miksi vauvan/lapsen pitää osata nukahtaa yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dumma mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dumma mamma

Vieras
Minulla on nyt 1v ja 2kk pieni poika. Alusta asti hän nukahti vain syliin, eikä se ole koskaan minua haitannut. Muita kyllä. Pitäisi pitää unikoulu ja pitäisi nukahtaa yksin.

Olen kyllä sortunut lähinnä ulkopuolisten painostuksesta siihen että koitin saada nukahtamaan yksin. Eikä siitä tietenkään tullut mitään vaikka aika pitkään jaksoin sitäkin koittaa, koska luin että niissä saattaa mennä aika kauan.

No, tämä kokeilu oli minulle paljon vaikeampaa kun se että lapsi nukahtaa minun kanssani. Tuskin lapsikaan siitä nautti.

Nyt edelleen tuo jässikkä nukahtaa vain niin että silitän hiukan päätä tai pidän kädestä. Syliinkin saattaa päikkäreille nukahtaa tai viereen. Tähän menee noin 0-10min. Nukuttamisessa taas menisi ikuisuus.

Onko siis olemassa yhtään mitään syytä yrittää edes kenties viikkoja kestävää unikoulua jossa lapsi nukahtaisi itsekseen? Miksi sen lapsen pitää osata nukahtaa yksin?

Huomaat sen vasta kun saat toisen lapsen :) kun esikoinen 2v ei millään pysy sängyssä ja juoksentelee ympäriinsä kun itse puolinukuksissa imetät vauvaa, ja kun vauva nukahtaa alkaa isompi kiljumaan yliväsyneenä ja vauva herää ja sulla on taas kaksi ipanaa valvomassa vaikka itse tahtoisit vain nukkua, nukkua...

Mutta ei siis niiden tarvitse, jos itse pärjäät =)

Monet lapset säikähtää yöllä havahtuessaan etteivät ole enää sylissä ja heräävät kauhuun ' missä äiti on?'.
Jos nukahtaa sinne missä nukkuukin niin se voi vähentää heräilyä mikä on myös lapsen etu. Toki lapsen etu olisi myös se että esim lapsen isä voisi välillä nukuttaa ja jos on tottunut vain äidin syliin niin se voi olla ongelma.

Mutta jos lapsesi nukkuu heräämättä kun sylistä siirrät sänkyyn niin mitään ongelmaa ei ole.

No ei varmaan tuossa iässä haittaa, ja jos tosiaan nukahtaa kohtuullisessa ajassa. Mutta sitten jos sattuu kuten meillä, että siinä vieressä piti olla vielä 4 - 6 -vuotiaita nukuttamassa 3-4 tuntia illassa. Ja tämä oli sitten vielä oikeastaan toisen vanhemman syytä, koska totutti lapset siihen eikä ollut hermoja tarpeeksi opettaa nukahtamaan itsekseen. Ja eroperheessä ei yksinäisellä vanhemmalla riitä aikaa käyttää tuntikausia vieressä olemiseen ja silittelyyn, kun kotityötkin pitää tehdä.
Vaikein homma oli tosin saada se toinen vanhempi tajuamaan asia että hänen täytyy tosiaan lopettaa se, ja sittenpä lapset muutaman illan koulun jälkeen oppivatkin jäämään itsekseen nukahtamaan.

Minulla 7v poika ja pikkuveli parivuotta nuorempi eikä kumpikaan mene itsekseen nukkumaan saatika nukahda yksin.. Eli 7 vuotta ollaan nukutettu ja meillee sopii näin kaikille.

No ei varmaan tuossa iässä haittaa, ja jos tosiaan nukahtaa kohtuullisessa ajassa. Mutta sitten jos sattuu kuten meillä, että siinä vieressä piti olla vielä 4 - 6 -vuotiaita nukuttamassa 3-4 tuntia illassa. Ja tämä oli sitten vielä oikeastaan toisen vanhemman syytä, koska totutti lapset siihen eikä ollut hermoja tarpeeksi opettaa nukahtamaan itsekseen. Ja eroperheessä ei yksinäisellä vanhemmalla riitä aikaa käyttää tuntikausia vieressä olemiseen ja silittelyyn, kun kotityötkin pitää tehdä.
Vaikein homma oli tosin saada se toinen vanhempi tajuamaan asia että hänen täytyy tosiaan lopettaa se, ja sittenpä lapset muutaman illan koulun jälkeen oppivatkin jäämään itsekseen nukahtamaan.

