Millä evidenssillä tai perusteella kristityt pitää kaikkia muita uskontoja ja ajattelutapoja vääränä?

Ja mikä vika on maailmassa jossa on monta uskontoa joilla kaikilla oma totuutensa, jos toimeen tullaan jotenkin? Ei kai kiistoja voi millään välttää kun ihmisistä on kyse.

Enkä usko kovinkaan monen uskovan tekevän totuudestaan sellaista ongelmaa kuin mitä ulkopuoliset tekee.

Sepä se, kun ei tahdota tulla. Mä en halua, että mun päätäni tullaan lyömään sen enempää Raamatulla, Koraanilla kuin Veda-kirjoituksillakaan. Mielelläni tutustun noihin kaikkiin, mutta se, että joku määrittelee mun puolestani miten mun pitäisi ajatella asioista, saa niskavillat pystyyn. Ja varsinkin se, että joku alkaa mua säälimään siksi, että en ajattele samoin kuin se itse. Hyh.

Siis jos mietin itseäni niin ei mikään saa uskoani horjumaan. Voin kyllä keskustella muiden uskontojen edustajien knassa ja yrittää ymmärtä miksi siihen uskovat, mutteivät saa uskoani horjumaan. Usko on minulle kuin ilma jota hengitän. Täysin varma asia.
Vaikkei sitä ilmaa näy muttta tunnen kun vedän sitä sisääni. Vaikka muut väittäisi ettei mitään ilmaa oikeesti mene sisääsi niin kyllä mä olen varma että menee.

Kristinuskossa yksi osa on pyhähenki. Mikä minun mielestä on iso ero muihin uskontoihin. heillä tosiaan on vain se kirja tai tarina tai joku muu älylline juttu,mutta tässä on myös tunne. Pyhänhengen voi tuntea.
Toki tuntuu varmasti oudolta ajatukselta ja ei sitä voi käsittää. Mutta minulle se on todellisuutta ja koska huoli muiden ihmisten puolesta, toivoisin että jokainen ottaisi sanoista vaarin ja pyytäisi jeesusta antamaan synnit anteeksi ja ilmestymään. Antaa pyhän hengen koskettaa.

En tiedä saitko tästä mitään vastausta. Mutta tässä minun ajatuksiani.

Sepä se, kun ei tahdota tulla. Mä en halua, että mun päätäni tullaan lyömään sen enempää Raamatulla, Koraanilla kuin Veda-kirjoituksillakaan. Mielelläni tutustun noihin kaikkiin, mutta se, että joku määrittelee mun puolestani miten mun pitäisi ajatella asioista, saa niskavillat pystyyn. Ja varsinkin se, että joku alkaa mua säälimään siksi, että en ajattele samoin kuin se itse. Hyh.
Vaihda kaveripiiriä :) Mä en ole tekemisissä fundamentalistien enkä käännyttäjien kanssa.

Siis jos mietin itseäni niin ei mikään saa uskoani horjumaan. Voin kyllä keskustella muiden uskontojen edustajien knassa ja yrittää ymmärtä miksi siihen uskovat, mutteivät saa uskoani horjumaan. Usko on minulle kuin ilma jota hengitän. Täysin varma asia.
Vaikkei sitä ilmaa näy muttta tunnen kun vedän sitä sisääni. Vaikka muut väittäisi ettei mitään ilmaa oikeesti mene sisääsi niin kyllä mä olen varma että menee.

Kristinuskossa yksi osa on pyhähenki. Mikä minun mielestä on iso ero muihin uskontoihin. heillä tosiaan on vain se kirja tai tarina tai joku muu älylline juttu,mutta tässä on myös tunne. Pyhänhengen voi tuntea.
Toki tuntuu varmasti oudolta ajatukselta ja ei sitä voi käsittää. Mutta minulle se on todellisuutta ja koska huoli muiden ihmisten puolesta, toivoisin että jokainen ottaisi sanoista vaarin ja pyytäisi jeesusta antamaan synnit anteeksi ja ilmestymään. Antaa pyhän hengen koskettaa.

