Miksi vieraan ihmisen raskautta saa kommentoida??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nanna84"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nanna84"

Vieras
Mulla nyt viikkoja 34+1, kolmatta odotan. Itellä pituutta muutama sentti päälle 150, joten mihinhän tuo vatsa kasvaisi jos ei eteenpäin?

Ärsyttää ihmisten kommentit vatsan koosta. "Ootko nyt ihan varma, että vaan yks tulee!?" "Ei taida ihan pieni vauva olla tulossa?!" "Mahtuukohan se edes alakautta syntymään kun sä oot noin pikkunen itekkin?!"

Ja sitten toi sukupuoliasia. Meillä ennestään kaks poikaa. Ultran mukaan taas poika tulossa. Monellekkaan ei olla sitä kerrottu, koska ollaan saatu näitä fiksuja kommentteja, että: "Toivottavasti se on tyttö, ni ei tarvi yhtään enempää lapsia tehdä!" tai "Voi harmi, et nyt vieläkään saa sitä tyttöä!"

No ensinnäkin mä oon todella onnellinen tästä raskaudesta. Meillä kun ei yksikään raskaus oo alkanu mitenkään tosta noin vaan. Ja tätä ennen oli yks keskenmeno ja tuulimunaraskaus. Tyttötoivetta en oo ääneen sanonu kenellekään, koska mä en oo mitenkään toivonu jompaa kumpaa, vaan ainoastaan sitä, että raskaus menis loppuun asti. Meillä ei myöskään oo mitenkään kiveen kirjotettu se, että tää kolmas olis se viimenen lapsi, joten mitä se kenellekään kuuluu vaikka vielä lapsia saatais.

Ehkä tää mun tilakin laittaa ärsyyntymään herkemmin, mutta mä en vaan ymmärrä mikä oikeus on vieraillakin ihmisillä kommentoida mun odotusta ja vatsaa!

Tänään sentään eräs äiti päiväkodissa totesi, että onpas sulla pieni ja sievä maha vaikka ei oo enää pitkä aika. Kiitin häntä ja kerroin, ettei oo kukaan noinkaan ennen sanonu. :)

Täälä kans saa jatkuvasti kuulla arvailuja et joko nyt ois se TYTTÖ sieltä tulossa.Ja vielä ei ole raskaus etes puollivälissä niin jo ihmetellään mahan kokoa.Niin minkäs teen,oon isomahanen poikien tekijä;)

[QUOTE="mimi";24842908]Täälä kans saa jatkuvasti kuulla arvailuja et joko nyt ois se TYTTÖ sieltä tulossa.Ja vielä ei ole raskaus etes puollivälissä niin jo ihmetellään mahan kokoa.Niin minkäs teen,oon isomahanen poikien tekijä;)[/QUOTE]

Välillä kyllä tekis mieli sanoa rumasti ihmisille takasin. Jospa sit ymmärtäisivät olla kommentoimatta, tai tajuaisivat et semmonen kommentoiminen loukkaa. Mut sit taas, en mä oo sen luontonen et tahallaan haluaisin pahottaa toisen mieltä.
Sen ainakin oon oppinu, etten ikinä koskaan kommentoi kenenkään raskauksia, mahoja tai lapsilukumäärää. :)

Miksi ei saisi? Tuppisuunako sitä pitäisi olla vaikka toinen on poksahtamaisillaan?

Henk.koht. olen vaan ylpeä mahastani eikä yhtään haittaa vaikka sen kokoa "kauhisteltais". Yleensä ne on ihan hyväntahtoisia kommentteja ja pientä vitsailua.

Tokikaan mitään törkeää ei pidä sanoa, mutta tottahan toki nyt raskaudesta yleensä puhua saa.

Alkuperäinen kirjoittaja pipo kireällä?;24843022:
Miksi ei saisi? Tuppisuunako sitä pitäisi olla vaikka toinen on poksahtamaisillaan?

Henk.koht. olen vaan ylpeä mahastani eikä yhtään haittaa vaikka sen kokoa "kauhisteltais". Yleensä ne on ihan hyväntahtoisia kommentteja ja pientä vitsailua.

Tokikaan mitään törkeää ei pidä sanoa, mutta tottahan toki nyt raskaudesta yleensä puhua saa.

Tietenkin saa puhua. Eikä mua se haittaa, että kysytään fiksusti. Mutta onko susta noi kommentit kovin fiksuja, joita aloituksessa mainitsin? Ja vitsailunkin siedän, varsinkin tutuilta, mutta en mä ymmärrä sitä, että jonkun ventovieraan tarvii tulla heittämään läppää mun vatsan koosta tai lapsiluvusta. Ei se, että raskaus näkyy, oikeuta ihmisiä sanomaan ihan mitä vaan.

