Millä luokalla kaunolla kirjoittamisen saa lopettaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän enää edes kirjoiteta kaunolla! Se on käsialaa! Ja ap:n tapauksessa nyt kannattaisi vain yrittää tsempata lasta. Luultavasti niin kauan, kuin ainekirjoitukset kirjoitetaan käsin eikä koneella, ne on käsialalla kirjoitettava. Tämä siksi, että edes jossakin tulisi sitä käsialaa harjoitettua, harmi sinänsä, ettei missään muissa aineissa enää käsialaa vaadita. Vaikeaahan se silloin on, jos sitä vain kerran kuussa harjoittelee.

Harjoitelkaa yhdessä kotona. Käytä vaikka palkitsemista apuna. Vaikka sinänsä "turha" taito, on siitä koulussa sitten hyötyä ja saa selkävoiton jostain hankalasti opittavasta.

Itse yläkoulun kieltenopettajana en vaadi varsinaista kaunoa, mutta tikuillakaan ei saa kirjoittaa - käsialasta täytyy saada selvää sen verran, että onko isot ja pienet kirjaimet paikoillaan ja sanat kirjoitettu yhteen vai erikseen.

No meillä lukiossa ainakin äikän opettaja pyysi kaikilta tekstinäytteen et miten kirjottaa. Sit se katto et onko kirjaimet tarpeeks sidoksis toisiinsa vai ei. Ja jos ei ollu, piti kirjottaa kaunoa. Mun normaali tekstaus on sellasta missä monet kirjaimet on sidoksis toisiin niin sain jatkaa sillä millä kirjotin. Mutta siis ei oo mitää nykypäivän kaunoa. Sitä en jaksaisi edes opetella kun ei tiä mikä kirjain saa ja mikä kirjain ei saa olla sidoksissa..

Minä kun olin koulussa niin kaunokirjoitus opeteltiin heti 1. luokan kevätlukukaudella. 5. luokalla sai alkaa halutessaan kirjoittamaan tekstaamalla, mutta minä jatkoin kaunokirjoitusta läpi kouluvuosien. Vieläkin jos pitää kirjoittaa jotain niin kirjoitan kaunokirjoituksella.

Minä olen kirjoittanut ala-asteen, yläasteen, kauppaopiston ja ammattikorkeakoulun kaikki luokat tikkukirjaimin. Ala-asteella ainekirjoitus oli ainoa jossa "pakotettiin" kaunoon. Näin siis vuosina 1991-2008.

capitals-note.jpg

[QUOTE="poikia3";23430277]Hassua, esikoisen ei ole tarvinnut vielä tähän päivään mennessä kirjoittaa kaunoa, ikää pojalla jo 14 v.[/QUOTE]

Ei meilläkään ole. Tekstaamalla ovat kaikki aineet suorittaneet.

Pojalleni kaunokirjoitus on aina ollut hyvin hankalaa. Edellisessä koulussa (luokat 1-4) luokanopettaja oli epätoivon ja raivonkin partaalla asiasta. Varoitteli meitä vanhempia siitä kuinka poika ei tule koskaan pärjäämään koulussa ja seinä nousee vastaan, koska ei osaa "käisalakirjoitusta".

Poika vaihtoi koulua 5 luokalle ja menin ensimmäisellä viikolla juttelemaan asiasta luokanopettajan kanssa. Hän sanoi, että se käsialakirjoitussääntö, jonka mukaan poikamme ikäluokka on opetettu, on aiheuttanut paljon ikävyyksiä. Siinä kun on aikaisempia tyylejä enemmän muistisääntöjä koska pitää piirtää alhaalta ylös, ylhäältä alas, vasemmalat oikealle jne tai koska pitää nostaa kynä paperista ja mihin se pitää taas laskea. Hän antoi muutaman kuukauden tukiopetusta ja totesi, että poikamme osaa kirjoittaa käsialaa. Sen jälkeen poikamme on vain käskystä kirjoittanut muutaman aineen "käsialalla", muutoin tekstaa. Hänellä on äidinkieli 9. Siirtyy kesälle yläasteelle.