Miksi varakkaita aina kadehditaan? Vaikka kukaan ei tietenkään koskaan myönnä kadehtivansa.

  • Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti
Rouva Tavis
Miksi tässäkin asiassa pitää niin monen yleistää ja niputtaa kaikki köyhät/rikkaat/naiset/miehet/suomalaiset/jenkit jne. samanlaisiksi? Nimimerkillä TiiBii on hyviä pointteja. Eiköhän niin köyhistä kuin rikkaista ja kaikista siltä väliltä löydy sekä kateellisia että niitä, joita ei toisten rahat/autot/laukut/ulkonäkö kiinnosta. Ja toisen laukun haukkuminen rumaksi tai auton surkeaksi etenkin ko. henkilölle päin naamaa on mun mielestä joka tapauksessa huonoa käytöstä, oli kateellinen tai ei.
 
Huoh vaan
On myös tärkeää ostovoiman ja bisneksen kannalta että kauppa käy tässä maailmassa, monien leipä on kiinni siitä.
Sulla on kyllä kumma tarve selitellä kateutta, vaikka kyseessä on inhimillinen tunne jota varmasti jokainen on tuntenut joskus. Hyvin lapsellista kiistää tosiasiat.
Tuo ajatus, että jokainen kulutuskriittinen ihminen on kateellinen, on pahimman luokan kateuskortin heiluttelua.

Mutta heitetään kateuskortti takaisin. Sinä taidat olla kateellinen meille, joita kiinnostavat elämässä ihan muut asiat kuin hienot talot ja autot. Milläs todistat ettet ole ;)
 
  • Tykkää
Reactions: nisäkäs
"Pyhä yksinkertaisuus"
Miksi tässäkin asiassa pitää niin monen yleistää ja niputtaa kaikki köyhät/rikkaat/naiset/miehet/suomalaiset/jenkit jne. samanlaisiksi? Nimimerkillä TiiBii on hyviä pointteja. Eiköhän niin köyhistä kuin rikkaista ja kaikista siltä väliltä löydy sekä kateellisia että niitä, joita ei toisten rahat/autot/laukut/ulkonäkö kiinnosta. Ja toisen laukun haukkuminen rumaksi tai auton surkeaksi etenkin ko. henkilölle päin naamaa on mun mielestä joka tapauksessa huonoa käytöstä, oli kateellinen tai ei.
-Jos laukku on ruma sitä haukutaan rumaksi.

-Jos auto on surkea sitä haukutaan surkeaksi.

Muuttuuko se ruma laukku nätiksi, mikäli siitä ei mainitse?

Muuttuuko se surkea auto hyväksi, mikäli siitä ei mainitse?

Siis kyseisen henkilön henkilökohtaisen mielipiteen johdosta?

Taitaa nuo rikkaat olla aika herkkänahkaisia ja kuvittelevat muiden tanssivan heidän pillinsä mukaan ja mikäli ei näin tapahdu tulee tuo itkupotkuraivari efekti :)
 
Rouva Tavis
[QUOTE="Pyhä yksinkertaisuus";30332903]-Jos laukku on ruma sitä haukutaan rumaksi.

-Jos auto on surkea sitä haukutaan surkeaksi.

Muuttuuko se ruma laukku nätiksi, mikäli siitä ei mainitse?

Muuttuuko se surkea auto hyväksi, mikäli siitä ei mainitse?

Siis kyseisen henkilön henkilökohtaisen mielipiteen johdosta?

Taitaa nuo rikkaat olla aika herkkänahkaisia ja kuvittelevat muiden tanssivan heidän pillinsä mukaan ja mikäli ei näin tapahdu tulee tuo itkupotkuraivari efekti :)[/QUOTE]

Ei kai juuri kukaan osta omasta mielestään rumaa laukkua tai surkeaa autoa? Miten tilannetta parantaa niiden haukkuminen, oli kyse kateudesta tai ei? Onko kympin ja tonnin maksaneiden laukkujen haukkuminen sama asia? Ihan varmasti jotkut tuolla tavalla huutelevat on kateellisiakin, mutta ekaksi mulle tulee kyllä mieleen ihan puhtaasti huono käytös. (Tosin nimimerkin Mies.. tapauksessa kaverit kuulostaa sekä kateellisilta että huonokäytöksisiltä, mutta mistäpä minä sen oikeasti tiedän kun en heitä tunne.)
 
hyhaho
Minut kasvatettiin arvostamaan muita, kuin materiaa. En tarkoita, että olisin lakanaan pukeutuva hippi, mutta tavoitteeni elämässä on ihan täysin riippumattomia rahasta.


