Millä lailla teidän 6 kk vauvat osoittavat kiinnostusta toisiin vauvoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kuku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kuku"

Vieras
Tänään oli 6kk tarkastus ja terkkari kysyi onko vauvani kiinnostunut toisista vauvoista ja lapsista. Asia jäi kuitenkin kesken kun kysyi sitä punnituksen yhteydessä ja tietysti vauvalta tuli pissat ja puheenaihe unohtui. Nyt kuitenkin jäi häiritsemään miten 6 kk ikäisen vauvan kuuluisi olla kiinnostunut toisista lapsista/ vauvoista?

Meillä ei oikein ole tutuilla ihan samanikäisiä lapsia. Yhdellä kaverilla on vuodenikäinen poika ja tätä vauvani tujottaa mutta poika on sellainen, että käy kaksin käsin vauvan naamaan kiinni kun pääsee kosketusetäisyydelle ja minun vauvani pelästyy sitten sitä/ ilme menee pelästyneeksi ja itku ei ole kaukana. Toisaalta en ihmettele kun sormet puristavat niin kovaa poskista. Isompien lasten touhuja katselee ihmeissään. Muskarissa käydään ja siellä lähinnä katselee muita vauvoja ja jos pitkä hiuksinen vauva sattuu kosketus etäisyydelle kiskoo hiuksista. Muutama sellainen vauva on ryhmässä joita vauvani hakee kokoajan katseellaan jos esim. Jumppasalissa missä muskari on liikutaan. Sitten kun innostuu niin hymyilee kyllä muulle mutta suhtautuu muihin vauvoihin usein samallalailla kuin vieraisiin aikuisiinkin: kestää noin 15 min ennen kun alkaa rentoutua vieraiden seurassa. Ensin vain tuojottaa totisena.

Miten tuon ikäisten "kuuluisi" siis osoittaa kiinnostusta toisiin vauvoihin? En nyt muista mitä sanamuotoa terkkari käytti mutta jotenkin siitä tuli kuva, että vauvan kuuluisi vastavuoroisesti jokellella ja hymyillä heti vieraille vauvoille.

Hmm on nähnyt vain itseään sen verran pienemmän, ettei tule mitään vastahymyjä vielä ja hänestä ei ole kiinnostunut. Isoveljestään ja kavereiden 2-3v lapsista erittäin kiinnostunut. Kikattelee heille ja tuntuu valkkaavan mieluiten juuri lapsia katseellaan. Oma peilikuva on myös kova naurun aihe. (tuon ikäinenhän luulee peilikuvaa toiseksi vauvaksi)

Mulla vähän nuorempi (4kk), alkanut nauraa omalle kuvalleen. Kauheesti muista vauvoista ei ole kokemuksia. Vanhempia lapsia katselee totisella naamalla, mut jos toinen lapsi tulee lähelle hymyileen niin yleensä hymyilee takas.

Siksi aloin miettimään kun ei oikein ole kiinnostunut peilikuvastaan. Vessassa koittaa vain saada rasvapurkkeja käsiinsä ja katse kääntyy alaspäin kun laitan hanan päälle. Näytin tänään sellaista vähän isompaa ehkä noi 15 x 20 cm peiliä missä oli muovireunat niin vauva olisi halunnut vain syödä peilinreunoja.

No mun mielestä kuulostaa ihan normaalilta vauvalta. Meillä on sellainen rutistelija, että hetken katsottuaan käy helposti esim. tukkaan tai kasvoihin kiinni toista vauvaa. Mutta tiedän paljonkin vauvoja, jotka käyttäytyvät toisin, esim. katselevat rauhassa, eivätkä niin hakeudu koskettelemaan. Ei se mitään kerro tulevasta tai välttämättä edes mitään tulevista luonteenpiirteistä, vauvat vaan ovat erilaisia. Kehitys menee omia polkujaan ja omalla aikataulullaan. Puolen vuoden päästä voivat jo ihan toisenlaiset piirteet olla pinnalla.

[QUOTE="Kuku";29071486]Siksi aloin miettimään kun ei oikein ole kiinnostunut peilikuvastaan. Vessassa koittaa vain saada rasvapurkkeja käsiinsä ja katse kääntyy alaspäin kun laitan hanan päälle. Näytin tänään sellaista vähän isompaa ehkä noi 15 x 20 cm peiliä missä oli muovireunat niin vauva olisi halunnut vain syödä peilinreunoja.[/QUOTE]

Joo kyllä toi meidänkin koittaa tarttua reunoihin ja laittaa suuhun eikä joka kerta omasta kuvastaan kiinnostu. Luulen et sun vauva vaan on kiinnostuneempi siinä tilanteessa niistä purkeista ja reunoista eikä omasta kuvastaan, en usko et mitään poikkeavaa tossa on. :)

[QUOTE="Kuku";29071486]Siksi aloin miettimään kun ei oikein ole kiinnostunut peilikuvastaan. Vessassa koittaa vain saada rasvapurkkeja käsiinsä ja katse kääntyy alaspäin kun laitan hanan päälle. Näytin tänään sellaista vähän isompaa ehkä noi 15 x 20 cm peiliä missä oli muovireunat niin vauva olisi halunnut vain syödä peilinreunoja.[/QUOTE]

kuulostaa ihanan touhukkaalta vauvalta :)

Meidän vauva on sillä lailla kiinnostunut muista lapsista, että jää tuijottamaan näitä pitkäksikin aikaa. Muskarissa ja perhekahvilassa tuntuu olevan lapsista kiinnostuneempi kuin aikuisista ja seuraa näiden touhuja uteliaana, joskus hihkuukin jotain. Nykyään (7 kk:n iässä) saattaa myös itse ryömiä lähemmäs ja kokeilla läpsäistä kädellä, tai napata naamasta. Ei kuitenkaan tee tätä heti, vaan ensin täytyy tarkkailla tilannetta jonkin aikaa ennen kuin rohkaistuu liikkeelle.

Peilikuvalleen tämä on hymyillyt jo pitkään. Liekö sitten siksi että kyseessä on muutenkin aika hymyileväinen vauva, ja kun itsekin hymyilen aina kun menemme peilin eteen niin siitä tulee aina sellaista hymyilyleikkiä ihan itsestään.

Kiitos vastauksista! Täytyisi varmaan enemmän käydä perhekerhossa. Nyt se on jäänyt kun itse en siellä viihdy eikä vauvakaan oikein nauti siellä käymisestä. Sattuu oleman vvakiintuneeseen päiväuniaikaan eli on aika väsynyt siellä ja meteli on kova (tai ainakin minulla alkaa aina päänsärky siellä) kun 20-30 alle 2 vuotiasta äiteineen ahtautuu samaan paikallaolijoihin määrään nähden pieneen huoneeseen. Mutta siellä ainakin vauva saisi tutustua muihin vauvoihin.