Miksi vauvat kastetaan?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mikä merkitys sillä kastamisella on? Miksi sinä olet antanut kastaa vauvasi, onko se vain yksi tapa muiden joukossa, ja tiedätkö edes sen tarkoitusta. Vai onko sillä syvällisempi merkitys?
 
"tiina"
Mitä kasteessa sitten tapahtuu?
— Raamattu käyttää siitä monia kuvia, kuten uudestisyntyminen, pimeydestä valoon siirtyminen, Jumalan lapseksi pääseminen, pelastuksesta osalliseksi tuleminen ja Jeesuksen syliin pääseminen. Kaste ei ole vain vertauskuva jostakin, vaan uskomme, että Pyhä Henki toimii siinä. Kun kastamisen jälkeen sytytetään erityinen kastekynttilä, se on konkreettinen kuva, joka voi jäädä mieleen tilaisuutta seuraaville lapsillekin.
"Lapselle tapahtuu kasteessa jotakin erityisen hyvää."

http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2007/2007-05-24/ajankohtaista/15_kysymysta_kasteesta
 
kokemus
monille vaan rituaali monien joukossa.Ajattelematta yhtään mitä se tarkoittaa. Ei voida poiketa valtavirrasta.
Vanhemmat ei usko mihinkään, kummit ei usko sen vertaakaan. Mitä järkee silloin on kyseisellä touhulla.
 
"vieras"
[QUOTE="tiina";25305718]Mitä kasteessa sitten tapahtuu?
— Raamattu käyttää siitä monia kuvia, kuten uudestisyntyminen, pimeydestä valoon siirtyminen, Jumalan lapseksi pääseminen, pelastuksesta osalliseksi tuleminen ja Jeesuksen syliin pääseminen. Kaste ei ole vain vertauskuva jostakin, vaan uskomme, että Pyhä Henki toimii siinä. Kun kastamisen jälkeen sytytetään erityinen kastekynttilä, se on konkreettinen kuva, joka voi jäädä mieleen tilaisuutta seuraaville lapsillekin.
"Lapselle tapahtuu kasteessa jotakin erityisen hyvää."

15 kysymystä kasteesta — Vantaan Lauri[/QUOTE]

Missä kohtaa Raamatussa puhutaan vauvojen kastamisesta? Aikuiskasteesta kylläkin, tai kun ihminen itse ymmärtää kasteen merkityksen
 
"Annika"
Luulen että vauvojen kastaminen on yleistynyt sen vuoksi että jossain vaiheessa on ollut vallalla käsitys että vain kastetut voivat päästä taivaaseen.
Toki sen varsinainen merkitys on ottaa seurakunnan jäseneksi.
 
Minusta olisi ollut outoa jos lapsia ei olisi haluttu liittää kotiseurakunnan jäseneksi kun me molemmat vanhemmat siihen kuulumme. Kaste ei kuitenkaan minulle ole sellainen asia joka määrittelee lasta jotenkin, aivan hyvin hän voi myöhemmin valita oman tapansa elää ja toimia. Lapsikaste ei herätä intohimoja puolesta tai vastaan, lapsen siunaaminen on tai olisi kuitenkin ollut itselleni tärkeää.
 
"vieras"
[QUOTE="Annika";25305808]Luulen että vauvojen kastaminen on yleistynyt sen vuoksi että jossain vaiheessa on ollut vallalla käsitys että vain kastetut voivat päästä taivaaseen.
Toki sen varsinainen merkitys on ottaa seurakunnan jäseneksi.[/QUOTE]

Miksi tämä sitten on niin tärkeää tapakristityille, ja joillekkin ateisteille ?( jotka kastavat ihme kyllä lapsensa? )
 
Lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi.
Itse olen ihan tietoisesti tuonut lapseni seurakunnan jäseneksi. En ole kiihkouskovainen, en paasaa tai julista, en luota sokeasti raamattuun ja tiedostan kyllä että se on tarinaa ihan siinä missä muittenkin uskontojen rituaalit ja uskomukset ovat.
Tapa istuu kuitenkin minussa tiukasti. Tosin oman uskoni yhdistän luovasti suomalaisiin perinteisiin, miksikä se nyt sitten luetaankin (en puhuisi pakanallisuudesta koska se on kristinuskon sille asettama termi).
 
