Miksi vuokratalossa patterit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mulla on kylmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mulla on kylmä

Vieras
on kylmän haaleat,ei saa tota säätöjuttua täysille :/
tai sellaseen asentoon että noi saisi vähän lämpöisemmäksi.
meinaa sisälle jäätyä,on vaan joku +20 sisällä..meinasin et soittaisko huoltoyhtiöön ja kysyisi miksei pattereita saa laitettua kovemmalle,tuolla numerot jatkuu isoimmiksi mutta noi on jotenkin lukittu sillee kai et noita ei saa kovemmalle.sain keittiön patterin vain kohtaan 16 kun tossa on kohtaan 26 noita numeroita :(
Mulla ja lapsilla on tosiaankin kylmä täällä..inhottavaa.

onko muilla kokemuksia kylmistä pattereista?
talokaan ei ole mikään ikivanha,1993 rakennettu.

miksi pitää palella omassa kodissa..kun vuokraakin maksetaan reilusti yli 600 euroa kuukaudessa.

meillä on kyllä kylmä..toinen lapsista sairastelee koko ajan kun kotona on kylmä.
täytyy laittaa fleeceä yms.
oon tottunut että sisällä on lämpöisempää.
kun asuin vanhemmillani omakotitalossa,meillä oli aina ainakin +26 sisällä.ei koskaan kylmä.

Onko + sisällä kylmä? Miksi kesällä ollaan pihalla puolialasti samassa lämpötilassa?

miten toi nyt liittyy tähän asiaan mitenkään?kai nyt kesällä on lämmin jos aurinko paistaa ja on helle :D
mut kyllä haluan ainakin omassa kodissani olla talvisin lämpöisessä.
en missään kylmyydessä :D
ja sitä varten on patterit että saa lämpöä.talvella kun yleensä on kylmä ulkona :D

[QUOTE="minä";22815643]meillä on kyllä kylmä..toinen lapsista sairastelee koko ajan kun kotona on kylmä.
täytyy laittaa fleeceä yms.
oon tottunut että sisällä on lämpöisempää.
kun asuin vanhemmillani omakotitalossa,meillä oli aina ainakin +26 sisällä.ei koskaan kylmä.[/QUOTE]

Se ei lisää yhtään sairastelua, että sisällä on viileää :D

no kyllä se lisää vaan jos kotona on kylmä.
ja lapset ei esim:yöllä pidä peittoa kunnolla päällä.
toiset ne sairastuu helpommin kuule kun toiset!!
Kokemusta on..!

miten toi nyt liittyy tähän asiaan mitenkään?kai nyt kesällä on lämmin jos aurinko paistaa ja on helle :D
mut kyllä haluan ainakin omassa kodissani olla talvisin lämpöisessä.
en missään kylmyydessä :D
ja sitä varten on patterit että saa lämpöä.talvella kun yleensä on kylmä ulkona :D
No ei tuo +20 ainakaan hellettä vielä ole, mutta kummasti silloin vaan tarkenee :O Jos on kylmä, voi laittaa vaatetta päälle...

[QUOTE="jep";22815665]no kyllä se lisää vaan jos kotona on kylmä.
ja lapset ei esim:yöllä pidä peittoa kunnolla päällä.
toiset ne sairastuu helpommin kuule kun toiset!!
Kokemusta on..![/QUOTE]

Liian lämmin sisälämpötila kuivattaa huoneilmaa, mikä ei tee hyvää esim. hengitysteille. Lapsille pyjamat ja sukat päälle yöksi niin ei haittaa vaikka peitto lähtisikin pois päältä.

Monissa taloyhtiöissä, varsinkin vuokrayhtiöissä on lämmityssäädetty vakiotasolle, niin ettei sitä voi huoneistokohtaisesti muuttaa kuin korkeintaan asteen pari, siis vaikka kuinka pyörittelisi termostaattia. Mahdollista on myös se, että patterissa on jokin "vika". meilläkin omistusasunnossa kahdessa huoneessa patterit eivät lämmenneet ollenkaan ja mies koitti katsoa ja säätää eikä silti onnistunut. Soitettiin huoltomies, joka tuli katsomaan. Jotain se sen patterin kanssa teki, ei mennyt kuin hetki ja tuumi että oisittehan tuon voineet itsekin tehdä. Ei mulle kyllä silti selvinnyt mitä se sille teki, mutta myöhemmin kuulin että lähes jokaisesta asunnosta oli tarvinut käydä sama "säätö" tekemässä. Eli liittyi tavallaan jotenkin patterin asetuksiin.

Ne patterit on oikein säädetty silloin, kun ne ei koko aikaa hohda kuumuutta vaan on normaaliolossa haaleat. Lisäksi monissa taloyhtiöissä on sellainen automatiikka lämmönjaossa, että yöajaksi se laskee huonelämpötilaa, säätämällä patteriverkoston menoveden lämpötilaa alemmaksi.

onhan se muissakin kuin vuokrataloyhtiöissä (en siis ole vuokrataloyhtiössä asunut kuin alle 4-vuotiaana) joissa ei ole sähkölämmitys, niin, että se lämpötila on säädetty lämpökeskuksessa eikä sitä lämpimämmäksi pääse, jos viileämpää haluaa niin sit voi laittaa termostaatin kiinni niin ei lämpiä siihenkään..

itse asun vuokralla (yksityinen va) ja tässä talossa oli pakkasten alettua vaan joku +17 pari viikkoa ennen kuin patterit edes alkoi lämmitä.. itse olen pienestä saakka palellut sisällä - paitsi mummolassa jossa oli aina joku +23 sisällä, siel juoksin aina ilman vaatteita pikkuisena.. ja vaikka olen sisällä palellut ja harvoin pyjamaa lapsena käyttänyt niin siitä huolimatta olen sairastanut influenssan n. 4 vuoden välein ja pari oksutautia koko elämäni aikana - niin ja vesirokon sekä auringonpistoksen - eikä millään noista ole mitään tekemistä sen kanssa että sisällä on kylmä

sairastumisen aiheuttaa aina virus tai bakteeri, pelkkä sisätilan viileys (ja +20 on ihan normaali, suositeltu lämpö) ei vaikuta edes vastustuskykyyn ratkaisevasti jos on monipuolinen ruokavalio eikä mitään perussairautta joka vastuskykyä valmiiksi heikentää

Yhteistyössä