[QUOTE="nanna84";24843041]Tietenkin saa puhua. Eikä mua se haittaa, että kysytään fiksusti. Mutta onko susta noi kommentit kovin fiksuja, joita aloituksessa mainitsin? Ja vitsailunkin siedän, varsinkin tutuilta, mutta en mä ymmärrä sitä, että jonkun ventovieraan tarvii tulla heittämään läppää mun vatsan koosta tai lapsiluvusta. Ei se, että raskaus näkyy, oikeuta ihmisiä sanomaan ihan mitä vaan.[/QUOTE]

No varmaankaan ei ole kovin soveliasta toivoa että ette saa enempää lapsia tms. Mutta joku vatsan koon kommentointi ei minusta ole erityisen törkeää. Tai se että joku ventovieras uskaltaa lähestyä... mutta eihän täällä suomessa saa hönkäistä päinkään vierasta ihmistä tai suututaan verisesti. :) katseet vaan omiin popoihin ja vastataan mörähdyksellä, jos sitäkään.

Meillä kolme poikaa. Nuorin puoli vuotias ja ihmisten jutut ihan päättömiä. Mieletön saavutus! (siis kolme poikaa), koskas sitä tyttöä ruvetaan tekemään jne. Ja jos erehdyn sivulauseessa sanomaan että ehkei lapsiluku ole vielä täynnä, niin vastaus on tyyliin, niin pitäähän se tyttö tehdä. Huoh... :headwall:

Mä en ole ollut edes mitenkään kamalan valtava mahoineni, mutta aina on loppuvaiheissa kysytty, että "Ootko nyt ihan varma, että siellä on vaan yks?" jne.

Silloin meinasin jo ruveta väkivaltaiseksi, kun esikoista odottaessa viimeisiä viikkoja, törmäsin vanhaan koulukaveriin kaupassa. Kommentti oli:
"Eiks oo aika kiva, kun on tollanen läski ni tissitkin kasvaa jotain kolme kokoo siinä samalla?"
Jepjep.

Sukupuoliasiaa tullaan kommentoimaan varmaan aina.
Meidän neljästä tytöstä nuorin on nyt 1,5v.
Jo odotusaikana moni muisti harmitella, ettei vieläkään sitä poikaa. Hetki saatiin olla rauhassa, nyt on sitten alkaneet ne kyselyt, että joko kohta on uusi yritys päällä, kun se poika vielä puuttuu.
Nykyään annan mennä toisesta sisään ja toisesta ulos. Pahimmille vänkääjille totean usein aika tylystikin jotain "tyyliin hittojako me sillä pojalla. Puetaanko se sitten likkojen vanhoihin pinkkeihin hörhelöihin ja laitetaan kynsilakkaa ja lettejä samassa rivissä, vai?"
Me ollaan tähän akkalaumaamme ihan tyytyväisiä. Ja lapsiluku noin yleensäkin, ihan sukupuolesta riippumatta, on todennäköisesti täynnä...

Määki oon pieni, 155cm, ja pelottaa jo nyt miten ihmiset "vauhkoontuu" kun tulen raskaaksi.

Nyt kun ei vielä odota niin voi ajatella että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta saa nähdä miltä se sitten tuntuu ko asia on totista totta...:whistle:

Vituttaa suoraan sanoen. Puolivälistä raskautta alkaen olen kuullut tutuilta ja vähemmän tutuilta että ootpas iso ja on tullu painoa ja OMPAS TISSIT KASVANU olen kuullut moneltakin. Haistakaa vittu sanon minä.

Isoksi sanominenhan kuuluis olla raskaana olevalle naiselle suurin mahdollinen kehu, ainakin niin oon saanu päätellä.

Tuntuu hassulta että se mikä ennen tuntuu veriseltä loukkaukselta muuttuiskin kehuksi kun tulee raskaaksi...:D

mulle yks naapurin muori tuumas, kun näki vaunujen kanssa,että ai vauvankos sinä saítkin,minä ajattelin,että olet vaan lihava :O . ja mahaa kommentoitiin aina. eipä tuo nyt hirveästi haitannut, mutta alkuun sai sitten kuulla myös tuota, millonkas sitä poikaa aletaan tekemään. meillä siis kaksi tyttöä. nyt sanotaan, että tehkääs se poika iltatähdeksi!!!

Juu, tänään töissä puhuttiin, että raskaana olevat ovat vapaata riistaa. Saa taputella, hieroskella,ihmetellä, päivitellä, kommentoida ihan mitä vaan ja ihan missä vaan. Neuvojen tulva on loputon.

Meillä on kaksi poikaa (nuorempi 2v). Olen jo lukemattomia kertoja kuullut, että tyttökin pitäisi tehdä. Ei voi mitenkään olla tyytyväinen, jos on "vaan" yhtä sorttia lapsia. Ja meille ei todellakaan tule enää vauvaa, ei tyttöä eikä poikaa.

Mä INHOSIN raskausaikaa, varsinkin ekalla kerralla. |O

Viimeksi muokattu:
uusi työkaveria ihmettel pukuhuoneessai että "joko niin pian laskettua aika?" Ei näyttäny kuulema siltä, kun pieni maha.

