Miksi viette kipeän lapsen hitoon!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja P.........le
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

P.........le

Vieras
Meillä on lapsi nuhassa ja kuumeessa nyt enkä vienyt hoitoon (kyllä, käymme töissä eli ei kyse virike hoidosta) Ei ole pitkä aika kun vein lasta hoitoon niin sieelä oli niin räkäinen lapsi, että ei hyvänen aika! Äitinsä oli hakemassa juuri ja selitti hoitajille miten pitää hoitaa jos ja kun yskii kovasti, antakaa lämmintä maitoa! Eihän hoitajilla ole muuta tekemistä kuin yhtä kipeää hoidella ja maitoa lämmitellä. Nyt sitten aamulla ilmoitin, että lapsi jää kotiin, kun on nuha ja kuumetta. Sanoi, että sitä on liikkeellä ja täällä on muitakin kuumeisia... Siis hoidossa!!!!

Kuumeista lasta en tietenkään vie hoitoon mutta eipä perus nuhaa varten oikein saikkulappua saa. Ja juu, meillä pitää eka päivästä lähtien olla lääkärintodistus.

[QUOTE="jeps";23009053]Ugh.. Niinpä!
Meidän lapsi on infektioastmainen ja juuri tollasen asian takia en voi edes kuvitella päiväkotia lapselle.[/QUOTE]

Meidänkin lapsella on infektioastmaa ja hyvin pärjää päiväkodissa. :)

Tuskimpa vaan hoidossa on kovin kauaa kuumeisia lapsia hoidossa hyvä rouva.! Mailläkin oli viime vuonna lapsi kovassa yskässä 3-4 kuukautta ennenkuin saatiin astmalääkkeet ja yski päivisin ja öisin todella kovasti...olisjo mun pitäny olla kotona sitä hoitamassa koko tuo aika? Mitä luulet että mun työnantaja olisi tuosta tykännyt??????????

Meidän likka oli kipeänä joulukuussa enkä viennyt hoitoon, ilmoitin että lapsi on kipeä, hyvitystä en saannut vaikka oli yli 11 pv kipeänä. Hoitotäti merkkasi pelkäksi poissaoloksi eikä sairaspoissaoloksi. Onko tämäkin oikein!?

[QUOTE="mää";23009073]Tuskimpa vaan hoidossa on kovin kauaa kuumeisia lapsia hoidossa hyvä rouva.! Mailläkin oli viime vuonna lapsi kovassa yskässä 3-4 kuukautta ennenkuin saatiin astmalääkkeet ja yski päivisin ja öisin todella kovasti...olisjo mun pitäny olla kotona sitä hoitamassa koko tuo aika? Mitä luulet että mun työnantaja olisi tuosta tykännyt??????????[/QUOTE]

Eikös se ole äidin tai isän homma hoitaa sairasta lasta?

Monet vanhemmat tuovat lapsen hoitoon kipeänä. "Joona oksensi eilen illalla viimeksi, mutta ei enää sen jälkeen", "ei tällä paljon kuumetta ole" jne... Olen ajatellut, että monella työpaikalla suhtaudutaan niin nihkeästi poissaoloihin, että paine on kova. Se on kuitenkin todella harmillista päiväkodille, koska niin ne sairastelukierteet syntyvät.

Itse olen ottanut sen linjan päiväkodin johtajana, että jos lapsi ei ole hoitokunnossa, soitan vanhemmat hakemaan lapsen vaikka sitten puoli tuntia jättämisen jälkeen.

päiväkoti ei saa hoitaa kuumeisia lapsia. Sairaan lapsen hoito tapahtuu kotona tai sairaalassa (jos tarvetta). Enemmän huolestuisin hoitajien leväperäisyydestä jos kuumeisia lapsia on hoidossa.
Nuhaa ja yskää liikkuu AINA ryhmissä. Bakteerikanta muuttuu jne. Yskä lähtee yskimällä ja nuha (korvatulehduksen jälkeen) niistämällä:D

