Millä minimillä menee perheen viikon ruokaostokset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asdasd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilllä kahdeksan henkeä ja lapsista kolme parhaassa "syömäiässä". Kaksi lasta urheilee, joten ruoka ei voi olla mitä sattuu. Meillä menee 250-300 euroa viikossa ruokaan. Kaksi lämmintä ruokaa päivässä, aamupuuro ja ilta- & välipalat.

[QUOTE="Tikruemo";27287487]Meilllä kahdeksan henkeä ja lapsista kolme parhaassa "syömäiässä". Kaksi lasta urheilee, joten ruoka ei voi olla mitä sattuu. Meillä menee 250-300 euroa viikossa ruokaan. Kaksi lämmintä ruokaa päivässä, aamupuuro ja ilta- & välipalat.[/QUOTE]

Ja jos lapsi ei urheile, niin ruoka voi olla "mitä sattuu" :D

meillä menee ruokakauppaan reilu tonni kuussa. 5 hlö , lapset 18,15,13. Vanhin poika käy kuntosalilla 5-6 kertaa viikossa 2 tuntia, muutkin urheilee paljon joten ruokaa menee jo määrällisestikkin paljon , lihapullia on turha edes ruveta tekeen 500 g jauhelihaa. Mä en ole ikinä ymmärtänyt millä jotku voi pärjätä niin pienellä budjetilla kun normaalia ruokaa mekin syödään arkena, viikonloppuna sit vähän parempaa ja kaikki tehdään itse.

Kun joskus on ollut pakko, niin 20-30e on riitttänyt viikon kaikkiin ostoksiin.

Suurimmat säästöt syntyvät aamu-, ilta- ja välipaloissa. Voileipien syöminen on kallista, viilit ja puurot on se millä yleensä mennään.

Sit on tietysti kaikki marjat, sienet, kalat, omenat jne. sukulaisten puutarhan tuotokset, jotka kaikki otetaan innolla vastaan.

Käyn kaupassa sillä periaatteella, että hevi-osastolta lähdetään, ja täytetään kärry sillä mikä on milloinkin sesongissa. En esim. osta kalliita salaatteja, jos ostan punajuuria ja purjoa, sillä silloin meillä on jo punajuuri-purjo-omenaraasteeseen ainekset. Hevi osaston jälkeen valiten edullisen ''proteiinin'', joka voi olla esim. tarjousjauheliha, kananmuna, kala tai vaikka paputölkki. Yhteen ruokaan ei tarvitse välttämättä laitaa proteiinia proteiinin päälle. Esim simppeli chili con ''carne'' sisältää chili-tmaattimurskaa, ruskeita papuja, sipulin, ja vaikka tölkkimaissia. Noi ainekset voi saada kolmella- neljällä eurolla. Lisäksi riisiä.

Valitsen myös maitotuotteet niin, että ne ovat mahd. ravitsevia ja monikäyttöisiä. Hapanmaitotuotteet ovat parhaita.

On todella tarpeen kyseenalaistaa ''halpisruokien'' todelliset kustannukset. Makaronilaatikko ei välttämättä ole se edullisin tai ravitsevin vaihtoehto.

Kun joskus on ollut pakko, niin 20-30e on riitttänyt viikon kaikkiin ostoksiin.

Suurimmat säästöt syntyvät aamu-, ilta- ja välipaloissa. Voileipien syöminen on kallista, viilit ja puurot on se millä yleensä mennään.

Sit on tietysti kaikki marjat, sienet, kalat, omenat jne. sukulaisten puutarhan tuotokset, jotka kaikki otetaan innolla vastaan.

Käyn kaupassa sillä periaatteella, että hevi-osastolta lähdetään, ja täytetään kärry sillä mikä on milloinkin sesongissa. En esim. osta kalliita salaatteja, jos ostan punajuuria ja purjoa, sillä silloin meillä on jo punajuuri-purjo-omenaraasteeseen ainekset. Hevi osaston jälkeen valiten edullisen ''proteiinin'', joka voi olla esim. tarjousjauheliha, kananmuna, kala tai vaikka paputölkki. Yhteen ruokaan ei tarvitse välttämättä laitaa proteiinia proteiinin päälle. Esim simppeli chili con ''carne'' sisältää chili-tmaattimurskaa, ruskeita papuja, sipulin, ja vaikka tölkkimaissia. Noi ainekset voi saada kolmella- neljällä eurolla. Lisäksi riisiä.

Valitsen myös maitotuotteet niin, että ne ovat mahd. ravitsevia ja monikäyttöisiä. Hapanmaitotuotteet ovat parhaita.

On todella tarpeen kyseenalaistaa ''halpisruokien'' todelliset kustannukset. Makaronilaatikko ei välttämättä ole se edullisin tai ravitsevin vaihtoehto.

Mulla on vähän samankaltainen systeemi, paitsi että minä aloitan niistä proteiineista. Ostan lihat, kalat, makkarat jne. ensin. Sitten kasvikset ja hedelmät sekä maitotuotteet, sekä leivät. Ja lopuksi täydennetään säilykkeillä, riisillä, jauhoilla, makaroonilla ja pakasteilla.