Voisin olla kateellinen ihmiselle, joka saavuttaisi juuri minun unelmani.


Kateus ja asioiden himoitseminen on varmaan niin fundamentaaleja tunteita, ettei ihminen osaa kuvitella, etteikö muut ihmiset niitä tunteita kokisi myös.

Ehkä sorrun siihen itsekin, luulen että ne rikkaat taloissaan kyhjöttävät täysin maailman isossa mittakaavassa merkityksetöntä työtä tekevät ihmiset tulevat olemaan minulle kateellisia sitten, kun saavutan oman juttuni. Koska sehän on maailman siistein juttu! Mutta voi olla, että niiden ainoa elämänsisältö on asioiden saaminen, ja ne kuvittelevat, että minäkin heitä kadehdin.

Hassu maailma. Ja ps. ei yllätä että Happygirl ei tajua taas vaihteeksi mistään mitään. Rajallisessa maailmassa ei voi tapahtua rajatonta kasvua, joten kulutus ja nykyinen talousjärjestelmä tulee muuttumaan radikaalisti joskus.

(Luulen, että HG ei ymmärtänyt tuotakaan. Oh well.)
 
vierassss
Miksi tässäkin asiassa pitää niin monen yleistää ja niputtaa kaikki köyhät/rikkaat/naiset/miehet/suomalaiset/jenkit jne. samanlaisiksi? Nimimerkillä TiiBii on hyviä pointteja. Eiköhän niin köyhistä kuin rikkaista ja kaikista siltä väliltä löydy sekä kateellisia että niitä, joita ei toisten rahat/autot/laukut/ulkonäkö kiinnosta. Ja toisen laukun haukkuminen rumaksi tai auton surkeaksi etenkin ko. henkilölle päin naamaa on mun mielestä joka tapauksessa huonoa käytöstä, oli kateellinen tai ei.
Tässä keskustelussa kyllä ollaan käyty vähän kaikista tulevaa kateutta läpi ja kerrottaessa kultturieroista on pakkokin vähän yleistää. Suurimmassa osassa kommentteja ei puhuta köyhien kateudesta rikkaita kohtaan ja huomaat sen jos luet ketjun.
 
En ole oravanpyörässä :)
Minut kasvatettiin arvostamaan muita, kuin materiaa. En tarkoita, että olisin lakanaan pukeutuva hippi, mutta tavoitteeni elämässä on ihan täysin riippumattomia rahasta.


Voisin olla kateellinen ihmiselle, joka saavuttaisi juuri minun unelmani.


Kateus ja asioiden himoitseminen on varmaan niin fundamentaaleja tunteita, ettei ihminen osaa kuvitella, etteikö muut ihmiset niitä tunteita kokisi myös.

Ehkä sorrun siihen itsekin, luulen että ne rikkaat taloissaan kyhjöttävät täysin maailman isossa mittakaavassa merkityksetöntä työtä tekevät ihmiset tulevat olemaan minulle kateellisia sitten, kun saavutan oman juttuni. Koska sehän on maailman siistein juttu! Mutta voi olla, että niiden ainoa elämänsisältö on asioiden saaminen, ja ne kuvittelevat, että minäkin heitä kadehdin.

Hassu maailma. Ja ps. ei yllätä että Happygirl ei tajua taas vaihteeksi mistään mitään. Rajallisessa maailmassa ei voi tapahtua rajatonta kasvua, joten kulutus ja nykyinen talousjärjestelmä tulee muuttumaan radikaalisti joskus.

