Millä ihmeellä te muut saatte miehenne ahtaalle riidellessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pistää vihaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pistää vihaksi

Vieras
Miten hitossa te muut teette sen? Siis saatte miehenne ahtaalle riidellessänne ja mies joutuu nielemään tappionsa? Vai olenko minä vain huono tässäkin asiassa?

Nytkin mitä joulun pyhinä oltu napit vastakkain, aina löytää mies jonkin asian haaran, jolla saa syytettyä minua. Enkä minä saa oikein mistään kiinni.

10 vuotta aviossa enkä ymmärrä kysymystä. Meillä ei harrasteta tuollaista ollenkaan. Joskus sanailaann ja siinä se on. Ei ole tarkoitus saattaa ketään ahtaalle.

Älykkään on helppo saada tyhmä mies nalkkiin. Mitään sellaista se ei pysty väittämään ettenkö minä siihen saisi tyhjentävän väitteen päälle sanottua. Se raukka yrittää kovasti, yrittää syyllistää ja huomaakin olevansa itse se tyhmä ja pussiin itsensä puhunut.
Se on taito joka tarvitsee elämänviisautta ja viisautta yleensä. Kokonaisuuksien hahmottamista, syiden ja seurausten tajuamista. Ja selkärankaa. Sellaista että aiheettomasti ei pidä ottaa syytöksiä vastaan ja niellä niitä. Sellaisesta miehestä on otettava niskalenkki ja näytettävä sen paikka. Ja jos ei viisaammaksi muutu, pysyköön paikallaan kunnes oppii. Ja tuskin oppii.

Alkuperäinen kirjoittaja älykäs;30545853:
Älykkään on helppo saada tyhmä mies nalkkiin. Mitään sellaista se ei pysty väittämään ettenkö minä siihen saisi tyhjentävän väitteen päälle sanottua. Se raukka yrittää kovasti, yrittää syyllistää ja huomaakin olevansa itse se tyhmä ja pussiin itsensä puhunut.
Se on taito joka tarvitsee elämänviisautta ja viisautta yleensä. Kokonaisuuksien hahmottamista, syiden ja seurausten tajuamista. Ja selkärankaa. Sellaista että aiheettomasti ei pidä ottaa syytöksiä vastaan ja niellä niitä. Sellaisesta miehestä on otettava niskalenkki ja näytettävä sen paikka. Ja jos ei viisaammaksi muutu, pysyköön paikallaan kunnes oppii. Ja tuskin oppii.

Ja vaikka olet noin älykäs ja viisas, niin silti sinulla on tyhmä mies? Vai voisiko olla, että vakka on tässäkin tapauksessa löytänyt kantensa?

Tiedän olevani hyvä riitelemään ja väittelemään kovasanaisesti asioista. Kikka on siinä, että miettii jo valmiiksi mitä toinen voi sanoa sinulle vastaan. Ja lauseen muodostuksessa siis jo välttää juuri tällaisia porsaanreikiä. Enkä nyt tarkoita vain riitelyä miehen kanssa vaan noin yleisesti ottaen.

Hyi mitä suhteita joillain on, että oikein yrittämällä yritetään ajaa toinen ahtaalle. Puolin tai toisin. Meillä pyritään riidattomuuteen, ja kun niitä riitoja pari kertaa vuodessa tulee, niin pyritään selvittämään ne mahdollisimman nopeasti ja kaikille kivuttomasti.

Kunnioituksen puutetta sellainen että haluaa otteen puolisostaan. Riidassa tai ilman.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Esimerkki tältä päivältä oli kun alettiin väittelemään niinkin arkisesta aiheesta kuin astianpesukoneen täytöstä. Mies jättää minusta aivan liikaa väliä astioihin ja vastaavasti minun täyttäessäni konetta sinne mahtuu astioita monin kerroin enemmän, mutta osa jää pesemättä. Aloin tästä sanomaan miehelle, kun allas oli astioita puolillaan ja sainkin niskaani nipun syitä miksi minun täyttötyylilläni astiat eivät peseydy ja miksi pesuainetabletti jää monesti lokeroon.

Miehen mukaan astiat eivät mukamas peseydy ylätasolla yläpuolelta ollenkaan, jos ylätasolle laittaa runsaasti isoja astioita ja nämä mukamas estävät tablettia huuhtoutumasta pesuainekotelosta, vaikka aukko on alaspäin.

Ja joka kerta kun olen koneen tyhjentänyt, on astiat olleet paria lukuunottamatta puhtaat, jos lika ei ole päässyt niihin kuivamaan. Ja mies väittää kiven kovaan, että monesti astiat eivät ole peseytyneet ja että tabletti ei ole lähtenyt.

Ja toinen yleinen riitelyn aihe on kun mies haluaa tehdä lasten pukemisen omalla tavallaan, eikä hyväksy minun tapaani. Sitten lapsien ja isän välillä tulee riita siitä, laitetaanko hansikkaat hihan alle vai päälle. Ja minä suosin päälle laittamista koska tämä sulkee hihan suun ja lumi ei mene sisään. Mutta mies tekee tästäkin numeron ja väittää minun alentavan hänen arvoaan lasten silmissä.

