Miksi vauvoja alle 6kk ei rokoteta sikainfluenssaa vastaan?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan p..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voihan p..

Vieras
Kertokaapas joku viisas miksi alle puolivuotiaita vauvoja ei rokoteta sikainfluenssan varalta? Meillä 5kk vauva ja pelottaa ihan SIKANA että tarttuu tuo kauhee influenssa eikä saada ees rokotetta...!!! :/

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/rokotuksetjarokottaminen

Voiko vain muutaman kuukauden ikäistä vauvaa rokottaa influenssaa vastaan? Miksi alle 6 kuukauden ikäisiä ei rokoteta?

Muutaman kuukauden ikäistä vauvaa ei rokoteta, rokote annetaan aikaisintaan 6 kk iässä. Alle 6 kk ikäinen voi saada suojaa äidinmaidon kautta, mikäli äitiä rokotetaan. Myös raskaudenaikaisen rokotuksen tiedetään antavan jonkin verran suojaa syntyvälle vauvalle.

Alle 6 kuukauden ikäisillä ei ole tehty myyntilupaan vaadittavia tutkimuksia, joten rokotetta ei ole lisensoitu tälle ikäryhmälle.

Koska rokotteen vaikutuksista niin pieniin ei ole tietoa.

Koska SI tartuu huonommin alle 6kk ikäisiin.

Koska imetetty vauva saatta saada vasta-aineet äidiltään jos tämä sairastuu tai hänet rokotetaan.

Koska osa alle 6kk ikäisistä on saanut hyvän suojan äidin raskausaikana ottamasta rokotteesta.

Meillä 4kk ikäinen ja hänestä olen kaikista vähiten huolissaan. Minut rokotettu ja vauva syö rintamaitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Mie en ymmärrä että millä logiikalla se rokote on sitte turvallinen sikiölle, jos sitä ei uskalleta antaa jo syntyneellekkään alle 6kk ikäselle lapselle. Joojoo, mie oon tyhmä ja luultavasti lukutaidotonki... :headwall:

Mulle tuli rokotteen tuoteselostetta lukiessa yllätyksenä, ettei sitä ole tutkittu alle 3 vuotiaisiin juuri mitenkään. Rokotetta on kyllä 6kk-3v annettu, mutta tutkimustulokset puuttuvat kokonaan kyseisessä ryhmässä.

No mulla se "ongelma" etten enää imetä ja en itselleni edes saisi rokotetta koska olen perusterve yli 25v... Niin ja samaa mietin kuin Kyytihyppynen, että miten se on turvallinen sikiölle jos ei alle kuusikuiselle..?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
. Alle 6 kk ikäinen voi saada suojaa äidinmaidon kautta, mikäli äitiä rokotetaan. Myös raskaudenaikaisen rokotuksen tiedetään antavan jonkin verran suojaa syntyvälle vauvalle.

.

Näillä ei oo mitään tekemistä asian kanssa.

Mihin tietosi perustuu :) Minulle sanoi rokottaja ja lääkäri, että suojaa tulee suurella todennäköisyydellä. Siihen on viittaus muistaakseni myös THL:n sivuilla. Äidin kehittämät vasta-aineet kulkeutuvat vauvaan äm:n kautta jos äiti sairastuu tai hänet rokotetaan.

. Alle 6 kk ikäinen voi saada suojaa äidinmaidon kautta, mikäli äitiä rokotetaan. Myös raskaudenaikaisen rokotuksen tiedetään antavan jonkin verran suojaa syntyvälle vauvalle.

.

Ai. No ei muuta kuin ilmoitus THL:ään, niiden sivuiltahan tuo tieto on.

No on se sitten mukavaa että synnyttäneitä äitejä ei rokoteta jos ei ole ehtinyt saada rokotetta raskaana ollessaan. Eli käytännössä silloin vauva jää ilman mitään suojaa. Vähän harmittaa kun tuollaisesta 1,5 kuukautisesta on niin hankalaa muutenkin lukea, milloin on todella paha ja milloin vaan vatsaa nippaa. Eli mielummin olisin sitten ottanut riskin ja rokottanut oli tutkimustuloksia tai ei :(

Tekstin lainaaminen ei jostain syytä onnistu, joten kirjoitan tätä kautta että Finttu, laita linkki aiempiin keskusteluihin jos siellä on jo kattavat vastaukset.. itse en pikahaulla löytänyt mitään hyvää ketjua..

Eli nyt 5kk vauvat on "väliinputoajia".. Ei ole raskauden aikana ollut mahdollista saada rokotetta eikä imettävätkään äidit välttämättä saa rokotetta jos ovat perusterveitä. Yhtä lailla tauti varmasti tarttuu 5kk vauvaan kuin 6kk vauvaan..prkl.

.

Mikä on tässä asiassa Fintun tiedon lähde, jos tuo THL:n lause on väärä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tekstin lainaaminen ei jostain syytä onnistu, joten kirjoitan tätä kautta että Finttu, laita linkki aiempiin keskusteluihin jos siellä on jo kattavat vastaukset.. itse en pikahaulla löytänyt mitään hyvää ketjua..

Emmä osaa linkittää, mut siitä oli täällä joku ilta just juttu, ettei se imetetty vauva välttämättä saa siitä rokotetun äidin maidosta sitä vasta-ainetta. Sen elimistö ei pysty vielä "käsittelemään" (en muista mikä hieno sivistyssana se oli) sitä rokotteen sisältämää tavaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
mä olen siinä käsityksessä, että alle 6kk ei kykene vielä tuottamaan vasta-aineita, eli rokotus ei tehoais

Okei no tämä on järkeenkäypää.. :) Toivotaan nyt vaan ettei tarttuisi näin pienelle, nyt influenssa-aalto on kaiketi alkamassa olla pahimmillaan?

mä olen siinä käsityksessä, että alle 6kk ei kykene vielä tuottamaan vasta-aineita, eli rokotus ei tehoais

Jotenkin näin se meni, eikä auta jos imettävä äiti on rokotettu. Ei sen elimistö muodosta sen enempää niitä vasta-aineita.
Tosin äidinmaito antaa itsessään jonkinasteista suojaa ja nostaa vastustuskykyä.

Jotenkin näin se meni, eikä auta jos imettävä äiti on rokotettu. Ei sen elimistö muodosta sen enempää niitä vasta-aineita.
Tosin äidinmaito antaa itsessään jonkinasteista suojaa ja nostaa vastustuskykyä.

Tuli tuosta vastustuskyvystä mieleen että onko RELA-tipoilla mitään vastustuskykyä nostavaa vaikutusta jos niitä on annettu säännöllisesti joka päivä 2 viikon ikäisestä lähtien? Tietääkö kukaan? Ei sillä tietenkään että suojaisi sikainfluenssalta...

Varsin omituinen tieto, koska sama mekanismi suojaa vauvaa monilta muiltakin taudeilta - parhaassa tapauksessa, ei tietenkään täydellä varmuudella. Mikä lähde on?

Ei rokote mihinkään siirry. Ideahan on siinä, että äidin tuottamat vasta-aineet siirtyvät maidon kautta vauvaan. Rokote laukaisee vasta-ainetuotannon kuten sairastuminenkin. Toimii siis jos äiti sairastuu ennen vauvaa tai ottaa rokotteen.

Yhteistyössä