Miksi vietät/et vietä pääsiäistä?

  • Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
Mä en kauheasti tykkää pääsiäisestä. Mulle on varmaan jääny jotain traumoja trullittelusta... :eek:


Lasten vuoksi kylvetään ruohot ja ostan suklaamunat- vesiväritelläkin täytyy munankuoria.
Pashaa himoitsen, mutten ole saanut aikaiseksi tehdä aikoihin... mämmiä toki vedetään roveskaupalla :) ja pierrään sitten niin maan perusteellisesti :LOL:

Uskonnonpuolelta ei valitettavasti liity meidän perinteisiin- vaikkei me mitään pakanoita ollakaan.

 
miee
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja miee:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Pääsiäistä vietän kevätpäiväntasauksen takia. Jouluakin vietän talvipäivänseisauksen takia. Ikivanhoja luonnon kiertokulkuun liittyviä juhlapäiviä. Pääsiäinen on siis kevään juhla, askel tulevaan kesään.
Mites sitä vietät niinä vuosina, kun pääsiäispyhät on kuukauden myöhässä tohon kevätpäiväntasaukseen nähden?
Pääsiäinen on aina ensimmäinen kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen sunnuntai. Eli ajankohdalla ei ole mitään tekemistä esim kristinuskon kanssa. Ei kristittyjäkään haittaa se, ettei se pitkäperjantai ole joka vuosi juuri se Jeesuksen ristiinnaulitsemispäivä. Jos kevätpäiväntasaus osuu viikonlopuksi, vietämme sitä silloin. Useimmiten ei osu, joten kevään juhlan viettäminen tapahtuu silloin, kun se työssäkäynnin suhteen on mahdollista.
Kiitos vastauksesta. Itsekään emme ole kristittyjä ja lähinnä huvittaa tuo pääsiäispyhien siirtyminen.
 
:wave: Me vietetään pääsiäistä. Mun mielestä ainut näistä tavallisista juhlapyhistä mitä on kiva viettää. Tosin en sen uskonnollisen merkityksen takia, vaan kevään tuloa juhlien. Pääsiäisestä ole muokannut juuri sellaisen kuin itse haluan. (Ei mitään "pakkoja" niinkuin jouluna). :)

Ensin teen (tehdään) oikein perusteellinen siivous, sitten koristellaan kotia. Ja sitten itte pääsiäisenä syödään. :D Ja vietetään aikaa yhdessä perheen, sukulaiset ja ystävien kanssa.
 

Yhteistyössä