos isompi lapsi siis jo...puette kilpaa.

Minkä ikäinen lapsi? Onko ainoa lapsi?

Meillä ainakin nuorin haluaa tehdä ITSE kaikki, koska isommatkin tekevät. Välillä oikeasti olisi niin paljon helpompaa, jos voisi vetää ne sukat jalkaan, että päästäisiin nopeammin lähtemään, mutta minkäs teet kun poika just 2v sanoo tomerasti itse tai minä :).

Kyllä se siitä lähtee, joskus huomaamattomasti helpommin kuin koko ajan huomauttamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Natsimutsi:
Kaikilla pikkupojilla ei ole intoa pukea itse vaatteita vaikka taitoa alkaisikin olla hyppysissä. Miten teillä on motivoitu pukeutumaan/riisumaan itse?

* Kiristys? Ei saa jotain kivaa ennenkuin vaatteet päällä
* Siperia opettaa? Hampaat ei enää kalise, kun kylvyn jälkeen laittaa jotain päälle?
* Sademetsä opettaa? Sisällä tulee toppavaatteissa kuuma, kannattaa riisua?

* Kärsivällisyys? Mutta kun ei haluaisi lasta herättää tuntia aikaisemmin vain pukemisen tähden. Vaikkapa viideltä aamulla..

Parempia ideoita?

Kaikkia näitä on kokeiltu :) ei auta aina mikään.
Mutta todella hyväksi on koettu palkitsemis tarra systeemi, meillä tarroja kerätään mistä milloinkin lähinnä hyvästä käytöksestä. Kun 10 koossa saa palkinnon, esim tikkari, kinder muna tai jokin pieni lelu.

Toinen todella hyvä keino on se kun pyytää näyttämään miten hienosti lapsi osaa jo pukea.
Toimii äärettömän hyvin kun pitää näyttää kerhotädille, mummille tai jollekin joka ei ole nähnyt pitään aikaan lasta. (isi ei valitettavasti toimi)

Tällä viikolla yksi toimiva ratkaisu oli myös se että kun menee herättämään lasta, niin ennenkuin hän on täysin hereillä riisuu yövaatteet pois ja kylmän rauhallisesti vaan pukee päivävaatteet päälle.
Ja kas kun aamu alkoi taas huomattavasti valoisammin :saint:

Meidän lapset 3v ja 4v

enpä tiiä, kaikki on osannu tosi pienestä pukea ja riisua itse. (tosin sit niitä vaatteita on aina ossain, kun 7x päivään niitä vaihdetaan)
meillä onkelma on lähinnä se että jos on kiire ei saa auttaa!

Alle kolmen. Tuota noin, entäs jos lapsella ei vielä valmiuksia itsenäiseen toimintaan? Onko koskaan pukenut itse? Laitatko vaatteet näkysälle vai miten ilmoitat, että on pukemisen aika?
Meillä käytin leikkiä: "ketun pennut menevät pesään." Eli jalat ja kädet ovat kettuja ja menevät pesiinsä-sukkaan, housuun ja paitaan. Haalari oli karhun pesä jonne koko kettuperhe sitten lopuksi sujahti. Tämä tepsi.
Vielä 6-vuotiaana meillä pukeminen on hankalaa kehonhallinanongelmien, muistinpulmien, kielenkehityksen viivästymän takia ym. Mutta kun laitan vaatteet valmiiksi ja sanon, että "nyt jos haluat mukaan ala pukea" Minusta 6-vuotiaalle voi sanoa näin, ei kolmen ikäiselle. 6-vuotiaan olisi niin hyvä harjoitella jo pikkuisen yksinäänoloakin, se 15min ainakin.

Osaa pukea housut, kengät, hatut, vetää vetskarit, riisua kaikki vaatteet. Paidan hihat saa puettua, jos joku on pistänyt pään läpi paidan. Ja kyllä pääkin on osattu joskus pistää oikeasta reijästä sisään. Haalari tai 2-osainen on todistettavasti mennyt joskus päälle.

Kyllä ollaan etsitty, miten varpaat tulee näkyviin piilosta... Mutta miten sitä oppia, kun ei harjoittelukaan maistu. Vaatteet toki valmiina esillä. Mutta seura tai seurattomuus ei meinaa auttaa, kaikki muu kiinnostaa enemmän.

Yhteistyössä