Miksi valokuvaisit tuntemattomien ihmisten taloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zurp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zurp

Vieras
Eilen satuin huomaamaan ikkunasta kun kadun toiselle puolelle pysähtyi vieras auto. Pisti siihen parkkiin, otti kännyn esille ja alkoi napsimaan kuvia talostamme. Tiedän että se on ihan laillista, en vain tajua miksi joku niin tekisi. Olin aikeissa mennä ovelle tuijottamaan tuimasti mutta kuvaaja heti muutaman kuvan nappaistuaan kaasutti tiehensä.

Onko joku täällä harrastanut moista ja miksi, tai tuleeko mieleen syitä miksi tekisit niin?

En muuta keksi, kuin että teillä olisi joku rakennusratkaisu, josta hän on kiinnostunut. Yksityiskohtia vanhoista rakennuksista olen kuvannut, mutta niin, ettei niistä tiedä, mikä talo on kyseessä noin yleensä. Sitten jos on hyvä mielikuvitus, niin voi tietty kehitellä kummallisia teorioita:)

voisin kuvitella kuvaavani jonkun taloa, jos olisi suunnitteilla rakentaa oma ja hakee ideoita millaista taloa rakentaa. tosin kuvaisin uusia taloja, en mitään vanhoja rintamamiestaloja tms.

Voisin kuvitella ottavani silloin jostain talosta kuvan, jos olisi rakennusprojekti mielessä ja bongaan sattumalta jonkin kivan idean/ratkaisun tai väriyhdistelmän jossain talossa. Sellaisen mikä voisi sopia omaan projektiin. Helpompi ottaa kuva ja katsoa siitä kuin ajaa joskus uudelleen ihmettelemään asiaa paikan päälle.

joskus omakotitaloalueella joku piha näyttää todella kauniilta... kaunis hiipivä auringonpaiste, jännä puu jonka väri taittuu hieman punertavaan tai violettiin sopien aivan täydellisesti talon väriin yms, pakko silloin on napata kuva. tosin vain jos kukaan ei ole näkemässä, koska toisten talojen kuvaamine näyttää vähän kummalliselta :D

Kyseessä on 1940-luvulla rakennettu talo, joten on vaikea kuvitella että siitä rakenneratkaisuja etsittäisiin. Ihan kaunis talo, mutta eipä nyt mitään kovin kummoisia yksityiskohtia saane kuvattua kadun toiselta puolelta autosta.

Eilen satuin huomaamaan ikkunasta kun kadun toiselle puolelle pysähtyi vieras auto. Pisti siihen parkkiin, otti kännyn esille ja alkoi napsimaan kuvia talostamme. Tiedän että se on ihan laillista, en vain tajua miksi joku niin tekisi. Olin aikeissa mennä ovelle tuijottamaan tuimasti mutta kuvaaja heti muutaman kuvan nappaistuaan kaasutti tiehensä.

Onko joku täällä harrastanut moista ja miksi, tai tuleeko mieleen syitä miksi tekisit niin?

Jos hän on vaikka rakentamassa ja haluaa viedä arkkitehdilleen kuvan, että tälläista ulkonäköä haetaan. Itse olemme näin tehneet.

Kyseessä on 1940-luvulla rakennettu talo, joten on vaikea kuvitella että siitä rakenneratkaisuja etsittäisiin. Ihan kaunis talo, mutta eipä nyt mitään kovin kummoisia yksityiskohtia saane kuvattua kadun toiselta puolelta autosta.

Jos hänellä vastaava talo itsellä remontin alla ja löysi just sellaisen ulkonäön mitä omaansa haluaa?

Voi se tietty olla vaikka joku tuleva asuntomurtautuja tai puolisonsa salarakasta etsiväkin...

Jotenkin erityisen kaunis talo? Tai joku erikoinen yksityiskohta rakenteessa? Tai kyllähän ihmiset keräilee ihmeellisiäkin asioita, jos hän keräilee talojen kuvia. Kuvaa tietyn asuinalueen taloja ja rakennuksia.

Me ostettiin hämä talo nelisen vuotta sitten ja ensitöiksemme kaivettiin vsnha, hoitamaton orapihlaja-aita pois, ja laitettiin tavallinen aita tilalle (ja muokattiin etupihaa muutenkin). Alkoi jossain vaiheessa jo naurattaa, kun kyläläiset ottivat iltalenkkireitikseen tän meidän kadun, tuijottivat pihaa ja osoittelivat. Sama autolla ajaessa... Muuten olisi voinut alkaa häiritsemään, mutta kerran eräs rohkea sitten tuli juttelemaan ja kertoi, että aitaa ihailevat. :) Valokuvia kukaan ei kai ottanut.