En tiedä saitko tästä mitään vastausta. Mutta tässä minun ajatuksiani.

Hop... erilaisia hyviä henkiä on kyllä muissakin uskonnoissa. Joissain uskonnoissa jopa useita.

En mä usko että se on sääliä vaan lähinnä sitä että esim. jos tietäisit varmaksi että pian teidän naapurustosta pato murtuu ja kaikki talot jäävät veden alle, etkö koittaisi saada ihmisiä pois taloista ja kenties korjaustöitä padolle

Sama juttu tässä on. luultavasti tuttavasi vain välittävät sinusta ja siksi eivät osaa muuta keinoa kuin "lyödä raamatulla päähän"
Ymmärsitkö?

Hassua. Olen kyllä keskustellut uskonnoista moneen otteeseen monessa paikassa ja saan pyhästä kirjasta päähäni vain sillon kun alan mennä asiattomalle linjalle, tai siis unohdan että keskustelukumppaniaan voi kunnioittaa ja että jankkaaminen on turhaa.

Ja jos pyytää vaikka muslimia todistamaan uskonsa oikeuden niin totta kai hän "lyö koraanilla päähän". Millä muulla jos ei sillä? Siis sehän on kuin kutsu saada joku uskovainen käännyttämään itseään, kun alkaa kysellä että onko tuo nyt totuus sitten, enpä tiedä, onko?

Kai näissäkin asioissa vähän pätee se, että sitä saa mitä tilaa. En koe meidän oven takana käyneitä Jehoviakaan mitenkään vastenmielisinä enkä koe heidä hakkaavan minua sanoillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22183049:
Hop... erilaisia hyviä henkiä on kyllä muissakin uskonnoissa. Joissain uskonnoissa jopa useita.

Näihin en ole itse törmännyt kun olen jutellut eri uskontojen edustajien kanssa.

Kuitenkin niin kuin yllä sanoin, sen vain tietää, siksi voi kyllä jutella asioista muttten kantaani tule muuttamaan etteikö uskoni olisi totta.

Näihin en ole itse törmännyt kun olen jutellut eri uskontojen edustajien kanssa.

Kuitenkin niin kuin yllä sanoin, sen vain tietää, siksi voi kyllä jutella asioista muttten kantaani tule muuttamaan etteikö uskoni olisi totta.
Nyt tiedät :) Ja tuosta olen samaa mieltä, että olipa usko mikä tahansa, niin sen nimenomaan tietää ja tuntee oikeaksi, vaikka muut väittäisivät mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22183082:
Nyt tiedät :) Ja tuosta olen samaa mieltä, että olipa usko mikä tahansa, niin sen nimenomaan tietää ja tuntee oikeaksi, vaikka muut väittäisivät mitä.

Ajatteleeko sen oikeaksi itselleen, vai ajatteleeko, että se olisi oikea kaikille muillekin?

Ajatteleeko sen oikeaksi itselleen, vai ajatteleeko, että se olisi oikea kaikille muillekin?
Tuo riippuu varmasti ihan uskosta ja uskovaisesta. Mä ajattelen omaani itselleni oikeaksi ja joku toinen uskonto on toiselle oikeampi. Joskus kyllä tulee mieleen, että mun uskontoni voisi olla oikea jollekin toisellekin, mutta koska käännytystyö tai "julistaminen" ei kuulu mun uskontooni, jätän sanomatta asiasta, ellei asianomainen ala itse kyselemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22183108:
Tuo riippuu varmasti ihan uskosta ja uskovaisesta. Mä ajattelen omaani itselleni oikeaksi ja joku toinen uskonto on toiselle oikeampi. Joskus kyllä tulee mieleen, että mun uskontoni voisi olla oikea jollekin toisellekin, mutta koska käännytystyö tai "julistaminen" ei kuulu mun uskontooni, jätän sanomatta asiasta, ellei asianomainen ala itse kyselemään.