(Luulen, että HG ei ymmärtänyt tuotakaan. Oh well.)
Samaa mieltä kanssasi ei onnellisuus ole pelkkää rahaa esim. lapset joiden kanssa saa olla koko päivän ja leikkiä heidän toisin kuin nämä riistäjät, jotka eivät välitä omista lapsistaan vaan vievät ne kokopäiväksi päiväkotiin ja vanhempia ei kiinnosta lapsien hyvinvointi yhtäänmitään vaan se oma tienaaminen :(
 
vierasss
Alkuperäinen kirjoittaja En ole oravanpyörässä :);30333290:
Samaa mieltä kanssasi ei onnellisuus ole pelkkää rahaa esim. lapset joiden kanssa saa olla koko päivän ja leikkiä heidän toisin kuin nämä riistäjät, jotka eivät välitä omista lapsistaan vaan vievät ne kokopäiväksi päiväkotiin ja vanhempia ei kiinnosta lapsien hyvinvointi yhtäänmitään vaan se oma tienaaminen :(
Kuka siis sanoi että onnellisuus on vain rahaa?
 
Huoh vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Mitkäs siuu;30332805:
kiinnostaa?? :)
Niin hirveä klisee kuin se onkin, niin minua kiinnostaa läheisten ja oma henki ja terveys. Voin kuvitella, että kadehtisin rikkaita ihmisiä ihan kauheasti, jos puolisoni tai lapseni sairastuisi vakavasti ja hoidon saaminen jäisi rahasta kiinni.

Mutta mitä krääsään tulee, omistaminen ei tuo mulle juurikaan viboja. Mietitään nyt vaikka tuota Happygirlin mainitsemaa venettä. Joo, olisihan se vene kiva, aurinkoisena kesäpäivänä varsinkin. Olisi mulla jonkinmoiseen veneeseen varaakin. Mutta millaista se veneen omistaminen olisi? Koko ajan sitä pitäisi laskea vesille tai nostaa teloille, pestä, korjata ja huoltaa. Ja entäpä jos sinä kesäkuun ainoana aurinkoisena vapaapäivänä huvittaisikin tehdä ihan muuta kuin veneillä?

Mieluummin herään sen kesäpäivän aamuna niin vapaana kuin lapsiperheellinen voi. Jos haluan veneillä, lähden risteilylle tai vuokraan paatin. Ja käytän kaiken omistamisen vaivalta säästyvän ajan ihan vain möllöttämiseen ja kesäpäivän ihailuun.
 
Niitä pitkiä
myös filmtownista paska mesta se makuuni kun sieötä ei niitä saa ollenkaan eikä panda ssuklaata .. kerran oli loppu filmtownista ne kummatkin ni sit kävin siellä joka viikon päivä kyselemässä koskas tulee satsi. ja joo lapselle en opeta karkkia mut ittee ouri karkki kärpänen tähän se nolotus hymiö nyt.
 
oravanpyörässä...
kieppuessakin voi jopa välittää lapsistaan ja jopa olla heille aikaa (ja rahaa), voi sentäs :D Riistäjistä puheen ollen minua ainakin riistää verokarhu, joka jakaa hyvät rahat Kreikkaan ja elämäntapatyöttömille. Kohtuullisia veroja ja yhteiskunnan huolenpitoa vähäosaisista kyllä kannatan.
 
[QUOTE="Mies..";30332319]Okei, lähinnä siitä pistäisi paistaa sellainen asenne että mitä ihmettä..
Ymmärtäisin kritiikin JOS se tulisi ihmisiltä joilla on jotain tietoa asioista mutta kun ei.
En myöskään ymmärrä sitä miksi jotenkin minulta odotettiin jotain perusteluja tälläiseen asiaan, imo aikuiset ihmiset voivat tehdä rahoillaan mitä haluavat.


Muutetaan asiaa toiseen suuntaan, olet rakennuttamassa taloa ja haluat sinne maalämmön.. Tuttavasi KYSYY sinulta mikä lämmitysmuoto sinne tulee?

Vastaat maalämpö.. Tuttvasi kysyy mikä se on? jonka jälkeen alkaa haukkua sitä niin maan perkeleesti :) Kyyllä siinä menee pasmat sekaisin, viimeistään siinä vaiheessa kun tuttavasi alkaa haukkua okt asumista todella paskaksi ymym.[/QUOTE]

No mua lähinnä naurattaisi tuo maalämmöstä antama esimerkkisi...
Kertoisin kyllä vastapuolelle, miten naurettavalle se kuulostaa. En mä sitä siltikään kateellisena pitäisi vaan ainoastaan vähän pölönä.