Seuraavalla viikolla ruokalass sama täti kommentoi kuinka on iso maha, onko siellä 2 tulossa? :D

En kyllä pahalla ottanut, onhan se hienoa kun uusi elämä mahassa ja hassua olisi jos kukaan ei kommentoisi

Mä vaan tykkään, jos joku kommentoi mun vatsaa, ehkä oon sit vähän outo. :) Se alkoi kasvaa vasta puolivälin jälkeen. Sitä ennen ihmettelin muiden kanssa, että missä vatsa viipyy. Mutta kyllä myös kavereiden kanssa välillä naureskellaan, että on se hassu kuinka raskausaikana voi niin suoraan sanoa, että onpas vatsa taas kasvanut sitten viime näkemän. Mutta ei mua haittaa, pidän masustani. :)

Eiköhän toi sukupuoliasia ole monelta osin vain small talkia.

uusi työkaveria ihmettel pukuhuoneessai että "joko niin pian laskettua aika?" Ei näyttäny kuulema siltä, kun pieni maha.

Seuraavalla viikolla ruokalass sama täti kommentoi kuinka on iso maha, onko siellä 2 tulossa? :D

En kyllä pahalla ottanut, onhan se hienoa kun uusi elämä mahassa ja hassua olisi jos kukaan ei kommentoisi

Niinmpä. Sit kun kukaan ei kommentoi mitään niin märehditään siitä tai kehitellään kaikkia teorioita että "toi muija on kateellinen kun se ei sano mun raskaudesta mitään! vaikka näkeehän sen kilsan päähän!!"

Kaikenkaikkiaan raskaana oleva nainen on liian usein raivostuttava minäminä-olento.

Mua ei tuttujen kommentit ärsyttäneet, eikä edes puolituttujen. Ihan hymyillen otin vastaan samassa työpaikassa työskentelivien tuntemattomampienkin kommentit. Sen sijaan tympi kyllä, kun joku täysin tuntematon ihminen kysyi kahvilassa, että joko pian on laskettu aika. Vastattuani että itse asiassa laskettu aika on jo mennyt, nainen tuumi että "eihä tuo ole edes laskeutunut, liekko syntyykään kuin käynnistettynä". Äänensävy oli vielä jotenkin sellainen, kuin olisin häntä loukannut pitkälle edenneellä raskaudellani. Olin kahvilassa ystäväni kanssa ja hänkin ihmetteli naisen puheita.

Mua toisinaan ärsytti ventovieraiden 'minä tiedän nämä hommat'- kommentit. Tyyliin 'ai kun sulla on iso maha, kyllä sieltä sellainen reippaasti yli nelikiloinen tulee'. Joojoo, tiesin ettei tule yli nelikiloista. Mutten jaksanut sitä toistaa kovinkaan usein, olin vaan ihan hiljaa.

Ja silloin, kun ihan totaalisen tuntematon nainen tuli TAPUTTAMAAN mun mahaani bussipysäkillä, niin teki mieli sanoa että vittu hei, joku raja! Ei ventovieraita ihmisiä mennä koskettelemaan.

Esikoisen vauva-aikana taas meinasin bussissa tukehtua, kun joku knows-it-all- tyylinen tuntematon äitee totesi että 'sulla on niin hyvän näköiset tissit ettei sun ole tarvinnut todellakaan mitään korvikkeita antaa!'. Vauva oli siinä vaiheessa jo täysin pulloruokinnassa.

Small talk on ihan mukavaa. Mutta se, että ylitetään henkilökohtaisen koskemattomuuden ja hyvien tapojen rajat, ei ole yhtään kivaa.

Joopa joo... Vituttaa olla kyllä "vapaata riistaa".

a) Oli jotain 20+ viikkoa kun työkaveri tuli sanomaan lomalta tultuaan että "sä oot ihan pöhöttyny! Sun naamaki on jotenki leveempi ku ennen!". Ja sitten se ämmä taputti mun mahaa. Meinasin purra siltä pään poikki.

b) Joku random-mummu huuti kaupungilla, että "onko vielä paljonki jäljellä?". Mitäs se sulle kuuluu?

c) "Sun maha on näääääin iso" ja päälle sellanen kalavalekäsiliike. Joo kiitti. Tuleeko se jolleki yllätyksenä et raskaana ollessa maha kasvaa? Niin ja kun se on ihan normaalin kokonen, täysin normaalin kokonen.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Juu se on oikein mukavaa, kun tullaan silittämään mahaa ja sanotaan oikein vaikeroivalla äänellä, että "voi kunpa se nyt olisi tyttö!"

Toinen paras, kun odotin kuopusta eli toista lastamme: "kuinka monta sä oikein meinaat tehdä?"

Sitäkään en ymmärrä, että kahvipöydässä on toisten mielestä ihan normaalia kysellä raskaana olevan painonnoususta, mahan ja suolen toiminnasta ja muusta. Ja että jos sanoo suoraan, että en puhu näistä tässä ja nyt tai että on hiljaa, aletaan tivata että eikö se ole mukavaa olla raskaana hä?

Jos kukaan ei kommentoisi mitään, niin sä varmaan miettisit, että miksi ei kukaan huomaa, että oon raskaana:whistle:

Mut joo, oikeasti moni vois vähän miettiä, mitä kommentoi. On mua itseänikin ärsyttänyt esim. sellaiset kommentit, että ootpa sä kasvanut, ooks varma että siellä on vaan yks jne...

Yhteistyössä