Miksi tyttöjä ja poikia kasvatetaan eri tavalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Takuuvarmaa on, että jos poika sanoo, katkaisen pääsi puukolla, hyvin harva kauhistuu tai maalaa tuolle pojalle lastenkotitulevaisuutta tai miettii kotioloja. Normaali äidin kullannuppuhan se siinä päästelee ilmoja pihalle.

MUTTA jos tyttö sanoo saman, niin kyllähän on kauhea pentu, joka pitää sulkea porukan ulkopuolelle. Jolle näytetään tästä lähtien ovea.

MIKSI tytöt opetetaan kiusaamaan salaa, sulkemaan ulkopuolelle, olemaan piruja toisilleen salaa? Jos sinä tyttönä tönit, lyöt, tai käyttäydyt kuten "normaali" poika, ajoittain, sinut saa sulkea ulkopuolelle?

Miksi me opetamme tytöt toisilleen piruiksi, mutta pojat saavat avoimesti päästellä agressiot pihalle, eikä niitä tarvitse peitellä ja pitää sisällä ja sitten purkaa olemalla salaa piru toiselle, sulkemalla ulkopuolelle, katsomalla halventavasti silloin kun aikuinen ei näe?

En tarkoita, että tarvitsisi kestaa jatkuvaa lyömistä. Mutta juuri tuo sanallinen arkku, sillä tavalla pääsee eroon ikävistä tunteista, kateudesta ym. ja niinhän meidän on käsketty joskus ajatella, kuvitella lyömässä puukolla siltä vihatulta henkilöltä pää poikki, ja sitten voikin suhtaututa neutraalisti tai jopa pitää, kun mielikuvissa saa tehdä pahaa toiselle.

Miksi me 2000-luvulla edelleen kasvatamme pojista ja tytöistä erilaisia?

tytöt eivät ole sen rauhallisempia ja kilttejä luonteeltaan, heidät pakotetaan antamaan tila pojille.
On todettu, että pelkissä tyttökouluissa tytöt oppivat paremmin matematiikan, tietokoneen fysiikan kemian ym. kun saavat oikeuden ja pääsevät hallitsemaan laitteet ja tilan.

Poikien "villiys" on kasvatettua, opetettua. Tytöt pakotetaan pienestä saakka olemaan hiljaa ja kunnolla.

Saanen olla eri mieltä. Mä en ainakaan hyväksy meidän poikien suusta mitään kaulan katkomis -puheita!
Lapset saa olla mitä ne on, valitettavasti se on lähinnä kaveripiiri joka vaikuttaa hyvinkin paljon lapsen käyttäytymiseen. Kotikasvatus voi olla loistava, mutta kaveripiireistä tarttuu mukaan paljon sellaista mitä ei tarvis...

Mä olen itse ollut poikatyttö joka on kiippeillyt puissa ja tapellut poikien kanssa jne.. Joten jos mä joskus saan tytön saapi hän kasvaa juuri sellaiseksi kuin haluaa niin mun poikakin saa mutta kuri pitää olla ja lapsen pitää osata käyttäytyä!! Meillä käsketään niin omia kuin viereidenkin lapsia jos se on tarpeellista! En mä mitään koulukiusaajia kasvata....

En ole samaa mieltä. Meillä pojat ei ainakaan saa puheissakaan katkoa kenenkään kaulaa, eivät saa millään tikulla tai aseentapaisella osoittaa ihmistä ja sanoa "pam". Eivät saa töniä, haukkua, ilkeillä tms. Painia saavat keskenään, mutta siinäkin on sääntönsä.

Pojille yleisesti ottaen sallitaan eri asioita, kun tytöille. Ja sama toisin päin: tyttö saa olla ujo ja hiljainen, jos poika on niitä, hän on nössö tai homo. Jos tyttö on riehakas ja vilkas, sekään ei käy...

*taas tietenkin kärjistäen*

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Pojille yleisesti ottaen sallitaan eri asioita, kun tytöille. Ja sama toisin päin: tyttö saa olla ujo ja hiljainen, jos poika on niitä, hän on nössö tai homo. Jos tyttö on riehakas ja vilkas, sekään ei käy...

paitsi että tyttökään ei saa enää olla ujo eikä hiljainen.siihen saa jopa lääkityksen. ujous on meillä nykyään sairaus.
pitää tuoda itseään esiin ja olla minä minä minä, niin on normaali ja äidit tyytyväisiä, kun osaa pitää puoliaan.

hieman eri mieltä.Pelkästään kasvatuksesta ei sukupuolten välisissä eroavaisuuksissa ole kysymys. eikä poikien ja tyttöjen tarvikaan olla samanlaisia eikä siten ihan samalla tavalla kasvattaakaan. mutta samaa mieltä siitä että tytöiltäkään ei tarvitsisi vaatia yhtään sen parempaa käytöstä kuin pojiltakaan. Se on varmaan yleisestikin niin että jos on kiltti lapsi sen pieneenkin pahantekoon heti puututaan mutta vilkkaampi joka on koko ajan tekemässä jotain, menee jotain helpommin läpi sormien kun joutuu muutenkin komentamaan paljon. toivottovasti joku ymmärsi pointin

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

paitsi että tyttökään ei saa enää olla ujo eikä hiljainen.siihen saa jopa lääkityksen. ujous on meillä nykyään sairaus.
pitää tuoda itseään esiin ja olla minä minä minä, niin on normaali ja äidit tyytyväisiä, kun osaa pitää puoliaan.
Tämä muuten totta. Nykyisin ei saa olla vilkas eikä ujo, vaan pitää olla tiettyyn muottiin sopiva yksilö. :/

Mulle opettaja huusi kuudennella luokalla koko luokan kuullen, että mun matikan vihko on sotkusempi kuin pojilla.

Siinä kaikkien kuullen mut julistettiin liian huonoksi ollakseni tyttö. Olinhan jopa liian huono pojaksi. :/

Tosta oli juttua jossain vauvalehdessä tai muussa. Siinä kerrottiin Ruotsin tasa-arvopäiväkodeista. Jotain naista siihen oli haastateltu ja se sano hienosti et jos pöydällä on keksirasia, tyttö sanoo "minä sain keksin" ja poika sanoo "minä otin keksin". Sen vuoksi siellä yritetään kasvattaa lapset tasavertaiseksi. Tytön ei tarvitse anoa eikä poika ota kaikkea mitä haluaa.

.... ai jaa... ei meillä vaan. Tytöt saa yhtälailla autoja ja merirosvojuttuja. Puheissa ei sallita päiden katkomisia kummallekkaan sukupuolelle eikä kavereiden lapsillekkaan.

Yhteistyössä