Millä ihmeellä se kymppi sitten irtoaa :O (ala-asteen arvostelusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en kässää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";26399012]En tiedä kyllä. Mutta sepä siinä onkin, kun arvostelu on niin erilaista eri kouluissa. Poika vähän pahoitti mielensä, kun serkku elvaili enkun kympillä :/[/QUOTE]

Miksi sanot että elvaili? Jos hän vaan oli kympistään onnellinen, kuten sinunkin lapsesi olisi ollut, jos olisi sen saanut...

[QUOTE="vieras";26399028]Miksi sanot että elvaili? Jos hän vaan oli kympistään onnellinen, kuten sinunkin lapsesi olisi ollut, jos olisi sen saanut...[/QUOTE]

Sanon että elvaili, koska serkulla on vähän ilkeitä tapoja :/

[QUOTE="viera";26398914]Oleko ollut katsomassa ;)? Tai tekeekö kaikkea muutakin viittaamisen lisäksi (epätoivottavaa kenties?), onko erityisen taitava toimimaan ryhmässä?
Jos lapsi TODELLA on kympin oppilas, niin toki hän kymppinsä ansaitsisi, olen samaa mieltä siitä kanssasisi.
Toisaalta, yhdellä alakoulun enkun arvosanalla ei ole mitään merkitystä myöhemmän menestymisen kannalta. Turha liikaa sillä päätään vaivata.[/QUOTE]

Ei sillä ole mulle niin väliä onko 9 vai 10 - aika hyvin pojalle joka tapauksessa, jos nyt yleistetään kovasti. Mutta se siinä ärsyttää, että poika on itse pettynyt ja olisi odottanut enemmän, ja TIEDÄN että toisaalla se kymppi irtoaa paljon helpommin. Eli tuntuu epäreilulta, siinä kaikki.

Mites ääntäminen ja opitun soveltaminen pojalla sujuu? Eli pärjääkö myös suullisissa kokeissa, missä pitäis olla omaa tuotosta? Tunnilla sähläys vaikuttaa myös, vaikka olis muuten kuinka aktiivinen. Kympit on kyllä nykyään tosi tiukassa, kun nykyinen kasi vastaa melkein omien kouluaikojen ysiä. Onpa muuten hieno juttu, että jos lapsesi on oikeasti enkusta kiinnostunut, niin hänen opettajansa on aineenopettaja, jolla ehkä syvempi aineenhallinta kuin luokanopettajalla.

Jos nyt kysyisit asiaa ihan opettajalta itseltään. Totuus kuitenkin on, että sinä et ole siellä tunnailla näkemässä, mitä siellä tapahtuu. Lapsesi näkemys saattaa hieman poiketa opettajan näkemyksestä. Tietysti voin olla väärässä, mutta koska et itsekään voi varmasti tietää, kannattaa tarkistaa ennen kuin opettajaa ja opettajia ylipäänsä enemmän haukut.

Kympin saadakseen pitää osata kielioppi hyvin, puhuminen ja lukeminen ja kirjoittaminen loistavasti. Ja kaiken sen lisäksi ne perus asiat tunnilla.On hyvä vaan ettei kymppiä saanut, niin on jotain haastetta ensi lukukautena. Ysi on loistava numero todistuksessa.

poika saanut enkusta kymppiä, vaikka samoilla arvosanoilla mennään. Ja tiedän, että on tunnilla tosi aktiivinen, tästä oli arviointikeskustelussa puhetta.
Ja lisäksi enkun opettaja pyysi syksyllä alkaa kirjoittaa koulun nettisivuille englanninkielistä sivua, jonka lapsi on tehnyt ylimääräisenä työnä kerran viikossa, ja saanut siitäkin hyvää palautetta, mutta todistuksessa on aina vaan 9. Itse luulen,ettei tämäkään ope anna kenellekään kymppejä.

Mulla on joskus ollut samalla luokalla koemenestyksen perusteella aika lailla samanlaiset oppilaat mutta todistukseen kaksi sai kympin ja yksi ysin. Syynä oli se, että kaksi näistä oli kymmenenvuotiaiksi poikkeuksellisen lahjakkaita. He pystyivät jopa lukemaan englanninkielisiä kirjoja ja heidän sanavarastonsa siis luonnollisesti oli paljon laajempi kuin mitä koulukirjoista voi oppia. Yksi näistä kolmesta taas oli sellainen yleislahjakas oppilas, joka osasi kokeissa kaiken, mitä tunneilla oli opittu ja jonkin verran viittasi myös, mutta hän ei ollut englannissa erinomainen vaan "ainoastaan" osasi siis sen, mikä vaadittiin. Nykyään kymppiin siis usein toivotaan erityisharrastuneisuutta jne. ei vain koulussa opittuja asioita.

