Miksi vain varakkailla tai keskuksissa asuvilla on mahdollisuus pelastaa avioliitto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pettynyt"

Vieras
Olemme ajautuneet liitossamme umpikujaan alkoholiongelman vuoksi ja olen viettänyt aamupäivän etsien apua koko perheellemme ja parisuhteellemme. Törmään jatkuvasti kahteen ongelmaan.

Ainoa ilmainen parisuhdeterapia ja apu löytyy seurakunnalta. Lähin perheasiain neuvottelukeskus on reilun 70km päässä joten kartakäynnille tulee melkoisesti hintaa kun joudumme molemmat ottamaan palkatonta vapaata töistä (ei ilta-aikoja), järjestämään lapsenvahdin ja ajamaan tuon matkan.

Toisaalta taas lähempää löytyvä apu maksaa 100€/istuntotunti. Edes meidän palkoilla ei asuntovelallinen irrota tuota summaa (400€ kuukausi kerran viikossa tapaamisella) niin ettei talous järky.

Yritin myös etsiä viikonloppuleirejä tms. joilla hinnat yleensä on suhteessa kohtuullisempia ja matkaa ei tarvitse ajaa jatkuvasti. Mutta eipä löytynyt yhtään leiriä nyt talvella. Kaikki löytämäni leirit ovat kesällä ja täytyy todeta, että sinne asti ei ole enää sinnikkyyttä odottaa :(

Ajautuu siis umpikujaan tämä homma. Pakko kai vain yrittää irrottaa raha jostain (ruoka, asunto, sähkö?) jos haluaa apua saada. Jossakin kai on sekin raha jonka mies on tähän asti laittanut kurkusta alas, tosin juomisen vähennyttyä on tupakointi lisääntynyt moninkertaiseksi, joten kompensoi vähän säästöä...

Olisi pitänyt miettiä tarkemmin mihin sitä talonsa pykää ja kenen kanssa lapsia tekee...

Jotenkin tekosyyltä kuulostaa. Vaikeaahan tuo on, mutta esim. parisuhdeterapiassa voi käydä kahdenkin viikon välein...että ei tarvitse maksaa 400€/kk vaan selviää puolellakin tuosta. Ja tosiaan, miehen juominenkin maksaa- mitäpä, jos rajoittaisi sitä noin ensimmäiseksi?

T. 10 vuotta liittoa takana, alamäkeä ja vasta nyt ollaan menty ylös.

Kyllä meilläkin tekisi tiukkaa tuollainen summa pistää kuukaudessa "ylimääräiseen". Tottakai pitää miettiä prioriteetit mihin sen rahan laittaa, ja varmasti parisuhteen pelastus on siellä kärkipäässä, mutta jos pitäisi tinkiä : ruuasta, vuokrasta, sähköstä tai lämmityksestä, niin onhan noista paha nyhjäistä :/

Kannattaa nyt heti kuitenkin olla yhteydessä sinne seurakunnan apuun, kysellä onko mahdollista saada ilta-aikaa, tai työntekijää esim. kotikäynnille.
ovat varmasti ymmärtäväisiä ja auttavaisia kun selität tilanteen mahdottomuuden!
Tsemppiä, kyllä ne asiat oikeasti suttaantuu vaikka joskus ei siltä tunnu.

Löysin viikonloppukurssin - vain todetakseni että ohjeissa oli ettei akuutissa kriisissä oleville...

Peyote, huomasit varmaan että kirjoitin jo ensimmäisessä tekstissäni, että jossakinhan nekin rahat on jotka mies on juonut kurkustaan alas. Kummasti niitä ei ole vain näkynyt missään vaikka on ollut jo jonkin aikaa juomatta (ensin katko ja sitten kuntoutuksessa ei voi juoda).

Varmasti rahat saan revittyä jostain kun nyt edes löytyisi se paikka mihin mennä! Tätä on vaikea ymmärtää jos asuu palveluje lähellä, mutta tällaista se on täällä kuusessa hevon :( Lähin Al-Anonkin on 120 kilsan päässä. Olen nyt yrittänyt kerätä energiaa jotta saisin vietyä eteenpäin aloitetta ryhmän aloittamisesta lähempänä, mutta kun kaikki kaatuu päälle ja oma mieli on musta, ei energiaa tunnu riittävän aktiiviseen toimintaan.

Ilma pakko kommentoida tähän, että sen verran olen onneksi oppinut läheisriippuvuudestani, että toisen tekemisiä en lähde enää rajoittamaan. Siinä ollaan sellaisessa suossa, että ei enää ikinä!

Niin ja siis rahatilannettahan todella pahentaa vielä se, että mies on ollut katkolla ja nyt kuntoutuksessa, eli saa rahaa kelalta sitten joskus kun saa. Säästöt alkaa olla aika käytetty tässä vaihessa, kun yritän yksin saada kaiken hoidettua.

Tuolla pnk:ssa ollaan oltu jonossa jo tovi, vaikka mies kotiutuukin vasta muutaman viikon päästä. Jonot sinne on pitkät kun on ison alueen ainoa palveluntarjoaja.

Mutta todellakin tyhjän päällä on tämä homma. Valtavaa aktiivisuutta vaatiin itseltä että mitään tapahtuu ja kun on yksin lasten kanssa, vastuussa kaikesta ja vuosien painolasti mukana niin mieli tekisi vain könytä peiton alle ja kuvitella näkevänsä painajaista...

Vali, vali, huomaa varmaan että täällä ei todellakaan ole ketään kenelle puhua asioista?

Onko kunnassasi perheneuvolaa ja sitä kautta mahdollisuutta saada parisuhdeneuvontaa?

Varmaan siis ei, kun olitkin jo laittanut aloitusviestiin, että seurakunnalla on ainoa ilmainen parisuhdeterapia... :/

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Pettynyt";27316639]
Vali, vali, huomaa varmaan että täällä ei todellakaan ole ketään kenelle puhua asioista?[/QUOTE]

Perheneuvola? On käsittääkseni ilmainen, ja sinne voi mennä yksin tai puolison kanssa. Ei korvaa mitään perisuhdeterapiaa, mutta jos menisit(te) sinne yksin tai yhdessä, niin saisit ylipäätään purkautua koko tilanteesta ja ehkä heillä olisi ehdottaa jotain ratkaisuja siihen miten saatte itsenne avun piiriin?

Meillä on perheneuvola, mutta resurssisyistä eivät ota kuin akuutteja tapauksia (lasten mielenterveysongelmat ym.). Mielenterveyspuolella olen käynyt muutaman kerran juttelemassa omasta pahasta olostani, mutta siellä tulee ongelma vastaan siinä, että kunnan ainoa mielenterveyshoitaja on hyvä tuttuni ja jostain syystä minä en pysty hänelle avautumaan siten kuin olisi tarvetta. A-klinikan hoitaja ei ota minua asiakkaakseen, kun on mieheni omahoitaja...

Eli siis minä pärjään ja jaksan ja hoidan itse ongelmani ja koitan siinä sivussa pelastaa avioliittoni ja talouden siten että lasten ei kuitenkaan tarvitsisi muuttaa pois kodistaan.

Tintti83 kiitos vinkistä, noita voisin oikeasti kokeilla. Skypetän paljon muutenkin, joten se voisi olla ihan jees vaihtoehto. Ei täysin korvaa henkilökontakteja mutta olisi kuitenkin tyhjää paljon paljon parempi!

Yhteistyössä