miksi uskonnosta ei voida jutella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dietorelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Dietorelle

Aktiivinen jäsen
16.12.2005
8 938
1
36
siis kun heti tulee että taas olaan tuputtamassa yms? Ei tarvitse lukea ketjua jos ei kiinnosta. Kai uskonnosta ssaa puhua yhtä lailla kuin omasta koirastaan tai laspistaan?
mIKSI EI OLLA TAAS SÄ NISTÄ LAPSISTAS KOITAS NYT OLLA HILJAA. KAI JOKAINEN SAA PUHUA SIITÄ MIKÄ HÄNTÄ KIINOSTAA. Oho caps lock päällä :whistle:

Mutta siis jos uskontoaiheet ahdistaa älkää lukeko. Mutta antaakaa ihmisten jutella mistä haluaa,oli se sitten uskonto tai vaikka se koira

Kyllä mun puolesta saa uskonnosta keskustella. Mutta siis oikeasti keskustella eikä alata paasaamaan tyyliin "sä joudut kadotukseen"

Kaikki saa uskoa mihin haluaa eikä se kuulu muille.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Kyllä mun puolesta saa uskonnosta keskustella. Mutta siis oikeasti keskustella eikä alata paasaamaan tyyliin "sä joudut kadotukseen"

Kaikki saa uskoa mihin haluaa eikä se kuulu muille.

niin muta kai saa snaoa mielipuiteensa siitä jos ajattelee etä joudut kadotukseen. voihan sen ketjun jättää huomiomati.

Uskonto aiheena on aika tulenarka täällä, kaikkien pitäisi kuitenkin muistaa että keskustella saa -ja pitääkin. Toisen uskon loukkaaminen on kuitenkin hyvien tapojen vastaista, Netiketistä puhumattakaan.

Kyllä mä tykkäisin siitä puhua, uskovaiset vaan usein ottaa kaiken itseensä, eikä ne edes halua puhua. Heti ollaan helvetillä uhkailemassa jos miettii asioita.

Mä en ymmärrä miksi se on niin tulinen asia. Kun jokaisen ihmisen usko kumminkin on henkilökohtainen asia,kukaan muu kun ei voi tuntea samalla lailla. Ja miksi pitää vaatia että muitten pitää kumota omat näkemyksensä toisen takia. Keskustelu on hyvää ja pohdinta ei ole pahasta mutta asioiden mutkistus ja kärjistys ei ole koskaan hyvää..

Alkuperäinen kirjoittaja muistaakseni:
Eiks tääl tänään oo aika paljo ollu keskustelua just uskonnoista?

joo mutta molemmissa alettu riitelee. ja toisessa sanottu että sais kieltää aiheena.miksi. kun se aika monen elämää ko antais niiden koskettaa. antais niiden keskustella rauhassa siit ketä kiinnnostaa

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Mä en ymmärrä miksi se on niin tulinen asia. Kun jokaisen ihmisen usko kumminkin on henkilökohtainen asia,kukaan muu kun ei voi tuntea samalla lailla. Ja miksi pitää vaatia että muitten pitää kumota omat näkemyksensä toisen takia. Keskustelu on hyvää ja pohdinta ei ole pahasta mutta asioiden mutkistus ja kärjistys ei ole koskaan hyvää..

:wave:

Minä nyt aukaisen sateenvarjon valmiiksi mutta aion nyt sanoa jotain joka minua on vaivannut pitkään. Erään uskontokunnan jäsenet sanovat että Korkeampi Taho kieltää ehkäisyn, sitten kun lapsia on monia niin äidit väsyvät, masentuvat ja siltikään ei voida asialle tehdä mitään että äiti voisi paremmin. Sitten yhteiskunnan pitäisi ottaa vastuu ja hommata näihin perheisiin kodinhoitajat...Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan. En misssään nimessä vastusta suuria perheitä, =)

Voisiko se johtua siitä, että kun puhutaan uskonnosta, jotkut haluavat puhua vain siitä yhdestä uskonnosta ottamatta lainkaan huomioon, että maailmassa on lukuisia uskontoja? Suhtautuvat siis muihin uskontoihin ikäänkuin ne eivät olisi uskontoja lainkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Voisiko se johtua siitä, että kun puhutaan uskonnosta, jotkut haluavat puhua vain siitä yhdestä uskonnosta ottamatta lainkaan huomioon, että maailmassa on lukuisia uskontoja? Suhtautuvat siis muihin uskontoihin ikäänkuin ne eivät olisi uskontoja lainkaan?