Jos sulla on noin ääliöitä ystäviä, että ne ei osaa iloita sun kanssa, vaan haluaa jotenkin latistaa ja hämmentää, niin ootko sä ikinä ajatellut, että onkohan noi oikeasti mun ystäviä?
 
"Mies.."
En mä odota heiltä mitään täydellisyyttä, viihdyn heidän kanssaan useimmiten..
Mä olen muutes miettinyt kateutta yleisesti väittäisin että miesten kateus on varmaan yleisempää kuin naisilla ja miehet ehkä selvemmin tuovat tätä esille.
 
[QUOTE="Mies..";30334554]En mä odota heiltä mitään täydellisyyttä, viihdyn heidän kanssaan useimmiten..
Mä olen muutes miettinyt kateutta yleisesti väittäisin että miesten kateus on varmaan yleisempää kuin naisilla ja miehet ehkä selvemmin tuovat tätä esille.[/QUOTE]

Mä keksin tuohon heti yhden syyn! Kun mies kai yhä kokee olevansa se joka on vastuussa perheen elatuksesta ja on siis työkeskeisempi kuin nainen, niin toki helpommin ärsyttää jos muut saavat helpommin enemmän.

(mutta silti se ei minusta oo kateutta vaan ärsyyntymistä siitä että jokin meni epäreilusti)
 
"Mies.."
Mä keksin tuohon heti yhden syyn! Kun mies kai yhä kokee olevansa se joka on vastuussa perheen elatuksesta ja on siis työkeskeisempi kuin nainen, niin toki helpommin ärsyttää jos muut saavat helpommin enemmän.

(mutta silti se ei minusta oo kateutta vaan ärsyyntymistä siitä että jokin meni epäreilusti)
Olet varmaan ihan oikeassa tuossa, lisäksi mä luulen että nää miesten kateuden kohteet on lähes aina aika arvokkaita.. Kun taas naisilla hankinnat ovat yleensä ainakin mun tuttavapiirissä halvempia, ja melkein jokainen voisi näitä hankkia.
 
En kahlannut ketjua, mutta asia on takuulla niin, että ne jotka on tavaran ja materian perään ja kadehtivat toisia, eivät millään voi uskoa että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.
Esim minua ei vois vähempää kiinnostaa minkälainen auto tai talo jollain on, sellanen ei vaan kiinnosta, piste.

Vähän sama asia kuin että ne jotka pettävät puolisoaan, ovat kaikkein mustasukkaisempia ja vainoharhaisimpia ja luulevat että kaikki ovat samanlaisia himonussijoita kuin he itse.

Joiltaín vaan puuttuu kyky tajuta ettei koko maailma pyöri samanlailla kuin minäminäminä.
(Multa ei tietenkään puutu, koska ymmärrän että jotkut elävät tavaroiden kautta, vaikka itse olen toisenlainen. ). :)
 
Varmaan aika pitkälti arvoista kiinni kahdehtiiko vai ei.

Ehkä tulis pysähtyä ajattelemaan mikä on se asia, mikä tekee aidosti onnelliseksi ja pyrkiä kulkemaan kohti sitä. Onkohan se nyt oikeasti sittenkään raha....

Itse olen jättäytynyt jo aikapäiviä sitten noista "piiri pieni pyörii"- seuroista, ja voi että kun särähtää pahasti korvaan kun sattuu ohimennen kentän reunalla kuulemaan ko. seurojen päivittelyjä. Käy usein mielessä, että tuonkin energian voisi käyttää sen oman onnen metsästykseen.
 
Viiesarr
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30334593:
En kahlannut ketjua, mutta asia on takuulla niin, että ne jotka on tavaran ja materian perään ja kadehtivat toisia, eivät millään voi uskoa että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.
Esim minua ei vois vähempää kiinnostaa minkälainen auto tai talo jollain on, sellanen ei vaan kiinnosta, piste.

Vähän sama asia kuin että ne jotka pettävät puolisoaan, ovat kaikkein mustasukkaisempia ja vainoharhaisimpia ja luulevat että kaikki ovat samanlaisia himonussijoita kuin he itse.