Kyllä tuossa on jo rytmitykset pielessä. Lapset laitetaan nukkumaan 3-4 tuntia liian aikaisin verrattuna väsymystilaan.

Kyllä tuossa on jo rytmitykset pielessä. Lapset laitetaan nukkumaan 3-4 tuntia liian aikaisin verrattuna väsymystilaan.
No tuon ikäisiä oli kyllä paha valvottaa puoleenyöhönkään, mutta niinhän ne helposti valvoivat. Toki minäkin olisin laittanut sänkyyn vasta hiukan myöhemmin, mutta toisen vanhemman reaktio oli juurikin aloittaa nukuttaminen aina aiemmin, koska "siihen menee niin kauan". Kuten sanoin, asia korjaantui kuuden vuoden helvetin jälkeen noin kolmessa illassa, kun sain isän saman asian taakse ja lopettamaan ylimääräiset palvelukset.
Mutta joo, kuten joku jo mainitsi, että jos pienikin heräilee yöllä ja havahtuu kokonaan hereille kun huomaa ettei vanhempi enää olekaan paikalla, ja vaatii uudelleen nukuttamisen, niin silloinhan asia alkaa olla ongelma.

Unihäiriöt lapsella :: Terveyskirjasto

"Aamulla noustaan ylös, syödään, aletaan jutustella ja touhuta. Illalla hiljennetään tahtia, valaistusta ja virikkeitä. Vauvan katkonaisiin uniin ei aikuinen voi vaikuttaa, mutta lapsen voi opettaa nukahtamaan rauhallisesti itse uudelleen laittamalla hänet jo illalla hereillä olevana sänkyyn. Vaikka aluksi tuntuisi helpommalta nukuttaa lapsi rinnalle, pullolle tai syliin, syntyy ongelmia kun lapsi tottuu tarvitsemaan samaa nukutustapaa aina yöllä havahtuessaan.

Unitutkimuksissa ne lapset, jotka nukkuivat läpi yön herättämättä vanhempiaan, laitettiin muita useammin iltaisin hereillä omaan sänkyyn! Yöllä heräävän vauvan kanssa ei seurustella, vaan lohdutellaan hätä pois ja hoidetaan lempeästi vain välttämättömät hommat, lähinnä kakkavaipanvaihto. Ei tuutulauluja enää yöllä!"

Pienen lapsen uni ja uniongelmat | Vanhemmuus | yle.fi

Näin ne viisaat vaan ovat asian pähkäilleet.

Samaa olin kirjoittamassa kuin edelliset.
Meillä kohta 5-vuotias tyttö täytyy nukuttaa omaan sänkyynsä. Häntä kuulemma pelottaa nukahtaa yksin. Tosin tämä "nukutus" (pelklä vieressä olo) vie vain pari minuuttia, eikä meitä vanhempia häiritse. Yöllä sitten saattaa herätä ja kömpiä meidän vanhempien viereen. Pienempi on vain hieman vanhempi kuin ap:n lapsi. Hän nukahtaa taas omineen sänkyyn. Saattaa muutaman inahduksen päästää ja sitten jää höpöttelemään sänkyyn yksin. Hetken päästä nukkuu täyttä päätä ja nukkuu koko yön.

Voidaan myös miettiä, mikä on syy ja mikä seuraus. Vanhempi, jonka lapsi nukahtaa helposti itsekseen ja nukkuu koko yön, ottaa helposti kunnian asiasta itselleen. Käsittääkseni hyvä- ja huonounisuus ovat kuitenkin paljolti geneettisiä ominaisuuksia.

Itse olen hoitanut täysin samalla tavoin kahta pikkuvauvaa. Toinen nukahti tyytyväisenä tutti suussa päiväunille vaunuihin, toinen sai samassa tilanteessa paniikkikohtauksen.

Eipä kait siinä syliin nukahtamisessa ole silloin mitään vikaa, jos parisuhteessa molemmat siihen ovat halukkaita. Suosittelisin kuitenkin sylinukuttamisessa vuorottelua, vuoroin sinä, vuoroin mies. Jos kuitenkin tulee tilanne jossa joudut esim. sairaalaan tai olemaan muuten illalla poissa, niin ei tule turhaa taistelua.

Yhteistyössä