Kuten muutkin ovat ehdottaneet taloa voisi kuvata, jos siitä haluaisi ideoita omaan remonttiinsa/rakentamiseensa. Poikkeuksellisen kaunista/erikoista taloa voisi periaatteessa kuvata myös vaikka malliksi omaan piirrustukseen.

Vanha talo on myös voinut olla jonkun lapsuudenkoti tai suvun talo muutoin, josta halutaan vielä muisto tai esitellä sitä jälkipolville.

Talo ei ole ihan tavallisin tyyppi tällä alueella, suurin osa muista rakennuksista on 10-30 vuotta nuorempia. Siihen että ohikulkijat tuijottavat ja yrittävät kurkkia pihalle on jo tottunut, mutta hämmästyttää että joku viitsii erikseen ajaa tuohon viereen kuvaamaan. Ei siis voinut olla kyse ohi ajamisesta, katu päättyy heti talomme jälkeen ja pois päästäkseen kuvaajakin joutui kääntämään pihamme kautta.

Me on joskus kuvattu omakotitaloja, ennenkuin alettiin rakentaa. Sellaisia missä on joku kiva erkkeri tai joku muu yksityiskohta. Itseasiassa keltaista väriäkin etsittiin pitkään ja ilmeisesti onnistuttiin aika hyvin kun useampi rakentaja on käynyt kysymässä mikä sen värisävyn maalikoodi on.

Eli saattavat hakea just jotain tiettyä talonväriä, teidän pihalla on jotain istutuksia mistä tykkää tms.

Tuskin se mikään yksityisetsivä oli :D

Jep, samoilla linjoilla muiden kanssa. Itsellä muuttoremppa tulossa, ja etsin kuumeisesti kuvia eri asioista ihan jo keskustelun pohjaksi kotiin - ei edes vielä niitä mitä alamme toteuttaa vaan niitä mitä mieltä puoliso on mistäkin ideasta. Itse en kyllä ole rohjennut kuvailla muiden pihoja tai taloja, mutta esim. myynti-ilmoituksista olen kaapannut kuvia kun on ollut joku kiva ratkaisu.

Kannattaa ehkä ottaa kohteliaisuutena - harvemmin sitä mistään epämieluisasta kohteesta ottaa kuvia.

Toinen mitä ollaan miehen kanssa tehty on kierretty paikalle sattuessa noita entisiä asumuksia, mutta siitähän ei teidän kohdalla voinut olla kyse.

Minäkin olen "harrastanut" talojen valokuvausta ennen kuin aloitettiin rakentamaan omaa taloa.

Yksi talo oli niin hieno, että menin valokuvauksen lisäksi soittamaan ovikelloa ja kysymään saisinko ottaa hieman mittoja ulkoverhouksesta ja olisin samalla kysynyt maalin sävyä. Eivät olleet kotona, joten mitat jäivät ottamatta koska ei nyt ihan kaikkea sentään voi toisen pihamaalla tehdä.

Kuvasin talot aina niin kaukaa, etten koskaan astunut tontille.

Miksi kukaan kuvaisi uutta taloa, ainakaan paketista rakennettua kun sellaisten kuvat on netissäkin?

Ja miten luulet, että niitä kaukana olevia kohteita kuvataan jos ei kameralla? Ajattelitko, että tämäkin susi on kuvattu metristä sillä uudella huippu-Lumialla?

wolf_13.jpg

Ihan kännykän kameralla kuvasi, että eipä sillä ihan ihmeitä zoomailla. Lisäksi ainoa mielenkiintoinen detsku ko. kulmasta kuvattaessa voisi olla toisen sisäänkäynnin rappujen kaide. Jos talon väriä ihasteli ni siinä saakin ihastella, talo on joskus vuosikymmeniä sitten rapattu viimeksi eikä sitä keltaista meinannut silloinkaan oikein saada kuulema. Rekkarin otin ylös ja ihan joku sn. tavallinen ihminen sen auton omisti, ja näkyi siellä nukkuva lapsi olleen takapenkillä että tuskin kuitenkaan keikkaaja/vakuutusyhtiön tyyppi sunnuntain riemuksi kuvaili :)

Itse en ole koskaan tullut ajatelleeksi toisten talojen kuvaamista, siksipä ihmettelin että tehdäänkö sellaista paljonkin ja miksi. Tässähän näitä syitä on tullut :)

ammatikseen kuvia ottaa tai valokuvaus taide.Miks ottas kuvia talosta. Itse voisin ottaa kuvia mieleen jäävästä talosta. Oon ottanut rakennuksista, mutta en taloista.