[QUOTE="vieras";25305816]Miksi tämä sitten on niin tärkeää tapakristityille, ja joillekkin ateisteille ?( jotka kastavat ihme kyllä lapsensa? )[/QUOTE]

Uskoisin että heistä monelle ideana on nimenomaan tuo "tapa", sen mukana tuomat juhlat, lahjat, kummit ja ehkä vanhempien, uskovaisten sukulaisten hyväksyntä. Lapsi vaan kuuluu kastaa.
 
Mun kumpaakaan lasta ei ole kastettu.
Molemmille on pidetty nimiäisjuhlat.Kummallakin on "kummit".
Lapset saavat itse rippi ikäisinä päättää haluavatko käydä rippikoulun ja jos näin..voidaan heidät kastaa silloin.
 
  • Tykkää
Reactions: iipunen
"vieras"
Lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja saa siunauksen. Kyllä se meille ainakin on tärkeää. Isoja ristiäisiä ei järkätä, 2 kummia ja pieni kahvitustilaisuus.

Hätäkastekin on olemassa, liittyy juurikin siihen taivaaseen pääsemiseen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25305779]Missä kohtaa Raamatussa puhutaan vauvojen kastamisesta? Aikuiskasteesta kylläkin, tai kun ihminen itse ymmärtää kasteen merkityksen[/QUOTE]

Jeesus ei itse kastanut ketään, mutta hän antoi seuraajilleen käskyn liittää ihmiset seuraajiensa joukkoon kastamalla: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni; kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt. 28:19).

En näe että tuossa mitenkään eroteltaisiin lapset taikka aikuiset, vaan kaikki tulee kastaa.

" Kaste on lahja
Joissakin kristillisissä kirkoissa ei kasteta lapsia, vaan vasta aikuisia, jotka tunnustautuvat kristilliseen uskoon. Niissä kaste edellyttää uskoa ja ihmisen omaa päätöstä tulla kasteelle. Kaste on tällöin kristityksi tunnustautumista.

Evankelis-luterilaisessa kirkossa ja muissa suurissa perinteisissä kirkkokunnissa ajatellaan toisin päin. Kaste on Jumalan työ, Jumalan teko, jonka ihminen saa osakseen lahjana. Usko kasvaa ihmiseen yhteydenpidossa Jumalan kanssa. Kasteessa tullaan kristityksi, ja kristittynä eletään uskoen, luottaen ja turvautuen Jumalaan."

www. pienelleparasta.fi
 
ateisti
monet uskovat että lapsi ei vauvanakaan kuollessaan pääse taivaaseen ellei ole kastettu. siskolleni esimerkiksi oli tärkeää että vaarassa ollut vastasyntyneensä hätäkastettiin sairaalassa.
 
[QUOTE="vieras";25305779]Missä kohtaa Raamatussa puhutaan vauvojen kastamisesta? Aikuiskasteesta kylläkin, tai kun ihminen itse ymmärtää kasteen merkityksen[/QUOTE]

Kyllä siellä puhutaan siitä että kävivät kasteella perhekunnittain. Eli jokainen joka perheeseen kuului. Meidänkin muksu on kastettu, liitetty seurakuntaan ja Jumalan yhteyteen. Ei sen kiilto silmissä että on kummit ja saa sitten lahjoja jne. Itse päättäköön myöhemmin haluaako kuulua seurakuntaan jne. Kaste ei ketään vahingoita eikä minusta sidokaan silleen että ei enää vois muuta kun olla uskova ja kuulua seurakuntaan.
 
"hoplaa"
Mietiskelin useaan otteeseen raskausaikana, haluanko kastaa lapsen vai en. En halunnut pitää mitään lahjojenkeruujuhlia ja miljoonaa kummia.
Mutta halusin antaa lapselle mahdollisuuden valita haluaako tämän uskon vai ei. Mikäli hän tulevaisuudessa haluaa rippikouluun, niin eipä tarvitse siinä iässä miettiä kastamista enää.

Niinpä kysyin kahta läheistä ihmistä kummeiksi. Sen verran sukua kuitenkin halusi kastetilaisuuteen mukaan, jos sellainen pidetään, joten alkuperäinen ajatus "vain kummien kesken" kariutui ja päätimme kutsua muitakin. Mikäli olisin päätynyt siihen ettei kasteta emme olisi myöskään pitäneet mitään nimiäisiä.
 
