Miksi vauva pitäisi nukuttaa ulkona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Niin kertokaa syitä miksi alle 6kk vauva pitäisi nukuttaa ulkona päiväunien ajan? vaunulenkeillä käydään n. joka toinen päivä. mm. anoppi tuputtaa että jätä se nukkumaan vaan pihalle.

meillä vauva nukkuu muutenkin tosi hyvin, enkä halua jättää häntä ulos nukkumaan. miksi pitäisi?

En tiedä. Meillä tyttö nukkui sisällä omassa sängyssään kahdet 2 tunnin päiväunet. En minäkään ymmärrä, miksi olisi pitänyt pukea vauvalle toppavaatteet ja raahata vaunuihin, sitten ostaa itkuhälytin ja käydä kuitenkin ulkona vartin välein tarkistamassa tilanne. Sitten vielä olisi pitänyt erikseen opettaa nukkumaan sisällä. Ihan turhaa...

joo mä kans ihmettelin kun kaikki kysyi että joko oot ulkona nukuttanu. se oli ärsyttävää kunnes huomasin että se tosiaan nukkuu paremmin ja kauemmin ulkona.

Siksi,että vain Suomessa se on ollut tapana niin kauan, kuin lastenvaunuja on täällä käytetty. Tavan aloitti muuan Arvo Ylppö omassa matalalla kulkevassa päässään ja tätä asiaa ei ole koskaan saanut kyseenalaistaa. Muualla maailmassa tällaista tapaa pidetään hölmönä.

saa raitista ilmaa ja jatkossa nukkuu paremmin kun on tottunut nukkumaan ulos..hyvä kyllä myös että osaa nukkua sisällä jos ilma ei salli ulos nukkumista... ei tarvi itkuhälytinta jos saa vaunut esim. tuuletusikkunan lähelle..siitä kuulee.. ja ikkunasta näköyhteys...

Usein harmittaa kun anopit tai omat äidit antaa ohjeita, mutta useimmiten ne ovat myös toimivia ja niissä piilee se totuus..

Eräs yli 60v sukulaistäti sanoi niin osuvasti ettei ole koskaan ymmärtänyt miksi pieni vauva pitää viedä pakkaseen makaamaan! Kuka meistä aikuisistakaan sinne menisi mielellään? Kyllä minun mielestä sänky on se paikka jossa nukutaan ja ulkona tehdään sitten ihan muita asioita.

no kun vauvani nukkuu jo 10h yöunet heräämättä ja muutamat päikkärit n. 60 min, niin sen ei todellakaan enää tarvitse nukkua enempää. nukahtaa helposti hyssyttelemättä. en ymmärrä miksi vauva pitäisi jättää ulos jonkun ikivanhan ohjeen takia?

vauvani ei myöskään herätessään kilju naama punaisena vaan saattaa ihmetellä silmät auki pitkäänkin sängyssään.. en tahtoisi että se herää yksin vaunussaan.

Jos olis niin isot vaunut mihin minä mahtuisin niin sinne menisin päikyille ;) :D
Mut meillä tää kuopus ei ekaan 2kk viihtynyt vaunuissa joten sinne ei laitettu nukkuun, mut nyt nukkuu paljon pidempään tuossa kuistilla kuin nukkuis sisällä, siksi.

Tästä oli pitkä ketju joskus viime syksynä. Aloitus oli siitä, että koko ulkonanukuttamista ja sen väitettyjä etuja ei ole koskaan edes tutkittu. Onko siitä hyötyä vai jopa haittaa vauvan terveydelle ja onko siitä aiheutunut vaikkapa vahinkoja. Ainakin koiran, oravan ja variksien raatelemista vauvoista vaunuissa päikkäreillä on ollut uutisia lehdissä. Terveysvaikutuksia talvella pakkasessa nukuttamisesta ei ole tutkittu. Kesällä ulkonaolemisesta tuskino n haittakaan, paitsi nuo eläimet ja hyönteiset.

Nyt ilmeisesti on joku tutkimus meneillään.

Alkuperäinen kirjoittaja meetu:
Eräs yli 60v sukulaistäti sanoi niin osuvasti ettei ole koskaan ymmärtänyt miksi pieni vauva pitää viedä pakkaseen makaamaan! Kuka meistä aikuisistakaan sinne menisi mielellään? Kyllä minun mielestä sänky on se paikka jossa nukutaan ja ulkona tehdään sitten ihan muita asioita.