Ongelma vain on se, että on paljon opettajia, jotka antavat numerot paljon helpommin kuin toiset. Siksipä ei koskaan kannata verrata eri opettajien saatika eri koulujen välisiä numeroita. Vaikka olisi kuinka tarkat ohjeet numeroiden annosta, niin niitä voi kyllä tulkita ja painottaa eri tavalla, joten ei ole ihan niin yksinkertaista sanoa, että numero olisi kokeiden ja tuntiaktiivisuuden keskiarvo. Tuntiaktiivisuudenkin voi arvioida eri tavoilla.

Pääasiahan siis on, että ap:n poika on tosi hyvä englannissa. Sitähän elämässä tarvitaan. Todistusnumero voi hetken harmittaa, mutta eipä niillä numeroilla ulkomailla ravintolassa tilata.

meidän aikaan oli yksi ruotsin ope joka sanoi jo ennakkoon ettei sitten anna kymppiä kenellekään. No, antoi se sitten yhdelle paluumuuttajan tyttärelle kun muuttivat Ruotsista takaisin Suomeen, muille ei herunut vaikka kuinka pärjäsi hyvin kokeissa ja oli aktiivinen. Toisaalta ne ketkä sai ysin tiesivät että ovat niin hyviä kuin vaan voi olla mutta onhan se aika lannistavaa kun tietää että on vielä parempikin numero mutta sitä ei vaan voi kerta kaikkiaan saada, ainakaan tältä yhdeltä opelta.

No itse olin viime vuonna alakoulun enkunopena (olen aineenopettaja) ja olisin kyllä antanut noilla ansioilla kympin pojallesi, mutta tosiaan eri opettajilla on eri systeemit (valitettavsti) arvosteluperusteina. Osalla on periaate että kymppejä ei anneta, en ymmärrä miksi, numero se on siinä missä muutkin, eikä sitä ole tarkoitus säästellä jos ansiot siihen riittävät. Itse annan 9,5 koenumerolla todistukseen kympin jos vaan tuntityöskentely on hyvää.

[QUOTE="vieras";26399259]meidän aikaan oli yksi ruotsin ope joka sanoi jo ennakkoon ettei sitten anna kymppiä kenellekään. No, antoi se sitten yhdelle paluumuuttajan tyttärelle kun muuttivat Ruotsista takaisin Suomeen, muille ei herunut vaikka kuinka pärjäsi hyvin kokeissa ja oli aktiivinen. Toisaalta ne ketkä sai ysin tiesivät että ovat niin hyviä kuin vaan voi olla mutta onhan se aika lannistavaa kun tietää että on vielä parempikin numero mutta sitä ei vaan voi kerta kaikkiaan saada, ainakaan tältä yhdeltä opelta.[/QUOTE]

Tuo lausahdushan on selkeä haaste oppilaille, näinhän se juuri on ettei pelkkä vaadittujen osaaminen riitä siihen täydelliseen numeroon vaan siinä pitää olla extraosaamista.
Kuten tuolla Ruotsista tulleella tytöllä tietenkin olikin.
Hyvin johdonmukainen arvostelu.

serkullani oli yläasteella vastaava tilanne eri aineesta.tämäpä kävi kevätjuhlan jälkeen reippaasti kysymässä itse henkilökohtaisesti kyseiseltä opettajalta.numero nousi kun ei osannut perustella.soita sille opelle!

Mun mielestä kymppiin ei tulisi vaatia mitään extraosaamista! Jos oppilas osaa vaaditut asiat lähes täydellisesti, ja on aktiivinen tunnilla, on oikea numero 10!
T.enkunope

Tuli tuosta yhdestä viestistä mieleen, että numerot eivät siksikään ole vertailukelpoisia eri opettajien välillä, koska toiset saattavat pitää todella paljon vaikeampia kokeita kuin toiset. Itse sain lukiossa ranskan ja saksan kokeista aina kympin ja todistukseen aina kympin myös. Englannista sen sijaan en saanut yhdeltä opettajalta ikinä kymppiä, enkä kyllä saanut kokeistakaan. Hänen kokeensa olivat todella vaativia. Ylioppilaskirjoituksissa sitten kirjoitin englannista laudaturin, saksasta eximian ja ranskasta "vain" magnan. Ranskassa mulla oli siis ollut ihan kaikki kokeet ja sanakokeet aina kymppiä. Ylppäreissä siis sitten viimeistään pystytään vähän vertailemaan taitoja - jos vertailla siis ylipäätään kannattaa.

Tuntiaktiivisuutta löytyy, ilmeisesti ainakin lapsen itsensä mukaan. Kymppiin vaaditaan sellaista aktiivisuutta, että käsi on pystyssä jokikisen kysymyksen kohdalla.

Riippunee opettajasta. Itse sain aikoinani muutamasta aineesta kympin vaikka en ollut joka kysymyksen kohdalla käsi pystyssä, mua kiusattiin niin pahasti että jouduin aina valmistautumaan kunnolla henkisesti että edes uskalsin viitata :D Kaikista aineista taas ei kymppiä herunut, vaikka kokeista tuli kymppejä ja ehdin tehdä tunneilla lisätehtäviäkin jne.

Kannattaa kysyä suoraan opettajalta, missä pitäisi vielä parantaa, että saisi sen kympin.

Yhteistyössä