Ajatteletko kenenkään muun uskosta, että se on väärä, jos se on eri kuin sinun? Voivatko ihmiset oikeastaan edes uskoa samalla lailla, ihan tismalleen samalla lailla?

Ajatteletko kenenkään muun uskosta, että se on väärä, jos se on eri kuin sinun? Voivatko ihmiset oikeastaan edes uskoa samalla lailla, ihan tismalleen samalla lailla?
En ajattele niin, että jonkun toisen uskonto olisi väärä. Se on väärä minulle, mutta jos antaa mielenrauhan sille toiselle, niin miten voisin väittää hänen uskonsa olevan hänelle väärä? Mun on vaikea kuvitella, että kaikki ihmiset voisivat uskoa samalla tavalla...jo ihmisten arvomaailma ja käsitykset ovat liian erilaisia siihen.

Hassua. Olen kyllä keskustellut uskonnoista moneen otteeseen monessa paikassa ja saan pyhästä kirjasta päähäni vain sillon kun alan mennä asiattomalle linjalle, tai siis unohdan että keskustelukumppaniaan voi kunnioittaa ja että jankkaaminen on turhaa.

Ja jos pyytää vaikka muslimia todistamaan uskonsa oikeuden niin totta kai hän "lyö koraanilla päähän". Millä muulla jos ei sillä? Siis sehän on kuin kutsu saada joku uskovainen käännyttämään itseään, kun alkaa kysellä että onko tuo nyt totuus sitten, enpä tiedä, onko?

Kai näissäkin asioissa vähän pätee se, että sitä saa mitä tilaa. En koe meidän oven takana käyneitä Jehoviakaan mitenkään vastenmielisinä enkä koe heidä hakkaavan minua sanoillaan.

Kauan sä pysyitkin asialinjalla. Kiitti moi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22183108:

Tämä on sellaista uskovaisuutta ja uskomista, mitä kunnioitan ja tavallaan ihailenkin.

En tiedä mutta mua niiiiiiin ärsyttää suomalaisten tapa tunkea englanninkielisiä sanoja joka paikkaan vähän "suomennettuna". Tässä aloituksessa esimerkiksi "evidenssillä" ja "debattia" :kieh:

Joo, vähän aiheen vierestä, sori :D Taitaa olla herkkä paikka kun raiskataan mun äidinkieltä tolleen :laugh:

Usko perustuu nimenomaan uskoon, ei evidensseihin. Sehän se uskon idea onkin.

Ja totta kai ihminen joka uskoo, joutuu samalla myös uskomaan että se hänen oma uskonsa on oikein. Oli kyse sitten uskonnosta tai ihan mistä tahansa muusta uskon asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja näin itse;22182889:
no en tiedä mutta se ero on kristinuskon ja kaikkien muiden uskontojen välillä että kristinusko on ainoa jossa pelastutaan vain armosta, muissa uskonnoissa, siis kaikissa ihmisen on enemmän tai vähemmän itse ansaittava pelastuksensa, joka lopulta jos uskoo että on olemassa täydellinen Jumala jolla on täydelliset standardit, olisi ihmiselle mahdontonta. Siksi me kristityt uskomme että me kaikki ihmiset tarvitsemme Jeesusta, sitä että hän teki työn puolestamme, eikä omin neuvoin kukaan pelastu tai löydä tietä takas rakastavan isän luo. Olemme vaan kaikki siihen liian pilallesyntisiä pohjimmiltaan.

On kristityissä lahkoja, joiden uskon mukaan pitää olla hetero ym. kriteerejä. Toisaalta, miksi pitäisi hyväksyä uskonto, jossa on pyhää tehdä itsemurha niin, että samalla tappaa muita ihmisiä ja siten pääseen johonkin mikä lie paikka.

Mikähän se sellainen uskonto tai ideologia on jonka lähtökohtana on vakaumus että tämän uskomme perusteet ovat täyttä tuubaa perseestä mutta näin me nyt vain uskomme!?

Oletteko tälläiseen uskoon törmänneet useinkin?

Yhteistyössä