Meillä on 4 lasta ja kaikki olleet pk:ssa jossain vaiheessa ja NIIN on tuttua räkä ja muut limat millon missäkin:) Meillä ei ole astmaatikkoja, että "perusnuhaa" ei ole tarvinnu säikähtää. Toki lääkäriin on kiikutettu herkästi nuhan ja yskän takia, mutta jos ei mitään syytä ole, niin potkuthan sitä töistä saa jos terveen lapsen kanssa kotiin jää ilman lääkärintodistusta.
Tästä voisi "syyllistää" työelämän sääntöjä eikä äitejä ja isiä.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23009131:
Ootteko oikeesti äidit sitä mieltä, että sairaan paikka on päiväkoti?

Ei todellakkaan eikä tietenkään, meillä lapsi jää hyvinkin herkästi kotiin sairastamaan. Mutta, jos ajattelee esim. edellistä flunssaa jota sairastimme perheessä; lapsi oli kotona niin kauan kuin oli kuumetta + pari kuumeetonta päivää keräämässä voimia. Itse olin samassa flunssassa mutta kuumeeton. Nuha ja yskä kesti melkein kolme viikkoa lapsella kuumeen jälkeenkin, itse olin räkäinen vielä vähän kauemmin.
Enpä vain pystynyt järjestämään kuukauden sairauslomaa koska olimme nuhaisia, vaikka palstan mukaa niin kai olisi pitänyt tehdäkin.

Ja kivasti sitten tartutetaan ne muutkin lapset siihen "perusnuhaan".

Jos jokaisen nenänpäästä valuvan kostean tipan takia pitäisi kotiin jäädä niin kyllä tämä maa aikalailla joutokäynnillä pyörisi koko talvikauden. Ja kyllä mä ihan mielelläni reipaskuntoisen nuhanenän kanssa kotiin jäisin puuhastelemaan mutta eipä meidän talous hirveän monen viikon palkattomia vapaita kestä. Ja edelleen korostan että puolikuntoista lasta en tietekään hoitoon vie mutta pikkuisen vuotava nenä ei hoitoon menoa estä.

Meille on hoitotäti sanonut, että nuhan ja yskän takia ei tarvitse kotiin jäädä. Jos kuumetta niin sitten tietysti pysytään kotona, ja pysytään niin pitkään että kerkiää tulla se yksi kuumeton päivä ennen kun viedään takaisin hoitoon.

[QUOTE="vieras";23009066]Meidänkin lapsella on infektioastmaa ja hyvin pärjää päiväkodissa. :)[/QUOTE]

Meneekö teillä joka flunssa sairaalan osastolel 4 vuorokaudeksi? Meillä menee. :)

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti;23009117:
Monet vanhemmat tuovat lapsen hoitoon kipeänä. "Joona oksensi eilen illalla viimeksi, mutta ei enää sen jälkeen", "ei tällä paljon kuumetta ole" jne... Olen ajatellut, että monella työpaikalla suhtaudutaan niin nihkeästi poissaoloihin, että paine on kova. Se on kuitenkin todella harmillista päiväkodille, koska niin ne sairastelukierteet syntyvät.

Itse olen ottanut sen linjan päiväkodin johtajana, että jos lapsi ei ole hoitokunnossa, soitan vanhemmat hakemaan lapsen vaikka sitten puoli tuntia jättämisen jälkeen.

Minä taas ihmettelen juuri sitä, että hoitajat eivät uskalla sanoa jo aamulla etteivät ota kipeää lasta vastaan. Tai sen enempää edes soita jos lapsi päivän aikana sairastuu pahemmin. Enkä nyt tarkoita mitään pientä nuhaa vaan ihan selkeästi kipeää lasta joka kuumeisena tai sitten siinä vatsataudissa tuodaan hoitoon.

