millä keinoin koiran kanssa johtajuus hallintaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
olen alkanut seurustella miehen kanssa jolla kaksi koiraa.
koirat ovat aivan ihania, mutta mä en pysty esim.ulkoiluttaan niitä yhtä aikaa, ne rähjää vastaantulijoille ja vetää kun höyryjunat -miehen kanssa ne ei sitä tee...
neuvoja ja niksejä, sillä mies nykyään paljon töissä ja koirat pääosin mun vastuulla, ei huvita lenkkeillä 6 kertaa päivässä näillä helteillä! :/

niin yksitellen pystyn niitä käyttämään, mutta silti niiden käytös sama ja joudun fyysisellä voimalla pitelemään kaksin käsin kiinni. koirat eivät ole aggressivisia, vaikka pääsisivät multa irti niin eivät tekis mitään (ei ainakaan tähän mennessä oo tehny kun mies on kertonu et ovat karanneet..) kunhan räyhäävät ja rähjäävät ja vetävät, niin hirvee vimma päästä haistaan ja moikkaan...

koulutuskentälle koiruuksien kanssa.. muuten voi olla jopa vaarallista, jos alat "vieraille" koirille pitämään yhtäkkiä jöötä. Et kertonut mikä rotu kyseessä.
Koirat ei saa käyttäytyä noin ja on hyvä että olet itsekin asiasta tietoinen ja valmis tekemään asialle jotain :)

Alkuperäinen kirjoittaja dogginainen:
koulutuskentälle koiruuksien kanssa.. muuten voi olla jopa vaarallista, jos alat "vieraille" koirille pitämään yhtäkkiä jöötä. Et kertonut mikä rotu kyseessä.
Koirat ei saa käyttäytyä noin ja on hyvä että olet itsekin asiasta tietoinen ja valmis tekemään asialle jotain :)

sekarotuisia hieman keskikokoista suurempia.
lähin koulutuskenttä on 50km päässä enkä mä sinne fillarilla rupea polkemaan...
olen mä koirat tiennyt jo reilun vuoden ja sen lähes vuoden asunutkin niiden kanssa samassa taloudessa, kyseessä ei siis ole mikään parin viikon tuttavuus..
koirat on mut hyvin ottanut vastaan, eikä muita ongelmia ole kuin toi lenkitys... ne tottelee mua kyllä tilanteissa missä ei ole häiriötekijöitä -riippumatta siitä onko mun mies paikalla vai ei. mut noi lenkit... :(

Lenkillä vetämiseen tepsii aluksi opetettaessa se vanha hyvä keino, että sen ei vaan anneta vetää.Aina kun koira alkaa vetää, pysähdytään ja koiralta vaaditaan samaa.
Vähitellen koira yhdistää, että ainoa tapa päästä lenkillä eteenpäin, on kunnioittaa ihmistä kulkemalla kauniisti vetämättä.
Myös vetovaljaat ovat mainio apu koiralle, joka riuhtoo hihnassa.

Hihnasta kiskomalla koira ei opi, että se ei saa vetää. Sillä voidaan aiheuttaa koiran niskaan pysyviäkin vaurioita, jos sama kierre jatkuu lenkistä toiseen.
Energinen koira ei voi saada tarpeeksi liikuntaa pelkillä hihnakävelyillä.
Koira tarvitsee myös vapaana oloa ja juoksemista ja sitä on pyrittävä sille järjestämään valvotuissa olosuhteissa, mikäli koira ei pysy irrallaan.

Itse olen käyttänyt vetovaljaita, naksutinta + palkitsemista, pysähtelyä. Nämä keinot ovat tehonneet. Ei ole ollut kuin yhden (aikuisena meille tulleen) koiran kanssa tätä ongelmaa.