Ja kolmas on kun sanon miehelle asioista lasten kuullen, mutta tätä ei kuulema saisi tehdä. Miehen pitäisi antaa tehdä asiat omalla tavallaan ja korjata vasta sitten kun lapset ovat poissa. Mies syyttää minua tässä siitä kun lapset ovat minun perässäni ja miehen mukaan saan syyttää itseäni koska annan lapsille kuvan, että äiti on aina oikeassa ja lapset eivät tämän takia luota isäänsä. Ja minusta tuo on niin palturia kuin olla ja voi. Millä perusteella asioista ei muka saisi sanoa toiselle? Ei lapsi sillä perusteella määrittele kumpu on parempi vanhempi.

Onko mies sitten mielestäsi noissa tilanteissa oikeassa vai miksi et pysty sanomaan vastaan?

Meillä on ensinnäkin sellaista sanailua/väittelyä, joita ei varsinaisiksi riidoiksi voi nimittää. Niissä "voittaa" se jolla on paremmat perustelut, joka on tietysti tarkoituskin. Siis jos vaikka väitellään siitä, millaiset kodinkoneet hankitaan tai vastaavaa. Useimmiten minä saan asiani läpi, mutta jos mies sanoo jotain asiaan vaikuttavaa, jota en ole huomannut ottaa lukuun, voin toki kääntää kantani enkä silloin edes koe mitenkään hävinneeni.

Jos taas sanon miehelle jostain, mitä hän on tehnyt väärin, hän yleensä on vaan hiljaa ja ottaa palautteen vastaan. Pahimmillaan tosin asiat on joskus kärjistyneet siihen, että mies on sitten lähtenyt ovet paukkuen ja ehdotellut eroa (sitä oikeasti tarkoittamatta). En kuitenkaan nipota pikkujutuista, joten sellaista ei ole käynyt että mies olisi osoittanut sanomiseni turhaksi tai vääräksi. Onneksi nuo erouhkailut on jääneet ja mies nykyään kestää palautteen paremmin, eikä yritä siis edes väittää vastaan silloin (harvoin) kun minulla negatiivista sanottavaa on. Ehkä haastat riitaa turhasta? Tai sitten mies on vaan verbaalisesti niin paljon lahjakkaampi, että saa käännettyä vaikka mustan valkoiseksi. Tuleeko sinulle vastaväitteet jälkikäteen mieleen vaiko ei ollenkaan?

Kuulostat todella rasittavalta kumppanilta. Ei normaalissa suhteessa ole tarvetta saada toista ahtaalle. Hanki jotain kehittävää tekemistä itsellesi ja unohda noin tyhjänpäiväiset asiat.

Oiskohan helpompi, että kumpikin tekee tyylillään, eikä toisen siitä tarvi hernettä vetää nenään? Yleensä ottaen hyvä tilanne, että molemmat osapuolet osallistuu arkeen. Itsekään en suosi sitä, että lasten kuullen haukutaan toinen tapa vääräksi. Lastenkin hyvä oppia, että asioita voi tehdä monella tavalla oikein.

Ok, viimeisimmän luettuani tosiaan haastat riitaa turhasta.

Se joka täyttää tiskikoneen tai pukee lapset, päättää miten se tehdään. Ei mies ilmeisesti ole varta vasten avautunut sinulle tiskikoneen täyttötyylistä tai lasten pukemisesta, vaan itse sekaannut niihin silloinkin kun homma on miehen vastuulla.

Miksi kuvatuissa tilanteissa toinen pitäisi ajaa ahtaalle? Helpottaisiko se jotenkin uusien asioiden omaksumista... epäilen vahvasti.
Miksi toisen pitää olla oikeassa ja toisen väärässä? Miksi mies ei voi tehdä eri tavalla kuin nainen?

Miksi te edes väittelette tuollaisista asioista? Anna miehen tehdä tyylillään ja sinä teet tyylilläsi. Ei pitkien liittojen salaisuus ole se, että opitaan ajamaan toinen ahtaalle vaan se, että on riittävästi viisautta valita taistelunsa. Jos teillä on tuollaista vääntöä pesukoneen täyttämisestä tai lapasten laittamisesta, mitä teidän meininki on silloin kun tulee oikeita ristiriitoja?

Mies on muuten oikeassa siitä, että sinun ei tarvitse olla naputtamassa hänen tekemisistään lasten kuullen. Tai ainakin harkitse tarkkaan mitä, milloin ja miten sanot. Jatkuvalla huomauttelulla kulutat suhdettanne ja kyllä se lastenkin suhtautumiseen vaikuttaa. On useampia tapoja tehdä arjen asioita oikein, ja lapset voivat ihan hyvin oppia, että moni tapa on oikea. Jatkuva naputtaminen ja huomauttelu on kuluttavaa vaikka sitä seuraisi vierestä.