Tämä aivan varmasti on yksi syy, toinen syy voi olla negatiivinen suhtautuminen kaikkiin uskontoihin.

Minä lisäisin tähän vielä alentuvan suhtautumistavan ateisteja kohtaan. "Mikset muka voi kastaa lastasi kun eihän se teille mitään merkitse", "mikset muka voi mennä rippikouluun, saahan siellä olla ateisti" ja kaikkein paras "kyllä lapsi täytyy laittaa uskonnontunnille koska muuten joutuu koulukiusatuksi erilaisuuden takia".

niin,mutta jos usein se kovin älämölöalkaa kristinuskosta. lestadiolaiset saa kanssa aika lailla kaakkkaa nsikaan. mutta jos sinä puhut tästä jostain suomalaisuuden jumlasta(vai mikä oli ) niin eivät ihmiset rupea sinua haukkumaan. Miksi näistä "oudoista" uskonnoista saa ainoistaan puhua ilman että ruvetaan mollaamaan sitä uskontoa ja niitä edustajia?

Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
1. Kor. 1:18
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Joo,tässähän se taas tuli,tää on niin tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:

niin,mutta jos usein se kovin älämölöalkaa kristinuskosta. lestadiolaiset saa kanssa aika lailla kaakkkaa nsikaan. mutta jos sinä puhut tästä jostain suomalaisuuden jumlasta(vai mikä oli ) niin eivät ihmiset rupea sinua haukkumaan. Miksi näistä "oudoista" uskonnoista saa ainoistaan puhua ilman että ruvetaan mollaamaan sitä uskontoa ja niitä edustajia?

Muinaisuskontoja ei vielä varmaankaan nykyihmiset 'tunne', niin hassulta kun se kuulostaakin. :D
Minä ainakin sain eräältä uskovaiselta niin hassun katseen, kun hän tuli ovellemme ja minä vain ilmoitin olevani panteisti -tyyppi jäi sitä sanaa miettimään ihan pihalla ja minä laitoin oven kiinni. -Eivät ole sen jälkeen eksyneet meidän ovelle. =)

Mä oon kyllä kokenut että kaikki uskonnot, suuntaukset, filosofiat täällä kakkaa niskaansa saa. Sitä vain tahtoo muistaa ne ketjut mitkä koskee itseään eikä muita. Jotenkin kausittain on joku uskonto, filosofia tai suuntaus pinseteissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
Minä nyt aukaisen sateenvarjon valmiiksi mutta aion nyt sanoa jotain joka minua on vaivannut pitkään. Erään uskontokunnan jäsenet sanovat että Korkeampi Taho kieltää ehkäisyn, sitten kun lapsia on monia niin äidit väsyvät, masentuvat ja siltikään ei voida asialle tehdä mitään että äiti voisi paremmin. Sitten yhteiskunnan pitäisi ottaa vastuu ja hommata näihin perheisiin kodinhoitajat...Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan. En misssään nimessä vastusta suuria perheitä, =)

Jos puhutaan samasta uskontokunnasta, niin tiedän tapauksen missä äiti oli menehtyä viimeiseen synnytykseen. Ja niitä synnytyksiä oli jo 17, ja lääkäri oli äidille sanonut ettei tämä kestäisi enää yhtään synnytystä. Mutta äitiä ei voitu steriloida juuri uskonnon vuoksi. Sekä tiedän tapauksia missä äiti on todella kuollut synytykseen, tai kokenut ns. luonnollisen kuoleman, niin suruaikaa ei aviopuolisolla juuri ole, vaan avioliitto solmitaan todella nopeasti, ja taas ollaan täyttämässä maata.

Sama uskonto on se ainoa oikea, millä heidän mielestään saa sen "pääsylipun" taivaaseen.

Mä en periaatteesta ole yhtään uskontokuntaa vastaan, kukin uskokoon kuten haluaa, mutta silloin kun leikitään ihmisten hengellä, suoritetaan ns. aivopesua sekä ei hyväksytä muita kuin omia uskonryhmiä, silloin minusta uskonto ei ole enää "normaali".

Pyydän anteeksi jos loukkasin jotakin, sillä se ei ollut perimmäinen tarkoitukseni.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Syy saattaa olla siinä, että esim me muinaissuomalaiset emme pidä omaa uskontoamme ainoana autuaaksi tekevänä uskontona, emme toivottele toisin uskovia helvettiin, emme yritä käännyttää toisia vaan suvaitsemme kaikki maailman uskonnot ja uskomme, että olipa usko mikä tahansa, se on siihen uskovalle varmasti se oikea ja paras uskonto.