Kyllä mä nukun ulkona esim. teltassa tai laavulla paljon paremmin, kuin sisällä. Kokonaisia yöunia jopa. Mikäs siinä on nukkuessa jos on vermeet kunnossa eli lämmintä ja kuivaa, ja joku vielä heiluttaisi uneen kuten vauvan vaunuissa. :)

Ei kai pitäsikään, mutta mä nukutan sen takia, että saa raitista ilmaa ja nukkuu paremmin, kun sisällä on kolme muuta vintiötä pitämässä mölyä.
Mun mies aina haaveilee, että vähänkö olis siistiä mennä pakkasella partsille kääriytyyneeä lämpöisiin kamoihin nukkumaan ja hengittelemään samalla raikasta ilmaa.

Meillä vauva 3kk. Päiväunet sisällä max. puoli tuntia, joskus tunti. Pihalla nukkuu 4h + 2h päikkäreitä plus hyvät yöunet päälle. Siinä meidän syy. Esikoinen nukkui sisälläkin hyvin, tämä ei. Ja tosiaan, helpompi ton isomman kanssa on olla pihalla kun vauvakin nukkuu siinä samalla. Ei tarvita hälytintä täälläkään.

Minä myönnän nukuttavani lastani ulkona ihan sen takia, että nukkuu siellä niin hyvin, ja nukahtaa sinne nukuttamatta. Sisällä nukkuu maksimissaan parin tunnin päiväunet, ja nukuttaminenkin on oma ruljassinsa.

Arvo YLppö aikoinaan suositti, koska silloin huoneistojen sisäilma saattoi olla hyvinkin huono. Sisällä lämmitettiin puilla ja tehtiin ruoka puuhella, aina ei ilmanvaihto ihan ollut kohdillaan. Ja samalla lapset saivat auringonvaloa, mikä ehkäisi riisitautia(?).
Nykyäänhän nuo perustelut ei ole tärkeimmät. Siitä on vain jäänyt tapa suomailaisille. Ei siellä ulkona pakko ole nukuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no kun vauvani nukkuu jo 10h yöunet heräämättä ja muutamat päikkärit n. 60 min, niin sen ei todellakaan enää tarvitse nukkua enempää. nukahtaa helposti hyssyttelemättä. en ymmärrä miksi vauva pitäisi jättää ulos jonkun ikivanhan ohjeen takia?

vauvani ei myöskään herätessään kilju naama punaisena vaan saattaa ihmetellä silmät auki pitkäänkin sängyssään.. en tahtoisi että se herää yksin vaunussaan.

Tuo on kyllä liian vähän unta tuon ikäiselle, n.13-14 h olisi riittävästi. Meilläkin nukkui 6 kk iässä vain parit tunnin pätkät, mutta kun opetin ulos nukkumaan vaunuihin, niin nukkuikin 2-3 h kerrallaan. Kyllä ne unet vaan ulkona paremmin maistuu. Tänäänkin molemmat muksut (1v ja 2,5v.) nukkuivat ulkona tyytyväisinä rattaissaan 2-3 h... ja äidillä ihana oma aikaa sisällä. :D

Meidän neiti ei oo koskaan osannut nukkua ulkona vaunuissa. On kyllä nukahtanut vaunuihin mutta menee max. 15min niin alkaa jo huutaa että yksinkö mut jätettiin tänne. Sisällä nukkuu kyllä tyytyväisenä omassa sängyssään jopa 2,5h (yleensä 1-1,5h).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi et voisi jättää?

no mie ainaski haluan ite kans nukkua päikkärit kun lapsi nukkuu ja se ei onnistu jos lapsi nukkuu ulkona...
mun poitsu oli muutenkin pienenä tosi huono nukkuja niin lopulta ainut millä sain sen nukkuman pitempään kuin 30min oli se että nukuin sen vieressä, silloin nukku 3tuntia kerrallaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja fili:
Meidän neiti ei oo koskaan osannut nukkua ulkona vaunuissa. On kyllä nukahtanut vaunuihin mutta menee max. 15min niin alkaa jo huutaa että yksinkö mut jätettiin tänne. Sisällä nukkuu kyllä tyytyväisenä omassa sängyssään jopa 2,5h (yleensä 1-1,5h).

Meillä on ihan sama juttu. Hetikohta vaunun liikkeen loppumisen jälkeen alkaa itku kuulua. Ei toinen vaaan osaa nukkua ulkona. Sisällä nukkuu kahet 1,5 tunnin mittaset päikkärit + yöllä 10-11 tuntia.
Lapsi siis 1v.

Yhteistyössä