Hienoa että olet kiinnostunut oppimaan kasvissyöntiä. Oletkin jo saanut paljon hyviä vastauksia. Meillä koko perhe (minä, mies ja 3 lasta on kasvissyöjiä - munat ja maito ovat käytössä) Itse olen ollut teinistä asti vege ja lapset syntymästään asti.
Me käytämme paljon (aiemmin mainittujen lisäksi) raejuustoa proteiininlähteenä. Laitamme sitä lähes kaikkien keittojen ja esim nuudelien päälle.
Soijarouhetta voi helposti käyttää kaikkeen mihin käyttäisi jauhelihaa (keitot, kastike, pizza, lasagne). Rouhe kannattaa ensin pyöritellä pannulla runsaassa oliiviöljyssä sipulin, valkosipulin ja mausteiden, ketsupin ym kera. Koko rouheen pitää imeä mausteista öljyä itseensä, että siitä tulee maukasta ja ruokaisaa. Kauaa ei tarvitse paistaa, ettei se kärähdä. Sitten vasta lisätään rouhe keittoon tai lisätään pannulle lientä ( kermaa, tomaattimurskaa, ketsuppia tms. jos tehdään kastike) Jos rouheen liottaa ensin vedessä, se ei maistu juuri miltään, eikä kummemmin täytä vatsaa.
Myös kikherneet ovat terveellinen ja helppo tapa "tuhdintaa" ruokaa. Meillä lapset eivät syö niitä sellaisenaan, mutta ne saa ujutettua ruokaan, kun soseuttaa ne esim sosekeittoon tai kastikkeeseen. Myös hummus on todella hyvää ja tuhtia lisuketta tai leivänpäällistä, kuten joku jo mainitsikin.
Kuivattujen papujen liotus ja keitto on todella yksinkertaista kun siihen vaan ryhtyy. Sitten vaan sopivissa pikku pusseissa pakkaseen ja sieltä ruokaan.
Mungpavun idutkin ovat hyviä, terveellisiä ja helppoja tehdä sekä täyttävää, terveellistä ruokaa esim auringonkukansiemenkastikkeen kera.
Tsemppiä treenailuun.