Sinne lihaosastolle ryntää aluksi, koska katson laputetut tuotteet sieltä. Hevi-osastonkin tarjoukset hyödynnetään aina, esim. viikko sitten sai paprikaa 99 senttiä kilo, sitä kannatti ostaa iso pussillinen ja syödä monessa muodossa.

Meillä perhe 2+2, kuussa menee ruokaan, sisältää myös vaipat, pesuaineet yms. n 400 euroa. Pystyis vielä säästää, kun tekis vielä enemmät itse ja jättäis herkkuja vähemmälle.

Meillä menee ruokakauppaan noin 50-80€/vko. 2aikuista ja 1lapsi. Mies tekee fyysistä työtä, lapsi on pieni ja itse käyn kuntosalilla joten makaroneilla ja leivillä ei pärjätä. Käyn Prismassa aamupäivisin tiistaisin, kun siellä on lappupäivä, eli paljon -50%. Ostan lihat ja leivät silloin. Kasviksia ostan milloin mistäkin tarpeen mukaan. Välillä käydään Lidlissä jos tarvitaan pesuaineita, vessapaperia, tai siellä on tarjouksia. Hedelmiä ei olla ostettu pitkään aikaan kun omenoita ja luumuja on tullut yllin kyllin, samoin kasviksia saan paljon sukulaisilta. Eli tuo 50€/vko on arvio näin kesä/syksy aikaan, kun kaupasta tarvitsee ostaa vain pesuaineet, vessapaperit, lihat ja maitotuotteet.

Tarjousten perässä juoksemalla säästää melkoisen summan. Meillä on pakastin ja kuivaruokakaapit täynnä sekä peruselintarvikkeita että eineksiä, jotka olen ostanut tarjouksista isoissa erissä. Todella harvoin meillä syodään mitään normaalihintaista ruokaa. Hintoja kannattaa myös vertailla. Esim. maidot ostetaan aina Lidlistä, koska ne on sielä edullisimmat ja meillä maitoa kuluu paljon.

En tiedä tarkkaa summaa, paljonko ruokaan menee kuukaudessa, koska myös mies käy kaupassa. Minulta menee ruokakauppaan reilu 100 e/kk. Herkut erikseen siihen päälle.

[QUOTE="Sanna";27288469]Tarjousten perässä juoksemalla säästää melkoisen summan. Meillä on pakastin ja kuivaruokakaapit täynnä sekä peruselintarvikkeita että eineksiä, jotka olen ostanut tarjouksista isoissa erissä. Todella harvoin meillä syodään mitään normaalihintaista ruokaa. Hintoja kannattaa myös vertailla. Esim. maidot ostetaan aina Lidlistä, koska ne on sielä edullisimmat ja meillä maitoa kuluu paljon.

En tiedä tarkkaa summaa, paljonko ruokaan menee kuukaudessa, koska myös mies käy kaupassa. Minulta menee ruokakauppaan reilu 100 e/kk. Herkut erikseen siihen päälle.[/QUOTE]

Meillä siis 2 aikuista ja 2 lasta.

Meitä on neljä, kaksi aikuista ja kaksi juuri koulun aloittanutta. Ruokaan saadaan menemään 100-150euroa/viikossa. Jos olisi pakko, pärjättäisiin 70e/vk. Mutta tuohon ei sitten voi ostaa vessapaperia ja muuta hygienitarviketta.

Kesällä, kun mulla oli tosi tiukkaa rahasta ostin 50e:llä viikon ruoat ja jäi vielä herkkuihinkin vähän. Perheessä minä + kolme lasta.
Nyt menee taas vähän enempi, kun tulee palkkaakin. :)

Kahden aikuisen taloudessamme menee ruokakauppaan n. 200 euroa viikossa, tässä on tosin vessapaperit ja muut ei niin herkulliset asiat mukana. Kaipa sitä tinkimällä saisi pariin kymppiin, kun kuitenkin syödään lounas muualla - mutta haluan syödä muitakin kasviksia kuin kaalia jne.

[QUOTE="määmää";27286847]Meillä ei tomaattikeitot riittäisi, kun on liuta urheilijanuorukaisia talossa :)[/QUOTE]

Et ole kuullut, että syödään muutakin / ruokaistetaan.

44e: 3x jauhelihapaketti, 1x iso kanapaketti, iso puuropakkaus, 1600g makaronia, maitoa, porkkanaa, tomaattia, kurkkua, perunoita, ketsuppia, rasvanpolttojuomaa, 2 hammasharjaa, 2 askia tupakkaa, rahkaa, banaaneja, kermaa...

Eli röökit 10 e, hammasharjat reilu 3, juoma yli 2e. Ruoka oli "halpaa".

Ihan minimi olis varmaan n.60 e viikko, mutta helposti sinne 800e/kk heilahtaa jos on mitä laittaa. Kyllä tuohon 60e saa ihan oikeasti miettiä mitä laittaa ja käyttää ne jämätkin.

Yhteistyössä