Joiltaín vaan puuttuu kyky tajuta ettei koko maailma pyöri samanlailla kuin minäminäminä.
(Multa ei tietenkään puutu, koska ymmärrän että jotkut elävät tavaroiden kautta, vaikka itse olen toisenlainen. ). :)
Minua kiinnostaa ilmeisesti aika monipuolisesti asiat. En elä tavaran kautta lähellekään, mutta silti aidosti onnistuu ihailemaan jos joku on ostanut kauniin suuren talon itselleen tai jonkin hienon auton. En kadehdi ihmisiä ja tiedän kuinka raskasta on elää katteellisen ihmisen parissa, ovat tosi rasittavia. He jos jotkut elävät materian kautta jota heillä itsellään ei ole. Ehkä omituisin elämäntapa minkä tiedän.
En oikein osaa tuntea mitään suuttumusta jos jollain on enemmän rahaa, vaikka olenkin siitä iloinen hänen puolestaan. Eivätkä kaikki hienon auton ostaneet elä tavaran kautta, vaikka heitä kadehditaankin. Monista se tuntuu ihan kummalliselta, koska osaavat itsekin iloita muiden puolesta ihan kaikilla elämän eri asteilla.

Kateellisista materialisti-ihmisistä kannattaa päästä eroon varsinkin jos on omaisuutta, tekevät vain hallaa.
 
"Mies.."
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30334593:
En kahlannut ketjua, mutta asia on takuulla niin, että ne jotka on tavaran ja materian perään ja kadehtivat toisia, eivät millään voi uskoa että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.
Esim minua ei vois vähempää kiinnostaa minkälainen auto tai talo jollain on, sellanen ei vaan kiinnosta, piste.

Vähän sama asia kuin että ne jotka pettävät puolisoaan, ovat kaikkein mustasukkaisempia ja vainoharhaisimpia ja luulevat että kaikki ovat samanlaisia himonussijoita kuin he itse.

Joiltaín vaan puuttuu kyky tajuta ettei koko maailma pyöri samanlailla kuin minäminäminä.
(Multa ei tietenkään puutu, koska ymmärrän että jotkut elävät tavaroiden kautta, vaikka itse olen toisenlainen. ). :)
Hmm ei varmaan kukaan ole väittänytkään että kaikki tuntisivat kateutta?
Tuntuu että moni on keskittynyt tässä keskustelussa kieltämään koko tunteen olemassaolon.
 
Voi myös olla näin.
Alkuperäinen kirjoittaja En ole oravanpyörässä :);30333290:
Samaa mieltä kanssasi ei onnellisuus ole pelkkää rahaa esim. lapset joiden kanssa saa olla koko päivän ja leikkiä heidän toisin kuin nämä riistäjät, jotka eivät välitä omista lapsistaan vaan vievät ne kokopäiväksi päiväkotiin ja vanhempia ei kiinnosta lapsien hyvinvointi yhtäänmitään vaan se oma tienaaminen :(
Jep, ja se varakkuus ainakin minulla aikaansai sen että olen pystynyt olemaan lapsien kanssa kotona ;) yhtä paljon kun työttömät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30332565:
Siis mitä tosiasioita nyt sitten olen kiistänyt?

En ole väittänyt, etteikö kukaan olisi koskaan kateellinen.

Mitä bisneksiin tulee, niin tottakai bisnes voi paremmin, mitä enemmän ostellaan ja kulutetaan. Se vaan on vähän harmi, että bisneksen etu ei ole aina ympäristön etu. Sen vuoksi on ihan järkevää edes analysoida sitä omaa kulutuskäyttäytymistä. Ja voihan kuluttaa muuhunkin kuin materiaan - palveluihin, kulttuuriin, yms. Ja ei se sitä tarkoita, etteikö mitään saisi koskaan ostaa, vaikka sellaiseksi yrititkin sanomiseni vääntää.
Minusta varakkuus ei tarkoita tuhlailua tai överikuluttamista, päin vastoin voi tarkoittaa rahatietoisuutta ja valikoivaa kuluttamista. Suomessa kun tosiaan verotus on hyvin kova, niin rikkaat ovat joutuneet säästämään ym kuten me tavan tallaajatkin.

Materia ei tee minua pätkääkään onnelliseksi. Mutta ymmärrän, että varakas haluaa asua hienommassa kodissa, koska jossain pitää asua ja ajaa hienompaa autoa, koska jollain pitää päästä paikasta a paikkaan b. =)
 

Yhteistyössä