En minä yritä etsimällä etsiä riidan aihetta. Minua sapettaa, kun mitään ei voi tehdä minun tavallani. Aina on olevinaan jokin toinen tapa. Tai sitten mies sanoo joissakin asioissa tehneensä havainnon, mitä muut eivät tee ja perustelee väitettään tällä. Kuten juuri tuo pesuainetabletti, että se jäisi mukamas sinne lokeroon jos joku astia on siinä ylätasolla etualalla. Miksi minä en sitten ole sitä tablettia siellä koskaan nähnyt? Sama kuin alkaisi väittelemään pitääkö pesuaine laittaa koneeseen pallossa vai ei. Koneen käyttöohje sanoo että nestemmäisen voi laittaa sekä lokeroon tai suoraan koneeseen ja pesuaineessa lukee palloon. Totta kai minä laitan sen palloon, enkä mihinkään lokeroon, kuten mies. Mies syyttää tässä asiassa minua siitä, että syyllistän häntä pallojen hukkaamisesta. Mutta ei ota kuuleviin korviinsa mitä pesuaineessa lukee, hän huutaa vain että lue siitä ohjekirjasta. Ja tässä en suostu antamaan periksi, koska pesuaineessa lukee palloon ja koneeseen, eikä mihinkään lokeroon.

Ja juuri näistä tulee sitten riita. Koskaan ei voi minun kantaani hyväksyä, aina pitää olla parempi. Oli siinä lapset tai ei.Ja lasten läsnäollessa pitäisi suostua kuuntelemaan miehen väitteitä mukisematta? Pitääkö ne lapsetkin kasvattaa neutraaliin ympäristöön, jossa molemmat vanhemat on hiljaa eivätkä sano toisilleen mitään? Sitten vanhempana joku koulukaveri tulee lounasrahoja vaatimaan, niin sitten ollaan ihan sormi suussa ja annetaan ne ilman vastaväitteitä?

Alkuperäinen kirjoittaja pistää vihaksi;30546102:
Pitääkö ne lapsetkin kasvattaa neutraaliin ympäristöön, jossa molemmat vanhemat on hiljaa eivätkä sano toisilleen mitään? Sitten vanhempana joku koulukaveri tulee lounasrahoja vaatimaan, niin sitten ollaan ihan sormi suussa ja annetaan ne ilman vastaväitteitä?

Aika kamalaa jos puolisoilla ei ole muuten mitään sanottavaa toisilleen kuin kinastella arkipäiväisistä asioista jotka tosiaan voi tehdä monella tavalla.

Mitä lounasrahoja, miten se liittyy tiskikoneen täyttöön tai pesuainetabletteihin?

Mitä ihmeen väliä on, meneekö se pesuaine koneeseen lokeron vai pallon kautta? Eikö oo pääasia, että pyykkiä pestään? Tai tiskit, niinku joku jo sanoikin, se kuka hoitaa ne, saa hoitaa omalla tavallaan. Teillä on joku ihme valtataistelu siellä meneillään, kun tuollaisista oikeasti merkityksettömistä asioista pitäis valita oikea tai parempi. Onko taustalla jotain isompaa, että esim. Perheen isot päätökset on tehnyt käytännössä vain toinen ja nyt sit pitää jollain tavalla sitä "valtaa" ja paremmuutta koittaa löytää piennemmistä asioista?

Kyllä kuulostaa raskaalta ja turhanpäiväisen riitelyn täyttämältä elämänne. Astianpesukoneen täyttäminen. Oikeasti? Mikä on todellinen syy miksi riitelette? Saattaa tulla yllätyksenä muuta asiat ihan oikeasti VOI tehdä monella tavalla.

Sun mies on oikeassa, sori vaan. Se ottaa koville myöntää, mutta mutta sinä nyt et vain ole oikeassa.

Mutta. Pidä itse se suusi kiinni. Sovi (vaikka ilmoitusluontoisesti) miehen kanssa että kumpikin saa tehdä asiat tavallaan, kumpikaan ei enää puutu toisen tekemisiin. Ja pidät tästä kiinni. Pidät kiinni vaikka mikä olisi, et puutu etkä huomauttele mistään. Ja jos mies huomauttaa, nii sanot oikein pettyneenä ja surullisena, että hän näköjään ihan tahallaan haluaa taas alkaa riitelee ja pahottaa toisen mieltä.

En tiedä, ei ole tarvetta kokeilla. Molemmat tekee hyväksi havaitsemallaan tavalla. Jos tuntuu ettei toinen ehkä osaa tehdä hyvin, niin sitten se osaavampi hoitaa ilman rutinoita tai marttyyripuheita. Jos taas toinen hyvää hyvyyttään tekee kotitöitä, niin siitä ollaan kiitollisia, eikä valiteta, että just ei mennyt niin kuin _MINÄ_ haluan.

Asiat on hyvin, kun pitää tiskikoneen täytöstä ja lasten kintaiden pukemisesta riidellä ja siis vartavasten keksiä riita. Ymmärsin, että sinä haastat riitaa ja mies vastaa omalla tavallaan ja osaa laittaa sinut hiljaiseksi ja sinä taas haluaisit miehen sanattomaksi.