Ei se kaste kenestäkään uskovaiste tee... Mekin kastettiin meidän lapset, muttei siinä uskossa että se olisi pääsylippu taivaaseen. Lapsi on viaton sielu, niin kauan kun sitten oppii tajuamaan nämä "hengelliset asiat" ja osaa itse päättää mihin kuuluu.

kai me vaan tavan vuoksi kastettiin, en olis jaksanut taas sitäkään kohua, kun koko kylä olisi taivastellut "miksette kastaneet!? pelkät nimijuhlat vaan?! häh?"
 
Siksi koska vanhemmat haluavat pakkosyöttää lapsilleen uskontoa ja liittää heidät osaksi sitä seurakuntaa jota itse pitävät oikeana. Onhan se helpompaa pakkosyöttää uskonnollisi oppeja kun lapsi on kätevästi vauvana "liitetty" osaksi sitä maailmaa jossa Raamattua pidetään totena, eikä satukirjana muiden tarinoiden joukossa.
 
En ole antanut kastaa vauvaani. Päättäköön sitten aikuisena itse asioistaan.. Meidät vanhemmat on kastettu omasta halustamme vasta silloin kun asian ja kasteen ajatuksen ymmärsimme.

Ollaan molemmat kasvettu tällaisessa aikuiskastetta suosivissa ympyröissä (helluntaiseurakunta), mutta aika vähän ollaan lapsillemme mitään uskontoon liittyviä asioita varta vasten opetettu tai siirretty. Luotetaan siihen, että lapsistamme kasvaa itsenäisiä ja fiksusti ajattelevia yksilöitä. En oikein usko "aivopesuun", hyvin usein lasten kanssa keskusteltaessa kerrotaan toki oma ajatuksemme asioista, mutta myös se että aika moni voi olla asiasta eri mieltä.

Alkuräjähdyksestä, evoluutiosta ja monesta muusta asiasta on kerrottu kyllä "molemmat" mielenkiintoiset näkemykset. Koulun uskontotunneilla nousseeseen lapsen huoleen -lapsikasteeseen ja taivaaseen pääsyyn liittyen- ollaan kyllä poikkeuksellisen vahvasti kerrottu oma näkemyksemme: Jumala ei ole niin paha tyyppi, että ei päästäisi pientä viatonta vauvaa luokseen, vaikka tämä sattuisikin kuolemaan ilman kastetta. Asiasta ei tarvitse siis olla huolissaan..
 
hepulis
[QUOTE="hoplaa";25306086]Mietiskelin useaan otteeseen raskausaikana, haluanko kastaa lapsen vai en. En halunnut pitää mitään lahjojenkeruujuhlia ja miljoonaa kummia.
Mutta halusin antaa lapselle mahdollisuuden valita haluaako tämän uskon vai ei. Mikäli hän tulevaisuudessa haluaa rippikouluun, niin eipä tarvitse siinä iässä miettiä kastamista enää.

Niinpä kysyin kahta läheistä ihmistä kummeiksi. Sen verran sukua kuitenkin halusi kastetilaisuuteen mukaan, jos sellainen pidetään, joten alkuperäinen ajatus "vain kummien kesken" kariutui ja päätimme kutsua muitakin. Mikäli olisin päätynyt siihen ettei kasteta emme olisi myöskään pitäneet mitään nimiäisiä.[/QUOTE]
"Mutta halusin antaa lapselle mahdollisuuden valita haluaako tämän uskon vai ei." Me emme ole kastaneet lapsia juuri tästä syystä ja sä siis olet kastanut tästä syystä.. siis..??

Voisitko selventää tätä ajatustasi? Miten lapsi saa valita uskon jos hänet kastetaan?
 
"hoplaa"
"Mutta halusin antaa lapselle mahdollisuuden valita haluaako tämän uskon vai ei." Me emme ole kastaneet lapsia juuri tästä syystä ja sä siis olet kastanut tästä syystä.. siis..??

Voisitko selventää tätä ajatustasi? Miten lapsi saa valita uskon jos hänet kastetaan?
Ev.lut. ei ole kovinkaan sitoutumista vaativa jne. Jonka huomaa jo siitä, että "kastetaan tavan vuoksi". Joten sinällään kastaminen ei sido lasta mihinkään. Se vain antaa mahdollisuuden siihen, että lapsi voi halutessaan mennä rippikouluun ilman erillistä kastetta myöhemmin.
Hieman verrattavissa siihen, että kihlaus ei nykypäivänä tunnu merkitsevän lupausta naimisiin menosta.
 

Yhteistyössä