Keväällä oli hyvä esimerkki pk:n toiminnasta kun vanhemmat toivat sisarukset ripuli/vatsataudissa hoitoon, niin hoitaja keskusteli kollegansa kanssa, että hän ei kehtaa soittaa vanhemmille ja pyytää hakemaan lapsia pois. Itse kuuntelin vieressä epäuskoisena hoitajan puhetta ja totesinkin sitten, että jos te ette soita, niin minä soitan pk:n johtajalle asiasta. No, siitähän se norovirusepidemia sitten alkoikin. Lähes kaksi kuukautta lapset sairastivat vuorollaan.

[QUOTE="vieras";23009098]Meidän likka oli kipeänä joulukuussa enkä viennyt hoitoon, ilmoitin että lapsi on kipeä, hyvitystä en saannut vaikka oli yli 11 pv kipeänä. Hoitotäti merkkasi pelkäksi poissaoloksi eikä sairaspoissaoloksi. Onko tämäkin oikein!?[/QUOTE]

Alennusta saadaksesi lapsen pitää olla yli puolet hoitopäivistä poissa ja sairaudesta lääkärintodistus hoitopaikkaan, näin meillä saa alennusta.

[QUOTE="poikia3";23009266]Alennusta saadaksesi lapsen pitää olla yli puolet hoitopäivistä poissa ja sairaudesta lääkärintodistus hoitopaikkaan, näin meillä saa alennusta.[/QUOTE]

Miksi kukaan ei sanonnut että ne tarvitse sitä lappua!? Muistakseeni alussa kysyin tarvitseeko tuoda mitään lappua jos/kun lapsi on kipeä, vastaus oli EI. Jos on kokoaikaisessa hoidossa niin yli puolet on ollut poissa.

Meillä sairas lapsi jää kotiin. Sairas lapsi on kuumeinen, ripuloi, oksentaa tai hänen yleiskuntonsa ei ole riittävä päiväkotiin viemisesti. Myöskin pitää olla kuumeeton päivä tai oksennukseton / ripuliton vuorokausi takana ennen hoitoon viemistä.

Mutta lapsi ei ole sairas, jos yskii tai nenä valuu ellei muita oireita ole ja yleiskunto on muuten hyvä. Muuten ei töissä varmaan ehtisi käymäänkään.

nimimerkki äiti, joka on parhaillaan sairaan lapsen kanssa kotona.

Minä taas ihmettelen juuri sitä, että hoitajat eivät uskalla sanoa jo aamulla etteivät ota kipeää lasta vastaan. Tai sen enempää edes soita jos lapsi päivän aikana sairastuu pahemmin. Enkä nyt tarkoita mitään pientä nuhaa vaan ihan selkeästi kipeää lasta joka kuumeisena tai sitten siinä vatsataudissa tuodaan hoitoon.

Keväällä oli hyvä esimerkki pk:n toiminnasta kun vanhemmat toivat sisarukset ripuli/vatsataudissa hoitoon, niin hoitaja keskusteli kollegansa kanssa, että hän ei kehtaa soittaa vanhemmille ja pyytää hakemaan lapsia pois. Itse kuuntelin vieressä epäuskoisena hoitajan puhetta ja totesinkin sitten, että jos te ette soita, niin minä soitan pk:n johtajalle asiasta. No, siitähän se norovirusepidemia sitten alkoikin. Lähes kaksi kuukautta lapset sairastivat vuorollaan.

Tuo on jo aika hurjaa. Meille tuotiin yks päivä hoitoon edellisiltana oksennellut lapsi. Minä sitten kysyin meijän esimieheltä voidaanko kieltäytyä ottamasta hoitoon lasta jolla ei oo ollut se oireeton päivä. esimies sano että ei. Voidaan kyllä sanoa että lapsen paikka on kotona ja yksi oireeton päivä pitäisi olla. No tämä ratkesi sillä kun isompisisarus rupes sit ruuan jälkeen oksentaa, joten kotia lähtivät kesken päivän.

Yhteistyössä